Suurista persoonista teinimestareihin

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Koskas kuljettajien taidon määrä suhteessa ajoneuvon tarjoamiin ominaisuuksiin oli mielestäsi sopivassa balanssissa?

Kuten mitkä?
Adrian Neweyn suunnittelemilla autoilla hyvin moni taitava F1-kuski voittaa mestaruden.

Vertauskuvannoillisesti jopa joku Ricardo Rosset olisi voinut hyvinkin voittaa sillä yhden tai useamman kisan. Tai olla podiumilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ennen vanhaan tallien eri autoilla oli varsin suuret tehoerot ja yleiset erot muutenkin. Sitten joitakin kappaleita oli autoja joita ei olisi koskaan pitänyt päästää radalle.

Esimerkiksi legendaarinen Tankki-Coloni ja Lifen auto vuodelta 1990. Jälkimmäinen oli hitaimmillaan hitaampi kuin F3-auto ja korkeintaan sen vuoden F3000-sarjan auton veroinen. F1-autoksi sen tehot olivat järkyttävää alaluokkaa.

Vaikka auto olisi kiihtynytkin alussa hyvin niin auton rakenne tiesi sitä, että 220 km/h:n saavutettuaan auto saattoi hajota milloin hyvänsä ja suurin nopeus Lifella koskaan taisi olla Monzan suoralla korkeintaan jotain 300 kilometriä tunnissa ennen kun auto hajosi.

Tosin Monacon kaltaisella radalla voisi ajaa jopa aivan onnettomallakin autolla kilpaa ja Lifen auto ei siellä ollut aivan niin hidas kuin muualla. Vanhaan aikaan myös radikaalit sääntömuutokset vaikuttivat autoihin yhtä radikaalisti. Esimerkiksi 1983 Brasiliassa kauden alussa olisi voinut kaivaa melkein varastosta vaikka kaksi vuotta vanhat automallit mukaan kisaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Adrian Neweyn suunnittelemilla autoilla hyvin moni taitava F1-kuski voittaa mestaruden.

Vertauskuvannoillisesti jopa joku Ricardo Rosset olisi voinut hyvinkin voittaa sillä yhden tai useamman kisan. Tai olla podiumilla.
Mitäs vertauskuvauksellista tuossa nyt muka on? Ja mistäs sen voisi kukaan tietää, olisiko kuljettaja X voittanut autolla Y? Ehkä, ehkä kuitenkin todennäköisemmin ei (ainakin Rossetin tapauksessa). Helppo huudella, mutta vähän vaikeampi todistaa :)
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Adrian Neweyn suunnittelemilla autoilla hyvin moni taitava F1-kuski voittaa mestaruden.

Vertauskuvannoillisesti jopa joku Ricardo Rosset olisi voinut hyvinkin voittaa sillä yhden tai useamman kisan. Tai olla podiumilla.
Nyt on kertakaikkisesti niin ontuvaa argumentointia, että jätän tämän tähän. Kiitos ja anteeksi.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Adrian Neweyn suunnittelemilla autoilla hyvin moni taitava F1-kuski voittaa mestaruden.

Vertauskuvannoillisesti jopa joku Ricardo Rosset olisi voinut hyvinkin voittaa sillä yhden tai useamman kisan. Tai olla podiumilla.
Eihän sillä ole voittanut Webberkään. Pidätkö Rossetia Webberiä parempana kuskina?
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Selväähän tuo on että Neweyn autolla voitetaan. Voittihan jopa Mika Häkkinen sillä mestaruuksia.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Adrian Neweyn suunnittelemilla autoilla hyvin moni taitava F1-kuski voittaa mestaruden.

Vertauskuvannoillisesti jopa joku Ricardo Rosset olisi voinut hyvinkin voittaa sillä yhden tai useamman kisan. Tai olla podiumilla.
Mites sitte Gordon Murrayn autot?

Ainahan näitä ylivoimaisia designejä tulee.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niin. Olivat Gordon Murraynkin autot erittäin hyvästi suunniteltuja autoja ja samoin Gordon Coppuckin suunnittelemat autot myös. Näillä voittivat myös myöhemmin kakkoskuskeiksi alistetut Riccardo Patrese ja Jochen Masskin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mikä siinä tehossa niin valtavasti viehättää? Nykyään vähemmällä teholla mennäään lujempaa sekuntikaupalla ja se on helpompaa? Väitän sen olevan vaikeampaa reaktioaikojen takia. F1-historian tehokkaimmat autot olisivat GP2:ta hitaampia selvällä marginaalilla. Puhutaan luultavasti yli 10 sekunnista.

Ohitusnappeja on ollut myös edellisellä turbokaudella ja muutenkin. Slikseistä puhumattakaan.
No tottakai se on helpompaa jos on enemmän pitoa mutta vähemmän hevosvoimia kuin ennen. Helpompaa on ajaa kaasu pohjassa mutka läpi miettimättä että tarviiko nostaa yhtään, kun arvioida että kuinka paljon nostetaan tällä kierroksella.
 

MakeEta

Member
Liittynyt
6.3.2013
Viestit
13
Nyt et ymmärrä asiaa olleenkaan. Kukaan ei puhunut järkevyydestä vaan siitä tosiasiasta, että Kimi on negatiivinen julkinen persoona. Hänen perusvireensä on torjuva ja välttelevä ulkoisia elementtejä kohtaan. On ihan yhdentekevää tässä yhteydessä, onko tuo kenenkin mielestä fiksua vai ei. Se on eri keskustelu.
Niinpä, ja työhön kuuluu olennaisesti haastattelujen antaminen ja yleisön viihdyttäminen, se tulisi Kimin tajuta. Ei se voisi työkseen ajaa sitä autoa ellei sitä fanit katsoisi telkkarista. Ylimielistä ja junttia käytöstä. Mutta myös vähän sitä suomalaista jähmeyttä.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
No tottakai se on helpompaa jos on enemmän pitoa mutta vähemmän hevosvoimia kuin ennen. Helpompaa on ajaa kaasu pohjassa mutka läpi miettimättä että tarviiko nostaa yhtään, kun arvioida että kuinka paljon nostetaan tällä kierroksella.
Ja helpompi lähteä mutkista ulos kiihdyttämään ja jarrutukset on helpompia. Vaihteiden vaihto on helpompaa, ohittaminen on helpompaa. Pisteiden keruu on helpompaa. Maaliin pääsy on helmpompaa, mikä toki on vain plussaa.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Ja helpompi lähteä mutkista ulos kiihdyttämään ja jarrutukset on helpompia. Vaihteiden vaihto on helpompaa, ohittaminen on helpompaa. Pisteiden keruu on helpompaa. Maaliin pääsy on helmpompaa, mikä toki on vain plussaa.
Tässä täytyy ihme kyllä olla vähän samaa mieltä Webslaven kanssa. Näkisin, että tehon hallitseminen on enemmänkin "harrastelijoiden" ongelma, eikä niinkään F1 tasolla.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Tässä täytyy ihme kyllä olla vähän samaa mieltä Webslaven kanssa. Näkisin, että tehon hallitseminen on enemmänkin "harrastelijoiden" ongelma, eikä niinkään F1 tasolla.
Ehkä mulla on sitten eri käsitys siitä mitä Formula 1:sten pitäisi olla. Ei näköjään ainakaan sitten haastavaa kuljettajille.

E: Tuossa Webber puhuu asiaa. Mutta eihän Webber mitään mistään tiedä, vaan F1-forumisti.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Esimerkiksi legendaarinen Tankki-Coloni ja Lifen auto vuodelta 1990. Jälkimmäinen oli hitaimmillaan hitaampi kuin F3-auto ja korkeintaan sen vuoden F3000-sarjan auton veroinen. F1-autoksi sen tehot olivat järkyttävää alaluokkaa.

Vaikka auto olisi kiihtynytkin alussa hyvin niin auton rakenne tiesi sitä, että 220 km/h:n saavutettuaan auto saattoi hajota milloin hyvänsä ja suurin nopeus Lifella koskaan taisi olla Monzan suoralla korkeintaan jotain 300 kilometriä tunnissa ennen kun auto hajosi.
Muistaisin Alesin Tyrrell-Fordilta mitatun kuulemma "kovan nopeuden" Monzassa, 318 km/h. Eli vaikea uskoa Lifelta mitään 300:ea... Mutta en siis tiedä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehkä mulla on sitten eri käsitys siitä mitä Formula 1:sten pitäisi olla. Ei näköjään ainakaan sitten haastavaa kuljettajille.
On se haastavaa edelleen, haaste on vain monelta osin kovin toisenlainen kuin alkeellisemman teknologian aikana. Nykykuski tekee ja joutuu huomioimaan kierroksen aikana paljon enemmän asioita kuin esim. 70-luvun lopun ja 80-luvun alun kuskit (joita Webber tuossa lähinnä luettelee - Mansell tuli mukaan hieman myöhemmin).
 
Ylös