Jabsu
Hirvimettällä
- Liittynyt
- 29.1.2013
- Viestit
- 4756
Mitä selityksiä tarkoitat?Selityksiä selitysten perään.
Mitä selityksiä tarkoitat?Selityksiä selitysten perään.
Juuri näin. Renkaat ovat vielä huonompi selitys kuin auton luonne.Kyllä ne ovat kaikille samat. Muuten, jos tuolle linjalle lähtee, niin samantien voi alkaa vaikka sanomaan miten joku rata, kuun asento tai vaikka tietty lämpötila sopii paremmin toiselle kuin toiselle ja erilaisia muuttujia/selityksiä löytyykin yhtäkkiä loputon määrä.
Tietyt asiat ovat nimenomaan kaikille samat ja, jos niiden takia suoriutuu muita huonommin, niin vika on silloin vain ja ainoastaan siellä ratin ja penkin välissä ja hommat pitäisi tehdä paremmin.
En nyt jaksa itse tarkistaa, mutta onko Alonso otettu Kimin takaa varikolle samalla taktikalla ajettaessa? Espanjassa Alonson taktiikkaa muutettiin, joten olisiko Kimin taktiikkaan kriitikoiden mielestä Itävallassa pitänyt lisätä yksi stoppi?Ja pistäähän tuo Alonson ottaminen JOKA kisassa renkaiden vaihtoon Kimiä ennemmin myös jo silmään. Ei väliä, onko Kimi Alonson edellä vai takana. Aina sama järjestys. Alonso ensin, sitten Kimi.
No nimeomaan! Turhahan täällä foorumeilla on näistä asioista lässyttää, mutta mitäs jos tuolla Ferrarilla ei yrittettäisi etsiä selityksiä vaan ajateltaisiin, että "se vaan on hidas. Ei voi mittään. Se oli siinä". Silloinhan vasta homma olisikin pelattu. Nyt sielä ainakin puheittensa mukaan yrittävät etsiä nimenomaan niitä selityksiä Kimin vaikeuksiin ja korjata asiat.Selityksiä selitysten perään.
Tuo Espanjan tapaus on ainut kerta, kun takana oleva on pysähtynyt ensin. Eli juurikin kun Alonso vaihtoi eri taktiikkaan.En nyt jaksa itse tarkistaa, mutta onko Alonso otettu Kimin takaa varikolle samalla taktikalla ajettaessa? Espanjassa Alonson taktiikkaa muutettiin, joten olisiko Kimin taktiikkaan kriitikoiden mielestä Itävallassa pitänyt lisätä yksi stoppi?
Mietitäänpä kautta 2013 Grosjean oli pahoissa vaikeuksissa renkaiden takia kauden puoliväliin asti, ei vaan toiminut, ei pystynyt sopeutumaan renkaisiin. Kimillä meni alkukausi hienosti.No niin, tässäpä se asian ydin juuri onkin. Kimin ikkuna on todella pieni verrattuna moniin muihin. Kukaan ei pysty ajamaan itselleen epäsopivalla autolla yhtä kovaa kuin sopivalla, mutta ero tulee siitä, kuinka jyrkkä se suoritustason romahdus on sillä epäsopivalla autolla. Ja Kimillä se on tosi jyrkkä. En usko, että koko F1:sten historiassa on nähty vastaavaa tilannetta, jossa kaksi ehdottomana huippuna pidettävää kuskia ajaa samassa tallissa ja toinen ottaa näin totaalisesti pataan. Jos on, korjatkaa toki.
Auton akseliväli muuttui kans. Kimi vaihtoi lyhyempään takas ja kulki jo paremmin.Huomaatko tästä, homma voi kääntyä täysin päinvastaiseksi, vaikka auto ei muuttunut ainakaan merkityksellisesti.
Lisättäköön vielä, että mielestäni tilanteessa, jossaTuo Espanjan tapaus on ainut kerta, kun takana oleva on pysähtynyt ensin. Eli juurikin kun Alonso vaihtoi eri taktiikkaan.
Miten keulan painoiste vaikuttaa siihen, miten auto käyttäytyy mutkan keskellä? Ja miten tukivarsien asento ylipäätään vaikuttaa painopisteeseen? Siihen vaikuttaa hyvin moni muukin asia.Tämän tähden noilla tukivarsilla ja kun keulan painopiste on alhaalla niin
keula on oikeastaan juuri tuollainen. Kun käännät vain vähän se puskee mutta
kun käännät enemmän niin silloin tulee painonsiirto ja se yliohjaa todella voimakkaasti.
En usko, että kukaan kuskis haluaa epävakaata pitoa etuäähän, ei Alonsokaan.Juuri näin Alonso ajaa ja hakee sen keulan pidon. Ensin nopea ohjaus liike ylitse
ja melkein heti hieman takaisin mutkan ulostuloon.
Tämähän on kuin luotu Alonson ajotyyliä varten.
Tulosten valossa Massan huonoin kausi oli 2012 ja silloin Felipe-babyllä oli kasassa muistaakseni 11 pojoa kahdeksan kisan jälkeen. Räikkösellä on nyt 19. Yhdeksännessä kisassa Massa olikin sitten neljäs. Kimin ryhdistäytyminen jää nähtäväksi. Mutta siis toisiksi huonoin suoritus Ferrarilla Alonson tallikaverilta on tällä hetkellä menossa mieheltä, joka tuli tuomaan tallille Hehhiä parempia tuloksia.Kumpi on ollut paskempi verrattuna Alonsoon, Massa vai Kimi?
Kai Massa edes huonoimpana kautena oli yhtä kaukana...
Niin, ehkei tuolla yliohjaamisella nyt tässä kohtaa tarkoitetakkaan sitä, että pitäisi joka mutkassa kylkimyyryä mennä.Ihan samaa tuubaa, että Kimi haluaisi yliohjaavan auton. Paskat, sellaisella formulalla ei pysty ajamaan kovaa lainkaan. Kilpa-auto on aina hiukan aliohjaava, sellainen on nopein. Paino sanalla hieman. Tietysti puskeva = huomattavasti aliohjaava, auto on hidas.
Kyllä se vain niin on, että Kimin ajotyyli suosii yliohjautuvaa autoa ja Alonson ajotyyli aliohjautuvaa, kun kuljettajia vertaillaan keskenään. Kun auto on Kimin ajotyylillä balanssissa, se yliohjaa Alonsolla ja kun auto on Alonson ajotyylillä balanssissa se aliohjaa Kimillä. Olet siis oikeassa siinä, että balanssia haetaan, mutta balanssista ei ole olemassa mitään ideaalia, joka sopii jokaiselle kuljettajalle ja radalle, vaan se on haettava erikseen radasta ja kuljettajasta riippuen. Muutenhan kaikki ajaisivat samoilla säädöillä. Ron Dennis aikanaan sanoi, että Kimi tarvitsee uskomattoman yliohjaavan auton, millä hän tarkoitti, että Kimin ajotyyli verrattuna Maclarenilla ajaneisiin tallikavereihinsa Montoyaan ja Coultardiin verrattuna tarvitsi huomattavasti enemmän pitoa etupäähän, jotta auto oli Kimille balanssissa.Ihan samaa tuubaa, että Kimi haluaisi yliohjaavan auton. Paskat, sellaisella formulalla ei pysty ajamaan kovaa lainkaan. Kilpa-auto on aina hiukan aliohjaava, sellainen on nopein. Paino sanalla hieman. Tietysti puskeva = huomattavasti aliohjaava, auto on hidas.
Niimpä. Ennemmin että auto kääntyy kevyellä ratin liikkeellä ja takapuolituntuma säilyy neljässä pyörässä koko ajan. Alonson runttaava tyyli ei vaadi vastaavaa herkkää tuntumaa, päin vastoin ongelmia tulisi epävakaudesta jarrutuksesta ja pidonpuutteesta kiihdytyksessä.Niin, ehkei tuolla yliohjaamisella nyt tässä kohtaa tarkoitetakkaan sitä, että pitäisi joka mutkassa kylkimyyryä mennä.
Tämä varmasti hiertää Montezemolon itsetuntoa. Plus tietysti Räikkösen potkujen arvostelijoiden mielipide hiertää myös.Kimi rahasti Ferraria puolisen vuosikymmentä sitten (Ferrarin ostaessa Kimin ulos sopimuksesta) ehkä pahemmin kuin kukaan koskaan
Tarkoittaa sitä, että tullaan B-taktiikalla boksiin jne... Ei voi mitään. Monte loi tilaisuuden "todistaa" arvostelijoilleen kuinka hyvä päätös Kimin korvaaminen Alonsolla olikaan. Maksoi mitä maksoi.Jäämies haluttiin takaisin Maranelloon. Ei toki onnistu ihan jokaiselta. :thumbup:
Itse sanoisin että..Räikkösen ongelmista, eli mistä juontavat laittaisin 70% renkaista ja 30% auton luonteesta johtuvaksi.
Jos Kimi ei pärjää, on vika autossa, mutta jos pärjää, se ei ole auton vaan Kimin ansiota. Alonson kohdalla tämä menee luonnollisesti taas toisinpäin! Eikös vaan?Auto ei kelpaa selitykseksi kun epsanjalainen sillä menee kuitenkin kovempaa (välillä). Sitten kun Alonso jää taakse, voi todeta ettei tällä parempaan pysty.
Jos Kimi osoittaisi suorituskykyä, tuohon voisi uskoakin, mutta kaverihan jää tallitoveristaan koko ajan, vaikka edessä olisi avoin baana. Vertailepa sunnuntain kierrosaikoja koko kisan ajalta.Itse sanoisin että..
40 % varikkomuuri
Mitä sinä höpötät? Alonsolle annettiin Espanjassa ekoilla stopeilla yhden kierroksen undercut Kimiä vastaan. Ei riittänyt niin muuttivat taktiikkaa.En nyt jaksa itse tarkistaa, mutta onko Alonso otettu Kimin takaa varikolle samalla taktikalla ajettaessa? Espanjassa Alonson taktiikkaa muutettiin, joten olisiko Kimin taktiikkaan kriitikoiden mielestä Itävallassa pitänyt lisätä yksi stoppi?