F1 ja loukkaantumiset

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
AGS:n Philippe Streiff tunnettiin tietysti vuodeksi 1988 lupaavien suoritusten miehenä.

Ikävä kyllä Paul Ricardissa 1988 toisin kertoen kotikisaansa hän tarvitsi lääkärinapua keskeyttäen pitkälti tämän syyn johdosta:

Autossa toki oli teknisiä murheita ennen keskeytystä, mutta itse todellisempi keskeytyksen syy oli yksinkertaisesti autoon valuneen tulikuuman polttoaineen aiheuttamissa palovammoissa jaloissa joita sitten 'Proffan' eli Sid Watkinsin täytyi tulla tietysti lääkäriryhmineen ennen pitkää hoitamaan.

Jalat kun olivat melkoisilla kipurakoilla ja ihme, että eivät olleet pahemmin palaneet kuin miten paloivat hellesäässä!

Ikävä kyllä Streiffille ennen pitkää tietysti kävi miten kävi uransa ja elämänsä suhteen sellaisenaan, mutta eihän sitä vielä tuolloin heinäkuussa 1988 voinut tietää mitenkään.

Paul Ricardinkin aikaan vielä lievästi Derek Warwickia särki yhä kiitos Montrealin 1988 viikonlopun kolarin. Lisäksi itse kisassa tai sen viikonlopulla Warwickilla oli myös lihasten särkyä ja vähän hengitysvaikeuksia pitkälti kuumuuden suhteen kun muun muassa jostain syystä erillistä viilennystä autoon ei saatu toimimaan sinänsä kunnolla viikonloppuna ennen sitten sunnuntain kilpailua.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1988 Spa-Francorchampsin kilpailuun tietysti aiemmin ja tunnetusti Nigel Mansell jäi siitä pois vesirokon vuoksi kun hän oli siinä taudissa ajanut Hungaroringin kisassa siinä ollessa sitten jälkiseurauksensa.

Martin Brundle tietysti ajoi kun aina kisaviikonlopun keskiviikon myöhäisiltaan asti oli ollut epäselvää, että saako Brundle ajaa vai olisiko jo tuolloin ajanut Williamsin toinen testikuljettaja eli Jean-Louis Schlesser?

Lopulta tietysti Brundle ajoi Spassa.

Mansellin lisäksi kisasta oli jäädä pois jälleen muuten Derek Warwick, mutta Warwickin tapauksen osalta hän kärsi siis vain nuhasta ja kuumeesta.

Onneksi ennen suurempaa 'Proffan' eli Sid Watkinsin mahdollista ripitystä asiaan kuume Warwickilla laski riittävästi sunnuntaille kisaa varten joten vetäytyä ei tarvinnut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1988 Estorilin kisassa Satoru Nakajima oli oikeammin sen kisaviikonlopulta puhuttaessa jäädä pois kisasta niin nuhan kuten myös kuumeenkin vuoksi.

Kuume kyllä laski, mutta melkein hän oli silti jäädä pois sunnuntain kisasta kun hän erehtyi yksinkertaisesti paddock-alueen lähellä sijaitsevassa ravintolassa lauantai-iltana syömään lievästi pilaantunutta ruokaa!

Vatsa meni sekaisin, mutta onneksi ei ollut vakavia viruksia joukossa joten sittemmin Nakajima sai luvan ajaa sunnuntain kilpailussa.

Kyseinen ravintola normaalisti oli toki muidenkin kuskien suosiossa silloin ja mikäli kun paddock-alueen omat sapuskat eivät olisi olleet kehuttavia.

Heille tosin ei ollut onneksi tulla ruokamyrkytyksiä tai edes sen epäilyjä.

Tosin eihän ehkä elintärkeästi Nakajimallekaan päädytty antamaan ruokamyrkytystä Sid Watkinsin lääkärintarkastuksessa mahdollisen vetäytymisen syyksi.

Mikäli olisi Nakajima vetäytetty pois kisasta riittävän ajoissa yleensä niin sitten hyötyjä ymmärrettävien karsiutuneiden kuskien sijasta niiden lisäksi olisi voinut olla Martin Donnelly eli Lotuksen testikuljettaja silloin mahdollisesti ensikisaansa päästen!

Derek Warwick oli myös melkoisen lopussa kisan jälkeen vaikka ennen kisaa pääsi pitkästä aikaa lähtökohtaisen täysin vailla mitään kolhuja tai vaisuja terveydellisiä tuntemuksia kisaan.

Warwickin oli vaikeaa keskittyä kisan loppupuolella kun oli vasen käsi viittä vaille täysin tunnoton ja mustelmilla ja lisäksi päätäkin särki kuten myös välillä oli tullut nähtyä kahtena asioita ympärillään.

Siten Warwickin oli vaikeaa arvioida jarrutuksia tai kaasun avauksen välejä tarkkaan kun tietysti ei voinut riittävän varmaksi tietää sopivia etäisyyksiä niille ja piti vain luottaa omaan tuntemaan asiassa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Jereziin 1988 Alex Caffi hiljaisen vakuuttavana Dallaran miehenä pitkin kautta ajaen oli joutua jäämään pois viikonloppuna ennen kisaa.

Syynä oli ollut aiemmin osana Pirellin Suurtesteistä siellä niiden jälkeistä saatua kuumetautia kuten myös muutakin omituista päänsärkyä ja heikotusta mistä Caffi tosiaan kärsi.

Vielä pari päivää ennen kisaa siis tosiaan Estorilin ja Jerezin 1988 välillä olleita viikonloppuja näytti siltä, että Caffi ei aja Jerezissä.

Viimein vielä itse viikonloppuunkin Caffin ajot varmistuivat, mutta vasta pitkien neuvottelujen ja huolimatta edelleenkin heikotuksesta Caffi sai tahtonsa läpi Sid Watkinsin asennetta vastaan ja pääsi ajamaan sunnuntaille.

Toki ilman muuta varmasti asiaan vaikutti kuumeenkin laskeminen riittävästi sunnuntaille.

Kun muu viikonloppu oli tietysti vähemmin kierroksin ajettua ja sairauden vaikeuttamaa taivalta Caffille.

Niin vakuuttavaa sinänsä sairaudesta toipuvan Caffin ajo oli, että Brabham-talli vuodeksi 1989 palaavana tuolloin ennen pitkää tietysti uusin omistajin tarjosi Caffille sopimusta juuri siksi vuodeksi sinne.

Vähemmän yllättäen Dallara-tallin pomot pitivät huolen siitä, että Caffi ei varmasti lähde heidän tallistaan mihinkään.

Mielenkiintoista olisi tietysti ollut nähdä Caffi toki vuotta 1989 koskien Brabhamillakin, mutta toisaalta tallihan heikkeni uuden tulemisensa nimissä vuosina 1989-1992 vähemmän yllättäen oikeastaan koko ajan ja aina välillä hyötyi esimerkiksi väistämättä juurikin Dallaran muista vaikeuksista johtuen.

Tuolloin tosin vuoden 1988 lokakuussa sitä ei voinut niin vain tietää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1988 Suzukassa Mauricio Gugelmin oli jälleen vaikeuksissa läpi kauden jatkuneen ongelman vuoksi tai ainakin kyseinen sattumus piinasi häntä usein ja mihin sitten jälleen tarvittiin Sid Watkinsin tai hänen lääkäriryhmänsä apua:

Hän kärsi jälleen kerran kisan päätteeksi nestehukasta ja kunnon loppumisesta kesken kiitos viallisen juomapullon.

Lisäksi hän oli keskeyttää melkoisen ikävässä paikassa kisan kun jälleen kerran ainoan kerran kisan aikana jossain määrin toimien juomapullo päätti lakata yhteistyöstä ja roiskauttaa nesteet silmille jolloin onneksi hitaammassa mutkassa pystyttiin auto pitämään hallinnassa ilman ulosajoa ja keskeytystä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1988 Adelaidessa kauden päätöksessä ehkä yksi erikoinen virhe ja omalla tavallaan hieman typeräkin juttu oli sinänsä edes Bernd Schneiderin yrittää päästä mukaan itse kisaan.

Etenkin siis siksi kun Suzukassa satutettu ranne vihoitteli yhä ja muun muassa Sid Watkins olisi ihmeittä evännyt kisaan pääsyn muutenkin kun kerran kipuja oli ollut turhan paljon muutenkin.

Kun tulos ei riittänyt niin toisaalta ei Watkinsin sinänsä tarvinnut olla tiukkana ja mahdollisesti epäreilukin ketään kohtaan.

'Proffa' oli enemmän huolissaan tietyllä tapaa juurikin mestariksi tulleen Ayrton Sennan tai myös Nelson Piquetin kunnoista viikonlopulle aiemmin tietysti pitkä aika sitten kerrottujen erinäisten terveysmurheiden johdosta loppupelissä.

He tosin tietysti ajoivat kuin ajoivat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Hungaroringin vuoden 1987 viikonlopulla Sid Watkinsilla tuntui sinänsä ennen viikonloppua ainakin ja vähän osin senkin jälkeen pitävän kiirettä muun muassa sen takia, että Gerhard Berger itsepäisesti kieltäytyi vetäytymästä nuhakuumeen vuoksi.

Pitkien väittelyjen jälkeen Berger sai kuitenkin luvan ajaa kilpailussa, mutta jossain määrin kisassa ajaminen tuntui ennen pitkää Bergerin omastakin mielestä ennen pitkää virheelliseltä.

Ilman muuta kisaan mennessä Berger oli kyllä taudistaan toipuvana paremmassa kunnossa kuin etenkin mikäli Hungaroringin kisa olisi vuonna 1987 ajettu noin viikkoa aiemmin eli silloin kun Berger suurin piirtein pahemmin sairastui ja jolloin ilman muuta väliin olivat jääneet muun muassa Ferrarin testit mihin Bergerin piti osallistua.

Siltikin tilannetta pohdittiin ja jatkossa 'Proffakin' toivoi, että Berger ei olisi niin itsepäinen ajamisen suhteen ja etenkin mikäli olisi ollut heikotusta havaittavissa.

Myös Derek Warwick oli nuhakuumeesta toipuva ja osin silmätulehduksen vaivaama viikonloppuna ajaen kuitenkin lopulta itse kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1987 Österreichringillä Nigel Mansell loukkaantui jälleen erikoisella tavalla:

Aivan kuten vuoden 1989 Rio de Janeirossa niin Mansell itse asiassa loukkaantui kisan jälkeen.

Mansell raapaisi Riossa 1989 kättään palkintopokaaliin ja vuoden 1987 Österreichringillä hän loukkasi itseään yksinkertaisesti lähestyttäessä kohti palkintokoroketta lähtiessään nousemaan lyömällä päänsä lehdistötilan ja palkintokorokkeen oven välissä olleeseen kattopalkkiin!

Mansell sai kieltämättä erikoisesta, kipeää tehneestä osumasta lähinnä pienen verinaarmun, mahtavan kuhmun yhtä mahtavalla mustelmalla ja hyvin ikävän pääsäryn.

Siitäkin huolimatta voittajana oltiin palkintokorokkeella.

Muutoin Mansellilla ei ollut kisaviikonloppuna kuin lähinnä leukakipuja ja sekin johtui kovin arkisesta syystä eli häneltä poistetusta viisaudenhampaasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1987 Mexico Cityn kisaviikonloppuun Ayrton Senna oli kohun jos toisenkin keskipisteessä päättyen sitten ennen pitkää maineeltaan viittä vaille villipedoksi.

Ennen tosin sitä monta kertaa aiemminkin kerrottua ongelmakäytöstä ja hirveyttä jolla monen muun kuskin ura olisi ollut ohi F1:ssä tai ainakin tietty maine ilman lajin tähteyttä tai suojelua aina esimerkiksi Bernietä myöten niin aiemmin viikonloppuna Senna tietysti oli enemmänkin vähän uhri ja välillä tuntui jopa oikeutetulta, että hän olisi käynyt vetelemässä viikonlopun kiistakumppani Andrea de Cesarista päin näköä.

Näin ei kuitenkaan hetkeen ollut vaan Senna oli toki loukkaantua pahoinkin.

Yhdessä uransa muista rajuimmista kolareistaan Senna selvitti viikonloppuna mallikkaasti, mutta ei helpolla.

Senna oli menettää tajunsa ja ilmat meni kyllä pihalle kolarin jäljiltä.

Lisäksi hetken aikaa niskakivut olivat hirvittävät ja 'Proffa' eli Sid Watkins kehoitti Sennaa vakavasti harkitsemaan osallistumista sunnuntain kisaan ja pitkään oli neuvotteluja myös siitä, että salliessaan Sennan ajaa Watkins oli lähellä olla joustamaton muun muassa niskatuesta kisaan.

Senna sai kuitenkin vankkumattoman inttämisen jälkeen kuitenkin muun tahtonsa läpi ja ihme kyllä pääsi kisaan.

Myös ilman niskatukea silloisesti.

Ehkäpä tärkein seikka oli kuitenkin se, että niskasärky alkoi enimmäkseen hellittää ja Sennalla ei ihme kyllä ollut pahoja mustelmia enempää mitään muuta ulkoista vahinkoa tullut Virallisen Harjoituksen päättäneestä suurkolarista!

Tosin mikäli Senna olisi ajanut niskatuella silloisesti kisassa niin vuoden 1987 niskatuella ja etenkin Mexico Cityn pomppuisalla radalla ajaen niin kisa olisi todennäköisesti jäänyt siihen tai aika alkukierroksille.

Sen ajan vastaavilla kun oli enemmän haittaa kun hyötyä niistä.

Tosin ei niitä käytettykään ellei ihan pakko ollut käytännössä lääkärin määräyksestä.

Mikäli niin kuitenkin olisi käynyt niin ehkä kisa olisi vain jäänyt kesken ja Sennalta olisi ainakin muut liian pitkälle menneet kohut jääneet koskaan tapahtumatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1987 Adelaiden kisaan Ferrari-kaksikolla eli Gerhard Bergerillä ennen pitkää kisan voittajana ja Michele Alboretolla toden totta oli erinäisten flunssien kanssa painimista ja Bergerillä oli ollut myös korvatulehduskin.

Ennen pitkää kuitenkin erinäisten väittelyjen ja koska kuumetta ei ollut niin niiden jälkeen 'Proffa' eli Sid Watkins antoi molemmille luvan ajaa sunnuntain kilpailussa.

Muun viikonlopun osalta lähinnä mahdollista ongelmaa olivat aiheuttaa lähinnä brasilialaisten eli Nelson Piquetin ja Ayrton Sennan väliset, melkein nyrkkitappeluun päättyneet kahinat kun kaksikko oli jälleen ottanut yhteen sanallisesti ja melkein nyrkeinkin keskenään.

Sennan suhteen tilanne oli osin vaarallinen ja Bernielläkin alkoi pinna ruveta olemaan palamispisteessä kun Senna oli ollut vähän liian monessa kohussa turhan lyhyen ajan sisällä.

Samoin myös Balestre jälleen hämmensi soppaa vaikka tuleviin vuosiin nähden vähän lievemmin oletti kyseessä olevan Sennan omaa ymmärrettävää pettymystä eikä ihan niin paljon moittinut Sennaa tilanteesta sittemmin harvinaisena osoituksena.

Sen sijaan Piquetin käytöstä hän piti moitittavampana kun hänhän oli tuore maailmanmestari kiitos Nigel Mansellin loukkaantumisen.

Etenkin kun juuri mestarin olisi pitänyt näyttää esimerkillisempää käytöstä ja olla provosoitumatta liikaa tunnetun, mutta välillä mahdollisesti mestaruudet menettävän kuskin oikuista.

Tuolloinhan Ayrton ei ollut vielä mestaruutta voittanut jolloin arvostus ja näkemys oli toista kuin myöhemmin.

Muita vaaratilanteita kilpailuun itsessään ei ollut mitä nyt yksi Brabhamin mekaanikko oli jäädä auton alle ja huonoimmillaan oli jäädä useampikin kun he olivat eräässä vaiheessa kisaa siis varikkokäyntien aikana jäädä liian nopeasti varikkotiellä tulevien autojen alle keskellä renkaanvaihtoja.

Eräs vakavampia läheltä piti-tilanteita varikko-onnettomuudeksi oli esimerkiksi kun viimeinkin Stefano Modenan päivä päättyi debyyttiajon jälkeen niin siinä kun oli hämminkiä niin siihen päälle oli Piquet tuoreena mestarina päättää äkkitilanteessa kisapäivän ja eräänkin mekaanikon päivät pysyvämminkin ellei onnekkaasti olisi painanut jarrua ja renkaat kuluivat tietysti tuolloisten vapaiden nopeuksien varikolla aika tavalla mikäli piti äkkiä jarruttaa kuin miten Piquet teki!

Ei toki niin paljon kun kisavauhdista mutkiin, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Oi kun olisi tekoäly tiivistämässä tuosta sepustuksesta 64% pois.
Adelaideen 1987 vaan sattui osumaan niin monta eri tapahtumaa ja kohua samaan kisaan.

Toki tylsiäkin kisoja ja viikonloppuja oli olemassa 1980-luvulle kuten myös aikaisemmille/myöhemmillekin ajoille.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4668
Nuohan juuri vaikuttavat tekoälyn generoimilta viesteiltä.
Niin voisi käskettää joka postausta tiivistämään tuon verran, niin a) viitsisi lukea ja b) säästyisi Suomen luonto ylimääräisistä täytesanoista vuosikulutuksesta mojova osa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4668
Adelaideen 1987 vaan sattui osumaan niin monta eri tapahtumaa ja kohua samaan kisaan.

Toki tylsiäkin kisoja ja viikonloppuja oli olemassa 1980-luvulle kuten myös aikaisemmille/myöhemmillekin ajoille.
Tarkoitin jokaista näistä postauksista.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8494
Sijainti
Helsinki
CCMK:n postauksen kaltaisia viestejä löytyy myös FutisForumilta ja Jatkoajasta.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2189
Juu. Periaatteessa mielenkiintoista asiaa, mutta turhan vaikeaselkoisesti kirjoitettu, että kykenisi lukemaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tarkoitin jokaista näistä postauksista.
Vai niin.

Toivottavasti kyse on vain näistä juuri lähipäivien viesteistä. Ihan jokainen kun olisi aikamoista yleistystä.

Myönnän kyllä sen verran, että pitkiä viestejä harkitsin lyhennettäväksi ja ehkä lyhennänkin vielä jälkikäteen. Esimerkkinä vaikka Jereziin 1988 harkitsin lyhennystä ja toki pariin muuhunkin viestiin.

Lyhyemmistä sitten en kyllä ymmärrä, että mikä niissä olisi ongelma. Ja liikahan lyhentäminen olisi myös liikaa.

Eipä näitä uudempia juttuja tai aiemmin mainitsematta jääneitä juttuja ole löytynyt juuri enempää.

Mahdollisesti vielä vuoden 1992 tilanteita pitänee tutkia, että olisiko sittenkin jäänyt jotain huomaamatta jo vanhemmilta kerronnoilta.

Mikäli ei niin sitten niitä ei tietysti tule.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3798
Vuoden 1987 Adelaiden kisaan Ferrari-kaksikolla eli Gerhard Bergerillä ennen pitkää kisan voittajana ja Michele Alboretolla toden totta oli erinäisten flunssien kanssa painimista ja Bergerillä oli ollut myös korvatulehduskin.

Ennen pitkää kuitenkin erinäisten väittelyjen ja koska kuumetta ei ollut niin niiden jälkeen 'Proffa' eli Sid Watkins antoi molemmille luvan ajaa sunnuntain kilpailussa.

Muun viikonlopun osalta lähinnä mahdollista ongelmaa olivat aiheuttaa lähinnä brasilialaisten eli Nelson Piquetin ja Ayrton Sennan väliset, melkein nyrkkitappeluun päättyneet kahinat kun kaksikko oli jälleen ottanut yhteen sanallisesti ja melkein nyrkeinkin keskenään.

Sennan suhteen tilanne oli osin vaarallinen ja Bernielläkin alkoi pinna ruveta olemaan palamispisteessä kun Senna oli ollut vähän liian monessa kohussa turhan lyhyen ajan sisällä.

Samoin myös Balestre jälleen hämmensi soppaa vaikka tuleviin vuosiin nähden vähän lievemmin oletti kyseessä olevan Sennan omaa ymmärrettävää pettymystä eikä ihan niin paljon moittinut Sennaa tilanteesta sittemmin harvinaisena osoituksena.

Sen sijaan Piquetin käytöstä hän piti moitittavampana kun hänhän oli tuore maailmanmestari kiitos Nigel Mansellin loukkaantumisen.

Etenkin kun juuri mestarin olisi pitänyt näyttää esimerkillisempää käytöstä ja olla provosoitumatta liikaa tunnetun, mutta välillä mahdollisesti mestaruudet menettävän kuskin oikuista.

Tuolloinhan Ayrton ei ollut vielä mestaruutta voittanut jolloin arvostus ja näkemys oli toista kuin myöhemmin.

Muita vaaratilanteita kilpailuun itsessään ei ollut mitä nyt yksi Brabhamin mekaanikko oli jäädä auton alle ja huonoimmillaan oli jäädä useampikin kun he olivat eräässä vaiheessa kisaa siis varikkokäyntien aikana jäädä liian nopeasti varikkotiellä tulevien autojen alle keskellä renkaanvaihtoja.

Eräs vakavampia läheltä piti-tilanteita varikko-onnettomuudeksi oli esimerkiksi kun viimeinkin Stefano Modenan päivä päättyi debyyttiajon jälkeen niin siinä kun oli hämminkiä niin siihen päälle oli Piquet tuoreena mestarina päättää äkkitilanteessa kisapäivän ja eräänkin mekaanikon päivät pysyvämminkin ellei onnekkaasti olisi painanut jarrua ja renkaat kuluivat tietysti tuolloisten vapaiden nopeuksien varikolla aika tavalla mikäli piti äkkiä jarruttaa kuin miten Piquet teki!

Ei toki niin paljon kun kisavauhdista mutkiin, mutta kuitenkin.
Mielestäni mielenkiintoista luettavaa. Itsehän tykkään paljon juuri F1-historiasta.

Mikä muuten oli Sennan ja Piquetin välillä näiden "nokkapokkien" syynä? Oliko kiistaa siis siitä, että kumpi on Brasiliassa se numero yksi, eli kansansuosiota?
 
Ylös