#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Auto ei kelpaa selitykseksi kun epsanjalainen sillä menee kuitenkin kovempaa (välillä). Sitten kun Alonso jää taakse, voi todeta ettei tällä parempaan pysty.
Jos Kimi ei pärjää, on vika autossa, mutta jos pärjää, se ei ole auton vaan Kimin ansiota. Alonson kohdalla tämä menee luonnollisesti taas toisinpäin! Eikös vaan?
WTF?
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jos Kimi osoittaisi suorituskykyä, tuohon voisi uskoakin, mutta kaverihan jää tallitoveristaan koko ajan, vaikka edessä olisi avoin baana. Vertailepa sunnuntain kierrosaikoja koko kisan ajalta.
Eroa Alonsoon oli 0.1-0.2 per kierros silloin kun Kimillä vielä oli mahdollisuudet saada tulosta aikaiseksi. Ekan stopin jälkeen kisa oli ohi ja ajaminen sen mukaista.
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Itse toivon, että Kimi ja Alonso jatkavat Ferrarilla ja ensi kauden auto sopisi Kimin hanksaan paremmin, mutta kyllä Kimin on pakko pystyä Alonso lyömään jokusen kerran tällä kaudella. Todellisuudessa Kimi on ollut joissakin tapauksissa Alonsoa nopeampi tai lähes yhtä nopea. Autosportilla kiva tilasto Alonso vs Kimi tällä kaudella ilman varikkokäyntejä, turva-autoja jne.

Australia:- Alonso 5th / Kimi 6th
Malaysia:- Alonso 5th / Kimi 6th
Bahrain:- Alonso 6th / Kimi 7th
China:- Alonso 3rd / Kimi 6th

Spain:- Kimi 5th / Alonso 6th
Monaco:- Kimi 3rd / Alonso 5th

Canada:- Alonso 6th / Kimi 7th
Austria:- Alonso 5th / Kimi 7th

Toi Kiina oli oikeastaan ainut kisa, jossa Kimi oli selkeästi hitaampi kuin Fernando. Ihmiset eivät vaan näe metsää puilta. Kyllä huono tuuri(pelle magnussen), auton epäluotettavuus ja Ferrarin täysin paskat taktiikat ovat saanet Kimin näyttämään paljon huonommalta, kuin mitä on oikeasti ollut.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Siellä taidettiin lukea viestistäsi se mitä siinä oletettiin sanottavan, eikä sitä mitä siinä sanottiin.

Itse olen hiukan sitä mieltä, että autokin sopii jossain määrin selitykseksi kun taitaa paremmin sopia Alonson kuin Kimin ajotavalle.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Alonso on ollut tuolla autolla selkästi nopeampi, siitä ei kyllä pääse yli eikä ympäri.

Autoa on kehitetty viisi vuotta ykköskuski Alonsolle. Tiedä sitten minkälaisen balassin Alonso autolleen oikeasti haluaa... niin ja pysyykö hänen sädöilleen rakennetulla autolla "kukaan" kyydissä mukana.

Mietin aikoinaan miksi Kimi yleensäkkin palkattiin talliin. Nopeus tietysti, mutta olisi sinne varmaan muitakin nopeita kuskeja löytynyt. Kunnes muistin Allisonin kommentit, ettei Kimi tarvitse useita kierroksia, kun tietää miten osat toimii. Luulenpa, että auton luonetta haluttiin oikeasti viedä uuteen suuntaa, joskin siinä on epäonistuttu totaalisesti. Oikeastaan ylimälle johdolle ei ole jäänyt muuta vaihtoehtoa kun laitaa miehiä vaihtoon. Oikein huvittaa, kun jossain vaiheessa trendinä tuntui olevan saada "täysin Italialainen talli"

Kimin euduksi kyllä laskisin kärsivällisyyden ja ainakin itselle on jäänyt mielikuva, että Herra Räikkönen painaa tosisaan hommia kehityksen eteen. Ja eikös Kimi ole sanonut, että muutos vaatii aikaa, mutta ne saadaan tehtyä. Arvioidaan sitten kumpi vie ja kumpi vikisee.
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Yllättävän moni on unohtanut Ferrarin tason ennen isoja muutoksia organisaatiossa 90-luvun puolessa välissä. Sitä ennen talli vietti todella pitkää kuivaa kautta, jota edes Prostin palkkaaminen talliin ei onnistunut lopullisesti lopettamaan. Ferrarin 90-luvun puolivälistä alkanut nousu johtui pääosin muualta kuin Italiasta tulleesta henkilöstöstä. Schumin vuodet ja pari vuotta sen jälkeen vuoden 2008 loppuun sääntöjen pysyessä suurin piirtein samana meni tämän porukan työn ansiosta loistavasti. Nyt tallia on rakennettu enemmän italialaisista koostuvalla henkilöstöllä ja eihän siitä ole ennenkään oikein mitään tullut. 2000-luvun alkupuolen menestystä voikin pitää ehkä enemmän poikkeusjaksona Ferrarin modernissa historiassa kuin tavallisena tasona.

Vuonna 2009 säännöt muuttuivat radikaalisti ja sen jälkeen Ferrari on ollut jollakin tavalla hukassa. Tuntuu, että autossa on koko ajan ollut jotain perustavaa pielessä. Jotenkin tuntuu, että sama ongelma vaikean ajettavuuden kanssa on jatkunut jo vuodesta 2009 asti. En oikein usko Alonsonkaan erityisesti nauttineen Ferrarin käyttäytymisestä viime vuosina. Hän vaan sattuu sietävän auton hankalaa käytöstä muita paremmin. Schumin ajan menestys rakennettiin käytännössä omaa testirataa kiertäessä. Nyt homma on todella paljon hankalampaa kun testata ei voi ja osaamista sekä uusiin sääntöihin sopeutumista puuttuu.

Muuten kun kuljettajien sopeutumiskyvystä kun puhutaan niin ei Alonson suorituskyky romahtanut ollenkaan vastaavalla tavalla Räikköseen verrattuna viime kaudellakaan renkaiden muuttuessa vaikka Ferrari tilanteesta selkeästi kärsikin.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Jossain vaiheessa tämä lienee palstalla ollutkin, mutta kun Kimin "sopeutumisongelmista" on ollut puhe, tuli hakematta mieleen tämä juttu otsikolla "Stella: Michael is a great racer, Kimi is very quick, Fernando has no weaknesses!

“Kimi was very, very quick when the car was operating in a certain window. In this situation he can be the fastest, although when the car was not in that window, he had to work harder to find the optimal point with the car. And with Fernando, his strong point is that, basically, he does not have weak points! He is strong as a driver in the car in all conditions, from dry to extreme wet and outside the car, he is very consistent and strong mentally, which is very important in modern Formula One,” said Stella.

Lähde:
http://www.grandprix247.com/2012/07/17/stella-michael-is-a-great-racer-kimi-is-very-quick-fernando-has-no-weaknesses/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Yallaf1com+%28Grand+Prix+247%29

Maikkarilla tuo juttu oli muistaakseni uutisoitu muodossa: "Ferrarin kisainsinööri: Kimi oli ehkä nopein kuljettaja" tjsp."

Jotenkin tähän suuntaan olen jo aiemminkin mieltänyt ja tämä kausi tosiaan alleviivaa noita seikkoja. Tähän mennessä Alonso on laittanut kunnolla pataan, mutta ei Kimin nopeus ole mihinkään kadonnut, vaikkei olekaan pystynyt sitä realisoimaan johtuen sopeutumisongelmista autoni kanssa, epäonnesta, ihmeellisistä taktiikoista jne. Ottamatta nyt sen tarkemmin kantaa johtuuko Kimistä riippuvista vai riippumattomista tekijöistä.
 
Viimeksi muokattu:

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Olen itsekkin ihmetellyt Räikkösen varikkostoppien venyttämistä kisasta toiseen. Ainakin neljässä kisassa olen ihmetellyt, että miksi Kimiä ajatetaan vanhoilla renkailla niin kauan kierroaikojen jo selvästi huonontuessa ja huutanut ääneen, että "Ottakaa Kimi jo sisään, ettei menetetä sijoituksia!". No eihän Ferrari ottanut. Parin kierroksen päästä stoppi lopultakin tehdään ja Kimi putoaa sijoituksissa. Nukutaanko siellä Ferrarin varikkomuurilla vai mitä helvettiä siellä oikein touhutaan? Eikä päästetä renkaanvaihtoon myöskään silloinkaan, kun Kimi sitä pyytää. Tämä Itävallan kisa nyt viimeisimpänä esimerkkinä...

Ja pistäähän tuo Alonson ottaminen JOKA kisassa renkaiden vaihtoon Kimiä ennemmin myös jo silmään. Ei väliä, onko Kimi Alonson edellä vai takana. Aina sama järjestys. Alonso ensin, sitten Kimi.
Kieltämättä tuota varikkotaktiikkaa ei oikein ymmärrä, niin ja viime kisasta tuli vielä mieleen se, että Kimille oli sanottu kahden kierroksen jälkeen, että pitää hidastaa jarrujen takia+että taas ajatettiin renkaat liian loppuun. No sama se, Alonso on ajanut todella hyvin Ferrarilla.

Mitäpä tuota jaappaamaan, mutta kyllä tuossa Kimillä on silti niin paljon kaikkea häslinkiä joka ei johdu hänestä itsestään, että se saa ainakin minun mielestä Ferrarin näyttämään tallina todella ammattitaidottomalta. Eikä oikein tuota auton kehitys suuntaakaan voi oikein ymmärtää, että jos se on Alonsonkin mielestä ollut viisi vuotta hukassa, niin pitäisikö sitten kokeilla jotain muuta?

Positiivista kyllä, että siellä on alettu muuttamaan organisaatiota, ei vaan näytä tuo Italialaisten vetämä talli toimivan, onko sitten liian kova itsetunto vai mikä. Oli mikä oli, ei tuollaisella asenteella pärjää, enemmän itsekritiikkiä tarvii tallin väki, saavat itsensä näyttämään naurettavilta.

Ja tuota Villeneuvea :) juu, kyllähän tuossa faktana on se, että Vettelillä on vielä paljon vuosia formuloissa, Kimillä ei. Mutta ei tuo nyt mitenkään johdonmukainen ole tuon herran linja, kumpikin kärsii samankaltaisista ongelmista, Kimillä vielä taktiikat kusee enemmän. Kimille viesti, että lähe kämpille, susta mihinkään oo.. Vettelille, talli on aivan peestä, vaihda tallia.. Pientä kaksinaismoralismia.. Vai katkeruutta..? :D

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/06/1908625/f1-mestari-vettelin-vaihdettava-tallia

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/06/1908608/villeneuve-suorana-mene-kotiin-raikkonen

Kun Kimi oli viimeksi Ferrarin leivissä, niin tuntui aika samanlaiselta rämpimiseltä siihen asti, että Massa loukkaantui, sitten yhtäkkiä alkoikin kulkemaan taianomaisesti.. Hmm.. Mystistästä.. Enkä ala mitään salaliittoteorioita tässä vääntämään, mutta jotenkin silti hupaisaa.. :D

ps. Bottakselta loistava kisa :)
 
Viimeksi muokattu:

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Alonso on ollut tuolla autolla selkästi nopeampi, siitä ei kyllä pääse yli eikä ympäri.

Autoa on kehitetty viisi vuotta ykköskuski Alonsolle. Tiedä sitten minkälaisen balassin Alonso autolleen oikeasti haluaa... niin ja pysyykö hänen sädöilleen rakennetulla autolla "kukaan" kyydissä mukana.

Mietin aikoinaan miksi Kimi yleensäkkin palkattiin talliin. Nopeus tietysti, mutta olisi sinne varmaan muitakin nopeita kuskeja löytynyt. Kunnes muistin Allisonin kommentit, ettei Kimi tarvitse useita kierroksia, kun tietää miten osat toimii. Luulenpa, että auton luonetta haluttiin oikeasti viedä uuteen suuntaa, joskin siinä on epäonistuttu totaalisesti. Oikeastaan ylimälle johdolle ei ole jäänyt muuta vaihtoehtoa kun laitaa miehiä vaihtoon. Oikein huvittaa, kun jossain vaiheessa trendinä tuntui olevan saada "täysin Italialainen talli"

Kimin euduksi kyllä laskisin kärsivällisyyden ja ainakin itselle on jäänyt mielikuva, että Herra Räikkönen painaa tosisaan hommia kehityksen eteen. Ja eikös Kimi ole sanonut, että muutos vaatii aikaa, mutta ne saadaan tehtyä. Arvioidaan sitten kumpi vie ja kumpi vikisee.
Jos spekuloidaan vielä lisää, voisiko tosiaan niin että jos oletetaan Alonson olevan niin hyvä ottamaan haltuun auton kuin auton, että hän ei välttämättä pysty viemään kehitystyötä tehokkaasti eteenpäin, koska paikkaa auton ominaisuuksia luonnostaan hyvin hanskalla. Kimi taas tietää mitä autolta haluaa eikä halua tai osaa sopeuttaa ajotyyliään auton oikkuihin sopivaksi yhtähyvin. Eli osaa heti puolen kierroksen jälkeen että ei tällä Monacon speciaali ohjauksella aja erkkikään. Noin vähän karrikoiden.
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Näyttää kyllä pahalta tämä Ferrarin paluukausi Kimille.

Alonsolta tulee kisa kisan jälkeen parempia suorituksia, mutta Kimillä aika staattista ollut koko kausi.
Jotain tarttis tehdä. Tietty voi lohduttautua sillä, että Alonso on ollut jo muutaman kauden tallissa ja kaikki on uutta verrattuna kausiin 2007-2009.

Ehkä sitten ensi-kautena. Jos ei, niin kannattaa jo harkita uran paketointia :(

Kurssia on pakko muuttaa. Tietty, kuten Kimikin sanoo: ihan sama onko viides vai kymmenes, kun vaan voitoista ajetaan.

Bottas on sitten ihan eri tilanteessa. Hienoa että mies pääsi noinkin hyvään autoon käsiksi.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Jos spekuloidaan vielä lisää, voisiko tosiaan niin että jos oletetaan Alonson olevan niin hyvä ottamaan haltuun auton kuin auton, että hän ei välttämättä pysty viemään kehitystyötä tehokkaasti eteenpäin, koska paikkaa auton ominaisuuksia luonnostaan hyvin hanskalla. Kimi taas tietää mitä autolta haluaa eikä halua tai osaa sopeuttaa ajotyyliään auton oikkuihin sopivaksi yhtähyvin. Eli osaa heti puolen kierroksen jälkeen että ei tällä Monacon speciaali ohjauksella aja erkkikään. Noin vähän karrikoiden.
Luulen , että tässä on perää. Ferrari on nyt muutaman kauden roikkunut esim. oikullisessa pull rod- konseptissa, joka tekee autosta hyvin aliohjaavan ja säätämisen hitaaksi ja huonosti ennustettavaksi. Alonso on pystynyt mukautumaan tähän, mutta onko mukautuminen vain este kehitykselle.

Tässä jutussa on hyvin selitetty pull rodin oikukkuus jo tämän kauden alussa.

http://pitlanetalk.wordpress.com/2014/04/02/kimi-raikkonens-problems-at-ferrari-explained/

Italialaislehdistö kirjoittaa tänään, että Allisonin johdolla pull rodista ollaan siirtymässä push rodiin jo ensi kaudella.

Se olisi hyvä uutinen Kimille.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Luulen , että tässä on perää. Ferrari on nyt muutaman kauden roikkunut esim. oikullisessa pull rod- konseptissa, joka tekee autosta hyvin aliohjaavan ja säätämisen hitaaksi ja huonosti ennustettavaksi. Alonso on pystynyt mukautumaan tähän, mutta onko mukautuminen vain este kehitykselle.

Tässä jutussa on hyvin selitetty pull rodin oikukkuus jo tämän kauden alussa.

http://pitlanetalk.wordpress.com/2014/04/02/kimi-raikkonens-problems-at-ferrari-explained/

Italialaislehdistö kirjoittaa tänään, että Allisonin johdolla pull rodista ollaan siirtymässä push rodiin jo ensi kaudella.

Se olisi hyvä uutinen Kimille.
Taitaa olla itsessään Ferrari tallille todella hyvä uutinen, oli kuskit ketä tahansa. Päätä hakattu seinään vuosikausia, kannattaa varmasti muutoksia tehdä jos tallin suoritustaso on noin surkea tuollaisella budjetilla ja kahdella sarjan parhaimmista kuskeista. Ennen kauden alkua arvelin, että Alonson ja Kimin voimin Ferrari tosissaan taistelisi ainakin tallimestaruudesta, mutta ei sinne päinkään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Mersut nyt menevät menojaan mutta kyllähän Ferrari voisi ainakin rimpuilla Red Bullia vastaan (kuten Kimi Lotus-kausinaan), jos molemmat autot toisivat pisteitä Alonson tapaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Taitaa olla itsessään Ferrari tallille todella hyvä uutinen, oli kuskit ketä tahansa. Päätä hakattu seinään vuosikausia, kannattaa varmasti muutoksia tehdä jos tallin suoritustaso on noin surkea tuollaisella budjetilla ja kahdella sarjan parhaimmista kuskeista. Ennen kauden alkua arvelin, että Alonson ja Kimin voimin Ferrari tosissaan taistelisi ainakin tallimestaruudesta, mutta ei sinne päinkään.
Sitten kun vielä saisivat moottorin lähemmäksi kilpailijoiden vastaavaa, niin näyttäisi yhä paremmalta. Eikös Ferrarin taholta muuten tuota moottoriasiaakin mainosteltu jokunen vuosi sitten, että heillä on jo melkein valmiina tai ainakin pitkälle suunniteltuna tää uusi moottori ja on tosi kilpailukykyinen se? Vai muistanko ihan omiani?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ennen kauden alkua arvelin, että Alonson ja Kimin voimin Ferrari tosissaan taistelisi ainakin tallimestaruudesta, mutta ei sinne päinkään.
No, tuollaista tietysti oli aika vaikea ennustaa, kun moottorisäännöt muuttuivat niin perusteellisesti. Silloin on aina mahdollista se, että joku nyt vain suoriutuu selvästi muita paremmin, kuten Mercedes teki. Jos Ferrarilla olisi Mersun moottorit, olisi tulostasokin ihan toisenlainen. Alonson ja Kimin väliseen suoritustasoon se ei tosin niin paljon vaikuttaisi muuta kuin siten, että valiin ei mahtuisi niin paljon keskikastin talleja/kuskeja.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
No, tuollaista tietysti oli aika vaikea ennustaa, kun moottorisäännöt muuttuivat niin perusteellisesti. Silloin on aina mahdollista se, että joku nyt vain suoriutuu selvästi muita paremmin, kuten Mercedes teki. Jos Ferrarilla olisi Mersun moottorit, olisi tulostasokin ihan toisenlainen. Alonson ja Kimin väliseen suoritustasoon se ei tosin niin paljon vaikuttaisi muuta kuin siten, että valiin ei mahtuisi niin paljon keskikastin talleja/kuskeja.
Ei se mikään ennustus ollutkaan, ajatus vain, että yhdellä koko sirkuksen kovimmista budjeteista varustettu talli jolla on kaksi hyvää kuskia, pitäisi taistella tallimestaruudesta, jos tekevät työnsä hyvin. Josta sitten päästäänkin tuohon Italialaiseen talliin jossa johto ja henkilöstö ei toimi. Tuota voi verrata täysin yritysmaailmassa toimiviin yrityksiin, budjettia katsoessa varmasti odotettiin kovempia tuloksia, muidenkin kuin minun kontolta. Ja nyttenhän se näkyy kun alkaa henkilöstö vaihtumaan ja sitä myötä auton kehitys suuntakin mitä ilmeisemmin muuttuu.

Tämä oli minun pointtini, ei mikään ennustus, vaan faktat.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Sitten kun vielä saisivat moottorin lähemmäksi kilpailijoiden vastaavaa, niin näyttäisi yhä paremmalta. Eikös Ferrarin taholta muuten tuota moottoriasiaakin mainosteltu jokunen vuosi sitten, että heillä on jo melkein valmiina tai ainakin pitkälle suunniteltuna tää uusi moottori ja on tosi kilpailukykyinen se? Vai muistanko ihan omiani?
Tuommosta muistelen itsekkin, niin että olisi ajoissa alettu panostamaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos Ferrarilla olisi Mersun moottorit, olisi tulostasokin ihan toisenlainen. Alonson ja Kimin väliseen suoritustasoon se ei tosin niin paljon vaikuttaisi muuta kuin siten, että valiin ei mahtuisi niin paljon keskikastin talleja/kuskeja.
Ferrarin käyttäytyminen muuttuisi Mersun moottorilla, joten todennäköisesti sillä olisi paljonkin vaikutusta Alonson ja Räikkösen väliseen suoritustasoon. Pelkästään moottorin ajattavuus jo vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Mersun paketissa komponentit ovat sijoitettuna eri tavalla joilla on vaikutusta aerodynamiikkaan ja auton painopisteisiin. Mersu-talleissa moottori on muun muassa taaempana johtuen turbon kompressorin sijainnista.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ferrarin käyttäytyminen muuttuisi Mersun moottorilla, joten todennäköisesti sillä olisi paljonkin vaikutusta Alonson ja Räikkösen väliseen suoritustasoon. Pelkästään moottorin ajattavuus jo vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Mersun paketissa komponentit ovat sijoitettuna eri tavalla joilla on vaikutusta aerodynamiikkaan ja auton painopisteisiin. Mersu-talleissa moottori on muun muassa taaempana johtuen turbon kompressorin sijainnista.
Suurin Mersun painojakaumaan liittyvä innovaatio lienee, vaihdelaatikon sijoittaminen moottorin etupuolelle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös