Vaikea kuvitella miten nämä tämän vuoden keulat on yhtään turvallisempia kuin lähtötilanne 2011. Potentiaalisesti nuo terävät pistimet on vähintään yhtä vaarallisia kuin 2011 Mersu. Ja ihan samalla tavalla nuo autot kiipeää päälle kolareissa eturenkaiden ja monokokin etureunan ohjaamana. Ei tuo keula kestä juuri mitään joten ei se ohjaile kolarin lopputulostakaan. Sanoisin että turvallisuus on +/- 0 mutta autot on helvetin paljon rumempia :thumbdown
Ilmeisesti ajatus oli se, että keulat alko oleen jo yhtä korkeita kuin sivuponttoonit, jolloin suora törmäys keula edellä toisen auton kuskia päin (esim. pyörähdyksen yhteydessä) voisi aiheuttaa tilanteen, jossa lähes tulkoon ekana toisiinsa törmää kuljettajan kypärä ja toisen auton keula. Tuon matalampi keula kyllä estää, koska väkisin törmää toisen auton muihin osiin ensin.
Eikä matala keula itsessään kyllä lähde kiipeämään toisen auton päällekään niin kuin esim. viime kauden Ferrarin keula (korkea, leveä ja litteä kärki).
Autojen keulojahan on nyt laskettu myös yläpinnaltaan, jonka varmasti toivotaan laskevan myös monokokin alareunaa. Se auttaa myös. Ja varmaan hahmotat, että monokokin etureuna on tylppä ja tylppänä se ei kyllä kiipeä mihinkään. Eturenkaat ei myöskään juuri kiipeä muutoin kuin törmätessään vetäviin takarenkaisiin, koska eturipustukset pettää viimestään sillä hetkellä, kun renkaat koittaisivat kiivetä johonkin.
Jos pilkkua nussitaan, niin keula on kuskin etupuolinen osa autoa ja perä kuskin takana. Rungolla tai keulapalalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä
Jos sitä samaa tökitään, niin kyllä rungolla ja keulapalalla on paljonkin tekemistä asian kanssa.
Runko tarkoittaa käytännössä monokokkia ja keulapala sen keulalle liitettävää osaa. Eli mahdolliset portaat eivät ole enää keulapalassa vaan monokokissa eli rungon puolella...
Keulan puolella tosin kyllä molemmat. :thumbup: