F1 ja loukkaantumiset

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Vuoden 1990 Portugalin Grand Prixin aikaan Estorilissa tapahtui toinenkin loukkaantuminen mikä olisi voinut olla huomattavastikin pahempi kuin oli. Lauantain Vapaissa Harjoituksissa Riccardo Patresen autoon tuli varikkopalo ja pienen osan aiheuttama hajoaminen ja siitä seurannut kipinä riitti sytyttämän kytevän tulen.

Ilmeisesti erittäin tulenarkaa, Elfin sponsoroimaa ns. Viidakkomehuna tunnettua erikoispolttoainetta pääsi höyrystymään ja saatuaan kipinän se syttyi näyttävästi tuleen. Tulipallo eteni ja osui takana seisoneeseen mekaanikko Leslie Les Jonesiin joka syttyi tuleen ja kompastui osuen heti tallipäällikköön Frank Williamsiin. Tallipäällikkö onnistui kääntämään pyörätuoliaan, mutta siitä huolimatta hän horjahti ja osui pää edellä tallin huonetilan seinään.

Lisäksi Williams sai vielä lievän lisähaavan päähänsä kun Patresen autosta lensi tulipallon aikana ilmeisesti hajonneen moottorin käynnistyslaitteen osia. Lopulta näyttävän vaarallisesta tilanteesta selvittiin ilman todella murheellisia henkilövahinkoja.

Kuljettajat Thierry Boutsen ja Riccardo Patrese olivat shokissa tapahtuman jäljiltä hetken aikaa ja Patrese kertoi hypänneen autosta ulos kuin hänellä olisi ollut tuli hännän alla ja niin olikin. Hajoava moottori päästi humahtavan äänen ja sitten äänen joka kuulosti voimakkaan kiväärin laukaisulta.

Sen myötä hetken aikaa f1-varikolla Estorilissa oli paniikki valloillaan tapahtuman vakavuuden takia, mutta onneksi palo saatiin hallintaan. Lopulta Frank Williams hoidettiin paikan päällä, mutta mekaanikko Jonesilla todettiin olevan sammutuksen jäljiltä kemiallisia palovammoja. Sen verran pahoja ne olivat, että Jones jouduttiin lennättämään helikopterilla sairaalaan ja siitä sitten hänet siirrettiin kotihoitoon.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
NHL vs. F1 turvallisuus

Eric Lindros koki urallaan about 5 aivotärähdyatä.

Viimeisen 15-vuoden aikana NHL:ssä on kuollut about 2 pelaajaa, kun F1;ssä ei yhtään.

Kyllä NHL on paljon vaarallisempi kuin F1:sett.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
NHL vs. F1 turvallisuus

Eric Lindros koki urallaan about 5 aivotärähdyatä.

Viimeisen 15-vuoden aikana NHL:ssä on kuollut about 2 pelaajaa, kun F1;ssä ei yhtään.

Kyllä NHL on paljon vaarallisempi kuin F1:sett.
Ny ei muuta ku laskemaan NHL-kuolemantapaukset/NHL-Pelaajien lukumäärä ja sama F1-kuljettajille. Tulos voisi yllättää sinut, mutta tuskin ketään muuta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jaa laskinpa itse paremman tekemisen puutteessa. F1:ssä joka 0,044:s kuljettaja on menehtynyt.

NHL "pääsisi" samaan kertoimeen "about" 274,38 kuolonuhrilla.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
F1 on kyllä absoluuttisesti turvallisempi kuin jääkiekko mielestäni. Ei Formula yksikään ole täysin turvallinen, sen selittää jo kovat vauhdit.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
F1:ssä joka 0,044:s kuljettaja on menehtynyt.
Vai tarkoitatko 4.4% kuljettajista eli joka ~24 kuljettaja? Lause "joka puoles/neljäsosas/0.1:s ihminen" on ontuva.
Jos 50-luvun Indykisat ja ei viralliseen kilpailukalenteriin kuuluvat kisat jätetään laskuista pois, kuolinsuhde on 1 per 28 kuljettajaa kohti (809/29).


Ja tosiaan 2012 ja 2013 olivat ensimmäiset(?) peräkkäiset kaudet F1-historiassa ilman loukkaantumisia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
NHL:ssä ei juuri pelaajia ole kuollut pelitilanteissa. Pelin ulkopuolella sen välillisiin tapahtumiin liittyen sen sijaan on. Ja yksi erotuomari menehtyi NHL:ssä aikana ennen kypärää ja sen takia käytännössä NHL otti pakkoon kypäräpakon.

Anteeksi off-topic. Uuden linjani mukaisesti en aio jatkaa sen enempää aiheeseen liittymätöntä puhetta. F1:ssä onnettomuudet ja niiden riskit ovat pienentyneet huomattavasti vanhempiin aikoihin nähden ja siitä kuuluu paljon kiitos ainakin Sid Watkinsille ja vielä 2000-luvun alussakin f1:n lääkintäkomiteassa toimineelle Jean-Jacques Issermanille. Jälkimainittu oli myös Sid Watkinsin alkuaikojen oppi-isä formuloissa jossain määrin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5806
F1:ssä on turvallisuudessa menty kokoajan eteenpäin, toisin kuin NHL:ssä jossa ei ole paljon muuttunut historian aikana. Kypärät ja muita varusteita on tullut, ei paljon muuta. Kun taas F1:ssä mennään kokoajan eteenpäin. Nykyformulat on kyllä mielestäni turvallisempaa kuin nykyjääkiekko. Formuloissa nykyäänkin aina kun sattuu jotain niin muutoksia mietitään. NHL:ssä esim kun Zdeno Chara taklasi Max Paciorettyä niin, että toisen niska katkesi* niin ei tullut mitään.

Tosin kun mietitään, että jos vaikka 10-vuotias poika menisi ekan kerran pelaamaan jääkiekkoa, niin tuskin paljon sattuisi, mutta jos 10-vuotias laitettaisiin ajamaan formulaa, niin saattaisi olla ajot lyhyessä.

*http://www.youtube.com/watch?v=jimZ1tSdPY0
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jaa laskinpa itse paremman tekemisen puutteessa. F1:ssä joka 0,044:s kuljettaja on menehtynyt.

NHL "pääsisi" samaan kertoimeen "about" 274,38 kuolonuhrilla.
Onko tässä nyt laskukaavana se, että kuljettaja on kuljettaja on kuljettaja oli sitten ajanut yhden tai 107 kilpailua?

NHL:ssähän noita kuolonuhreja pelaajissa on tasan yksi: Bill Masterton vuonna 1968.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Ei sitä turvallisuusasiaa voi mitenkään verrata kuolonuhreissa. Jääkiekossa varmasti loukkaantuu enemmään ihmisiä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei sitä turvallisuusasiaa voi mitenkään verrata kuolonuhreissa. Jääkiekossa varmasti loukkaantuu enemmään ihmisiä.
Lätkässä on myös hivenen enemmän pelejä kaudella kuin kilpa-ajoissa.

Kyllähän moottoriurheilu on suht turvallista, jos ajatellaan lisenssin sisältämää tapaturmavakuutusosaa. Moottoriurheilussa se on pienempi kuin potkupallossa tai lätkässä, toinen puoli on sitten se, että moottoriurheilussa syntyvät vammat ovat usein vakavampia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Aikanaan Piercarlo Ghinzani selviytyi Kyalamin 1984 rajusta onnettomuudesta ennen kilpailua hengissä. Siihen ei moni ollut uskoa nähtyään Osellan auton täysin kappaleina (auton runko-osa oli vahvistetun ja sääntöjen saneleman turvarakenteen vuoksi ehjä, mutta muuten koko auto oli täysin tuhoutunut) ja auton liekehtivän tilanteen jälkeen.

Ghinzani sai lopulta vain lieviä niskaan, käsiin ja kasvoihin kohdistuneita palovammoja ja mustelmia eri puolille kehoa. Samalla Ghinzani kärsi erittäin kovasta päänsärystä osuman jäljiltä. Ja tunsi olonsa huonovointiseksi minkä takia hänen kisaan osallistumisensa evättiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Vuoden 1984 Monacon lähtökolarin myötä Derek Warwick sai molempiin jalkoihin mustelmia (joista jo aiemmat Dijonissa saadut oikean jalan mustelmat pahenivat) ja Patrick Tambaylta murtui jalka. Samalla kaudella myös Martin Brundle ja Johnny Cecotto kärsivät jopa uraansa ajatellen merkittäviä vammoja.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Nick Heidfeld loukkaantui testeissä vuonna 2005 ja tuon jälkeen kolaroi moottoripyörän kanssa, eikä kilpaillut loppukaudella. Lähteenä oma tieto ja maininta löytyy myös englanninkielisestä wikipediasta.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Nick Heidfeld loukkaantui testeissä vuonna 2005 ja tuon jälkeen kolaroi moottoripyörän kanssa, eikä kilpaillut loppukaudella. Lähteenä oma tieto ja maininta löytyy myös englanninkielisestä wikipediasta.
Kiitos, tuon olinkin missannut. Löysin tietoa, että sattui 26.9 Lesmo-mutkassa.
Mitä tarkempia tietoja löytyy, sen parempi: Kuski, auto, päivämäärä, rata, radan kohta, onnettomuuden kulku, vammat ja seuraukset. Ehkä olosuhteet ja syy (ajovirhe/osan pettäminen) olisi myös hyvä mainita.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös