F1 ja loukkaantumiset

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1989 Emanuele Pirro kärsi kauden aikana useissa kilpailuissa enemmän tai vähemmän kovia jalkakramppeja. Muutaman kerran enemmän tai vähemmän ja varmasti ainakin kerran Pirron keskeytyksistä kaudella tapahtui kovan jalkakrampin seurauksena. Jerezin kilpailussa ulosajo johtui todellisuudessa jalkakrampista. Suzukassa Pirrolla oli myös pahoja jalkakramppeja mitkä aiheuttivat kipuja ja kolarin, mutta tästä huolimatta Flavio Briatore keskittyi vain Pirron kritisointiin huolimatta lukuisten todistajalausuntojen ja Sid Watkinsin antamasta lääkintäselvityksestä huolimatta.

Sekin tulehdutti jo muutenkin enemmän tai vähemmän huonoja välejä heidän kesken siinä vaiheessa vaikka Briatore oli muun muassa Hockenheimin kisan aikaan kehunut Pirroa erittäinkin hyväksi kuljettajaksi ja yleensäkin Pirroa pidettiin etenkin McLaren-testivuotensa seurauksena eräänlaisena nopeana kehityskuljettajana tai testikuljettajana ja toisinaan äärimmäisen nopean kierroksen erikoismiehenä sinällään.

Toisaalta Briatore olisi tehnyt etenkin Hockenheimissa itsestään hölmön sinä vuonna mikäli olisi kritisoinut Pirroa jostain syystä sillä Pirro oli parhaimmillaan jopa kolmantena kilpailussa ennen keskeytystään. Muuten sitten aihetta olikin näennäisesti enemmän, mutta siinäkin oli syynsä ja tietämättömyys takana. Kaudella 1989 Pirro kärsi yleensäkin monen muunkin kuljettajan ja erityisesti isokokoisten kuljettajien tapaan liian ahtaasta ohjaamosta ja liian lähelle kuljettajan jalkoja sijoitetusta akselivälistä. Sittemmin ainakin ohjaamojen kokoa muutettiin joskin lähinnä vain kaikkein ahtaimmat ohjaamomallit jäivät pois käytöstä ja osin noiden aikojen jälkeen ei juuri hyvin pitkiä kuljettajia olekaan näkynyt ajajapiireissä.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Alonson onnettommus lisätty. Mukana myös lähde (joka olisi hyvä olla aina mukana):
Fernando Alonso (McLaren), Barcelona, 22. helmikuuta. Ajautuminen leveäksi astronurmelle 3. mutkassa ja tuulenpuuskan takia auton kontrollin menetys, minkä seurauksena törmäys sisäkaarteen betoniseinään 150 km/h nopeudella (Aivotärähdys, 2 yötä sairaalassa)
http://www.autosport.com/news/report.php/id/117789
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kauden 1989 Yhdysvaltain Grand Prix oli hyvin kiduttava kokemus Alessandro Nanninille. Nannini oli loukannut pahasti niskaansa sunnuntain Warm-Upissa tapahtuneessa kolarissa ja pitkään häntä oli alustavasti tutkittu tarkkaan ja jopa ensin kielletty ajamasta kilpailusta mahdollisen retkahdusvamman pelossa. Lopulta erikoisesti ja ehkä kaduttavasti jälkikäteenkin Sid Watkins teki virheen päästämällä italialaisen mukaan kisaan ja päätös osallistua kilpailuun vahvistettiin 100 minuuttia ennen kilpailun starttia ja noin 40 minuuttia ennen koko varikkoalueen avautumista. Nanninin kisa oli pilalla alusta lähtien vaikka näennäisesti hyvältä näyttikin.

Parhaimmillaan hän oli ollut kolmas, mutta kierroksella 4 hänen pyörähdettyä ulos radalta hänen niskansa kärsi retkahduksesta ja vaikka kierroksen verran ajeltiin kasipaikalla pyörähdyksen jälkeen niin pian kasipaikkakin oli jo kaukainen unelma kipujen pahentuessa liikaa. Lopulta Nannini ajeli maiseman käytännössä pyöriessä silmissä ja 10:n kierroksen jälkeen Nannini ajeli jo toiseksi viimeisellä sijalla säännöllisesti takanaan vain AGS:n Gabriele Tarquini ja pudottuaan lopullisesti hetkeä myöhemmin Washington Streetin suoralla Phoenixin uudella radalla sen takasuoralla niin viimeiseksi huipennukseksi Nanninin auto lensi radan lähettyvillä olleesta viemärinkannesta voimakkaasti ilmaan päin ratakuoppaa ja oli lähteä kuljettajan käsistä päin seinää, mutta Nanninin vetäistyä vaistonvaraisesti takaisin suoralle Nannini tunsi niskassa jonkin kovan ja etäisen napsahduksen ja se kisa oli siinä.

Kipu muuttui sietämättömäksi radan kymppimutkasta eteenpäin ja hän keskeytti varikolle 11 kierroksen jälkeen pahoissa niskakivuissa. Nanninin ongelmat johtuivat osin hieman vääränlaisesta niskatuestakin jota italialainen oli pakotettu pitämään ehtona kisaan pääsemiselle muutoinkin. Lisäksi Nannini ei voinut missään vaiheessa kunnolla kipujensa ja niskatuen jäykkyyden ja kovuuden takia kannatella päätään g-voimia vastaan ja ennen pitkää huimauksen ja päänsäryn lisäksi yhdessä niskanikaman napsahduksen jälkeen hänellä ei ollut hetkeen tuntoa käsissä eikä jaloissa ja siten hän ei voinut mutkissa tietää, että kääntääkö hän liikaa vai liian vähän.

Nanninin kunnon jatkon osalta arvuuttelua riitti ja jälkikäteen ainakin oli helppo sanoa, että Nanninin ei olisi pitänyt missään tapauksessa osallistua kisaan. Toisaalta taas erikoista oli kuitenkin jo niillä kivuilla ja niskatuen pakotetun pitämisen johdosta edes päästäminen kilpailuun kun yleensä Watkins oli kieltänyt sellaisten vaivojen takia osallistumisen muutenkin. Tosin oli Watkins myös joskus päästänyt ajajia kisaan hyvinkin heppoisin perustein. Nanninin kivut olivat loppupelissä hyvin ikävät parin-kolmen päivän verran ja mikäli Montrealin kilpailu Kanadassa olisi ajettu vain viikon kuluttua kaudella 1989 kun ajettiin niin Benettonin olisi pitänyt korvata Nannini Johnny Dumfriesilla tai Gary Brabhamilla. Oma ongelma oli myös Johnny Herbertin kunnonkin kanssa tallilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Yritin tuossa aiemmin päivittää noita loukkaantumistilastoja, mutta ei sitten päivittyneet tiedot.:(
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Asiallisen muistutuksen JJ:n tilanteesta silloin aikoinaan oli IL:n Palomäki kirjoittanut
http://www.iltalehti.fi/formulat/2016012020915946_fo.shtml

Itseä aina sieppaa kun JJ:itä väheksytään kuskina. Jos olisi käynyt toisin, olisi tulosta tullut. Nykyäänhän sitä paitsi olisi ihan ok kuskin toipua
pitkäänkin ja tulla vasta täysikuntoisena takaisin. Joku Kovalainenhan JJ:hin verrattuna sai ajaa ja yrittää vaikka kuinka mutta ilman suurempaa tulosta.

Itse varsinkin sen verta pitkään ykkösiä seurannut että nuo kaikki muistaa elävästi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Asiallisen muistutuksen JJ:n tilanteesta silloin aikoinaan oli IL:n Palomäki kirjoittanut
http://www.iltalehti.fi/formulat/2016012020915946_fo.shtml

Itseä aina sieppaa kun JJ:itä väheksytään kuskina. Jos olisi käynyt toisin, olisi tulosta tullut. Nykyäänhän sitä paitsi olisi ihan ok kuskin toipua
pitkäänkin ja tulla vasta täysikuntoisena takaisin. Joku Kovalainenhan JJ:hin verrattuna sai ajaa ja yrittää vaikka kuinka mutta ilman suurempaa tulosta.

Itse varsinkin sen verta pitkään ykkösiä seurannut että nuo kaikki muistaa elävästi.
JJ kuitenkin on kaksinkertainen Le Mans -voittaja, vaikka F1-ura jäi vaisuksi.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ja taas pääsi Alonso listalle. Kyllä nyt miestä koetellaan, vaikka mistään vakavasta loukkaantumisesta ei voida puhua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Yritin aikaisemmin päivittää tätä toikkia itse, mutta näin ei tietenkään pystynyt tekemään tai en tiedä sitten viasta mikä siinä oli mikäli jotakin edes oli.

Kuitenkin listaan tähän loukkaantumisia kuljettajien ja myös silloin tällöin sattuneiden oheishenkilöiden loukkaantumisten osalta F1:n aikaväliltä vuosilta 1986-1996 sitä mukaa kun loukkaantumisia eri kisoissa oli ja lähtökohtaisesti yritän keskittyä vähemmille huomiolle jääneisiin loukkaantumisiin enemmän kuin tunnettuihin loukkaantumisiin.

Loukkaantumisten perustiedot ovat löydetty aikanaan kilpailujen Rengaskohtaisten Muistojen tarkkailun ja listauksien yhteydessä katsoen myös eri maiden televisiolähetyksiä ja kuunnellen erittäin tarkkaan myös selostajien huomioita niistä tarvittaessa lievästi sanoen hyvinkin monta kertaa ennen varmistumista.

Laitan niitä tähän vuosittain erillisesti ja muutoin tähän viestiin mahtumattomat onnettomuudet tulevat seuraavaan tai seuraaviin ja niistä sitten voi vapaasti päivittää toikin tekijä kunhan vain ehtii:

1986

Jerez: Stefan Johansson loukkasi selkäänsä, kärsien niskasärystä ja päänsärystä, sai mustelmia ja pienen verta vuotavan haavan rintakehän alueelle ja menetti 19-40 G:n voiman kolarin seurauksena hetkeksi tajunsa. Ruotsalainen kannettiin paareilla pois autonromunsa luota onnettomuuden jälkeen.

1987

Monaco: Adrian Campos loukkaantui viikonlopun aikana rajusti Vapaissa Harjoituksissa. Campos sai aivotärähdyksen, heikotuskohtauksia ja oksensi verta mikä riitti siihen, että hän jäi ulos kilpailusta jouduttuaan sitä ennen tarkkailuun mistä ei tuolloin sääntöjen mukaan päässyt Sid Watkinsin määräyksien johdosta pois muutenkaan ennen maanantaita sitten korkeintaan saattoi päästä sunnuntain kilpailuun mikäli lievä loukkaantuminen tapahtui riittävän ajoissa eikä kuljettaja itse karsiutuisi. Lisäksi hänellä epäiltiin jo myös alkavaa aivovammaa kolaristaan mikä jäi onneksi tapahtumatta koska Campos näki vähän aikaa kaiken kahtena ja kolmenakin kärsien myös yleensäkin sumuisesta näöstä vielä joitakin päiviä onnettomuudenkin jälkeen mitä pidettiin joko aivovamman tai jopa alkavan aivoverenvuodon oireena.

Hungaroring: Ayrton Senna loukkaantui kilpailuviikonlopun aikana kilpailussa erikoisella tavalla: Epämukavasti kiinnitetty istuin aiheutti selkäkipuja, pahoja mustelmia ja selän vereslihalle menon kisan jälkeen.

Österreichring: Stefan Johansson osui McLarenin renkaanvaihtajaan joka loukkaantui kilpailussa varikkokäynnin aikana tapahtuneessa varikko-onnettomuudessa ja mikä tapahtui siitä, että Ron Dennis vahingossa heilautti kättään Johanssonille merkiksi liikkeellelähdön merkiksi. Renkaanvaihtaja loukkaantui saaden verinaarmuja ja mustelmia ympäri kehoa ja ilmansa pihalle tilanteesta, mutta luita ei onneksi ollut rikki. Tämä oli McLarenin toinen varikko-onnettomuus kaudella 1987 koska ensimmäinen oli tapahtunut Hockenheimissa Alain Prostin osuttua tallin nosturimieheen kilpailussa.

Tosin nosturimies ei loukkaantunut osumastaan ihmeen kaupalla mitenkään koska Prostin osumanopeus oli pienempi kuin Johanssonin vastaava minkä takia en sitä ole tähän listaukseen muuten merkinnyt.

Mexico City: Ratavalvoja loukkaantui Ayrton Sennan vedettyä miestä naamaan jolloin ratavalvojalta meni huuli halki, verta tuli suusta parin hampaan irrotessa ja leukakipuja tuli itsestään selvänä tapahtumasta. Lisäksi Senna potkaisi raivoissaan hänen vihaansa hillinnyttä ratavalvojien päällikköä sääreen keskeytyksensä johdosta aiheuttaen miehelle mustelman joskin ratavalvojien päällikkö torjui Sennan viimeisen lyöntiyrityksen ja tönäisi häntä kauemmaksi ennen kuin tappelusta olisi tullut liian suuri mediaspektaakkeli jo muutenkin erittäin pahasti tuohtuneelle Sennalle joka sittemmin vielä ryntäsi varikolle viikonlopun kiistakumppaninsa Andrea de Cesariksen kanssa käytävään sanaharkkaan ja tappeluun...

Adelaide: Stefano Modenalla oli debytanttina jalkakramppeja ja lämpöhalvaus minkä seurauksena kunto loppui kesken ajon.

1988

Imolan Suurtestit: Alessandro Nannini sai testionnettomuudestaan oikean jalkansa nilkkaan ja sääreen vertavuotavia vammoja, mustelmia ja hiusmurtumia jotka aiheuttivat hänen jalkoihinsa parin kuukauden ajaksi vakavia hermokipuja. Ihme kyllä yhtäkään luuta ei rajussa kolarissa mennyt rikki ja Nannini jatkoi normaalisti kilpailuissa joskin kovissa kivuissa ja joutui viettämään pakkolevon muun muassa Mexico Cityn ja Montrealin kisan välillä.

Mexico City: Nigel Mansell loukkaantui omassa kolarissa Virallisissa Harjoituksissa saaden pahoja mustelmia käsiin ja jalkoihin yhdessä mahtavan päänsäryn kanssa päästen kuitenkin kisaan lopulta pienen taivuttelun jälkeen.

Detroit: Ivan Capelli ja neljä katsojaa loukkaantui Capellin auton hiilikuidun kappaleiden aiheuttamista verinaarmuista ja mustelmista johtuen. Capelli itse joutui jäämään pois kilpailusta saaden pahimmat vammat tilanteesta viikonlopun Virallisissa Harjoituksissa. Capellin vasen jalka murtui tilanteessa.

Hockenheim: Kilpailun Johtava Tuomari loukkaantui Vapaissa Harjoituksissa Andrea de Cesariksen ajaessa varikolla aivan liian kovaa jolloin Tuomarin väistäessä häneltä tietenkin muljahti ranne pahasti sijoiltaan, mutta se hyppy sivuun pelasti hänen henkensä koska muutoin hänestä olisi jäänyt vain lohduton märkä läntti jäljelle...

Hungaroring: Tallipäällikköt Günther Schmidt ja Erich Zakowski tappelivat Hungaroringin paddock-alueen parkkipaikalla saaden myös lääkärin hoitoa vaadittavia vammoja itselleen. Schmidt sai 10 tikkiä poskeensa ja Zakoswki sai huulensa halki ja mustan silmän tilanteessa. Kauden jännitteet ja Gustav Brunnerin siirto Rialilta Zakspeedille aiheutti Schmidtille ryntäyksen Zakowskin kimppuun. Kilpailussa Mauricio Gugelmin tarvitsi lääkärin apua kilpailun jälkeen koska hänellä oli lämpöhalvaus ja nestehukka johtuen siitä, että hänen juomapullonsa ei ollut antanut nestettä hänelle kilpailussa.

Estoril: Nigel Mansell kärsi edelleen huterasta niskasta ja yleisväsymyksestä toivuttuaan vesirokon jälkioireiden aiheuttamasta pakkolomastaan ja siitä huolimatta. Mansell kärsi myös kipeästä niskasta, huimauksesta ja nestehukasta keskeytyksensäkin jälkeen. Gerhard Berger oli vuorostaan joko saada paleltumavammoja tai palovammoja kesken kisan johtuen ylikuumasta ohjaamon ja ylikylmästä palosammuttimen sammutusjauheesta jota roiskui hänen jaloilleen aiheuttaen onneksi vain pieniä ihovaurioita.

Suzuka: Bernd Schneider loukkasi rannettaan Virallisen Harjoituksen kolarissaan viikonloppuna ja kieltäytyi vetäytymästä kilpailusta. Nelson Piquet kärsi virusperäisestä sairaudesta ja vatsanväänteistä jotka aiheuttivat pahaa oloa. Myöhemmin Schneider keskeytti rannekipujen takia ja samalla tapaa Piquet keskeytti varikolle pahoinvoinnin ja kaiken näkemiseen kahtena takia.

Adelaide: Ayrton Senna oli vääntänyt rannettaan kilpailun välisenä aikana lomaillessaan Balilla tuoreena maailmanmestarina. Hän kuitenkin ajoi kilpailussa. Nelson Piquet teki myös samoin toivuttuaan virustaudistaan.

1989

Rio de Janeiro: Nigel Mansell raapaisi kättään kisan voitettuaan palkintopokaaliin...

Mexico City: Alex Caffi tarvitsi lääkärin apua lämpöhalvauksen, kramppien ja nestehukan takia kilpailun jälkeen. Hänen juomapullonsa juomaseos ei ollut sisältänyt tarpeeksi tarvittavia raaka-aineita jolloin nestetasapaino järkkyi kilpailun aikana.

Phoenix: Alessandro Nannini loukkasi Warm-Upissa niskansa ja joutui käyttämään niskatukea kilpailussa keskeyttäen myöhemmin niskatuen sopimattomuuden ja ylikovuuden takia.

Paul Ricard: Derek Warwick oli loukannut selkänsä ja olkapäänsä mikroautokilpailussa ennen kisaviikonloppua minkä johdosta lopulta Lotuksen testikuljettaja Martin Donnelly sai ajaa hänen tilallaan edustamaltaan tallilta luvan saatuaan yhden kisan Arrowsilla ja oli ajaa toisenkin kunnes Warwick olikin jo toipunut Silverstoneen mentäessä.

Silverstone: Derek Warwick kärsi edelleen selkäkivuista joskin sai ajaa erikoisleveällä ja tavallista paremmin pehmustetulla istuimella varustetulla autolla selän lisäkipujen välttämiseksi. Auton ohjaamoa oli myös hieman levennetty olkapään paremman kääntymisen saamiseksi. Silverstonen erikoisin vaaratilanne oli Jean-Marie Balestren jääminen melkein Nicola Larinin Osellan alle joskin mies ei kylläkään loukkaantunut tilanteessa.

Estoril: Andrea de Cesaris loukkasi niskaansa viikonloppuna kärsien kipeän niskan lisäksi myös vilustumisesta ja ankarasta kuumetaudista ollen kuitenkin vetäytymättä itse kisasta. Pyörtyi sittemmin kisansa loputtua tallin tiloista tarviten pakkolevon ennen Jerezin kilpailua.

Jerez: Emanuele Pirro kärsi tässä kisassa jalkakramppien aiheuttamasta kivusta mikä johti keskeytykseen ja oli Pirron melko tavallinen ongelma vuonna 1989 muissakin kisoissa.

Suzuka: Pierluigi Martinilla oli kylkiluukipuja ja hän joutui jäämään siten pois kilpailusta.

Adelaide: Jean Alesi kärsi keuhkoputkentulehduksesta, mutta kieltäytyi vetäytymästä kilpailusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Jatkan tähän loukkaantumisten listausta hieman vuosilta 1990-1991:

1990

Interlagos: Thierry Boutsen osui kilpailun aikana tallinsa rengasmekaanikon pudottamaan renkaaseen josta rengas varikkokäynnin aikana joka sitten renkaan kimmotessa takaisin loukkaantui lievästi osumasta vaikka enemmän kuin itse rengasmekaanikko näin huvittuneesti sanoen taisi lopulta itse Boutsenin auto kärsiä kolarista eniten.

Imola: Pierluigi Martini kolaroi hurjasti vetäytyen kilpailusta ja Paolo Barilla kärsi ahtaan ohjaamon aiheuttamista krampeista.

Hockenheim: Emanuele Pirro loukkasi niskaansa kilpailun lähtökolarissa.

Estoril: Andrea de Cesariksen ja Philippe Alliotin välisestä nyrkkeilymatsista aiheutui de Cesarikselle paha mustelma ja tappelun kestäessä Alliot yritti suutuspäissään huitoa de Cesarista jopa nosturitunkilla onneksi kuitenkaan osumatta. Kilpailuviikonloppuna Williamsin Leslie Les Jones ja Frank Williams loukkaantuivat varikolla tapahtuneessa tulipalo-onnettomuudessa ja Frankin kaaduttua pyörätuolin keikahtaessa lyöden siitä sitten päänsä. Satoru Nakajima kärsi influenssasta ja kuumeesta ja lisäksi ratavalvojalta meni polvi sijoiltaan viikonloppuna kesken kilpailun. Alex Caffin loukkaantuminen onkin jo aiemmin mainittu.

1991

Mexico City: Jean Alesi ja Martin Brundle loukkaantuivat lievästi kisaa edeltäneessä Warm-Upissa. Kilpailuviikonloppuna Ayrton Senna oli loukkaantunut tunnetummin. Alesi kärsi jalkakipuja ja Brundle niskakipuja ja he eivät vetäytyneet kisasta vaikkakin Sid Watkins ja Brundle olivat eri mieltä ajamisen järkevyydestä eikä varikon toinen Professori pitänyt siitä, että Brundle ei suostunut käyttämään niskatukea kisassa.

Magny-Cours: Roberto Moreno kärsi kramppikivuista sen verran paljon, että kunto loppui kesken kilpailun. Moreno oli kärsinyt niskakivuistakin viikonloppuna ja kieltäytynyt käyttämästä niskatukea.

Estoril: Nigel Mansellin epäonnistuneen varikkokäynnin aikana loukkaantui kaksi Tyrrellin mekaanikkoa ja yksi Jordanin mekaanikko, aiemmin mainitsemani Steve May loukkaantui erillisesti Andrea de Cesariksen varikkokäynnin aikana kilpailussa. Maylla todettiin myöhemmin välilevyn pullistuma ja alkava selkärangan rappeuma. May toipui myöhemmin ennalleen ja myös palasi Jordan-talliin joskin joutui viettämään pakkolevon nimenomaan välilevyn pullistuman ja alkavan selkärangan rappeuman aiheuttaman kipuajan johdosta.

Suzuka: Gabriele Tarquini loukkasi itseään polvivamman muodossa 8 G:n kolarissa ja Michael Schumacher satutti niskaansa ja selkäänsä kilpailuviikonlopun aikana.

Adelaide: Kaksi ratavalvojaa loukkaantui Mauricio Gugelminin kolaroidessa lähelle varikon porttia ja Nigel Mansell loukkaantui myös kilpailun aikana vahingoittaen polveaan ja nilkkaansa. Mansellille nämä vammat tai niistä myöhemmin aiheutuneet erilaiset turvotuskivut pienine lisävammoineen aiheuttivat huolta koko loppuvuodelle 1991, suurimmalle osalle myös vuotta 1992 ja vasta hieman ennen vuotta 1993 Mansellin nilkan, polven ja säären vammat hoidettiin täysin kunnolla erillisessä suuressa jalkaoperaatiossa.

Jalkaoperaatio olisi haluttu tehdä jo aiemmin, mutta Mansell oli kieltäytynyt siitä vuoden 1991 ja 1992 aikana välttämättömien vammojen hoitamisen jälkeen aina Unkarin Grand Prixissä tapahtuneeseen maailmanmestaruuden varmistumiseen saakka. Osasyy tämän suuroperaation pakolle oli myös Mansellin lähteminen ajamaan IndyCar-sarjaa jossa jalat joutuisivat vain entistäkin kovemmille raskaampien autojen johdosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitan tähän loppuun vielä vuosien 1992-1996 vähemmän tunnetumpia loukkaantumisia tai muita ongelmia eri kuljettajien tai silloin tällöin myös muiden f1:n oheishenkilöiden osalta eri kilpailutilanteista:

1992

Suzuka: Martin Brundle kärsi ruokamyrkytyksestä ja yleisestä voimattomuudesta suurimman osan kilpailua ja alkoi kärsiä hieman myös nestehukastakin. Selvisi silti hienolla ajolla maaliin hyvälle sijalle.

1993

Adelaide: Derek Warwick kärsi sairastelusta ennen viikonloppua ja oli vetäytyäkin ennen kuin parani. Kyseessä oli osin myös halu ajaa uran viimeiseksi jäänyt kisaviikonloppu vaikka Warwick vielä vuonna 1994 joutuikin hyvin pienissä määrin Ayrton Sennan poismenon aiheuttaman Williams-paikan pyörityksen kyytiin ja hänellä tietenkin olisi ollut vielä muutenkin yksi vuosi jäljellä Footworkin sopimustakin jota mies ei vain itse halunnut käyttää joskin tallin talousvaikeuksien vuoksi se sopimus ei muutenkaan enää ollut niin sitova kuin aiemmin oli ollut.

1994

Monaco: Paul Belmondo keskeytti kunnon loppumisen aiheuttaman uupumuksen takia.

Suzuka: Ratavalvojalta murtui jalka minkä takia lopullisesti heilui kisassa jo pitkään ennakoitu punainen lippu joskin kolareita oli tullut tätäkin aiemmin ja Martin Brundlekin oli jo kolaroinut.

1995

Estoril: Ukyo Katayaman loukkaantumisen lisäksi Jean-Denis Deletraz keskeytti kramppien takia.

Nürburgring: Pacific-tallin päätankkaaja Paul Summerfield loukkaantui Andrea Monterminin varikkokäynnin yhteydessä.

Suzuka: Ukyo Katayama loukkasi Warm-Upin kolarissa rannettaan ajaen toki kilpailussakin, mutta vetäytyi myöhemmin rannekipujen kanssa kilpailusta.

1996

Spa-Francorchamps: Jos Verstappen satutti niskaansa kolarissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Vuoden 1986 Monacon kilpailuviikonlopulla sattui aikoinaan erittäin pahalta näyttänyt varikko-onnettomuus josta onneksi selvittiin ilman ihmisuhria, mutta ei ilman vakavaa loukkaantumista.

Ruotsin Stefan Johansson nimittäin osui varikkosuoralla yllättäen ilmeisesti asioitaan hoitamaan kiirehtineeseen Jean Sageen ja Monsieur Sage tietenkin sai siitä osumasta ilmat pihalle, hetkeksi tajun kankaalle, pahan aivotärähdyksen ja olkapäämurtuman.

Todennäköisesti vain Monacon tavallista ahtaampi varikkosuora ja Johanssonin oma vauhdin putoaminen edes hieman (Ilman sitä 20 kilometrin pudottamista Sagesta olisi henki lähtenyt varmasti.:frown:) ennen osumaa pelasti Sagen hengen.

Onnettomuus sattui Monacon historian toistaiseksi viimeiseksi jääneessä Monacon Aika-ajonkarsinnassa aivan sen lopulla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Masten Gregory oli siitä mielenkiintoinen mies F1:ssä, että hänet tunnettiin myös lempinimiltään Heinäsirkkana tai Jäniksenä tai englanniksi Mantis ja Rabbit/Jackrabbit.

Vaikkakin Jackrabbit tietysti voi merkitä varsinkin Amerikanrusakkoa, mutta se eläimistä.

Heinäsirkka ja Jänis lempinimenä olivat hauskoja ihailunimiä, mutta ne tulivat aikakauteen nähden ikävästä asiasta jota haluttiin välttää.

Eli tietenkin loukkaantumisista.

Masten Gregory sai molemmat lempinimensä siitä, että hän selviytyi hengissä monesta kuolettavaksi äityvästä potentiaalisesta kolarista yksinkertaisesti vähentämällä vauhtia ja hyppäämällä sitten radan mahdollisimman turvallisimmassa kohtaa ulos turvavyöttömästä autosta sen ollessa usein jarrutuksestakin huolimatta varsin hurjaa vauhtia liikkuva menopeli!:eek:

Herra Gregory välttyi myös yllättävän usein tilanteiden hurjuuteen nähden vakavemmilta vahingoilta, mutta ajoittain loukkaantumisiakin tuli.

Muun muassa vuosina 1958 ja 1959 ison osan F1-kautta vietti Masten Gregory sivussa juurikin joko muissa luokissa tai F1-puolen testionnettomuuksissa tapahtuneiden kolarin välttöhyppyjen takia.

Vuoden 1959 kauden loppu esimerkiksi jäi sivuun heti uran parhaaksi jääneen sijoituksen eli kakkostilan jälkeen Portugalissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Masten Gregory ei aikanaan ollut ainoa joka tosiaan harrasti hyppimistä kolarin välttääkseen aikana jolloin ei ollut turvavöitä ja selvisi siitä hengissä pahemmin loukkaantumatta.

Toinen oli muun muassa Hans Hermann.

Muun muassa tässä alle tulevassa kolarissa näin poikkeuksellisesti videomuodossa Hermann selviytyi mitään muuta osaa ruumistaan kuin sormea murtamatta täysin hengissä kun elintärkeästi ennemminkin liukui tiellä kuin mäjähti kunnolla rataan tai tehden voltteja kuin räsynukke.

Vaikkakin tässä kisassa hän ei hypännyt autosta:

https://www.youtube.com/watch?v=w_wJaVFS0VI
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Rio de Janeirossa 1988 kilpailuviikonloppuna tarvittiin lääkärinapua ja viikonlopun aikana nähtiin punainen lippu kertaalleen ennen kisaa Virallisten Harjoitusten aikana viimeistään.

Erikoisesti viikonlopun session keskeytyksen syy muutoin oli tässä:

Zakspeedin kisainsinööri eli Iso-Britannian Dave Kelly kun oli saanut sydänkohtauksen kesken viikonlopun ja tämäkin vaikeutti session läpiviemistä hetkellisesti ja siihen päälle vielä molemmat länsisaksalaisen tallin autot kuskeineen karsiutuivat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Monacossa 1988 Jonathan Palmer oli onnellinen mies ajaessaan tietysti pisteille kuin ajoi.

Ikävä kyllä kisan jälkimainingeissa hän tarvitsi jonkin verran lääkärinapua ja siteitä.

Kädet kun olivat pahoin hiertyneet ja verillä yksinkertaisesti liiallisen Monacossa vaihtamisen vuoksi!

Lisäksi hänellä oli kyynärvarressakin mustelmia osin vähän turhan ahtaan ohjaamon vuoksikin.

Käsiäkin särki jonkin aikaa ja 'Proffa' eli Sid Watkins antoi Palmerille kehoituksen pidättäytyä rasittamasta käsiä turhaan ennen Meksikon kisaa ja siten osin tallin mahdollisia harvoja testivuoroja annettiin vähän enemmän tuossa vaiheessa vähän vaikeuksissa jo silloin olleelle tulokaskuskille eli Julian Baileylle kokemuksen saantia varten.

Monacossa 1988 Sid Watkinsin apua tarvittiin kyllä kisan jälkeen muun muassa Ivan Capellin nk. Elvytykseen.

Onneksi nk. Elvytys itsessään ei ollut niin vakavaa, mutta Capellilla oli ollut toimimaton juomapullo aiheuttaen nestehukan, lisäksi hänellä oli jalat pahoin mustelmilla kun hän oli tietysti kisan jälkeen yrittänyt ensin itse nousta autosta ja oli osunut vahingossa päin pienempää metallista kaidetta.

Lisäksi Capelli oli keskeyttää kisan yleisten tunnettujen auton ongelmien lisäksi myös siksi, että hänellä ei oikein ollut hirveän hyvää kääntyvyyttä itse ohjaamossa ja samaa valitti tallikaveri Mauricio Gugelmin.

Siten Marchin autoon joutui muuan herra nimeltä Adrian Newey muutoksia sitten tekemään senkin edestä vuoden 1988 Meksikon kisan lähestyessä mikäli mahdollista!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Mexico Cityssä Sid Watkinsin eli 'Proffan' lääkäriapua jälleen tarvittiin kisaviikonlopun aikana.

Pitkälti apua tarvittiin kun muun muassa Mauricio Gugelminin keskeytystilanne oli hurja ja vain ihme oli, että ei käynyt pahemmin:

Gugelminilla kun oli ollut autossa silloinen akkupalo ja keskeyttäessä vähemmän yllättäen brasilialaiskuljettaja oli kärsinyt palovammoja selkäänsä!

Onneksi palovammat eivät olleet liian rajuja, mutta Gugelmin joutui hieman eikä ihan vähän taivuttelemaan 'Proffaa' päästäkseen kisaan.

Sittemmin tietysti jälleen tuttujen hoitojen ja turhien liikatestien välttämisen kerrontojen jälkeen Gugelmin sai luvan ajaa myös Montrealin viikonloppua koskien.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Montrealiin 1988 Derek Warwick sinänsä oli aluksi onnellinen kisaviikonloppuna, että voitiin ajaa vähän enemmänkin kuin sinänsä uusitulla Montrealin radalla.

Ikävä kyllä välillä Warwick oli jäädä ulos viikonlopultakin.

Pitkälti siksi kun hän oli lievästi loukkaantunut pahan viikonlopun kolarinsa takia.

Aluksi kivut olivat niin kovia, että Warwick luuli vähintään ainakin selän välilevyn menneen kolariosuman johdosta!

Onneksi luita ei ollut rikki, mutta mustelmia ja pienempiä haavoja oli melkoisesti ympäri kehoa.

Osin myös selkää kuitenkin särki jonkin verran.

Siitäkin syystä alkoi jälleen tuttu taivuttelu ja väittely 'Proffan' eli Sid Watkinsin kanssa siitä, että päästäänkö kisaamaan vai ei.

Lopulta kuitenkin Warwick pääsi kisaamaan, mutta melko paljon erinäistä väittelyä piti käydä ja samoin piti sitoutua olemaan kisan jälkeen mahdollisessa ajokiellossa koskien yhtä mahdollisia testejä joten ne menivät tarpeen tullen sitten tallikaveri Eddie Cheeverin piikkiin.

Myös kipulääkekuurinkin Warwick joutui ottamaan Montrealin ja Detroitin välille kuntoutuakseen kunnolla sitten sinne.

Montrealiin 1988 Jonathan Palmerkin tarvitsi vähän lääkärinapua kisan jälkeen kun hänellä oli ollut nestehukka juomapullon toimimattomuuden vuoksi.

Ja milloin ainoan kerran koko juomapullo oli toiminut kisan aikana jonkin verran alun jälkeen niin Palmer oli keskeyttää siksi, että yrittäessään ottaa tietysti juomaa oli sitten tuntemattomasta syystä johtuen juomapullo roiskahtanut rikki ja siinä sitten juomaa oli mennyt hetkeksi silmiin milloin oli pakko hiljentää menoa väliaikaisesti ulosajon ja keskeytyksen välttämiseen!

Lisäksi viikonloppuna Mauricio Gugelmin oli keskeyttää jälleen kisan ennen kuin varsinaisesti sitten keskeytti vaihdelaatikkorikkoon.

Syy kun oli jälleen levennyksistä huolimatta melko ahtaassa Marchin automallin ohjaamossa missä ei oikein tuntunut olevan kääntötilaa sitten millään ja kyynärpäät muutoin käsien ohella uhkasivat mennä kipeiksi.

Siten Adrian Neweylle ja hänen työporukalleen tuli silloinkin tekemistä ennen Detroitia.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Detroit 1988 muistetaan ennen kaikkea loukkaantumisten osalta Ivan Capellin vastaavasta ja poisjäännistäkin.

Detroitiin 1988 tapahtui myös toinen loukkaantuminen mikä ei paljon lievempi ollut:

Stefano Modena nimittäin loukkaantui myös Virallisissa Harjoituksissa kuutosmutkan kolarissa.

Seuraus olisi voinut olla tuhoisa, mutta onneksi Modenan auto pyörähti riittävästi osuen kolarin suhteen sitten yhtä onnekkaasti kovimman mahdollisen voiman osalta auton taakse!

Siltikin Modena satutti niskaansa ja vain onni esti häntäkin jäämästä ulos koko kisasta.

Tosin ehtona 'Proffan' eli Sid Watkinsin mukaan kisaan pääsyyn oli ehdoton pakko pitää niskatukea.

Modena joutui käyttämään siis niskatukea kisassa ja toisin kuin myöhempien aikojen niskatuet niin vuoden 1988 Detroitin niskatuki kuten myös esimerkiksi vähän tunnetumman eli vuoden 1989 Phoenixin Alessandro Sandro Nanninin tapauksessa senkään kisan niskatuki eivät olleet mitään erityisen ihania juttuja ylläpitää ja käyttää.

Pikemminkin haitaksi itse kuljettajalle kuin hyödyksi.

Näin oli vielä pitkän, pitkän aikaa lajissa eikä niitä yleensäkään tietysti käytetty ellei ollut todella pakko esimerkiksi lääkinnällisistä syistä vetäytymisen välttämiseksi.

Yleensä tietysti mikäli muuten vanhempina F1-aikoina niskatukia käytettiin niin näin meneteltiin lähinnä testeissä tai kun niskanikamiin täytyi saada fyysistä kuntovahvistusta ja milloin ei vain voinut vielä ajaa ilman sitä.

Detroitiin 1988 lääkärinapua tarvittiin myös Julian Baileyn maaliin pääsemisen yhteydessä kun kunto loppui kesken ja osuman jälkeen jäätiin erikseen sitten radan varteen.

Uupumus ja kunnon loppuminen kesken johtui kramppikivuista ja osin tietysti nestehukasta kun hänen autonsa juomapullonsa ei toiminut jolloin välillä nestehukasta johtuen päätä särki ja hän ei kyennyt keskittymään ajamiseen välillä ainakaan kovinkaan hyvin.

Mikäli vain Baileyn suhteen hänellä siitä puhuen olisi ollut siihen mennessä pisteitä niin Bailey todennäköisesti olisi suosiolla keskeyttänyt kisan jo aiemmin kun yrittänyt ajaa vaikealla radalla liikaa loppuun asti.

Maaliin tietysti päästiin, mutta pisteitä ei ysipaikalla sitten liiennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös