#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sopii myös kummastella kauanko Ferrari näkee mielekkääksi kehittää autoa tämän nyt valitun ajofilosofian mukaan.
Fernando Alonso ei ole tyytyväinen: Tällaista on ollut jo viiden vuoden ajan
Edes kevyestä etupäästä nauttiva kuski ei usko tulokseen ja kuitenkin on sitä ollut työstämässä.

Entä jos tämä filosofia vaihtuisi renkaita säästävämpään tarkkaan ohjaukseen mutta rengaslämpöongelmat aerodynaamisesti selvittäen. Sitä varten tallissa olisi valmiina huippukuski.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4289
Sijainti
Maalla
Tallin strategiatyypit päättivät sitten tämänkin kilpailun. Jossain vaiheessa ainakin Meksikon telkan selostajien mukaan Kevin Magnussen olisi estellyt taas Kimiä kisassa, mutta tiedä sitten tuosta... etenkin kun FOM:n ohjaaja nukkui taas senkin tilanteen yli.

Niin Kimi ajoi kerrokset 2-11 Magnussenin perässä n. 0,5 sekan päässä hakien ohitusta.
Alonso oli taas Magnusenin edellä ja saanut hieman häneen rakoa mutta taas
oli jo jäänyt selkeesti Hamiltonille.
Eli Alonso ajoi puhtaassa ilmassa ja Kimi ei niin tämän tähden
renkaat meni Kimillä nopeesti vaihto kuntoon.

Jotenkin tuo ei ollut yllätys että Kimi oli pyytänyt päästä
rengas stopille mutta teemi ei suostunut.

Seuraavalla kerralla samassa tilanteessa kannattaa vaan ajaa suoraan varikolle.
Kyllä ne renkaat siitä alkaa vaihtumaan. Kisa kuitenkin menee pilalle
niin samapa tuo.
Seuraava kerta on tietty hyvää perinettä noudattaen jo HopeaKiven radalla.

Tällä tavalla vois hieman aloitaa teemin koulutuksen ens vuotta varten. ;)
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4169
Aika selittelyksi teillä Kimi-faneilla tämä tuppaa menemään. Eihän Alonsollekaan 2007 McLaren oikein sopinut, mutta häntä soimataan täällä tasapisteisiin Hamiltonin kanssa päätymisestä! On mielestäni yksi huippukuskin ominaisuus saada niin autosta kuin traktorista mahdollisimman paljon potentiaalia irti, ettekä voi kiistää etteikö Fred näin juuri tee.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Tosiaan ihme homma, että eivät ottaneet Kimiä varikolle, jos hän tätä erikseen radiolla on pyytänyt. Ilmeisesti Räikköstä itseäänkin on alkanut ihmetyttää taktiikat ja koittaa saada aikaan päätöksiä, kun Spagnolosta siihen ei ole. Aiempaa pysähdystä tukevat kaikki seikat: sekä ratatilanne muiden pysähtymisineen että Räikkösen palaute renkaiden tilasta. Eiköhän kuski kuitenkin tiedä parhaiten milloin renkaat alkavat olla siinä kunnossa, että ne tarvitsee vaihtaa. Silti Ferrari sanoo ei. Tulee mieleen eräs aiempi kisa, kun Alonso pyysi päästä renkaanvaihtoon niin eikös hänet heti otettu sisään.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4289
Sijainti
Maalla
Sopii myös kummastella kauanko Ferrari näkee mielekkääksi kehittää autoa tämän nyt valitun ajofilosofian mukaan. Edes kevyestä etupäästä nauttiva kuski ei usko tulokseen ja kuitenkin on sitä ollut työstämässä.

Entä jos tämä filosofia vaihtuisi renkaita säästävämpään tarkkaan ohjaukseen mutta rengaslämpöongelmat aerodynaamisesti selvittäen. Sitä varten tallissa olisi valmiina huippukuski.
Tuota Ferrarin nykyista keulaa ja sen tuki varsia kun vertaa muihin autoihin
niin ero on melkoinen.
Veto tanko jousituksen myöta keulan painopiste on alempana kuin muilla.
Mutta tukivarret on myös paljon pystymässa kulmassa kuin muilla
(siis muilla enemmän vaaka tasossa)

Tämän tähden noilla tukivarsilla ja kun keulan painopiste on alhaalla niin
keula on oikeastaan juuri tuollainen. Kun käännät vain vähän se puskee mutta
kun käännät enemmän niin silloin tulee painonsiirto ja se yliohjaa todella voimakkaasti.

Juuri näin Alonso ajaa ja hakee sen keulan pidon. Ensin nopea ohjaus liike ylitse
ja melkein heti hieman takaisin mutkan ulostuloon.
Tämähän on kuin luotu Alonson ajotyyliä varten.

Joten niin kauan kuin Ferrarissa on tämä vetotanko jousitus tuollaisilla tukivarsi
kulmilla niin ei sitä aja kukaan muu kovaa. No Massa muutamaan otteseen
todella kovalla puristuksella pääsi aika kovaa mutta oli se Massallakin todella
virhe herkkä auto. Mikä pahinta tuo keula on todella tarkka säädettävä.

Joten niin kauan kuin Alonso on Ferrarilla niin enpä usko että keula muuttuis perinteiseksi.
Mielenkiintoista sinällään että "taikuri" itsekkin on jo alkanut valittamaan siitä. :)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Tosiaan ihme homma, että eivät ottaneet Kimiä varikolle, jos hän tätä erikseen radiolla on pyytänyt. Ilmeisesti Räikköstä itseäänkin on alkanut ihmetyttää taktiikat ja koittaa saada aikaan päätöksiä, kun Spagnolosta siihen ei ole. Aiempaa pysähdystä tukevat kaikki seikat: sekä ratatilanne muiden pysähtymisineen että Räikkösen palaute renkaiden tilasta. Eiköhän kuski kuitenkin tiedä parhaiten milloin renkaat alkavat olla siinä kunnossa, että ne tarvitsee vaihtaa. Silti Ferrari sanoo ei. Tulee mieleen eräs aiempi kisa, kun Alonso pyysi päästä renkaanvaihtoon niin eikös hänet heti otettu sisään.
Eikä olisi tainnut Kimi pahemmin Alonson sijoitusta uhata. Päinvastoin kuin Alonso silloin kun Kimin johtaessa pääsi ensin varikolle. Hiukan kyllä näyttää epäilyttävältä kun toinen tallin kuskeista ei pääse ennen "omaa vuoroaan" varikolle edes kilpailijatallien kuskien uhatessa sijoitusta siinä missä toinen kuski vastaavalla kuviolla saadaan tallikaverin ohi. Ehkä mulla on sitten sinivalkolasit silmillä ja ole fanipoika, mutta hiukan epäilyttävältä näyttää joka tapauksessa.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Aika selittelyksi teillä Kimi-faneilla tämä tuppaa menemään. Eihän Alonsollekaan 2007 McLaren oikein sopinut, mutta häntä soimataan täällä tasapisteisiin Hamiltonin kanssa päätymisestä! On mielestäni yksi huippukuskin ominaisuus saada niin autosta kuin traktorista mahdollisimman paljon potentiaalia irti, ettekä voi kiistää etteikö Fred näin juuri tee.
Tätä olen kanssa miettinyt. Monet Alonson arvostelijat perustava mielipiteensä yleensä juurikin vuoteen 2007. Alonsohan joutui silloin auton rattiin, jota nimenomaan oli kehitetty Räikkösen mieleiseksi viisi edellistä vuotta. Jos kerran Alonso vaatii valtavan aliohjaavan auton niin eikö sitten hyvin lähelle mestaruutta ajaminen itselle täysin sopimattomalla autolla ollut nimenomaan kova suoritus.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Jotenkin särähtää korvaan tuossa Räikkösen "Halusin pysähtyä aiemmin, mutta talli sanoi ei. En tiedä miksi" -kommentissa tuo, että ei tiedä syytä. Luulisi, että tuommoiseen päätökseen johtaneet syyt käytäisiin viimeistään kisan jälkeen inssin kanssa erittäin tarkkaan läpi.
 
Viimeksi muokattu:

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
...... Eiköhän kuski kuitenkin tiedä parhaiten milloin renkaat alkavat olla siinä kunnossa, että ne tarvitsee vaihtaa. Silti Ferrari sanoo ei.
Kyllähän kuski sen huomaa ja tietää, pystyy vertaamaan vauhtiaan ja sen muutoksia edellä ja takana tulijaan nähden. Sen sijaan kuskin on mahdotonta hahmottaa kokonaistilannetta kisan kulusta.
Tässä vaiheessa tarvitaan niitä inssejä, joiden pitäisi tulkita niitä datatietoja ja rakentaa taktiikka. Kuski ei tiedä millä taktiikalla kukakin on matkassa, ei tiedä koska muut ovat käyneet varikolla, millä renkailla ajavat jne... Eli kyllä siellä varikolla on oltava ajantasalla, ottaen kuljettajan toiveet huomioon, muuten käy niin kuin taas kävi.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Jos kerran Alonso vaatii valtavan aliohjaavan auton niin eikö sitten hyvin lähelle mestaruutta ajaminen itselle täysin sopimattomalla autolla ollut nimenomaan kova suoritus.
Eihän se auto kenelläkään ole kovin hyvin itselleen suunniteltu ensimmäisenä vuotenaan tallissa. Voittihan Kimikin mestaruuden Schumille suunnitellulla autolla. Varsinkin alkukaudesta Kimin toiveita auton kehittämisestä hänen tyyliin sopivaksi ei juuri kuunneltu koska Kerpenin rehtorin tyyli oli se ainoa oikea tapa koska se oli tuottanut tulosta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Aika selittelyksi teillä Kimi-faneilla tämä tuppaa menemään. Eihän Alonsollekaan 2007 McLaren oikein sopinut, mutta häntä soimataan täällä tasapisteisiin Hamiltonin kanssa päätymisestä! On mielestäni yksi huippukuskin ominaisuus saada niin autosta kuin traktorista mahdollisimman paljon potentiaalia irti, ettekä voi kiistää etteikö Fred näin juuri tee.
Tätä olen kanssa miettinyt. Monet Alonson arvostelijat perustava mielipiteensä yleensä juurikin vuoteen 2007. Alonsohan joutui silloin auton rattiin, jota nimenomaan oli kehitetty Räikkösen mieleiseksi viisi edellistä vuotta. Jos kerran Alonso vaatii valtavan aliohjaavan auton niin eikö sitten hyvin lähelle mestaruutta ajaminen itselle täysin sopimattomalla autolla ollut nimenomaan kova suoritus.
Sekin on mahdollista, että Kimi-fanit ja Alonson arvostelijat ovat ihan eri hahmoja täällä foorumilla. Tai jos Kimi-fani arvostelee Alonsoa, hän saattaa tehdä sen sillä tavalla johdonmukaisesti, että ei esim. moiti Alonsoa sellaisesta ominaispiirteestä, johon keksii selityksiä Kimin kohdalla.

Ja sama päinvastoin eli Alonso-fanit ja Kimin arvostelijat eivät välttämättä ole yksi ja sama homogeeninen hahmorypäs.

Yleisemmin ottaenkin vähentää kovasti foorumeilupaineita, jos ei ota muita hahmoja yhtenä bulkkiajatuksia suoltavana sopulilaumana, joiden viesteihin on pakko vastata omilla yksilöllisillä ja korkeata ajattelu- sekä päättelykykyä edellyttävillä viisauksilla. Omalla kohdalla ainakin tulee jätettyä pääosa typeristä trollailuviesteistä ihan vaan huomiotta (paitsi mitä moderaattorin ominaisuudessa joutuu hiukan pähkäilemään, mutta silloin ei ole kyse trolliviestiin vastaamisesta) kun ei se trolli kuitenkaan omaa tyhmyyttään tajua vaikka rautakangesta vääntäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Eli kyllä siellä varikolla on oltava ajantasalla, ottaen kuljettajan toiveet huomioon, muuten käy niin kuin taas kävi.
Juuri tätähän viestissäni sanoin.

Monet Alonson arvostelijat perustava mielipiteensä yleensä juurikin vuoteen 2007. Alonsohan joutui silloin auton rattiin, jota nimenomaan oli kehitetty Räikkösen mieleiseksi viisi edellistä vuotta. Jos kerran Alonso vaatii valtavan aliohjaavan auton niin eikö sitten hyvin lähelle mestaruutta ajaminen itselle täysin sopimattomalla autolla ollut nimenomaan kova suoritus.
Turha tuota suoritusta on haukkua, mutta tuo osoittaa, että Alonso ei ole niin maaginen kuljettaja kuin väitetään. Alonson ja Hamiltonin ajotyyli on molemmilla erittäin aggressiivinen ja samantyylinen, mikä sai kuljettajat näyttämään tasavahvoilta. Eli joko auto suunniteltiin tällaiselle ajotyylille tai sitten se oli molemmille yhtä epäsopiva. Ferrarin kohdalla ongelmana on kaksi täysin eri ajotyylin omaavaa kuljettajaa, mikä saa eron valtavaksi. Nopeilla renkailla ja yliohjaavalla autolla Räikkönen olisi todennäköisesti yhtä ylivoimainen Alonsoon nähden mitä tilanne nyt on toisinpäin.

Ajotyyleiltään täydellisiä kuljettajapareja olisivat esimerkiksi Alonso&Hamilton aliohjaavalla autolla tai Kimi&Button yliohjaavalla autolla, jolloin ei tarvitsisi tehdä kahta täysin erilaista autoa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ferrarin kohdalla ongelmana on kaksi täysin eri ajotyylin omaavaa kuljettajaa, mikä saa eron valtavaksi. Nopeilla renkailla ja yliohjaavalla autolla Räikkönen olisi todennäköisesti yhtä ylivoimainen Alonsoon nähden mitä tilanne nyt on toisinpäin.
Asiahan on nimen omaan näin. Vieläpä puolueettomasti ilmaistuna, molemmilla Ferrarin mestarikuskeilla on omat vahvuutensa ja ajotyylinsä. Tämän hetkinen auto sopii luonnollisesti paremmin Alonsolle kun on tallissa viidettä vuotta putkeen.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Olen itsekkin ihmetellyt Räikkösen varikkostoppien venyttämistä kisasta toiseen. Ainakin neljässä kisassa olen ihmetellyt, että miksi Kimiä ajatetaan vanhoilla renkailla niin kauan kierroaikojen jo selvästi huonontuessa ja huutanut ääneen, että "Ottakaa Kimi jo sisään, ettei menetetä sijoituksia!". No eihän Ferrari ottanut. Parin kierroksen päästä stoppi lopultakin tehdään ja Kimi putoaa sijoituksissa. Nukutaanko siellä Ferrarin varikkomuurilla vai mitä helvettiä siellä oikein touhutaan? Eikä päästetä renkaanvaihtoon myöskään silloinkaan, kun Kimi sitä pyytää. Tämä Itävallan kisa nyt viimeisimpänä esimerkkinä...

Ja pistäähän tuo Alonson ottaminen JOKA kisassa renkaiden vaihtoon Kimiä ennemmin myös jo silmään. Ei väliä, onko Kimi Alonson edellä vai takana. Aina sama järjestys. Alonso ensin, sitten Kimi.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Aika selittelyksi teillä Kimi-faneilla tämä tuppaa menemään. Eihän Alonsollekaan 2007 McLaren oikein sopinut, mutta häntä soimataan täällä tasapisteisiin Hamiltonin kanssa päätymisestä! On mielestäni yksi huippukuskin ominaisuus saada niin autosta kuin traktorista mahdollisimman paljon potentiaalia irti, ettekä voi kiistää etteikö Fred näin juuri tee.
Räikkösen ongelmista, eli mistä juontavat laittaisin 70% renkaista ja 30% auton luonteesta johtuvaksi.

Nää renkaat on nyt tälläset, niiden kanssa on vaan tultava toimeen. Usein sanotaan, että ne on kaikille samat... Eihän ne samat ole, toisille ne on hyvät ja toisille huonot.:D
Mutta siis oikeesti, kun tulee muutoksia ja joku homma natsaa toiselle ja toiselle taas ei, erot voivat kasvaa suuriksi, koska toisella tilanne paranee ja toisella huononee.

Alonso on kyllä huippukuski, ei tuota vaikeuksia myöntää sitä.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Nää renkaat on nyt tälläset, niiden kanssa on vaan tultava toimeen. Usein sanotaan, että ne on kaikille samat... Eihän ne samat ole, toisille ne on hyvät ja toisille huonot.:D
Kyllä ne ovat kaikille samat. Muuten, jos tuolle linjalle lähtee, niin samantien voi alkaa vaikka sanomaan miten joku rata, kuun asento tai vaikka tietty lämpötila sopii paremmin toiselle kuin toiselle ja erilaisia muuttujia/selityksiä löytyykin yhtäkkiä loputon määrä.

Tietyt asiat ovat nimenomaan kaikille samat ja, jos niiden takia suoriutuu muita huonommin, niin vika on silloin vain ja ainoastaan siellä ratin ja penkin välissä ja hommat pitäisi tehdä paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ainakin jossain keskustelussa oli puhettakin että Kimi oli ilmaissut kiinnostuksensa LeMans autoja kohtaan F1-uran jälkeen. Ei ollut kai siinä huomioitu että toisena vaihtoehtona Räikkönen sanoi Rallicrossin. Mielenkiintoista olisi nähdä Jäämies kummassa tahansa näistä lajeista.
http://www.grandprix247.com/2014/06/20/raikkonen-le-mans-and-rallycross-are-top-of-my-list/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Yallaf1com+%28Grand+Prix+247%29
Mitä siitä tulisi jos Kimi olisi Villeneuven kanssa samoissa lähdöissä...
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Kumpi on ollut paskempi verrattuna Alonsoon, Massa vai Kimi?
Kai Massa edes huonoimpana kautena oli yhtä kaukana...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös