#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä ne ovat kaikille samat. Muuten, jos tuolle linjalle lähtee, niin samantien voi alkaa vaikka sanomaan miten joku rata, kuun asento tai vaikka tietty lämpötila sopii paremmin toiselle kuin toiselle ja erilaisia muuttujia/selityksiä löytyykin yhtäkkiä loputon määrä.

Tietyt asiat ovat nimenomaan kaikille samat ja, jos niiden takia suoriutuu muita huonommin, niin vika on silloin vain ja ainoastaan siellä ratin ja penkin välissä ja hommat pitäisi tehdä paremmin.
Juuri näin. Renkaat ovat vielä huonompi selitys kuin auton luonne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja pistäähän tuo Alonson ottaminen JOKA kisassa renkaiden vaihtoon Kimiä ennemmin myös jo silmään. Ei väliä, onko Kimi Alonson edellä vai takana. Aina sama järjestys. Alonso ensin, sitten Kimi.
En nyt jaksa itse tarkistaa, mutta onko Alonso otettu Kimin takaa varikolle samalla taktikalla ajettaessa? Espanjassa Alonson taktiikkaa muutettiin, joten olisiko Kimin taktiikkaan kriitikoiden mielestä Itävallassa pitänyt lisätä yksi stoppi?

Emme tietenkään tiedä mitä on sovittu, mutta jos on sovittu, että samalla taktiikalla edellä ajava stoppaa ensin, niin sitten se on pulinat pois. (Muistelen, että Kimin Lotus-aikoina maristiin siitä, ettei tätä periaatetta noudatettu.)
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Selityksiä selitysten perään.
No nimeomaan! Turhahan täällä foorumeilla on näistä asioista lässyttää, mutta mitäs jos tuolla Ferrarilla ei yrittettäisi etsiä selityksiä vaan ajateltaisiin, että "se vaan on hidas. Ei voi mittään. Se oli siinä". Silloinhan vasta homma olisikin pelattu. Nyt sielä ainakin puheittensa mukaan yrittävät etsiä nimenomaan niitä selityksiä Kimin vaikeuksiin ja korjata asiat.

Johtuivatpa ne ongelmat sitten Kimistä, tiimistä tai autosta niin ne olisi syytä saada selvitettyä tai muuten Kimin koko urasta jää erittäin paska maku suuhun. F1-maailma kun on vaan niin julma. Täällä olet tasan niin hyvä kuin viimeinen kisasi ja se on suuri sääli Kimin kannalta jos touhu tälläiseksi jää.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
En nyt jaksa itse tarkistaa, mutta onko Alonso otettu Kimin takaa varikolle samalla taktikalla ajettaessa? Espanjassa Alonson taktiikkaa muutettiin, joten olisiko Kimin taktiikkaan kriitikoiden mielestä Itävallassa pitänyt lisätä yksi stoppi?
Tuo Espanjan tapaus on ainut kerta, kun takana oleva on pysähtynyt ensin. Eli juurikin kun Alonso vaihtoi eri taktiikkaan.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
No niin, tässäpä se asian ydin juuri onkin. Kimin ikkuna on todella pieni verrattuna moniin muihin. Kukaan ei pysty ajamaan itselleen epäsopivalla autolla yhtä kovaa kuin sopivalla, mutta ero tulee siitä, kuinka jyrkkä se suoritustason romahdus on sillä epäsopivalla autolla. Ja Kimillä se on tosi jyrkkä. En usko, että koko F1:sten historiassa on nähty vastaavaa tilannetta, jossa kaksi ehdottomana huippuna pidettävää kuskia ajaa samassa tallissa ja toinen ottaa näin totaalisesti pataan. Jos on, korjatkaa toki.
Mietitäänpä kautta 2013 Grosjean oli pahoissa vaikeuksissa renkaiden takia kauden puoliväliin asti, ei vaan toiminut, ei pystynyt sopeutumaan renkaisiin. Kimillä meni alkukausi hienosti.
Kauden puolivälin jälkeen Kimi oli pahoissa vaikeuksissa renkaiden takia kauden viimeiseen kisaansa asti, ei vaan toiminut, ei pystynyt sopeutumaan renkaisiin. Grosjeanilla meni loppukausi hienosti.

Huomaatko tästä, homma voi kääntyä täysin päinvastaiseksi, vaikka auto ei muuttunut ainakaan merkityksellisesti.

Jos seuraa jotain tiettyä kuskia, saattaa jäädä huomaamatta, että kyllä muillakin kuskeilla on vaikeuksia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo Espanjan tapaus on ainut kerta, kun takana oleva on pysähtynyt ensin. Eli juurikin kun Alonso vaihtoi eri taktiikkaan.
Lisättäköön vielä, että mielestäni tilanteessa, jossa
a) takana olevan kuskin tilanne vaatii stoppia,
b) se ei häiritse edelläajavan taktiikkaa millään tavalla,
c) ja talli kokonaisuutena hyötyy siitä pisteillä katsottuna,
moinen periaate on lähinnä hölmö.

Mutta kaiketi tuollaisia sopimuksia sitten tehdään, kun niistä aika paljon puhutaan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Tämän tähden noilla tukivarsilla ja kun keulan painopiste on alhaalla niin
keula on oikeastaan juuri tuollainen. Kun käännät vain vähän se puskee mutta
kun käännät enemmän niin silloin tulee painonsiirto ja se yliohjaa todella voimakkaasti.
Miten keulan painoiste vaikuttaa siihen, miten auto käyttäytyy mutkan keskellä? Ja miten tukivarsien asento ylipäätään vaikuttaa painopisteeseen? Siihen vaikuttaa hyvin moni muukin asia.
Samoin tukivarsien asento runkon nähden ei myöskään ole yksiselitteinen asia. Auton kääntymiseen vaikuttaa koko auto, ei pelkkä keula.

Juuri näin Alonso ajaa ja hakee sen keulan pidon. Ensin nopea ohjaus liike ylitse
ja melkein heti hieman takaisin mutkan ulostuloon.
Tämähän on kuin luotu Alonson ajotyyliä varten.
En usko, että kukaan kuskis haluaa epävakaata pitoa etuäähän, ei Alonsokaan.

Ihan samaa tuubaa, että Kimi haluaisi yliohjaavan auton. Paskat, sellaisella formulalla ei pysty ajamaan kovaa lainkaan. Kilpa-auto on aina hiukan aliohjaava, sellainen on nopein. Paino sanalla hieman. Tietysti puskeva = huomattavasti aliohjaava, auto on hidas.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Kumpi on ollut paskempi verrattuna Alonsoon, Massa vai Kimi?
Kai Massa edes huonoimpana kautena oli yhtä kaukana...
Tulosten valossa Massan huonoin kausi oli 2012 ja silloin Felipe-babyllä oli kasassa muistaakseni 11 pojoa kahdeksan kisan jälkeen. Räikkösellä on nyt 19. Yhdeksännessä kisassa Massa olikin sitten neljäs. Kimin ryhdistäytyminen jää nähtäväksi. Mutta siis toisiksi huonoin suoritus Ferrarilla Alonson tallikaverilta on tällä hetkellä menossa mieheltä, joka tuli tuomaan tallille Hehhiä parempia tuloksia.

Massaa oltiin kyllä kovasti potkimassa pois tälläkin foorumilla 2011, 2012 ja 2013 vaikka tosiaan yhtä lukuunottamatta pojoja tuli joka kaudella aivan eri tahtiin kuin Jäämieheltä tällä hetkellä. Noh, hetkittäinhän ollaan ihan Alonson vauhdissa...
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Ihan samaa tuubaa, että Kimi haluaisi yliohjaavan auton. Paskat, sellaisella formulalla ei pysty ajamaan kovaa lainkaan. Kilpa-auto on aina hiukan aliohjaava, sellainen on nopein. Paino sanalla hieman. Tietysti puskeva = huomattavasti aliohjaava, auto on hidas.
Niin, ehkei tuolla yliohjaamisella nyt tässä kohtaa tarkoitetakkaan sitä, että pitäisi joka mutkassa kylkimyyryä mennä.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Ihan samaa tuubaa, että Kimi haluaisi yliohjaavan auton. Paskat, sellaisella formulalla ei pysty ajamaan kovaa lainkaan. Kilpa-auto on aina hiukan aliohjaava, sellainen on nopein. Paino sanalla hieman. Tietysti puskeva = huomattavasti aliohjaava, auto on hidas.
Kyllä se vain niin on, että Kimin ajotyyli suosii yliohjautuvaa autoa ja Alonson ajotyyli aliohjautuvaa, kun kuljettajia vertaillaan keskenään. Kun auto on Kimin ajotyylillä balanssissa, se yliohjaa Alonsolla ja kun auto on Alonson ajotyylillä balanssissa se aliohjaa Kimillä. Olet siis oikeassa siinä, että balanssia haetaan, mutta balanssista ei ole olemassa mitään ideaalia, joka sopii jokaiselle kuljettajalle ja radalle, vaan se on haettava erikseen radasta ja kuljettajasta riippuen. Muutenhan kaikki ajaisivat samoilla säädöillä. Ron Dennis aikanaan sanoi, että Kimi tarvitsee uskomattoman yliohjaavan auton, millä hän tarkoitti, että Kimin ajotyyli verrattuna Maclarenilla ajaneisiin tallikavereihinsa Montoyaan ja Coultardiin verrattuna tarvitsi huomattavasti enemmän pitoa etupäähän, jotta auto oli Kimille balanssissa.

Tuolla on hyvää settiä eri ajotyyleistä:

http://www.youtube.com/watch?v=TOhgI1hQA68
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niin, ehkei tuolla yliohjaamisella nyt tässä kohtaa tarkoitetakkaan sitä, että pitäisi joka mutkassa kylkimyyryä mennä.
Niimpä. Ennemmin että auto kääntyy kevyellä ratin liikkeellä ja takapuolituntuma säilyy neljässä pyörässä koko ajan. Alonson runttaava tyyli ei vaadi vastaavaa herkkää tuntumaa, päin vastoin ongelmia tulisi epävakaudesta jarrutuksesta ja pidonpuutteesta kiihdytyksessä.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Kimi rahasti Ferraria puolisen vuosikymmentä sitten (Ferrarin ostaessa Kimin ulos sopimuksesta) ehkä pahemmin kuin kukaan koskaan
Tämä varmasti hiertää Montezemolon itsetuntoa. Plus tietysti Räikkösen potkujen arvostelijoiden mielipide hiertää myös.


Jäämies haluttiin takaisin Maranelloon. Ei toki onnistu ihan jokaiselta. :thumbup:
Tarkoittaa sitä, että tullaan B-taktiikalla boksiin jne... Ei voi mitään. Monte loi tilaisuuden "todistaa" arvostelijoilleen kuinka hyvä päätös Kimin korvaaminen Alonsolla olikaan. Maksoi mitä maksoi.

Ja täydestä menee.
 
Viimeksi muokattu:

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Räikkönen haluaa autoonsa tuntuman jossa auto vastaa välittömästi ratin liikkeisiin. Pitoa pitäisi saada siis lisää, sitä on myös kokeiltu aerodynaamisesti laittamalla siipeä eteen...
Tuo ei taas auta hitaammissa mutkissa. Räikkönen on myös valitellut, että jos eteen saa pitoa, se häviää takapäästä.
Vaikeaa sanoa missä mättää.
Jos on noin pahoja balanssi ongelmia, vaikea sitä tietysti on korjata, kun testata ei juurikaan saa, harjoituksissa aikaa kokeilla on todella vähän, koska siinä pitää testata myös muut kisaan liittyvät asiat ja auton uudet osat.
Lisäksi joka rata on erilainen, säätila on erilainen ja renkaiden seokset vaihtelevat myös. Muuttujia on siis paljon.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Moni näkee Räikkösen palkkaamisen nyt virhe valintana Ferrarille. En tiedä missä vaiheessa sopimus lyötiin lukkoon, oliko ennen kuin Pirelli teki tämän muutoksen renkaisiin 2013.

Itselleni oli täysin selviö, että 2013 loppukaudesta alkaneet ongelmat jatkuvat renkaista johtuen myös kaudella 2014. Homma ei todellakaan tullut yllätyksenä.
Toisaalta Kimi saattaa olla nyt Ferrarilla myös voimavara, joka tuo erilaisen näkemyksen asioihin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Räikkösen ongelmista, eli mistä juontavat laittaisin 70% renkaista ja 30% auton luonteesta johtuvaksi.
Itse sanoisin että..

40 % varikkomuuri
20 % Kimi
20 % tekniset viat
20 % Magnussen

Kyllähän Ferrarin varikkomuuri on aika maksimaalisesti pilannut Kimin kaikki tulokset tällä kaudella. Haiskahtaa kyllä... Toivottavasti Kimin soppari on samaa sorttia kuin viimeksi. Uran jälkeen voisi sitten nolata Molon ja Nolon kertomalla kaikki yksityiskohdat :p

Auto ei kelpaa selitykseksi kun epsanjalainen sillä menee kuitenkin kovempaa (välillä). Sitten kun Alonso jää taakse, voi todeta ettei tällä parempaan pysty.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Auto ei kelpaa selitykseksi kun epsanjalainen sillä menee kuitenkin kovempaa (välillä). Sitten kun Alonso jää taakse, voi todeta ettei tällä parempaan pysty.
Jos Kimi ei pärjää, on vika autossa, mutta jos pärjää, se ei ole auton vaan Kimin ansiota. Alonson kohdalla tämä menee luonnollisesti taas toisinpäin! Eikös vaan?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Itse sanoisin että..

40 % varikkomuuri
Jos Kimi osoittaisi suorituskykyä, tuohon voisi uskoakin, mutta kaverihan jää tallitoveristaan koko ajan, vaikka edessä olisi avoin baana. Vertailepa sunnuntain kierrosaikoja koko kisan ajalta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
En nyt jaksa itse tarkistaa, mutta onko Alonso otettu Kimin takaa varikolle samalla taktikalla ajettaessa? Espanjassa Alonson taktiikkaa muutettiin, joten olisiko Kimin taktiikkaan kriitikoiden mielestä Itävallassa pitänyt lisätä yksi stoppi?
Mitä sinä höpötät? Alonsolle annettiin Espanjassa ekoilla stopeilla yhden kierroksen undercut Kimiä vastaan. Ei riittänyt niin muuttivat taktiikkaa.

Ei Ferrarilla tuollaista sääntöä ole, että edellä oleva auto otettaisiin sisään ensin. Se on Alonson ensin. Toinen auto pelataan Alonson tieltä pois niin ettei vahingossakaan eksy taistelemaan samoista sijoista. Esim. Itävallassa varmuuden vuoksi järjestettiin neljä autoa Kimin ja Alonson väliin ettei käy vahingossakaan niin että Kimi tulisi Alonson perässä maaliin.

On tuo ihan käsittämätöntä toimintaa, mutta sama menohan se oli Massakin kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös