#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä se nyt tulee selväksi ainakin minulle, että ei se Kimi niitä sopeutuvimpia kuskeja ole.

Mclaren ajoilta asti ollut sama jarna aika ajonjälkeen, säädöt vähän hakusessa mutta eiköhän me huomiseksi keksitä jotain... kimi tuntuu olevan tosi tarkka siinä että onko säädöt kohallaan vai ei. Etupää kun pikkasen hakusessa niin sekunneilla pataan.

harmittaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mclaren ajoilta asti ollut sama jarna aika ajonjälkeen, säädöt vähän hakusessa mutta eiköhän me huomiseksi keksitä jotain... kimi tuntuu olevan tosi tarkka siinä että onko säädöt kohallaan vai ei. Etupää kun pikkasen hakusessa niin sekunneilla pataan.
Sekunneilla? Kimihän on ollut juuri se kuski kuka ottaa kymmenyksillä pataan jos ei kaikki ole kunnossa. Perustunarit jää sekunneilla niissä kisoissa kun ei auto ole mieleen.

Mitäpä jos Kimillä oli enemmän bensaa harjoituksissa? Täällähän jo jaetaan kauden lopputuloksia ensimmäisten harjoitusten perusteella.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Täällä näytetään nakkailevan kirveitä kaivoon koko kauden osalta jo nyt vaikka yhtään osakilpailua ei ole ehditty ajaa.

Jos nyt kuitenkin odotetaan ainakin ensimmäisen kisan loppumiseen asti ennen kuin aletaan tekemään mitään johtopäätöksiä Kimin mestaruusmahdollisuuksien suhteen.

Onneksi Kimi itse ei ole liikkeellä samanlaisella asenteella kuin mitä tällä foorumilla hänen suhteen ollaan, koska silloin hän ajamisen sijaan keskittyisi jäätelön syömiseen.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Niin en tiedä. Ennen käytettiin argumenttina sitä, että Massa ei olisi pystynyt ajamaan Kimin säädöillä yhtään, niin kompromissina sitten laitettiin enemmän Massan säädöille joilla Kimi kuitenkin pystyi ajamaan melko hyvin. Näin siis väitettiin kausilla 2007-2009. Ja sitten kun Massa katosi 2009 kuvioista, niin Kimin vauhti parani havaittavasti. Tiedä sitten. Ilmeisesti auton hienosäädöllä kuljettajakohtaisesti ei voida ihmeitä tehdä, jos perus fundamentit ohjaa tiettyyn suuntaan.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tätähän tämä on ollut, kun (etu)renkaat eivät sovi niin aika-ajoissa ajellaan 15 sakkiin ja sitten kisoissa pikku hiljaa ylemmäs. Viides tila olisi näistä olosuhteista ihan kiva.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tätähän tämä on ollut, kun (etu)renkaat eivät sovi niin aika-ajoissa ajellaan 15 sakkiin ja sitten kisoissa pikku hiljaa ylemmäs.
Aiemmin tuollaisella mallilla on vielä näyttänyt ihan hyvältä koska tallikaveri on ollut monta luokkaa heikompi. Nyt kun Alonson tasoinen mies samassa autossa ja jos starttaa ylempää lähtöruudukossa sekä kun osaa ajaa kisat yhtä hyvin, ei Kimi enää näyttäisikään kovin hyvältä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Aiemmin tuollaisella mallilla on vielä näyttänyt ihan hyvältä koska tallikaveri on ollut monta luokkaa heikompi. Nyt kun Alonson tasoinen mies samassa autossa ja jos starttaa ylempää lähtöruudukossa sekä kun osaa ajaa kisat yhtä hyvin, ei Kimi enää näyttäisikään kovin hyvältä.
Kuinka monta kisaa kaverit on ajanut samoilla autoilla? Sitä minäkin eli katsotaan nyt edes yksi kisa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kyllä se nyt tulee selväksi ainakin minulle, että ei se Kimi niitä sopeutuvimpia kuskeja ole.
Vaikka Alonsokin joskus tekee typeriä virheitä, niin kuitenkin tässä tilanteessa Kimille henkisesti vaikeinta lienee se, että Alonsolla on kyky ajaa kohtalaisellakin autolla hyviä suorituksia. Ne eivät ole aina loisteliaita, mutta tasaisen hyviä.

Jos Kimi alkukaudesta ottaa pahasti pataansa, saattaa pipo ruveta kiristämään, vaikka loppukausi sujuisikin mallikkaasti, kun Alonso on kuitenkin aina tasaisesti lähellä. Vaikka Alonso loppukauden kilpailuissa häviäisikin, niin todennäköisesti vain sijan tai kaksi. Ja tuskinpa hän silloinkaan aina häviää.

Kimille olisi todella tärkeää saada auto nopeasti mieleiseksi. Silloin Kimiä on vaikea lyödä. Jos kumpikin kuljettaja ajaa vain keskinkertaisesti käteen sopivalla autolla, niin silloin kyllä Alonso vie.
 

Iranie

Well-known member
Liittynyt
9.2.2013
Viestit
54
Parasta tässä päivässä oli se, että kolmansissa harkoissa näytti siltä, että auto istuu paremmin käteen. Kun otetaan Fernandon ja Kimin parhaat sektorit aamun kuivalta saadaan täsmälleen sama aika, joten huomisen kisan kannalta näyttää melko hyvältä. Yhdestoista ruutu ei ole mikään paras mahdollinen, muttei katastrofikaan. Ensimmäinen kisa on kuitenkin etenkin uuden aikakauden alkaessa täysin tuntematon ja mitä vain voi sattua. Toivotaan vaan, että auto tulee ehyenä maaliin ja ei hajoa matkalle. Pientä huolta nostattaa jatkuvat huhut tuosta Ferrarin suuremmasta bensankulutuksesta, mutta onko niillä sitten todellisuuden kanssa mitään tekemistä, jää nähtäväksi. Hyvällä nousulla hyviä pisteitä!
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Vaikka Alonsokin joskus tekee typeriä virheitä, niin kuitenkin tässä tilanteessa Kimille henkisesti vaikeinta lienee se, että Alonsolla on kyky ajaa kohtalaisellakin autolla hyviä suorituksia. Ne eivät ole aina loisteliaita, mutta tasaisen hyviä.
Täytyy muistaa, että aivan kuten Alonso, myös Kimi on tasaisen varma suorittaja, eiköhän siitä riitä todisteeksi nuo kaksi Lotus kautta. Tällä hetkellä auton kanssa vaan ollaan vielä aika lailla hukassa, kuten Kimi ja tallinväki on kertonut. Mutta kuten sanoit, kunhan tuo auto Kimille parempaan päin saadaan niin varmasti sitä tulosta alkaa syntymään. Eikä tätä nyt vielä katastrofiksi voi maalailla, yksi huono päivä, näitä tulee kaikille, huomenna sit hyvää suoritumista ja ainakin viiden sakkiin :alppu:
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Aiemmin tuollaisella mallilla on vielä näyttänyt ihan hyvältä koska tallikaveri on ollut monta luokkaa heikompi. Nyt kun Alonson tasoinen mies samassa autossa ja jos starttaa ylempää lähtöruudukossa sekä kun osaa ajaa kisat yhtä hyvin, ei Kimi enää näyttäisikään kovin hyvältä.
Juuri näin. Kyllä huominen on piste-eron minimointia. Entä maanantaina? Takaisin italiaan ajamaan simulaattoria? Akselivälin lyhentämistä jousitusta muuttamalla? Aerodynamiikan hienosäätöä? Miten siitä etupäästä saa tarkan? Newey muuten varamaan osaisi tämänkin homman.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Parasta tässä päivässä oli se, että kolmansissa harkoissa näytti siltä, että auto istuu paremmin käteen. Kun otetaan Fernandon ja Kimin parhaat sektorit aamun kuivalta saadaan täsmälleen sama aika, joten huomisen kisan kannalta näyttää melko hyvältä. Yhdestoista ruutu ei ole mikään paras mahdollinen, muttei katastrofikaan. Ensimmäinen kisa on kuitenkin etenkin uuden aikakauden alkaessa täysin tuntematon ja mitä vain voi sattua. Toivotaan vaan, että auto tulee ehyenä maaliin ja ei hajoa matkalle. Pientä huolta nostattaa jatkuvat huhut tuosta Ferrarin suuremmasta bensankulutuksesta, mutta onko niillä sitten todellisuuden kanssa mitään tekemistä, jää nähtäväksi. Hyvällä nousulla hyviä pisteitä!
Itse asiassa olen nyt varovaisen tyytyväinen, kun viimeisissä harkoissa Kimin vauhti oli enää 0,20-0,3 sekkaa Alonsosta ja Q1:ssa kovalla seoksella Kimi oli Alonsoa nopeampi. Ja itse sanoi autoa saadun selvästi paremmaksi eilisestä.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Itse asiassa olen nyt varovaisen tyytyväinen, kun viimeisissä harkoissa Kimin vauhti oli enää 0,20-0,3 sekkaa Alonsosta ja Q1:ssa kovalla seoksella Kimi oli Alonsoa nopeampi. Ja itse sanoi autoa saadun selvästi paremmaksi eilisestä.
Täällä tuntuu olevan pieni paniikki päälllä. Mitenkähän Italiassa, Monte varmaan heittänyt loputkin TV:t ikkunasta? :)

Tosin siitä ei päästä mihinkään, että kovin helpon näköisesti se lähti lapasesta...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Täytyy muistaa, että aivan kuten Alonso, myös Kimi on tasaisen varma suorittaja, eiköhän siitä riitä todisteeksi nuo kaksi Lotus kautta. Tällä hetkellä auton kanssa vaan ollaan vielä aika lailla hukassa, kuten Kimi ja tallinväki on kertonut. Mutta kuten sanoit, kunhan tuo auto Kimille parempaan päin saadaan niin varmasti sitä tulosta alkaa syntymään. Eikä tätä nyt vielä katastrofiksi voi maalailla, yksi huono päivä, näitä tulee kaikille, huomenna sit hyvää suoritumista ja ainakin viiden sakkiin :alppu:
On eriasia keskustella tasaisen varmasta suorittamisesta, kuin huonosti itselle sopivalla autolla hitaampana oleminen.

Se mitä minä haen ja hain aiemmin, on se, että Kimille täytyy olla juuri oikein säädetty auto, muuten mennään millon mihinkin suuntaan ja joskus virheitäkin tulee kun auto ei sovi kouraan. Ongelma ei ole se, etteikö Kimi silti olisi kohtuu nopea tai ajaisi vaikka kaikki kisat maaliin, vaan ongelma tuppaa olemaan se nopeus.

Tasaisen varmaan suorittamiseen riittänee todisteeksi pari Lotus kautta, mutta se että oliko Kimi kuin nopea tai sopeutuvainen siihen autoon niin siihen nuo pari kautta ei riitä todisteeksi. Koko yhteiselo alkoi sillä, että pari päivää ruettiin säätään ohjausta kun ei soveltunut, hyvä niin, Kimi on tarkka. Lopuistakaan ei tiedä, kun ei oikein ole vertailua sellaiseen kaveriin joka olisi sopeutunut hyvin. Ei Romainkaan mikään häävi vertailu ole.


Mutta 2007 kausi hieman hämmästyttää, oliko vain niin, että se Ferrari juuri sopi Kimille vai miksi mies pärjäsi heti silläkin autolla..
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Täällä tuntuu olevan pieni paniikki päälllä. Mitenkähän Italiassa, Monte varmaan heittänyt loputkin TV:t ikkunasta? :)

Tosin siitä ei päästä mihinkään, että kovin helpon näköisesti se lähti lapasesta...
Joo, typerä mokahan tuo oli Kimiltä, ei voi puolustella.

Mutta jatkoa ajatellen vauhti kuivalla näyttää parantuvan Alonsoon nähden. Aamun harjoitusten parhaat sektoriajat näyttää todella olleen identtiset.

http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=results&gp=914&s=7316&p=3
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tosin siitä ei päästä mihinkään, että kovin helpon näköisesti se lähti lapasesta...
Siellä oli vettä radalla. Ihan puhdasta lottoa, kellä se pysyy lapasessa ja kellä ei.

Onneksi kävi vikalla kierroksella, niin ei tarvitse harmitella miten se vaikutti aika-ajotulokseen. Ihmettelin kyllä Ferrarin ja Kimin valintaa ajaa hirveässä ruuhkassa Q2 lopussa. Siinä oli useampi kierros aikaa etsiä tyhjä rako, mutta jostain syystä Kimi pilasi kierroksen toisensa jälkeen siinä kasassa :nope:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös