#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Aika ihmeellistä ettei Heidfeld mennyt eteenpäin vaikka oli Mersun mies jos oli kenenkään asioista päättävän mielestä nopeampi ja kehityskelpoisempi kuin tulokas. Ja vielä Saksalainen. 2003 mylly räjähti Euroopan GP:ssä kun Schumi oli ottamassa jämäpisteitä. Toki ne pisteet olisi voinut hankki muualtakin. 2005 myllyt räjähti aina ennen aika-ajoja ja +10 paikkaa moneen kisaan. Räjähtihän ne kisoissakin pariin kertaan johdosta ja Alonso sai maksimipisteet

Kimin uutta Ferrari-siirtoa voi pitää hieman outona koska sama tallipäällikkö valitsi 2009 mielummin Massan. Yhtä outoa on se ettei Hulkenberg kelpaa minnekään koska on liian iso ja siten hidas?

http://formula1.ferrari.com/news/tailor-made-development-f14

As Team Principal Stefano Domenicali said: “We must give our drivers a car that is as close as possible to what their driving demands. We have a programme of development to bring forward, we know where we have to improve and we know what we have to do in a very short time frame.”

As well as the generic development programme, the engineers have therefore also devised a personalised plan based around the characteristics of the two drivers. With Kimi, in particular, work is going on to tailor the F14 T as close as possible to his driving style, which has always been very specific. After the first race the Finnish driver gave feedback to the engineers to be able to have a car that could make him more at home. His suggestions have been applied and the first improvements were seen in free practice in Malaysia, when Raikkonen set the second fastest time in both sessions. This adjustment work will keep going over the coming weeks.
Tarkempi ohjaustehostin vai jotain enemmän? Vaikea uskoa että Ferrari lähtisi kahta täysin erilaista aeroa rakentamaan.
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
En ole huomannut Alonson hermojen vaikuttavan kisasuorituksiin oikeastaan mitenkään.
Mä en nyt halua suihkauttaa ilmoille mitään paskamyrskyä, mutta haluan silti huomioida, että sekä 2007 lopussa (kauden mittainen tappelu Hamiltonin kanssa + Fujin lipsahdus) että 2012 lopussa (pahimman mestaruustaiston tuoksinassa Alonso mureni varsin pahasti aika-ajoissa) jos olisi ollut paremmat hermot, olisi Fernando luultavasti nelinkertainen maailmanmestari.

Parhaan F1-kuskin etsiminen on vähän niinkuin yrittäisi selvittää absoluuttisesti parasta jalkapalloilijaa tai jääkiekkoilijaa. Toiset menestyy yksissä olosuhteissa, jotkut toisissa, ja on pitkälti arvioijan omista mieltymyksistä kiinni, mitä taitoja sitten kussakin tapauksessa painottaa.
 

J.O

Well-known member
Liittynyt
22.10.2007
Viestit
141
Jos Bahrainissa viikonloppu lähtee Malesian malliin liikkeelle ja Kimi on tyytyväinen autoon, niin saattaa jotain todella hyvää olla tiedossa. Vaikka ei tuloksissa vielä näykään, niin positiivinen tunne on Kimin vauhdista toistaiseksi.

Australian kisasuoritus oli Kimin kommentteihin verrattuna yllättävän kelpo ja Malesian treeneissä oikeastaan aina, kun Ferrarit tulivat radalle, niin Kimi oli niskan päällä Fernandoon nähden. Vaikka se ei tietysti kaikkea kerrokaan, niin Kimille sen verran epätyypillistä noin hyvä harjoitusvauhti, että homma taisi olla aika mukavasti kohdallaan. Saa nähdä, mutta minusta merkit ovat kyllä lupaavat.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
En ole huomannut Alonson hermojen vaikuttavan kisasuorituksiin oikeastaan mitenkään. Ja onhan niitä Kimiltäkin kuultu hermostumisia niin team radion kommentteihin, kuin muihin kuljettajiinkin. Eikä tietysti nekään ole silminnähtävästi vaikuttaneet kisasuoritukseen.

Pitäisin kyllä suurimpana syynä mestaruuksiin Neweyä enkä Vetteliä. Samalla autolla samaan olisivat pystyneet (jotkut) muutkin.
Alonson ajaminen viimeisissä kisoissa, kun mestaruus on ollut panoksena on ollut surkeaa. Niin ja neljään peräkkäiseen mestaruuteen on pystynyt Sebin lisäksi vain Fangio ja Schumi, joten ketä tahansa olisi pystynyt samaan on naurettava väite. Kuinka monta mestaruutta ja voittoa Sebin pitää vielä ottaa, että saa arvostusta? Kaveri on tehnyt kaikki samat asiat kuin muut huippukuskit, mutta silti miestä arvostellaan eri kriteereillä. Onko Mark Hughes sun jumala?
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hyvä pointti! Jostain syystä Kimi pystyy aina jossain vaiheessa kisaa olemaan erittäin kilpailukykyinen. Mistähän tämä sitten johtuu, se on hyvä kysymys.
Ferrarilla nopeimpia kierroksia on tullut paljon. Räikkösellä oli huonoja aika-ajoja ja tästä syystä joutui usein ajamaan koko kisan jonkun taakse jumittuneena, kun ei pystynyt ohittamaan. Räikkönen monesti jätti lopusssa tilaa eteensä, että pystyi ajamaan nopeimman kierroksen ja siten näyttämään, että nopeutta todellisuudessa löytyy.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
kaikelle ulkoiselle paskat nakkaava perusjantteri Espoon perukoilta, joka remuaa ja rellestää ja sitten hyppää autoon ja simsalabim, on kaikesta huolimatta ylivoimaisesti paras vaikka muut istuvat insinöörien kanssa yötä myöten ruutujen ääressä samalla kun meidän Kimi ryyppää ja käy naisissa. No, ei se nyt ehkä kuitenkaan ihan noin sitten taida todellisuudessa mennä. Mutta jälleen kerran: huippukuski ehdottomasti, muttei mitenkään ainutlaatuinen sellainen. Näyttöjen perusteella aikalaisista Alonso on mielestäni kokonaisuutena parempi ja Hamilton sekä Vettel nopeampia.
Näyttää ainakin ulkoisesti Kimi vetäneen itsensä aika kovaan tikkiin. Onhan noi kuskit aivan käsittömättömän kovakuntoisia hemmoja. Ruuspäri ja Buttoni vetää perusmatkan tri-kisan alle 2 tunnin esim, eikä ne mitään uimareita edes ole.:eek: Jokainen joka on crossipyörää tai kelkkaa ajanut, tietää mitä sen käskeminen vaatii.

Itse ajotaidoista ja auton tuntemisesta, niin Kimillä on ollut koko ajan sentään selkeä mielikuva mitä pitäisi tehdä autolle. Jotkut muut kuskit valittelee, että puuttuu takaa downforcea tai pito puuttuu takaa. Tulee kuitenkin muistaa, että kun renkaita viime kaudella Silverin jälkeen muutettiin, niin samalla tuli myös säännöt rengaspaineista ja rengaskulmista uusiksi. Ja tämä vahingoitti Kimiä enämpi kuin itse renkaan muuttuminen.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Niin ja neljään peräkkäiseen mestaruuteen on pystynyt Sebin lisäksi vain Fangio ja Schumi, joten ketä tahansa olisi pystynyt samaan on naurettava väite. Kuinka monta mestaruutta ja voittoa Sebin pitää vielä ottaa, että saa arvostusta? Kaveri on tehnyt kaikki samat asiat kuin muut huippukuskit, mutta silti miestä arvostellaan eri kriteereillä. Onko Mark Hughes sun jumala?
Täysin samaa mieltä. Tämä Vettelin menestyksen laittaminen Neweyn piikkiin on jotain aivan uskomatonta. Siihen ei ole mitään loogisia perusteita, ei mitään. Vierellä on koko ajan ollut ihan kohtuu tasokas tallikaveri, joka ei ole saanut mitään aikaan. Neweyn autolla on voittanut mestaruuksia aika moni muukin mies, joiden osalta tällaista samaa pikkusieluista dissailua ei todellakaan ole harrastettu. Mites sitten Schumacher? Miksi hänen mestaruuksia ei vain kylmästi laiteta Brawnin, Todtin ja co piikkiin? Vettel on yksi kaikkien aikojen legendoja ja aivan ansiosta. Sen toki myönnän, ettei mestaruuksien määrä ole suora mittari kuskien väliselle paremmuudelle eli ei mies ole 4x parempi kuin yksinkertaiset maailmanmestarit.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
No ihan puhdasta matikkaahan se on. 2003 tuli yksi teknisen vian keskeytys johtoasemassa ja mestaruus jäi kahden pisteen päähän. 2005 Kimi keskeytti johtoasemassa tekniseen vikaan ainakin Imolassa ja Hockenheimissa ja mestaruus jäi sen parinkymmenen pisteen päähän. Lisäksi aika paljon pisteitä valui kaivoon Mersun epäluotettavuudesta seuranneisiin lähtöruuturankkuihin. Tässä tietysti nyt ehkä vedetään joitakin aitoja matalaksi ja vähän oiotaan, esimerkiksi Renaultilta muistaakseni 2005 lopussa sanottiin, että tyytyivät vain varmistelemaan pistejohtoa eivätkä edes käyttäneet kaikki jippojaan. Mutta kuten todettua, silkkaa matikkaa.
Aivan absurdia ajattelua tuo on, eikä mitään matikkaa. Tuossa muutetaan todellisuutta vain Kimin osalta. Samaa voivat tehdä muutkin kuskit ja sitten pakka onkin täysin sekaisin. Ja vaikka todellisuuden muuttaminen jätettäisiinkin vain Kimiin, pitää ottaa huomioon, että Kimille sattuneet tapahtumat ovat vaikuttaneet ko. kisoissa myös muiden tekemisiin, joten ei voida olettaa, että kaikki olisi pysynyt muuten muuttumattomana.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Itellä kans sellanen fiilis, että ei Kimi ole enää yhtä kovassa vireessä kuin McLaren- vuosina. Eikä siihen tarvita mitään muuta selitystä kuin ikä. Iän myötä riskejä ei oteta niin paljoa ja se ikävä kyllä näkyy kellossa. Ja tämä varmaan korostuu aika-ajoissa ja etenkin katuradoilla? Kisoissahan Kimi köröttelee tosi hyvin vielä ja voittoonkin kyyti varmaankin riittää, jos pelit vaan on tarpeeks hyvässä tikissä.

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kimillä on silti enemmän kilpailun nopeimpia kierroksia kuin yhdelläkään mainitsemistasi kuskeista ja hän on ajanut niitä Sauberia lukuunottamatta kaikilla autoilla joilla on F1-sarjassa ajanut eli kyllä Kimikin kovaa menee autolla kuin autolla.
Kisan nopein kierros. Niin, onkos sillä jotain merkitystä? Aivan, ei ole. Ei yhtään mitään. Se saattaa (huom saattaa), joissain (huom joissain) tilanteissa kertoa jotakin, mutta sitten kuitenkaan ei juuri yhtään mitään. Kisan nopein kierros kertoo, että kyseinen kuski on ajanut kisan aikana yhden kierroksen nopeammin kuin muut ja kisassa kun paremmuus ratkaistaan maalintulojärjestyksellä, niin nyt joku voisi tosiaan vääntää rautalangasta minulle tuon mahtavan meriitin todellisen arvon. Oikeastaan tuo on niin turha juttu, että sen kirjaaminen tilastoihin pitäisi lopettaa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Muuttui ainakin Vettel ja Webber parissa.
Muuttuiko ihan oikeasti...? Minulla ei ole tuollaista mielikuvaa ollenkaan.

Ferrari-sopimus ja siten enemmän keskittymistä Grosjeaniin?
Ei mene yhteen aikajanalla.

Eikö tämä nämä etupään muutokset juuri tule siitä kun Räikkönen on keskittynyt työhönsä ja jutellut insinöörien kanssa?
Kyllä ovat. Nyt Kimillä on aivan selkeästi tiukka fokus Ferrarilla saada auto ja ympärillään oleva tiimi kuosiin ja se on todella hyvä signaali. Viittasin tuolla heitollani (jonka mainitsin myös olevan tehty pitkälti kieli poskessa) Lotuksen Kimille epäsopivan pitkän akselivälin auton ilmestymiseen kuin taivaasta pudonneena.

Eivät nämä autonkehitys- ja sopeutuvuus ole mitenkään toisiaan poissulkevia. Huippukuskin pitää pystyä ajamaan hyviä tuloksia myös autolla, joka ei täysin soville tälle ja samaan aikaan osata myös ohjeistaa tallia mieltymyksistään siten, että talli osaa autoa niiden suuntaan kehittää. Miten tämäkin nyt on joillekin täällä niin kamalan vaikea ymmärtää? Samoin kuin se, että totta kai jokaisella kuskilla on ongelmia, mutta ero tuleekin siinä, että nähdyn valossa vaikuttaa siltä, että Kimillä se huippusuoritukset mahdollistava ikkuna on pienempi kuin esim. Alonsolla ja ikkunan ulkopuolella tulokset laskevat jyrkemmin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Muuttuiko ihan oikeasti...? Minulla ei ole tuollaista mielikuvaa ollenkaan.
Vettel rupesi ajamaan voitosta voittoon ja Webber pysyi suunilleen samoilla sijoilla, mitä ennen rengasmuutosta. Kauden viimeisiin kisoihin Webber vasta petrasi.

Ei mene yhteen aikajanalla.
Viimeistään kesällä oli Lotuksellekin selvää ettei Kimi sinne halua jäädä. Pidempi akseliväli tais tulla ensi kertaa Monzaan. Tosin pidemmän akselivälin auto tais tulla Kimille ensin, kun Grosjean joutui ajamaan vielä lyhemmällä :dunno:

Eivät nämä autonkehitys- ja sopeutuvuus ole mitenkään toisiaan poissulkevia. Huippukuskin pitää pystyä ajamaan hyviä tuloksia myös autolla, joka ei täysin soville tälle ja samaan aikaan osata myös ohjeistaa tallia mieltymyksistään siten, että talli osaa autoa niiden suuntaan kehittää. Miten tämäkin nyt on joillekin täällä niin kamalan vaikea ymmärtää? Samoin kuin se, että totta kai jokaisella kuskilla on ongelmia, mutta ero tuleekin siinä, että nähdyn valossa vaikuttaa siltä, että Kimillä se huippusuoritukset mahdollistava ikkuna on pienempi kuin esim. Alonsolla ja ikkunan ulkopuolella tulokset laskevat jyrkemmin.
Ei ole toisiaan poissulkevia, mutta haluisin edelleen kuulla, mistä voidaan päätellä ettei Kimi olisi yhtä sopeutuvainen suhteessa muihin? Mielestäni Räikkönen ajoi Lotuksella tasaisen hyviä tuloksia, eikä missään vaiheessa ollut jyrkkää laskua vaikka auto ei aina olisikaan ollut täysin sopiva. Ongelmat ovat aina olleet aika-ajossa ja niin se on myös ollut Alonsolla. Itse en ole sanonut kumpaankaan suuntaan, onko Räikkönen sopeutuvainen vai ei, koska en ole pystynyt sitä mistään päättelemään.
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Alonson ajaminen viimeisissä kisoissa, kun mestaruus on ollut panoksena on ollut surkeaa. Niin ja neljään peräkkäiseen mestaruuteen on pystynyt Sebin lisäksi vain Fangio ja Schumi, joten ketä tahansa olisi pystynyt samaan on naurettava väite. Kuinka monta mestaruutta ja voittoa Sebin pitää vielä ottaa, että saa arvostusta? Kaveri on tehnyt kaikki samat asiat kuin muut huippukuskit, mutta silti miestä arvostellaan eri kriteereillä. Onko Mark Hughes sun jumala?
Millä tavalla se Alonso nyt oikeasti on ollut surkea viimeisissä kisoissa kun mestaruus on ollut panoksena? Tästä olisi hyvä saada viimeinkin jotain faktaa. 2012 keräsi kolmesta viimeisestä kilpailusta enemmän pisteitä kuin Vettel. Vuodesta 2010 on sanottava vaan, että ei siellä Abu Dhabissa juuri kukaan muukaan ketään ohittanut. 2007 motivaatio taisi olla aika nollissa olosuhteista johtuen ja tuskinpa sai talliltakaan ihan täyttä tukea.

Vettelin hyvyys on vieläkin itselleni aika iso kysymysmerkki. Ei Vetteliä voi missään nimessä lytätä mutta ei mielestäni ihan varauksettomasti ylistääkään. On tehnyt sen mitä on pitänyt. Red Bull on kuitenkin ollut autona varsinkin 2011 ja 2013 aivan täysin ylivoimainen. Ei tietenkään ole rike ajaa parhaalla autolla vuodesta toiseen mutta se hankaloittaa kuljettajan hyvyyden arviointia merkittävästi. Neweyn autoilla on aikaisemminkin ajanut ylivoimaisiin mestaruuksiin kuljettajia, jotka eivät ainakaan minusta ihan terävimpään kärkeen kuulu. En siis väitä, ettei Vettel olisi terävintä kärkeä mutta tarkemman hyvyyden arviointi on vaikeaa.

Vettelin tulisi jossain vaiheessa vaihtaa tallia, jotta saisi lopullisen arvostuksen. Nykyisistä huipuista Alonso ja Räikkönen ovat ajaneet useampia voittoja kolmessa eri tallissa. Vanhoista mestareista Prost ajoi useampaan voittoon neljässä eri tallissa. En Schumiakaan arvostaisi ollenkaan niin paljon, jos arvioitavana olisi ainoastaan vuodet kun ajoi ylivoimaisella Ferrarilla 2001-2004.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12607
Sijainti
Sivulla viisi
Aivan absurdia ajattelua tuo on, eikä mitään matikkaa. Tuossa muutetaan todellisuutta vain Kimin osalta. Samaa voivat tehdä muutkin kuskit ja sitten pakka onkin täysin sekaisin. Ja vaikka todellisuuden muuttaminen jätettäisiinkin vain Kimiin, pitää ottaa huomioon, että Kimille sattuneet tapahtumat ovat vaikuttaneet ko. kisoissa myös muiden tekemisiin, joten ei voida olettaa, että kaikki olisi pysynyt muuten muuttumattomana.
Siksi sanoinkin, että tässä vedetään muutamia aitoja matalaksi. Todellisuudessa muuttujia olisi tietysti pelkkää pistetilannetta enemmän, kuten vaikkapa tuo mainitsemani Renaultin iskukykyjuttu. Ja perustuuhan se Professorin mainitsema "myytti" nimenomaan juuri noihin pistemenetyksiin.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Revolt ei selvästikkään pidä Räikkösen elämäntyylistä. Eikä sen paremmin siedä Räikkösen kannattamista.

Hyvinhän tuo drinkkejä imuroiva espoon perusjantteri veti Malesiassakin. Käteensopimattomalla autolla vähintään samoilla sijoilla kun tallikaverinsakkin.

Ja miksi se kisan nopein kierrosaika tilasto on turha? Onko aika-ajo sitten tarpeellinen. Entä gp. Mihin koko F1 sirkustakaan todellisuudessa tarvitaan?
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kisan nopein kierros. Niin, onkos sillä jotain merkitystä? Aivan, ei ole. Ei yhtään mitään. Se saattaa (huom saattaa), joissain (huom joissain) tilanteissa kertoa jotakin, mutta sitten kuitenkaan ei juuri yhtään mitään. Kisan nopein kierros kertoo, että kyseinen kuski on ajanut kisan aikana yhden kierroksen nopeammin kuin muut ja kisassa kun paremmuus ratkaistaan maalintulojärjestyksellä, niin nyt joku voisi tosiaan vääntää rautalangasta minulle tuon mahtavan meriitin todellisen arvon. Oikeastaan tuo on niin turha juttu, että sen kirjaaminen tilastoihin pitäisi lopettaa.
Niin. Ilmeisen turhaa sellaisista kirjaa pitävät ja aikakirjoihin tallentavat. Soita Bernielle ja Jeanille. Kyllä ne varmaan sua kuuntelee, kun kerran tollanen kaikkitietävä auktoriteetti olet.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Revolt ei selvästikkään pidä Räikkösen elämäntyylistä. Eikä sen paremmin siedä Räikkösen kannattamista.
Molemmat kohdat totaalisen väärin. Mielestäni Kimin tyyli on piristävä poikkeus ja sitä on hauska seurata. Kannatan Kimiä itsekin.

Ja miksi se kisan nopein kierrosaika tilasto on turha? Onko aika-ajo sitten tarpeellinen. Entä gp. Mihin koko F1 sirkustakaan todellisuudessa tarvitaan?
Koska nopein kierrosaika kisassa ei kerro mistään. Sitä ei pääsääntöisesti tavoittele kukaan vaan se on oikeastaan vain seuraus erilaisista asioista, jotka saattavat sen sivutuotteenaan tuoda tai olla tuomatta. Toki joskus on joku ihan tarkoituksella halunnut itselleen tuon tilastomerkinnän, mutta senkin arvo laskee kun tiedetään etteivät muut ole tehneet samoin. Aika-ajoissa tarkoitus on nimenomaan löytää nopein yksittäinen kierrosaika, joten sillä on tietenkin arvo. Ja lisäksi sen perusteella ratkaistaan lähtöruutu kisaan. Kisassa tarkoitus on tulla ensimmäisenä maaliin ja sillä on siksi arvo. Kerropas nyt sitten sinä ja tmoi ihan selkeästi perustellen, mikä arvo kisan nopeimmalla kierrosajalla on ja miksi. En aio pidätellä hengitystäni.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös