Sääntömuutokset 2014

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kyllä linkki toimi vaikkei kirjatuisikaan Facebookiin. Minkähän takia Caterhamin keulalla on Räikkösen kilpailunumero #7. Ei sillä nyt muuten ole kai juurikaan väliä minkä numeron siihen lätkäsee, mutta mietin vain että onko kuva sitten ihan jonkun Fanin omaa tuotantoa, vai onko tuolla mahdollisesti jotain tekemistä sen kanssa miltä tuleva Caterham tänä vuonna näyttää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllä linkki toimi vaikkei kirjatuisikaan Facebookiin. Minkähän takia Caterhamin keulalla on Räikkösen kilpailunumero #7. Ei sillä nyt muuten ole kai juurikaan väliä minkä numeron siihen lätkäsee, mutta mietin vain että onko kuva sitten ihan jonkun Fanin omaa tuotantoa, vai onko tuolla mahdollisesti jotain tekemistä sen kanssa miltä tuleva Caterham tänä vuonna näyttää.
Ihan ovat faniräpellyksiä vailla mitään totuuspohjaa, molemissa kuvissa lukee MCdesing. Ferrari ja Caterham ovat kuvissa muuten täysin samanlaisia paitsi nokaltaan, ponttonien allakin menee jokin outo tunneli.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jep. Täysiä taiteellisia "näkemyksiä" ovat. Mutta omaan silmään äkkisälteen parempia kuin esim. Scarbsin uumoilema hirvitys:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Tässä toinen näkemys aiheesta:
[kuva]

täytyy kyllä toivoa että tämä ei ole suuntaus koska tässähän olisi se kuuluisa "ojasta allikkoon" aika lähellä toteutumista.... :wall:
Tuollainen auto olisi laiton joten luonnollisestikaan sellaista ei tulla näkemään. Jos jotain rotia saisi noille sunnuntaisuunnittelijoille. Toisaalta Omnicorsen mukaan Lotuksen myöhästyminen voi johtua siitä, että myös heidän suunnittelijoillaan on ollut vaikeuksia ymmärtää keulaa koskevia sääntöjä. Heillä olisi mukamas ollut ideana käyttää viimeksi Williamsin kokeilemaa "mursukeulaa" mutta koska se on aika päivänselvästi laiton, niin auto on tullut bumerangina takaisin FIA:n tarkastuksesta. Tai ainakin jotain sellaista olin ymmärtävinäni translaattorin arpomasta väännöksestä.

Alkuperäinen juttu italiaksi
Google Translaten versio
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Vaikea kuvitella miten nämä tämän vuoden keulat on yhtään turvallisempia kuin lähtötilanne 2011. Potentiaalisesti nuo terävät pistimet on vähintään yhtä vaarallisia kuin 2011 Mersu. Ja ihan samalla tavalla nuo autot kiipeää päälle kolareissa eturenkaiden ja monokokin etureunan ohjaamana. Ei tuo keula kestä juuri mitään joten ei se ohjaile kolarin lopputulostakaan. Sanoisin että turvallisuus on +/- 0 mutta autot on helvetin paljon rumempia :thumbdown

Eihän tuossa ole porrastettu keula vaan runko ;)
Jos pilkkua nussitaan, niin keula on kuskin etupuolinen osa autoa ja perä kuskin takana. Rungolla tai keulapalalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vaikea kuvitella miten nämä tämän vuoden keulat on yhtään turvallisempia kuin lähtötilanne 2011. Potentiaalisesti nuo terävät pistimet on vähintään yhtä vaarallisia kuin 2011 Mersu. Ja ihan samalla tavalla nuo autot kiipeää päälle kolareissa eturenkaiden ja monokokin etureunan ohjaamana. Ei tuo keula kestä juuri mitään joten ei se ohjaile kolarin lopputulostakaan. Sanoisin että turvallisuus on +/- 0 mutta autot on helvetin paljon rumempia :thumbdown
Ilmeisesti ajatus oli se, että keulat alko oleen jo yhtä korkeita kuin sivuponttoonit, jolloin suora törmäys keula edellä toisen auton kuskia päin (esim. pyörähdyksen yhteydessä) voisi aiheuttaa tilanteen, jossa lähes tulkoon ekana toisiinsa törmää kuljettajan kypärä ja toisen auton keula. Tuon matalampi keula kyllä estää, koska väkisin törmää toisen auton muihin osiin ensin.

Eikä matala keula itsessään kyllä lähde kiipeämään toisen auton päällekään niin kuin esim. viime kauden Ferrarin keula (korkea, leveä ja litteä kärki).
Autojen keulojahan on nyt laskettu myös yläpinnaltaan, jonka varmasti toivotaan laskevan myös monokokin alareunaa. Se auttaa myös. Ja varmaan hahmotat, että monokokin etureuna on tylppä ja tylppänä se ei kyllä kiipeä mihinkään. Eturenkaat ei myöskään juuri kiipeä muutoin kuin törmätessään vetäviin takarenkaisiin, koska eturipustukset pettää viimestään sillä hetkellä, kun renkaat koittaisivat kiivetä johonkin.

Jos pilkkua nussitaan, niin keula on kuskin etupuolinen osa autoa ja perä kuskin takana. Rungolla tai keulapalalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä ;)
Jos sitä samaa tökitään, niin kyllä rungolla ja keulapalalla on paljonkin tekemistä asian kanssa. ;) Runko tarkoittaa käytännössä monokokkia ja keulapala sen keulalle liitettävää osaa. Eli mahdolliset portaat eivät ole enää keulapalassa vaan monokokissa eli rungon puolella... :D Keulan puolella tosin kyllä molemmat. :thumbup:
:p
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
No ainakain nämä autot näyttää komeimmilta kuin viime kaudella.

Ferrari



Mclaren
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Ketjun vikan sivun läpi luettuani tajusin minkälainen hyppyri toi Ferrarin keula on -

:(
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Uusi Stop 'n Go rankku on täys vitsi, viiden sekunnin rangaistukseen kuluu KOLME KERTAA vähemmän aikaa kuin perinteiseen läpiajorangaistukseen. Kun rangaistusta EI tarvitse kärsiä kolmen kierroksen sisällä sen määräämisestä, menetys on kuljettajalle tasan tarkkaan viisi sekuntia. Ainakaan Malesian GP:ssä Räikkönen ja Vergne (Bianchin ja Magnussenin uhrit) eivät selvinneet lähellekään saman luokan kärsimyksillä, kuin tämän surkean "rangaistuksen" irvikuvan saaneet kuskit.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Uusi Stop 'n Go rankku on täys vitsi, viiden sekunnin rangaistukseen kuluu KOLME KERTAA vähemmän aikaa kuin perinteiseen läpiajorangaistukseen. Kun rangaistusta EI tarvitse kärsiä kolmen kierroksen sisällä sen määräämisestä, menetys on kuljettajalle tasan tarkkaan viisi sekuntia. Ainakaan Malesian GP:ssä Räikkönen ja Vergne (Bianchin ja Magnussenin uhrit) eivät selvinneet lähellekään saman luokan kärsimyksillä, kuin tämän surkean "rangaistuksen" irvikuvan saaneet kuskit.
Niinpä! Naurettavaksi säännön tekee se, että huono renkaan kiinnitys varikolla tuo kuljettajalle suuremman rangaistuksen kuin toisen kuljettajan kisan pilaaminen törmäilyllä. Oikeastaan tuota uutta sääntöä voisi käyttää "porsaanreikänä", Mersu on sen verran ylivoimainen, että voisivat huoletta ottaa 5 sekunnin aikasakon vaikka Monacossa, jos joku sattuisi olemaan edellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
No tuon uuden tai oikeammin uudelleen lajiin tuodun 5 sekunnin stop-go-rangaistuksen arvoa on vielä rangaistuksena todella vaikeaa arvioida. Ainakin vielä yhden kilpailun perusteella. Lähinnä nykypäivän huippunopeat renkaanvaihdot syövät tuota rangaistusnopeutta. Ja ehkä myös tuo vapaa sovittaminen vasta pysähdyksen yhteydessä.

Toisaalta yksi juuttuva mutteri tai pulttipyssyn toimimattomuus riittää kyllä rangaistukseksi ylimääräisen 5 sekunnin lisäksi. Tosin vuoden 1994 jälkeen ei taidettu tuota 5 sekunnin stop-go-rangaistusta enää käyttää.:confused: Pitääkin katsoa tuota aikarangaistusten lokia joku kerta. Mahdollisesti se silloinkin hyllytettiin juurikin liian lyhyen pysähdysajan takia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä sen rangaistustuksen pitäisi mieluummin olla 10 sekuntia ollakseen kevennetty läpiajorangaistus. Läpiajoon menee kait noin 20 sekuntia, 5s on pelkkä näpäytys... Tuollaisen rangaistuksen pelossa ei riskit jää ottamatta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uusi Stop 'n Go rankku on täys vitsi, viiden sekunnin rangaistukseen kuluu KOLME KERTAA vähemmän aikaa kuin perinteiseen läpiajorangaistukseen. Kun rangaistusta EI tarvitse kärsiä kolmen kierroksen sisällä sen määräämisestä, menetys on kuljettajalle tasan tarkkaan viisi sekuntia.
Niin, FIA nimenomaan halusi luoda uuden, drive-throughta kevyemmän rangaistuksen. Mistä voidaan päätellä, että noita rangaistuja tapauksia pidettiin melkein racing incidenteinä, muttei ihan.
Ainakaan Malesian GP:ssä Räikkönen ja Vergne (Bianchin ja Magnussenin uhrit) eivät selvinneet lähellekään saman luokan kärsimyksillä, kuin tämän surkean "rangaistuksen" irvikuvan saaneet kuskit.
Ei tuo ole minkäänlainen rangaistusten määritystapa ollut tähänkään asti, ei formuloissa eikä lainsäädännössä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Uusi Stop 'n Go rankku on täys vitsi, viiden sekunnin rangaistukseen kuluu KOLME KERTAA vähemmän aikaa kuin perinteiseen läpiajorangaistukseen. Kun rangaistusta EI tarvitse kärsiä kolmen kierroksen sisällä sen määräämisestä, menetys on kuljettajalle tasan tarkkaan viisi sekuntia. Ainakaan Malesian GP:ssä Räikkönen ja Vergne (Bianchin ja Magnussenin uhrit) eivät selvinneet lähellekään saman luokan kärsimyksillä, kuin tämän surkean "rangaistuksen" irvikuvan saaneet kuskit.
Läpiajorangaistuksessa ajetaan varikon läpi pysähtymättä lainkaan, kun taas viiden sekunnin stop-and-go rangaistuksessa auto on pysäytettävä viideksi sekunniksi omaan varikkoruutuun, joten viiden sekunnin stop-and-go rangaistus vie todellisuudessa enemmän aikaa kuin läpiajorangaistus tai veisi jos sen yhteydessä ei saisi suorittaa varikkopysähdystä.

Viiden sekunnin stop-and-go rangaistus kaipaisi siis ainoastaan pientä hiontaa jotta se olisi muuta kuin pelkkä pitkäksi venähtänyt varikkopysähdys.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kyllä sen rangaistustuksen pitäisi mieluummin olla 10 sekuntia ollakseen kevennetty läpiajorangaistus. Läpiajoon menee kait noin 20 sekuntia, 5s on pelkkä näpäytys... Tuollaisen rangaistuksen pelossa ei riskit jää ottamatta.
On näillä tuomariston puuttumisella musta puolensakin, ettei siellä uskalla kohta kukaan hiillostaa tai ohittaa kun pelätään jättirankkuja.
 
Ylös