F1 ja loukkaantumiset

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Alan Jones joutui vetäytymään Etelä-Afrikan Kyalamin kilpailusta kaudella 1985 kuumeen aiheuttaman huonon olon vuoksi. Samalla kaudella Marc Surer oli joutua vetäytymään Kanadan Montrealin kilpailusta jatkuvien päänsärkyjen ja kuumeen aiheuttaman huonon olon vuoksi. Surer kuitenkin ajoi Montrealissa ja Brabhamilla olisi ollutkin melkoinen ongelma käsillä ainakin tilapäisesti mikäli Surer olisi sieltä vetäytynyt. Sillä kun ei olisi ollut kuljettajia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kaudella 1998 Magny-Coursin testissä 19.6.1998 Heinz-Harald Frentzen näytti loukkaantuvan erittäin vaikeasti Michael Schumacherin kanssa tapahtuneen kolarin jälkeen. Schumacherilta itse meni vain ilmat pihalle ja käteen tuli mustelma kolarista, mutta Frentzen menetti kolarin voimasta johtuen tajuntansa hetkeksi aikaa. Frentzen jouduttiin lennättämään sairaalaan. Mustelmia lukuunottamatta mitään muita vammoja ei ollut tullut kolarista hänelle. Frentzenin ilmoitettiin olevan järkyttynyt, mutta kunnossa kaiken jälkeen.

Monet olivat pelänneet pahaa jo senkin takia, että Frentzen löi päänsä kolarissa. F1-rintamalla tämä aiheutti etenkin Damon Hillin ja Jacques Villeneuven tahdolta arvostelua Schumia kohtaan. Arvostelu oli toki tuttua pitkänkin ajan takaa kaikkiaan, mutta arvostelun silloinen rajuus johtui Montrealin osakilpailun ja siellä Schumin esittämistä tempuista kumpaakin ajajaa ja ikävästi myös Frentzeniä kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kauden 1989 Brasilian kilpailussa Rio de Janeirossa tapahtui erikoinen loukkaantuminen. Nigel Mansell sai haavan käteensä raapaisemalla sitä palkintopokaaliin. Eräissä kuvissa tuosta kilpailusta ikionnellinen kolmospaikan mies Mauricio Gugelmin näytti aivan Jacques Villeneuvelta vaikkakin Gugelmin ja Villeneuve eivät muuten mitenkään erityisen samannäköisiä henkilöitä olekaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Ilmeisesti tätä kuvaa haettiin.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
:( Voi itku. Jo toisen kerran tällä kaudella toikki vaatii päivittämistä (joskin Kimin "loukkaantuminen" vaikuttaa nyt pikkujutulta).

Ja tiedän kyllä, että 90-luvulta puuttuu paljon tapauksia.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Listaan voisit lisätä Martin Donnellyn vuonna 1990 Jerezin aika-ajoissa sattuneen onnettomuuden jossa hänen molemmat jalkansa katkesivat useasta kohdasta hänen sinkouduttuaan täysin romuttuneesta autostaan keskelle rataa istuimen kiinnityksen petettyä.
Hyi helvetti! Aina kun näen Donnellyn nimen niin minulle tulee ensimmäisenä mieleen se oksettava kuva missä mies makaa keskellä rataa jalat aivan solmussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Adelaidessa 1991 Nigel Mansell loukkaantui kaatosateen keskellä. Vasen polvi vääntyi ja niskalihas venähti pahassa kolarissa. Kun vielä Gerhard Bergerkin osui kaiteisiin pahalta näyttävällä tavalla kuitenkaan keskeyttämättä niin Ayrton Sennalle kisa riitti. Senna heilutti käsiään jo ties miten monen kerran tuomaristolle ja lopulta punainen lippu heiluikin. Mansell ei vammojensa vuoksi pystynyt menemään palkintokorokkeelle joten 40 minuuttia myöhässä ollut palkintoseremonia toteutettiin lopulta Sennan ja Bergerin voimin.

Aluksi palkinnoille menevistä kuljettajista ei ollut mitään tietoa koska tuomaristo sekoili omien kauden sääntöjensä kanssa melkoisen paljon. Lopulta kisatulokset julistettiin 14:sta kierrokselta kuin vuoden 1991 oikeiden sääntöjen mukaan ne olisi pitänyt ottaa johtajan kierroksen mukaan tai kierrosta sitä aiemmin eli kierrokselta 17 tai kierrokselta 16. Nelson Piquet liikuttui heti päätöksen jälkeen kyyneliin jotka kuitenkin jäivät uskomattoman rankkasateen varjoon.:(
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Tuosta tuli mieleen, että sateella on loppujen lopuksi yllättävän vähän sellaisia onnettomuuksia, joissa joku on loukkaantunut. Bianchin tapaus toki on nyt tuoreena muistissa, mutta sitä ennen oli todella pitkä aika ilman sellaisia loukkaantumisia, että kuljettajalta olisi jäänyt kis(oj)a ajamatta. Toki tuo Mansellin tapaus on sikäli erilainen, koska se tapahtui kauden päätöskisassa. En osaa sanoa, olisiko Mansell joutunut jättämään kisoja väliin, jos tuollainen loukkaantuminen olisi sattunut keskellä kautta.

Vanhoista tapauksista Didier Pironin tapaus tulee tietysti mieleen.
 

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
2006: Jacques Villeneuven ainakin väitettiin loukkaantuneen Hockenheimissa tapahtuneessa ulosajossa.

1995: Mika Häkkinen sai vakavia päävammoja Adelaiden aika-ajoissa tapahtuneessa onnettomuudessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Mansell olisi todennäköisesti joutunut yhden kilpailun jättämään väliin riippuen kisan pitovälistä, mutta koska oli kauden päätöskilpailu niin mitään hätää ei ollut. Mikäli kuitenkin olisi ollut niin Damon Hill olisi tullut ajamaan tilalle uransa ensimmäisen kisan kaudella 1991 mikäli onnettomuus olisi sattunut muussa välissä kautta. Mansell loukkaantui kauden 1991 muutaman erinäisenkin kerran joista kuuluisin oli tämä jalkapallossa sattunut loukkaantuminen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Uutisointi taisi mennä jotenkin niin, että ensin ilmoitettiin Kubican korvaavan Villeneuve vain Unkarissa, jossa hän ei olisi ollut ajokunnossa. Hockenheimin ja Hungaroringin kisat olivat viikon välein. Ennen seuraavaa kisaa sitten ilmoitettiin, että Kubica ajaakin loppukauden. Tuo oli sitä aikaa, kun valmistajien sarjassa tallit viidennestä sijasta alaspäin saivat ajattaa kolmea autoa perjantaiharjoituksissa. BMW:llä Kubica hoiti alkukauden, Unkarissa puikoissa ei ollut ketään ja Istanbulista eteenpäin Vettel ajoi kolmosautoa.
 

Maikelnait007

New member
Liittynyt
6.11.2014
Viestit
2
...

Kieltämättä see on vaaralinen lai. Mut siitä on tehty aika turvallinen, ylensä jos onnettomuutet on, sit see on ihmillinen virhee. Jos rankkasatessa tule turvaauton rajalletuomisen päätös liian myöhää, sit niitä onnetomuksia tulee. Kaik pienet virheet teevät aina joskus sillon tällon jokulle ison virheen, mikä voi loppua luokantumisella tai pahimalla tapauksella kuolemalla.
 
Viimeksi muokattu:

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Uutisointi taisi mennä jotenkin niin, että ensin ilmoitettiin Kubican korvaavan Villeneuve vain Unkarissa, jossa hän ei olisi ollut ajokunnossa. Hockenheimin ja Hungaroringin kisat olivat viikon välein. Ennen seuraavaa kisaa sitten ilmoitettiin, että Kubica ajaakin loppukauden. Tuo oli sitä aikaa, kun valmistajien sarjassa tallit viidennestä sijasta alaspäin saivat ajattaa kolmea autoa perjantaiharjoituksissa. BMW:llä Kubica hoiti alkukauden, Unkarissa puikoissa ei ollut ketään ja Istanbulista eteenpäin Vettel ajoi kolmosautoa.
Mutta eikös Villeneuve sitten jälkeenpäin sanonut olleensa ajokykyinen jo Unkarissa? Ruutulipussa luki näin:

"Jacques Villeneuve oli kolhinut itseään Hockenheimin ulosajossa sen verran, ettei pystynyt osallistumaan Unkarin osakilpailuun. Kisakuljetajaksi nostettiin tallin testi- ja varakuljettaja Robert Kubica. Kummallista kyllä, Villeneuve sanoi itse myöhemmin olleensa halukas ajamaan Unkarissa. Käytännössä talli antoi siis vuoden 1997 maailmanmestarille potkut. Villeneuve ei palannut F1-auton rattiin enää loppukaudestakaan. Hänen GP-kuljettajan uransa päättyi jokseenkin hämmentävissä merkeissä."

Tästä ainakin jää minulle sellainen mielkuva, ettei ole loukkaantunut. Tuskin kyse oli kuitenkaan siitä, että tahtoi ajaa vaikka oli loukkaantunut.

Teinpäs hauskan huomion, että kirjoitin koko tekstin katsomalla koko ajan kirjaan enkä näppäimistöön. Paria virhettä lukuunottamatta oikein.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Jochen Mass sai palovammoja käsiin ja selkään Paul Ricardin 1982 kolarista joka lopullisesti sai hänet lopettamaan uransa joskin kotiyleisön edessä Mass ajoi Hockenheimissa vielä kolme hidasta kierrosta ennen lopullista lähtöään Marchilta ja koko lajista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Nigel Mansell tunnettiin monien loukkaantumisten ns. Loukkaantumisten erikoismiehenä hänen kuljettaja-aikoinaan F1:ssä. Hänen uransa ensimmäinen kilpailu tuli Itävallassa 1980 mielenkiintoiseen aikaan ja siitä tuli niitä harvoja kisoja hänen urallaan jolloin hän tuntui tai näytti olevan surkea tai huono kuljettaja. Toisaalta debyyttikisassa otteet olivat melko huonoja jo siitäkin syystä, että polttoainevuoto tulikuumassa autossa toi palovammoja selkään ja takapuoleen. Mielenkiintoista ja osasyy siihen, että miksi Mansell sai ajaa jo testikuskina kilpaa olivat Lotuksen Colin Chapmanin todistama näytös missä Mansell ajoi Silverstonen testeissä rataennätyksen ja nolasi hänen erittäin paljon maksaneen tallin ykkösmiehen Mario Andrettin.

Tavallaan Mansell kuitenkin herätti mielipiteitä urallaan jo alusta alkaen. Jo ennen Peter Warrin pidättyväistä ja sittemmin oikeastikin avoimen vihamielistä suhdetta häneen eniten Mansellia kritisoi Essexin David Thieme joka ei yksinkertaisesti millään tavalla uskonut häneen ja pikkusyytkin riittivät kritsointiin. Itävallan 1980 keskeytystäkin ennen todistettuja palovammoja Thieme kritisoi yhdeksi noloimmaksi näkemäkseen koko lajissa. Mansell tietenkin vastasi omalla piikillään ja siitä eteenpäin heillä oli omia ongelmiaan aina Thiemen talousrikoksiin ja pidätykseen asti kaudella 1981.

Thieme yritti muun muassa valjastaa Essexin vuotuista sponsorimaksua paremmaksi ja yrittäen heittää Mansellin takaisin testikuljettajaksi ja jopa hänen ja Chapmanin välisen riidan kestäessä ulos koko tallista. Jossain määrin ei edes Warrkaan kritisoinut Mansellia niin paljon kuin Thieme siihen aikaan. Thieme lobbasi siihen aikaan hyvin monia muita kuljettajia Lotukselle kaudeksi 1981 ja eräs hänen henkilökohtainen suosikkinsa oli Jean-Pierre Jarier ja toinen olisi ollut Eddie Cheever joka kuitenkin luopui muun muassa JPS:nkin testistä koska ei vain halunnut kunnolla ajaa tallissa tuolloin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Graham Hillin uran kannalta kauden 1969 Yhdysvaltain kilpailu oli kohtalokas. Hän sai vakavia polveen ja jalkaan kohdistuneita vammoja mitkä pitivät hänet sivussa Meksikon kilpailusta ja ura vaikutti loppuvan jo siihen. Hill kuitenkin palasi lajiin kaudella 1970, mutta Kyalamin kuutospaikka oli alku harhaanjohtavalle hyvälle alkukaudelle. Hill kärsi uransa loppuvuosina polvikipujen lisäksi myös yhä pahenevista niskasäryistä ja päänsäryistä. Jälkimmäiset johtuivat lähinnä f1-autojen yhä kasvavammista g-voimista mitä Hillin lisäksi ei aikanaan voinut moni vanhempikaan kuljettaja sietää. Kyalamin 1970 kisassa Hill pääsi kuutospaikalle, mutta hänet oli kisan jälkeen nostettava autosta ja kilpailujen välissä Hill joutui ajoittain edelleen käyttämään kävelykeppejä. Kaudesta 1970 eteenpäin uransa loppuun asti Hill ei koskaan ollut enää parhaalla mahdollisella tasolla ja se myös näkyi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kaudella 1990 Andrea de Cesaris joutui Monacon kilpailussa ajamaan aikaisemmin viikonloppuna vahingoittuneen ranteen takia enemmän tai vähemmän kivuliaasti. Hän ei kuitenkaan vetäytynyt kilpailusta missään vaiheessa viikonloppua. Samanlaista vetäytymistä oli odotettu Monacoa edeltäneen Imolan kilpailun ja siellä hieman loukkaantuneen Pierluigi Martinin toimesta.

Mikäli Martini olisi joutunut jättämään Monacon tai äärimmillään jopa Montrealin väliin (tämä tosin kumottiin jo Imolan sunnuntain kisalähdön aikoihin Martinin vammojen laadun selvittyä joskin Monacon väliin jääminen oli tuolloin paljon todennäköisempää kuin lopulta olikaan.) niin hänet olisi korvannut edelleen ajoja eri italialaistalleista kärttänyt Ferrarin testikuljettaja Gianni Morbidelli, Dallaran testikuljettaja Andrea Montermini ja Minardin aivan oma testikuljettaja Marco Apicella. Lopulta ketään korvaajaa ei tarvittu Martinille tai edes de Cesarikselle hänen rannekivuistaan huolimatta. Mikäli de Cesaris olisi jättänyt kisan väliin niin Morbidelli tai Montermini olisi ajanut Monacossa. Kokemuksen perusteella Morbidelli, mutta toisaalta Dallara-tallin varsinainen testaaja kaudella oli Montermini.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kauden 1990 Japanin Grand Prix oli Suzukan radalla myös loukkaantumisten aikaa. Emanuele Pirro mursi sormensa viikonloppuna ja Jean Alesi sai niskavamman joka pakotti hänet jättämään kilpailun väliin. Mikäli Adelaiden kilpailu Australiassa olisi ajettu liian aikaisin kuin ajettiin niin Alesi olisi joutunut jättämään senkin väliin.

Alesin jäädessä pois kilpailuun ei kuitenkaan otettu ketään toista kuljettajaa kun Tyrrell ei vetänyt pois Alesin paikkaa kilpailusta. Muutoin kisaan olisi sinällään jälleen päässyt Olivier Grouillard. Mikäli Pirro olisi joutunut myös vetäytymään niin silloin kisaan olisi sinällään voinut päästä myös Gabriele Tarquini. Pirron vammojen ollessa vakavampia häntä korvaamaan oli vakavammin Andrea Montermini tai Marco Apicella ja vähemmän vakavammin ja ehkä vähän Ruutulipun hehkuttama JJ Lehto...

Gianni Morbidelli ei olisi pystynyt korvaamaan Pirroa koska oli jo Minardilla korvaamassa Paolo Barillaa erikoisesti Apicellan sijasta. Tosin osasyy saattoi jo tuolloin olla Apicellan mahdollinen ensi kauden ajopaikkaan eli Modena-Lambo-Lamborghinille siirtyminen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös