Hakkis
Hitain hämäläinen
- Liittynyt
- 8.2.2004
- Viestit
- 2450
Loukkaantumiset ovat vakava mutta vältelty aihe F1:ssä. Tabu-luonteensa takia keskustelua Formula 1:sten loukkaantumisriskeistä ei juuri käydä muulloin kuin tällaisen onnettomuuden tapahtuessa.
Monissa fyysisissä kontaktilajeissa loukkaantumiset ovat arkipäivää. Jääkiekossa, jalkapallossa, salibandyssä, alppihiihdossa, moottoripyöräilyssä urheilijoiden vammat "kuuluvat" lajiin. On epätodennäköistä, että urheilija välttyy uransa aikana loukkaantumisilta.
Mainittuihin lajeihin verrattuna Formula 1:ssä loukkaantumiset ovat erittäin harvinaisia. Niihin suhtaudutaan myös täysin eri tavalla. Yleensä kuljettajan loukkaantuminen tuo jonkinlaisia muutoksia sarjan sääntöihin, ratoihin tai autoihin. Kaukana ovat ne ajat, jolloin vammat "kuuluivat" lajiin.
Tällainen asenne on hyvä, sillä siinä missä jääkiekossa loukkaantumisriski on suuri ja kuolemariski lähes nolla, F1:ssä raja loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavan onnettomuuden välillä on pieni. Vaikka loukkaantumiset ovat harvinaisia, voi onnettomuus helposti johtaa loukkaantumisen sijaan kuolemaan.
Onko F1 nykyään vaarallinen laji? Vai jo liian turvallinen? Missä menee turvallisuuden raja? Pitääkö kaikki mahdollinen tehdä loukkaantumisten välttämiseksi, vai onko jokin määrä hyväksyttävää? Miten loukkaantumiset ja turvallisuusmuutokset vaikuttavat lajiin?
-----------------------------------
Toinen syy aiheen avaukselle on kerätä kattavaa tilastoa sarjan loukkaantumisista. Vastaavaa tilastoa en ainakaan itse löytänyt Internetin kätköistä. Palstan F1-asiantuntijoilta kaipaan apuja listan täydennykseen.
Pelkkä lääkärintarkastukseen joutuminen, paikan kipeytyminen (Alonso Abu Dhabissa), kolauttaminen (Bianchi Suzukassa), nirhauma tai Nigel Manselina olemista ei lasketa vielä loukkaantumiseksi.
Listalla ovat siis vain vammat, lääkäriä vaatineet oireet tai ajamisen väliin jättävät loukkaantumiset kisakuskeilla. Testionnettomuudetkin lasketaan.
Monissa fyysisissä kontaktilajeissa loukkaantumiset ovat arkipäivää. Jääkiekossa, jalkapallossa, salibandyssä, alppihiihdossa, moottoripyöräilyssä urheilijoiden vammat "kuuluvat" lajiin. On epätodennäköistä, että urheilija välttyy uransa aikana loukkaantumisilta.
Mainittuihin lajeihin verrattuna Formula 1:ssä loukkaantumiset ovat erittäin harvinaisia. Niihin suhtaudutaan myös täysin eri tavalla. Yleensä kuljettajan loukkaantuminen tuo jonkinlaisia muutoksia sarjan sääntöihin, ratoihin tai autoihin. Kaukana ovat ne ajat, jolloin vammat "kuuluivat" lajiin.
Tällainen asenne on hyvä, sillä siinä missä jääkiekossa loukkaantumisriski on suuri ja kuolemariski lähes nolla, F1:ssä raja loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavan onnettomuuden välillä on pieni. Vaikka loukkaantumiset ovat harvinaisia, voi onnettomuus helposti johtaa loukkaantumisen sijaan kuolemaan.
Onko F1 nykyään vaarallinen laji? Vai jo liian turvallinen? Missä menee turvallisuuden raja? Pitääkö kaikki mahdollinen tehdä loukkaantumisten välttämiseksi, vai onko jokin määrä hyväksyttävää? Miten loukkaantumiset ja turvallisuusmuutokset vaikuttavat lajiin?
-----------------------------------
Toinen syy aiheen avaukselle on kerätä kattavaa tilastoa sarjan loukkaantumisista. Vastaavaa tilastoa en ainakaan itse löytänyt Internetin kätköistä. Palstan F1-asiantuntijoilta kaipaan apuja listan täydennykseen.
Pelkkä lääkärintarkastukseen joutuminen, paikan kipeytyminen (Alonso Abu Dhabissa), kolauttaminen (Bianchi Suzukassa), nirhauma tai Nigel Manselina olemista ei lasketa vielä loukkaantumiseksi.
Listalla ovat siis vain vammat, lääkäriä vaatineet oireet tai ajamisen väliin jättävät loukkaantumiset kisakuskeilla. Testionnettomuudetkin lasketaan.
2016:
2015:
Fernando Alonso (McLaren), Melbourne, 20. maaliskuuta. Osuminen Esteban Gutierreziin 3. mutkassa, minkä seurauksena kimpoaminen seinään ja ylösalaisin kääntyminen hiekalla (Murtunut kylkiluu ja ilmakeuhko, seuraava kisa Bahrainissa jäi väliin)
http://www.suomif1.com/2016/03/alonsolla-ilmarinta-ja-murtunut-kylkiluu-halusi-silti-ajaa/
2014:
Fernando Alonso (McLaren), Barcelona, 22. helmikuuta. Ajautuminen leveäksi astronurmelle 3. mutkassa ja tuulenpuuskan takia auton kontrollin menetys, minkä seurauksena törmäys sisäkaarteen betoniseinään 150 km/h nopeudella (Aivotärähdys, 3 yötä sairaalassa)
http://www.autosport.com/news/report.php/id/117789
Jules Bianchi (Marussia), Suzuka, 5. lokakuuta, kierros 43. Ajautuminen vesiliirtoon Dunlop-kaarteessa ja törmäys vasen etukulma edellä peruuttavaan siirtotraktoriin (Vakavan päävamman aiheuttama tajuttomuus, hematooma ja diffuusi aksonivaurio. Kuoli vammoihinsa 17.7.2015)2013: -
Kimi Räikkönen, Silverstone, 6. heinäkuuta, kierros 1, ajautuminen asvalttiturva-aluelle Wellington-suoralla, josta auto palatessaan radalle koukkasi nurmialuetta, minkä seurauksena auto ajautui viereiseen kaiteeseen ja törmäyksen voimasta kimposi radan yli osuen Felipe Massan vasempaan takakulmaan (ruhjeita jalkoihin; seuraavan viikon testit Silverstonessa jäi välistä)
2012: -
2011:
2010:
Sergio Perez, Monaco, törmäys tecpro-valliin (aivotärähdys, loukkasi jalkansa)
2009:
- Mark Webber, Red Bull, 27. kesäkuuta, Valencia, 9 kierros, mutkaa 13 edeltävä suora, törmäys hitaamman Heikki Kovalaisen Lotuksen perään ja voltti takaperin ja liukuminen oikein päin turva-alueen kautta rengasvalliin (aivotärähdys).
2008:
- Felipe Massa, Unkari, jousi osui visiiriin (aivotärähdys ja kallonmurtuma)
- Timo Glock, Suzuka, törmäys rengasvalliin (loukkasi jalkansa ja selkänsä)
2007:
- Heikki Kovalainen, Barcelona, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys)
2006: -
- Robert Kubica, Kanada, törmäys betoniseinään (aivotärähdys, nyrjähtänyt nilkka)
2005:
2004:
- Kimi Räikkönen, McLaren, 15. helmikuuta, Barcelona, mutka 11, renkaan vanne petti ja auto meni valliin (satutti peukalon ja mustelmia, 16. päivän testit jäi välistä)
- Ralf Schumacher, Indianapolis, ajoi kaiteeseen harjoituksessa renkaan puhjettua (aivotärähdys, ei voinut startata kisaan)
- Nick Heidfeld, Monza, ajoi 26.9. testeissä Lesmo-mutkassa ulos (aivotärähdys ja päänsärkyä, Italian ja Belgian kilpailut jäi väliin)
2003:
- Ralf Schumacher, Indianapolis, törmäys betoniseinään (aivotärähdys, 2 murtumaa selkärangassa)
2002:
- Jenson Button, Monaco, törmäys kaiteeseen (aivotärähdys, jalka ruhjeilla)
- Ralf Schumacher, Monza (aivotärähdys testeissä)
- Ralph Firman, Unkari, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys, murtunut kantapää)
2001:
- Giancarlo Fisichella, Magny-Cours, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys)
- Takuma Sato, Itävalta, törmäys toiseen autoon (aivotärähdys ja vasen jalka mustelmilla)
2000:
- Mika Häkkinen, Australia, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys)
- Kimi Räikkönen, Magny-Cours (loukkasi selkänsä testeissä)
- Heinz-Harald Frenzen, Jordan-Honda, 8. kesäkuuta n. klo 14, Montreal, törmäys kaiteeseen perjantain FP2:ssa, ajovirhe, aurinkoa ja 21°C (aivotärähdys, päänsärkyä ja huimausta, toinen raju kolari heti Monacon jälkeen)
- Luciano Burti, Spa, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys ja mustelmia kasvoihin)
1999:
- Ricardo Zonta, Bar-Honda, 13. huhtikuuta, Silverstone, Stowe-mutka, jousitus petti ja auto pyöri hiekalla ja lensi yli aidan (haava sormeen kömpiessä ulos autosta)
- Ralf Schumacher, Monaco, törmäys kaiteeseen (haava jalkaan)
1993:
- Luca Badoer, 28. maaliskuuta, Fiorano, 49. kierros, ajoi rengasvalliin testeissä sähköisen ohjausjärjestelmän hajottua (mursi oikean kätensä)
- Ricardo Zonta, Bar-Supertec, 10. huhtikuuta, 5. mutka, lauantaiaamun FP4 30 minuuttia ennen session loppua, oikea etummainen jousitus petti ja ulosajo metallikaiteeseen 240km/h (jalka murtui, viiltoja jalkaan ja jälkiä niskassa)
- Heinz-Harald Frentzen, Jordan-Mugen-Honda, 13. kesäkuuta, Montreal, kierros 65, mutka 3, jarruvika ja ulosajo renkaisiin (murtumia polvissa, lievä aivotärähdys ja mustelmia jalkoihin ja olkapäihin)
- Michael Schumacher, Ferrari, 11. heinäkuuta, Silverstone, kierros 1, Stowe, jarruvika ja ulosajo (katkaisi jalkansa ja sairaslomalla Maleasian GP:hen asti)
1992:
- Alain Prost, Estoril, testionnettomuus (aivotärähdys)
- Riccardo Patrese, Imola, testionnettomuus (pahoja mustelmia, vääntynyt ranne ja lievä kallon hiusmurtuma sekä aivotärähdys)
1990:
- Jean Alesi, Magny-Cours, testionnettomuus (aivotärähdys, hiusmurtuma niskassa)
1984:
- Alex Caffi, Portugali, kolari kilpailussa (nilkka ja sääri, estivät Jerezin testeihin osallistumisen)
1982:
- Piercarlo Ghinzani, Kyalamai (lieviä niskaan, käsiin ja kasvoihin kohdistuneita palovammoja, päänsärkyä ja mustelmia kehoon)
- Patcik Tambay, Monaco, oli mukana lähtökolarissa (mursi jalkansa)
- Elio de Angelis, ennen Monzan kisaa ajettu testit (välilevytulehdus)
1980:
- Didier Pironi, Hockenheim (jalkavammoja)
- Marc Surer, Kyalami (katkaisi jalkansa testeissä)
- Jean-Pierre Jarier, kyalami (mursi kylkiluunsa testeissä)
1979:
- Clay Regazzoni, Long Beach, osui sementtiseinään (halvaantui)
Lista päivitetty 17.12.13
- Nelson Piquet, Argenttiina (mursi molemmat jalkansa)
Viimeksi muokattu: