#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Suurin Mersun painojakaumaan liittyvä innovaatio lienee, vaihdelaatikon sijoittaminen moottorin etupuolelle.
Juu ihmettelin kanssa, että tää innovaatio on jäänyt multa ihan huomaamatta.
Tarvi oikeen googletella asiasta. Ainoa mitä löysin oli, että Mersu on pystynyt "siirtämään" vaihdelaatikkoa eteenpäin, mutta ei kai sentään moottorin etupuolelle.

"Furthermore, with the compressor in front of the engine, Mercedes have also moved their car's gearbox forward, improving its centre of gravity and therefore, in theory, its handling".
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Juu ihmettelin kanssa, että tää innovaatio on jäänyt multa ihan huomaamatta.
Tarvi oikeen googletella asiasta. Ainoa mitä löysin oli, että Mersu on pystynyt "siirtämään" vaihdelaatikkoa eteenpäin, mutta ei kai sentään moottorin etupuolelle.

"Furthermore, with the compressor in front of the engine, Mercedes have also moved their car's gearbox forward, improving its centre of gravity and therefore, in theory, its handling".
ok, saattaapi olla. Muistan jossain välissä kuulleeni.... Olisko joku maikkarin kommentaattori maninnut asiasta. Oikarinen ja Wilander osaa asiansa, mutta muitten suusta se tietysti voi olla vapaa käännös... tai sitten muistan väärin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kannattaa tarkistaa faktat ennenkuin alkaa soopaa suoltamaan. Toiseksi järkiperusteisesti ajateltuna mikähän innovaatio tuohon liittyisi kun moottori painaa 95kg ja vaihdelaatikko 45 kg, tämä merkitsisi että painopiste siirtyy auton takaosaan päin joka on kaikkia fysiikan lakeja vastaan kun optimoidaan F1-auton suorituskykyä.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Kannattaa tarkistaa faktat ennenkuin alkaa soopaa suoltamaan. Toiseksi järkiperusteisesti ajateltuna mikähän innovaatio tuohon liittyisi kun moottori painaa 95kg ja vaihdelaatikko 45 kg, tämä merkitsisi että painopiste siirtyy auton takaosaan päin joka on kaikkia fysiikan lakeja vastaan kun optimoidaan F1-auton suorituskykyä.
No niin täytyy, järkiperusteisesti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferrarin käyttäytyminen muuttuisi Mersun moottorilla, joten todennäköisesti sillä olisi paljonkin vaikutusta Alonson ja Räikkösen väliseen suoritustasoon. Pelkästään moottorin ajattavuus jo vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Mersun paketissa komponentit ovat sijoitettuna eri tavalla joilla on vaikutusta aerodynamiikkaan ja auton painopisteisiin. Mersu-talleissa moottori on muun muassa taaempana johtuen turbon kompressorin sijainnista.
Noh, en kyllä tarkoittanut noin kirjaimellisesti, vaan vain tehovajeen korjausta. Eihän noita moottoreita nykypäivänä voi noin vain toiselle moottorille tehtyyn autoon edes vaihtaa. Pitäisi suunnitella autokin uudelleen, joten eihän se sama Ferrari sitten olisi muutenkaan.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Noh, en kyllä tarkoittanut noin kirjaimellisesti, vaan vain tehovajeen korjausta. Eihän noita moottoreita nykypäivänä voi noin vain toiselle moottorille tehtyyn autoon edes vaihtaa. Pitäisi suunnitella autokin uudelleen, joten eihän se sama Ferrari sitten olisi muutenkaan.
Säännöissä on kylläkin tehty mahdolliseksi moottorin vaihdot, eli moottorin kaikki mitat on standardoitu niin pitkälle että moottorin vaihdon merkistä toiseen ei pitäisi teettää paljoakaan töitä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Menkääs nyt propellipäät johonkin muuhun triidiin vääntäämään noista moottoreista... :thumbup:
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Kyllä se vaan on niin että Räikkönen löi kätensä paskaan kun Ferrarille Lonson seuraksi lähti. Manageria vois tietty hieman syyttää ammattitaidottomuudesta jos sopimus mahdollistaa tuon kakkoskuskina kohtelun näin selvästi. Toisaalta, ehkä Kimillä ei ollut paljon vaihtoehtoja, ja raha kuitenkin kelpaa. ;)
 

Gollum

Well-known member
Liittynyt
5.10.2012
Viestit
179
Sijainti
Pjongjang
Kyllä se vaan on niin että Räikkönen löi kätensä paskaan kun Ferrarille Lonson seuraksi lähti. Manageria vois tietty hieman syyttää ammattitaidottomuudesta jos sopimus mahdollistaa tuon kakkoskuskina kohtelun näin selvästi. Toisaalta, ehkä Kimillä ei ollut paljon vaihtoehtoja, ja raha kuitenkin kelpaa. ;)
10 vuoden päästä Kimi voi katsoa hyvillään pankkitiliä ja tuumata: Kannatti rämpiä kaksi vuotta:ahem::ahem:
Ei sillä etteikö olisi ennestään joku markka pusiin pohjalla....

Mutta kilpa-ajajalle olisi varmaan menestys kuitenkin tärkeintä :doubtful:
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kyllä se vaan on niin että Räikkönen löi kätensä paskaan kun Ferrarille Lonson seuraksi lähti. Manageria vois tietty hieman syyttää ammattitaidottomuudesta jos sopimus mahdollistaa tuon kakkoskuskina kohtelun näin selvästi. Toisaalta, ehkä Kimillä ei ollut paljon vaihtoehtoja, ja raha kuitenkin kelpaa. ;)
Paskat. Haastetta vain. Kyllä se siitä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Suurin Mersun painojakaumaan liittyvä innovaatio lienee, vaihdelaatikon sijoittaminen moottorin etupuolelle.
Meinasin ensin kirjoittaa että mahdoton tehtävä.
Kunnes katsoin hieman F1 historiaa ja onhan toki tuollainen F1
auto tehty jossa vaihdelaatikko on moottorin etupuolelle.
Toki vaihdelaatikko oli tainnut siirtyä eteen neliveto systeemin tähden.
Samalla huomaatte mihin levyjarrut on siirretty.

 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Pelkkää haaveilua taitaa olla kymmenien miljoonien palkat nykyaikana. Tuskin edes Hamilton/Alonso tienaavat moisia nykyään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pelkkää haaveilua taitaa olla kymmenien miljoonien palkat nykyaikana. Tuskin edes Hamilton/Alonso tienaavat moisia nykyään.
The Richest (linkin sivuston lähde) väittää, että Hamilton ja Alonso tienaavat 20 miljoonaa €, Kimi 10 miljoonaa €. Lewis ja Fernando siis lähentelevät 30 miljoonaa dollareina reilulla 27 miljoonalla taaloiksi muunnettuna.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
The Richest (linkin sivuston lähde) väittää, että Hamilton ja Alonso tienaavat 20 miljoonaa €, Kimi 10 miljoonaa €. Lewis ja Fernando siis lähentelevät 30 miljoonaa dollareina reilulla 27 miljoonalla taaloiksi muunnettuna.
Toisaalta Hesarin tekemän selvityksen mukaan Alonso tienaa 28 miljoonaa euroa, Hamilton 24 miljoonaa euroa ja Kimi 20 miljoonaa euroa.
http://uutisvirta.fi/uutiset/6797614-hs-selvitti-formulakuskien-palkat-ndash-raikkonen-haviaa-selvasti-tallikaverilleen?show=1
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Niin nämä urhelijoiden palkka asiat on aina mielenkiintoisia varsinkin
kun niistä oikeesti ei taida kukaan tarkaan tietää.
Varsinkin kun melkein kaikilla on jonkunäköinen bonus systeemi
siinä mukana joten ei taida edes ko. urheilija tietää tässä vaiheessa
kautta millaiseksi tulee tämän vuoden ansiot.

Siksi listoja on paljon josta tässä yksi lisää.
Huom. listalla 23 ja 50 löytyy ensimmäiset auto urheilijat

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_sports_contracts

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös