Sääntömuutokset 2014

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Kun alkavalla kaudella ajetaan kaikki radat samalla välityksellä, mihin sillä oikein pyritään?
Hyvä kysymys, koska ei vällärit noihinkaan juuri mitään maksa. Ja välitysten vaihtamien on aika simppeli toimenpide. Puhun ammattilaisista ja mitä kaikki muu tuossa show:ssa maksaa.

Konehan taitaa olla luonteeltaan aika lailla erilainen kuin tuo vapari, eli huomattavasti tasaisemmin vääntävä ilman mitään vääntöpiikkiä. Siksi tuo yhden välityssarjan taktiikka voi ihan hyvin toimiakin. Eikös sinne tule vielä yksi "yli"vaihde lisääkin?
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ajamisen vaikeuttamiseen ja hanskaamisen korostamiseen.
Millä tavalla ns. ylipitkät välitykset korostavat hanskaamista/kuskin taitoja? Jos auto ei jaksa vetää suurimmalla vaihteella pitkällä suoralla tai päinvastoin hakkaa rajoittajaa vasten, siihen kuski ei voi vaikuttaa mitenkään.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Millä tavalla ns. ylipitkät välitykset korostavat hanskaamista/kuskin taitoja? Jos auto ei jaksa vetää suurimmalla vaihteella pitkällä suoralla tai päinvastoin hakkaa rajoittajaa vasten, siihen kuski ei voi vaikuttaa mitenkään.
Tuohon voi vaikuttaa jonkin verran sopeuttamalla ajotyyliä.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Tuohon voi vaikuttaa jonkin verran sopeuttamalla ajotyyliä.
Äh. Toistan ja muotoilen kysymyksen uudelleen. Jos auto ei jaksa suoralla vetää isoimmalla vaihteella ylipitkien välityksien takia, kuinka kuljettaja siihen voi vaikuttaa ajotyylillään? Mutkiin kyllä löytyy sallituista 7(vai 8?) vaihteesta varmasti sopiva, mutta suorilla ne vakio-välitykset vaikuttavat. Eiköhän jokaikinen kuljettaja osaa vetästäistä seuraavaan vaihteen silmään ku vaihtovalot niin ilmoittavat.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Äh. Toistan ja muotoilen kysymyksen uudelleen. Jos auto ei jaksa suoralla vetää isoimmalla vaihteella ylipitkien välityksien takia, kuinka kuljettaja siihen voi vaikuttaa ajotyylillään? Mutkiin kyllä löytyy sallituista 7(vai 8?) vaihteesta varmasti sopiva, mutta suorilla ne vakio-välitykset vaikuttavat. Eiköhän jokaikinen kuljettaja osaa vetästäistä seuraavaan vaihteen silmään ku vaihtovalot niin ilmoittavat.
Eipä suoralla mitään hanskaamista ole muutenkaan. Mutkissa joutuu enemmän töihin kun vaihdot tai kierrosluvut eivät osu mukavaan kohtaan radalle sopivasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Äh. Toistan ja muotoilen kysymyksen uudelleen. Jos auto ei jaksa suoralla vetää isoimmalla vaihteella ylipitkien välityksien takia, kuinka kuljettaja siihen voi vaikuttaa ajotyylillään?
Ilmeisesti missaan jotain, mutta eikö sitä mennä sillä toiseksi ylimmällä niin pitkälle kuin kannattaa ja vasta sitten vaihdetaan sille korkeimmalle vaihteelle? Ei kai niillä välityksillä niin pitkiä välejä ole, ettei seuraavalle siirryttäessä "jaksaisi vetää". Ainakaan ei tuntuisi kovin järkevältä. Vaihteita on aiemman seitsemän sijaan kahdeksan, joten ei niiden välit pitäisi ainakaan suurentua (ja kun vääntökin vielä paranee merkittävästi, niin ei liene ongelma).

Käytännössä oletan homman menevän niin, ettei jossain Monacossa suurinta käytetä ja vastaavasti Monacoa varten räätälöityä ykköstä ei käytetä joillain muilla radoilla lainkaan.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ilmeisesti missaan jotain, mutta eikö sitä mennä sillä toiseksi ylimmällä niin pitkälle kuin kannattaa ja vasta sitten vaihdetaan sille korkeimmalle vaihteelle? Ei kai niillä välityksillä niin pitkiä välejä ole, ettei seuraavalle siirryttäessä "jaksaisi vetää". Ainakaan ei tuntuisi kovin järkevältä. Vaihteita on aiemman seitsemän sijaan kahdeksan, joten ei niiden välit pitäisi ainakaan suurentua (ja kun vääntökin vielä paranee merkittävästi, niin ei liene ongelma).

Käytännössä oletan homman menevän niin, ettei jossain Monacossa suurinta käytetä ja vastaavasti Monacoa varten räätälöityä ykköstä ei käytetä joillain muilla radoilla lainkaan.
Näinhän se menee varmasti suurimmaksi osaksi. Mut kuten mainitsit, välitykset ovat melkoinen kompromissi lähes jokaiselle radalla. Varsinkinkin keskinopeat radat joissa downforcea tarvitaan paljon, mutta radoilla sijaitsee myös pitkiä suoria. Edellä mainitussa tilanteessa voi tulla tilanteita joissa edellinen vaihde "loppuu kesken", mut seuraavalla vaihteella vehkeet eivät tahdo enää jaksaa kulkea. Usein simulaattoreissa esintyvä ominaisuus, jos ajaa vakiovälityksillä. Itse mutkaajoon en usko välityksien vaikuttavan mitenkään, koska moottorit ovat luonteeltaa huomattavasti vääntävämpiä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Loppuupahan ainakin se rajottajaa vasten hakkaaminen kun ollaan ohittamassa DRS:llä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näinhän se menee varmasti suurimmaksi osaksi. Mut kuten mainitsit, välitykset ovat melkoinen kompromissi lähes jokaiselle radalla. Varsinkinkin keskinopeat radat joissa downforcea tarvitaan paljon, mutta radoilla sijaitsee myös pitkiä suoria. Edellä mainitussa tilanteessa voi tulla tilanteita joissa edellinen vaihde "loppuu kesken", mut seuraavalla vaihteella vehkeet eivät tahdo enää jaksaa kulkea. Usein simulaattoreissa esintyvä ominaisuus, jos ajaa vakiovälityksillä. Itse mutkaajoon en usko välityksien vaikuttavan mitenkään, koska moottorit ovat luonteeltaa huomattavasti vääntävämpiä.
Tilanne on kaikille sama. Toisaalta turboilla kaahaa suorat alemmillakin kierroksilla kohtalaisesti, ja uusilla säännöillä joutuu muutenkin säästämään polttoainetta kisassa, joten välttämättä ei edes haluta ajaa rajoitinta vasten entiseen tapaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Löysin netistä hahmotelman huhutusta Force Indian uudesta autosta, tarkemmin sanottuna sen keulaosasta. Ikäviä uutisia niille, jotka luulivat pääsevänsä porrastetuista keuloista eroon. Tuohon vielä suippo mulkunnokka niin hyvä tulee. <3

 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Löysin netistä hahmotelman huhutusta Force Indian uudesta autosta, tarkemmin sanottuna sen keulaosasta. Ikäviä uutisia niille, jotka luulivat pääsevänsä porrastetuista keuloista eroon. Tuohon vielä suippo mulkunnokka niin hyvä tulee. <3
On sulla ainakin sana hallussa. ;)

Tänään luin uutisen, että Ferrari hylkäisi vetotankonsa etujousituksesta. Suunnittelevatko jotain samankaltaista kuin edellinen huhu Forcesta?

Niin ja terve taas. Perinteinen noin 10 kk tauko taas ohi, kenties... :cool:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Löysin netistä hahmotelman huhutusta Force Indian uudesta autosta, tarkemmin sanottuna sen keulaosasta. Ikäviä uutisia niille, jotka luulivat pääsevänsä porrastetuista keuloista eroon. Tuohon vielä suippo mulkunnokka niin hyvä tulee. <3

Eihän tuossa ole porrastettu keula vaan runko ;)

Luulis että olis parempi pitää runko korkeana ja tehdä kikkailut keulalla? Tai sitten ihan sääntöjen hengen mukainen matala nokkapala korkean rungon mahdollistavine peitinlevyineen. Taitaa olla talleilla aika hakusessa paras keulan muoto, nytten kun etusiipikin kapenee ja päätylevyillä luultavasti käännetään ilma renkaiden välistä eikä ulkopuolelta. Ehkä matala keula saattaa taas toimia niinkuin se toimi aiemminkin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Muutenhan tuo renkaita kapeampi etusiipi ja matalampi keula ovat ulkonäöllsiesti selviä parannuksia.
Matala keula kelpaa kyllä, mutta miksi tuon edes pitäisi ulottua etusiiven kannakkeita pidemmälle? Tiedän siis, että säännöt ainakin osittain sen varmasti vaatii, mutta järkikäteen sääntöjen laatijoille!
Aivan kauheita, jos tollasia tulee!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Kuka määrää/valitsee välityssuhteet?
-FIA
-moottorien valmistajat
-tallit

Tärkeä kysymys ainakin DRS-kierrokset rajoittimella ongelmaan.
Tallien pitää ilmoittaa ennen kauden alkua haluamansa välitykset ja niitä ei saa enää kisojen välillä muuttaa. Eiköhän moottoritoimittajalla ole aika selvät suositukset välityksiin mutta kaipa autojen ominaisuuksien mukaan voi ilmetä hienoista vaihtelua. Onhan siinä sekin, että haluaako paremman kiihtyvyyden vai enempi huippuja. Button sanoi jo joskus joulukuun alussa, että ensi vuonna vaihteiden välitykset ovat joka tapauksessa paljon lyhyemmät bensan säästämisen vuoksi. Vaikka ensi kaudella vaihdelaatikoihin tulee yksi pykälä lisää, niin Buttonin sanojen mukaan suurin vaihde lyödään silmään jo viimevuotista aikaisemmassa vaiheessa.

Button ennustaa: Ensitesti on ratkiriemukas
Kierroksen ajaminen tuntuu kaiketi oudolta, kun ajamme korkeammilla vaihteilla - kahdeksas vaihde tulee käyttöön aiemmin kuin seitsemäs nyt, Button ennakoi Autosportin mukaan.
-----

Eihän tuossa ole porrastettu keula vaan runko ;)
Sillä nyt ole vittuakaan väliä, onko porrastus irroitettavassa keulapalassa vai kymmenen senttiä taaempana. Samalta se silti näyttää.

Törmäsin pari päivää sitten luonnostelmaan Ferrarin(?) uudesta nokkapalasta. En nyt ole ihan perillä siitä, miten luotettaviin tietoihin luonnostelma perustuu, mutta pistetään kuitenkin näytille. Tällainen olisikin jo hieman siistimpi versio vaikkakin korostaa sääntöjen naurettavuutta:

 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ok, kiitos tiedosta.

Noita erilaisia tuplanokka virityksiähän on ollu esillä eri medioissa jo useampia.
Jos säännöt ne sallii, niin varmasti joku sellanen tullaan näkemäänkin. Mä en ymmärrä miten voi olla niin vaikeeta määrätä selkeästi millanen nokka halutaan?
Siis kun sääntöjen tarkotus on kuitenkin ollut saada keulat alas, niin miksei sitä voi sitten vaatia ihan silleen selvästi? :thumbdown

Tässä Facebookista yksi tuplanokka: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=620866191313762&set=a.105786456155074.8165.102855529781500&type=1&relevant_count=1 (sori, ei varmaan aukee kuin Facebook käyttäjille)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ok, kiitos tiedosta.

Noita erilaisia tuplanokka virityksiähän on ollu esillä eri medioissa jo useampia.
Jos säännöt ne sallii, niin varmasti joku sellanen tullaan näkemäänkin. Mä en ymmärrä miten voi olla niin vaikeeta määrätä selkeästi millanen nokka halutaan?
Siis kun sääntöjen tarkotus on kuitenkin ollut saada keulat alas, niin miksei sitä voi sitten vaatia ihan silleen selvästi? :thumbdown

Tässä Facebookista yksi tuplanokka: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=620866191313762&set=a.105786456155074.8165.102855529781500&type=1&relevant_count=1 (sori, ei varmaan aukee kuin Facebook käyttäjille)
Tässä toinen näkemys aiheesta:


täytyy kyllä toivoa että tämä ei ole suuntaus koska tässähän olisi se kuuluisa "ojasta allikkoon" aika lähellä toteutumista.... :wall:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
täytyy kyllä toivoa että tämä ei ole suuntaus koska tässähän olisi se kuuluisa "ojasta allikkoon" aika lähellä toteutumista.... :wall:
Kyllähän tuo osuman kannalta kuitenkin on turvallisempi kuin pelkkä korkea keula? Alapala ensin osuu jonnekin vaihdelaatikkoon tai vetareihin tai pyöriin eikä kiipeä päälle niin helposti. Ja yläpala estää allekiilautumisen eli peräänajetun kaatamisen :D

Onko tuollainen kaksiteräinen keula kuitenkaan sallittu? Toivottavasti ei.

Muutenkin vaikuttaa sotkuisemmalta suunnittelulta kuin ihan vaan vaikkapa peruskapea nopeasti madaltuva keula.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tässä toinen näkemys aiheesta:

täytyy kyllä toivoa että tämä ei ole suuntaus koska tässähän olisi se kuuluisa "ojasta allikkoon" aika lähellä toteutumista.... :wall:
Heh. "munan" tilalle tuli klittis :eek:
 
Ylös