F1 ja loukkaantumiset

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Rahat ovat summina pienempiä, mutta itse urheilijan omien tekojen merkitys menestyksen suhteen on samaa luokkaa kuin moottoriurheilussakin.
Ei ole totta. Huippujen hiihto- tai juoksukilpailun lähtöviivalla seisovat ovat melko samankaltaisessa tilanteessa. Heillä on samanlaiset välineet ja he käyttävät harjoittelussa samanlaisia menetelmiä.

Myös lahjakkaiden ja motivoituneiden junnujen on paljon helpompi nousta esiin esimerkiksi kestävyysurheilussa kuin moottoriurheilussa. Kun on lahjakkuutta ja halua, niin jo varsin nuorena pystyy erottumaan edukseen ilman huippuvalmennusta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei ole totta. Huippujen hiihto- tai juoksukilpailun lähtöviivalla seisovat ovat melko samankaltaisessa tilanteessa. Heillä on samanlaiset välineet ja he käyttävät harjoittelussa samanlaisia menetelmiä.

Myös lahjakkaiden ja motivoituneiden junnujen on paljon helpompi nousta esiin esimerkiksi kestävyysurheilussa kuin moottoriurheilussa. Kun on lahjakkuutta ja halua, niin jo varsin nuorena pystyy erottumaan edukseen ilman huippuvalmennusta.
Ei pidä paikkaansa. Valmennusosaaminen ja lääkintäosaaminen on keskittynyt noissakin lajeissa hyvin selkeästi. Jos katsoo miten selkeästi huiput tulevat toistuvasti samoista ympyröistä vuodesta toiseen nähdään hyvin samanlainen kaava kuin moottoriurheilussakin.

Vai mistä luulet johtuvan, että F1-osakilpailu on ajettu ilman suomalaisosanottajaa edellisen kerran kaudella 1994 ja sitä edeltävän 1990? Ei se voi siitä ainakaan johtua, että täällä on niin hirveän paljon rahaa takana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska ykkösissä kysymys ei ole millään tavoin urheilusta vaan viihteestä. Tähän viihdemuotoon vaara ja kuolema kuuluu.
Allekirjoitan viihdeväitteen, mutta kuolema ei ole viihdyttävää. Eikä ole kuulunutkaan lajiin enää vähään aikaan, vaan on nimenomaisesti ollut poikkeuksellista ja traagista. Vaara ei ole kadonnut, kuolemanvaara vain on kauempana kuin ennen

Kuolemanvaaran tarkoituksellinen lisääminen ei onneksi saa kannatusta sen enempää F1-päättäjiltä kuin katsojiltakaan, joten tuollaiset huolestuttavat mielipiteet eivät johda mihinkään.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Kuinka monta aivotärähdystä on vielä ns. sallittujen listalla?
Pikku-schumille noita on näköjään sattunut vahinkoja..

Ja huh, en edes muista Ralph Firmania, mistä sitten lie johtuu. :eek:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Ja huh, en edes muista Ralph Firmania, mistä sitten lie johtuu. :eek:
Firmanin kaltainen kuski on ehkä helpoiten unohtuvaa sorttia. Lyhyt F1-ura, ei hyvä, muttei myöskään todella huono (mallia Inoue, Deletraz, Ide jne.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Firman olisi voinut myös jatkaa aikanaan Jordanilla, mutta ei vain saanut edes tarvittavaa 8 miljoonaa dollaria kokoon. Ja kun sai niin Tiago Monteiro oli vienyt paikan 14 miljoonan dollarin voimin. McLarenin testiaikoina teki kuitenkin myös ihan hyvää työtä kakkostestaajaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Aikanaan Ayrton Senna loukkaantui lievästi vuonna 1991 Magny-Coursin uuden radan testeissä. Hurjasta kolarista ja siitä seuranneesta verenvuodosta huolimatta Senna tarvitsi vain kymmenen tikkiä takaraivon alueelle ja hetkeksi aikaa painesiteen oikeaan pohkeeseen.

McLarenin auto sen sijaan romuttui täysin ja se antoi myöhemmin Sennan mielestä tarpeetonta etua Williamsille. Sennan onni oli se, että tallin pääkuljettajat Nigel Mansell ja Riccardo Patrese olivat muissa velvollisuuksissa kiinni testien aikaan ja testit hoideltiin lähinnä Damon Hillin ja vielä promootiomielessä tallin testiriveissä olevan Mark Blundellin toimesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Ayrton Senna loukkaantui myös kauden 1992 Meksikon kilpailun perjantain osiolla. Jalka meni kipeäksi ja samalla Sennalle tuli aivotärähdys. Lisäksi Senna joutui käyttämään niskatukea. Lopulta Senna sai kaiken jälkeen kuitenkin luvan ajaa kilpailussa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mun on vaikea uskoa, että yksikään pätevä lääkäri antaisi luvan ajaa kaksi päivää aivotärähdyksen jälkeen. Mclaren painosti?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Toukokuussa 1992 tapahtui kaksi f1:stä jollain tapaa koskettanutta kolaria. Indy 500:n epävirallisissa harjoituksissa loukkaantui Nelson Piquet joka oli päättänyt vaihtaa f1:n Indycariin vähintään vuodeksi.

Piquetin pahoin loukkaantuneita jalkoja operoitiin seitsemän tuntia ja yleiset vahingot jaloille ja sen lihaksille olivat suuret. Samassa kuussa Riccardo Patrese loukkaantui pahoin Imolan suurtesteissä.

Kolarissa Patrese sai pahoja mustelmia, vääntyneen ranteen ja lievän kallon hiusmurtuman yhdessä aivotärähdyksen kanssa. Tilanne oli vielä 10 päivää ennen Imolan osakilpailua hyvin epäselvä, mutta Patrese tarvitsi lopulta vain ylimääräistä niskalihasten kuntoutusta ja paljon kipulääkkeitä.

Sen myötä Patrese pystyi ajamaan Imolassa. Muussa tapauksessa hänen paikkansa olisi ottanut Damon Hill.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Vuoden 1992 Silverstonen suurtesteissä ennen Ranskan Magny-Coursissa ajettavaa osakilpailua kesäkuussa samana vuonna nähtiin siihen asti kenties hurjin onnettomuus kaudella. Jean Alesin auto lähti Beckettsin mutkasta suoraan seinään. Kolari oli niin valtava, että Alesin kypärä särkyi ja samalla Alesi satutti erittäin pahasti niskaansa.

Lisäksi Alesi sai kolarista pahan aivotärähdyksen ja hetken aikaa tilanne näytti todella ikävältä. Sid Watkinsille tilanne oli ensisilmäyksellä huomattavan vaarallinen ja Alesi saikin käskyn olla liikkumatta ja niin ranskalainen tekikin. Tai pikemmin olisi tehnyt sillä Alesi oli hetken aikaa tajuttomana kolarin jäljiltä. Lopulta niskassa todettiin vain hyvin pieni hiusmurtuma ja Alesi selvisi onnettomuudesta loppupelissä varsin pienin vaurioin.

Ferrarilla tunteet kävivät kuitenkin kuumina ja Claudio Lombardi vuoroin rähjäsi ja vuoroin ruikutti kuljettajansa edesottamuksia. Rauhoituttuaan Ranskan television haastattelua varten Lombardi tähdensi vain Alesin kenties yliyrittäneen liikaa.

Ferrari oli hävinnyt testien ensimmäisenä päivänä todella pahasti muille ja kärkitallien lisäksi testien yllätysajan oli tehnyt ensimmäisenä päivänä Bertrand Gachot Venturi-Larroussellaan. Gachot oli ollut seitsemäs ja Alesin paras aika oikeutti ysipaikalle.

Alesi oli kyennyt viimeisenä testipäivänä olemaan kuudes vain hetkeä ennen onnettomuutta. Onnettomuuden ohella Ranskan televisiossa pohdittiin juurikin Alesin kuntoutumista. Lopulta Alesi toipui kivuista huolimatta varsin nopeasti ja Nicola Larinia ei tarvittu ajamaan Magny-Coursiin.

Tosin kyseinen onnettomuus herätti kuitenkin jälleen vaatimuksia f1:n turvallisuuden kasvattamisesta ja lisäksi ihmeteltiin FISA:n lykkäämää nopeusrajoitusta kaudeksi 1993 kauden 1992 sijaan.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Vuoden 1992 Silverstonen suurtesteissä ennen Ranskan Magny-Coursissa ajettavaa osakilpailua kesäkuussa samana vuonna nähtiin siihen asti kenties hurjin onnettomuus kaudella. Jean Alesin auto lähti Beckettsin mutkasta suoraan seinään. Kolari oli niin valtava, että Alesin kypärä särkyi ja samalla Alesi satutti erittäin pahasti niskaansa.
Mikä tämän lähde on? En löytänyt juuri mitään mainintaa vaikka Googlella kuinka etsin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Sen myötä Patrese pystyi ajamaan Imolassa. Muussa tapauksessa hänen paikkansa olisi ottanut Damon Hill.
Oliko olemassa spekulaatiota, kuka olisi ajanut Brabhamia? Damonhan oli tehnyt kisaviikonloppudebyyttinsä Barcelonassa eli kauden neljäntenä kisaviikonloppuna. Imola oli viides.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Julian Bailey oli ehdolla Brabhamille jo tuolloin ajamaan. Lisäksi Bailey oli Brabhamin epäselvien maksukuvioiden myötä ehdolla ajamaan kauden aikana Montrealiin, Magny-Coursiin, Silverstoneen ja Hungaroringille. Ikävä kyllä Bailey ei koskaan saanut riittävästi sponsoritukea ajoilleen kaudeksi 1992.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Kuinka monta aivotärähdystä on vielä ns. sallittujen listalla?
Pikku-schumille noita on näköjään sattunut vahinkoja..

Ja huh, en edes muista Ralph Firmania, mistä sitten lie johtuu. :eek:
Pikku-Schumin aivotärähdyslista aika häikäisevä. Oikeastaan aika vakavaakin, kysykää vaikka Eric Lindrosilta. Olisikohan jopa voinut vaikuttaa Ralfin viimeisten vuosien otteisiin?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
En tiedä tuosta, mutta muutamat kuljettajat ehdottivat aikanaan Ralfille jopa säännöllistä silmälasien pitoa ajaessa koska hän kolaroi tai ainakin oli vaarassa osua toisiin kuljettajiin usein.

Aivotärähdyksiä ja pienempiä loukkaantumisia miehellä uran aikana riitti ja pahin oli tietysti Indianapolisin kolari mikä olisi etusuunnassa voinut päättyä jopa kuolemaan. Ainakin vähintään vielä silloista onnettomuuta pahempaan loukkaantumiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Vuoden 1993 talvitesteissä Estorilin radalla iloittiin testien häikäisevistä tähdistä. Nämä tähdet olivat silloisen uuden tallin Sauberin suomalaiskuljettaja JJ Lehto ja Jordanin uusi brasilialainen kuljettaja Rubens Barrichello. JJ oli usein testeissä sijoilla 4-6 ja Barrichello lähes aina sijoilla 6-8.

Tammikuun testeissä pahin tilanne nähiin aivan kuun lopulla testien johtajan Alain Prostin romutettua autonsa lähes täysin ja hänen kerrottiin saaneen aivotärähdyksen. Eräässä vaiheessa testejä Frank Williams yritti jopa kieltää Prostia ajamasta testejä sillä Prostia huimasi ja hän ei halunnut ottaa mitään riskejä Prostin loukkaantumisesta tai huonovointisuudesta ennen kauden alkua.

Lopulta Prost kuitenkin itsepäisellä inttämisellään sai tahtonsa läpi ja vei testit loppuun asti suunnitellusti. Williamsilla riitti noihin aikoihin ongelmia muutenkin. Aluksi kolme tallia, mutta lopulta vain eräs tietty talli jaksoi vastustaa Williamsin hyväksyntää sarjaan loppuun asti.

Tai ainakin melkein loppuun. Heti kun Mika Häkkisen Williamsin optiosopimus raukesi niin Lotuksen Peter Collinskin allekirjoitti poikkeusluvan millä Williams edes hyväksyttiin MM-sarjaan mukaaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15032
Vuoden 1993 Australian Grand Prixissä Adelaidessa nähtiin mielenkiintoinen tilanne ensimmäisessä vapaassa harjoituksessa. Derek Warwick valitti äärimmäistä päänsärkyä, huonovointisuutta ja huimausta. Lisäksi Warwick oli tavallista väsyneemmän oloinen.

Footworkin tallilääkäri yritti tutkia Warwickia, mutta mies olisi halunnut mennä ajamaan. Myöhemmin lääkäri kuitenkin näki, että mies ei ole tarpeeksi riittävässä kunnossa ajamaan f1-autoa ja määräsi tälle levon. Lepoon haettiin vielä vahvistus Sid Watkinsilta ja lisäksi Warwick määrättiin röntgenkuvauksiin. Kuvauksissa ei tullut mitään erikoista ilmi, mutta Warwickia määrättiin olemaan ajamatta perjantaina.

Footworkille tuli kiire löytää mahdollinen toinen kuljettaja sillä säännöt sanoivat, että tuolloin kuljettajavaihdos tai testikuljettajan hyväksyttäminen kilpailuun mukaan piti tehdä lauantaihin mennessä.

Tallin testikuljettajat Jos Verstappen ja David Brabham olivat muualla kuin Australiassa joten onnekas olisi ollut Minardin kisasopimuksesta vapautuksen jo ennakkoajoihin kaudeksi 1993 omaa ensi kauden talliaan varten hankkinut Christian Fittipaldi. Lopulta Warwick oli kuitenkin riittävässä kunnossa lauantaina ajamaan uransa päätöskilpailun. Samalla Warwick kielsi lunastavansa kaudeksi 1994 optiotaan Footworkin kanssa.
 
Ylös