#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Vai voisiko olla että Räikkösen taso vain on tämä. Tallikavereina tähän asti ei kovin kummoisia ole ollut ja nyt kun on niin totuus tulee ilmi. Mahtoi lotus olla melko hyvä kippo, sillähän olisi joku rattimies haastanut RB:n ihan tosissaan. Saa sitä toivetta toki elätellä ensi kaudesta, mutta kyllä todennäköistä on että Fernando vie ja iceman selittelee.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vai voisiko olla että Räikkösen taso vain on tämä.
Kyllä, Ricciardo on myös aivan ylivoimainen Vetteliin verrattuna, Vetteli Webberiin, Webberi Coulthardiin, joka puolestaan oli varmaan suurin piirtein Yoongin tasoa, vai kuka sitä Stoddartin Minardia kurvasi.

Sanoisin, että tällä hetkellä Kimin taso on tämä.
 

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
Vai voisiko olla että Räikkösen taso vain on tämä. Tallikavereina tähän asti ei kovin kummoisia ole ollut ja nyt kun on niin totuus tulee ilmi.
Samaa epäilen, tämä se taso formuloissa on kuten on nähty ja totuus ilmi:

Maailmanmestaruuksia 1
Voittoja 20
Palkintosijoja 77
Paalupaikkoja 16
Nopeimpia kierroksia 40
On se ihme ettei paskoilla tallikavereilla ole enempää saanut aikaan.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Se mikä myös ihmetyttää, on se kun aika sitkeässä on edelleen se käsitys että Kimi on joku maaginen luonnonlahjakkuus joka ajaa kovaa laitteella kuin laitteella. Sehän tarkoittaisi samaa kuin erinomainen kyky sopeutua käytössä olevaan kalustoon. No, nyt on kuitenkin ollut jo hyvin pitkään selvää, että Kimi on yksi gridin herkimmistä ja haavoittuvaisimmista kuskeista kun auton käytös ei ole täysin oman mieltymyksen mukainen. Miten nämä kaksi asiaa voivat olla samaan aikaan totta? Niinpä.

Jokaisella kuskilla on oma optimaali ja unelma auton käytöksestä, siinä ei ole mitään erikoista. Joillakin on vain kyky saada aikaan tuloksia myös sen optimaalin ulkopuolella olevalla autolla kun taas toisilla suorituskyky romahtaa. Ikävä kyllä Kimi kuuluu jälkimmäiseen joukkoon. On se ollut yllätys minullekin mutta kyllä tässä nyt on nähty todisteita ihan riittävästi.
Njaa, olisi mielenkiintoista nähdä Fernandon suorituksia yliohjaavahkolla autolla, saattaisi hyvinkin olla samankaltaista rämpistä mitä Kimillä on nyt aliohjaavan Ferrarin kanssa. Muistelen vielä Häkkisen aikoja, puskeva auto oli Mikalle samalla lailla myrkkyä kuin Kimillekin, taisi Häkän viimeinen formulavuosi 2001 mennä puihin pitkälti sen vuoksi. Ja kauden 2004 puoleen väliin saakka Alonso otti aika lahjakkaasti kuokkaan Trullilta, jota ei kai koskaan pidetty aivan parhaana kuskina. Kun formuloissa asiat ovat loppujen lopuksi todella pienestä kiinni, niin työkalun täytyy istua hanskaan täydellisesti, jos niin ei ole, ero kertautuu kierros kierrokselta ja saa näyttämään kuskin lapaselta, vaikkei näin oikeasti olisikaan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Se mikä myös ihmetyttää, on se kun aika sitkeässä on edelleen se käsitys että Kimi on joku maaginen luonnonlahjakkuus joka ajaa kovaa laitteella kuin laitteella.
Kimi on jonkinlainen luonnonlahjakkuus, ja hän on osoittanut sen sillä että on ollut melkein millä tahansa pärisevällä laitteella lähes lajin erikoismiesten tasolla hyvin pienen harjoittelun jälkeen. Mutta F1-autoissa on kyse niin pienistä asioista että kun niitä viimeisiä kymmenyksiä haetaan niin pelkkä lahjakkuus ja sopeutumiskyky ei enää riitä vaan se autokin pitää saada juuri itselle sopivaksi. Kyllähän noista kuljettajista jokainen pystyy vähän muuttamaan omaa ajotyyliään auton mukaan, mutta on siinäkin tietty "ikkuna" minkä sisällä toimitaan. Tuskin noista kuljettajista kukaan pystyy olemaan nopea sellaisessa autossa joka toimii ihan päinvastoin kuin oma luontainen ajotyyli vaatii. Kyllä siihen autoon kuitenkin jonkinlainen tuntuma ja luottamus pitäisi saada että pystyy ihan täysillä vetämään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ferrari on tällä hetkellä aliohjaava auto kun taas Kimi haluaa itselleen yliohjaavan auton, joten hanskalla on vaikea paikata auton puutteita kun auto on niin kaukana optimaalisesta kuin se voi olla.

Siihen kun lisätään se, että Alonso haluaa autonsa olevan aliohjaava ei ole mikään ihme, että Kimi ei tahdo pysyä Alonson vauhdissa.
Ei kukaan halua yliohjaavaa autoa, se on aina neutraalia hitaampi.

Kimi haluaa neutraalin auton, auton joka antaa tuntee pidosta mutkaan käännettäessä ja auton jonka perä pysyy mutkassa valitulla linjalla, auton joka ei lipsu, ei yliohjaa, eikä aliohjaa. Tällä hetkellä auton jonka vain Red Bull ja Mercedes pystyy tarjoamaan auton joka kulkee kuin kiskoilla kun incar-kuvaa tarkastelee, yksi kääntö ja auto pysyy halutulla linjalla haluttujen pisteiden välillä (kääntö-apex-ulostulopiste).
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllähän noista kuljettajista jokainen pystyy vähän muuttamaan omaa ajotyyliään auton mukaan, mutta on siinäkin tietty "ikkuna" minkä sisällä toimitaan. Tuskin noista kuljettajista kukaan pystyy olemaan nopea sellaisessa autossa joka toimii ihan päinvastoin kuin oma luontainen ajotyyli vaatii. Kyllä siihen autoon kuitenkin jonkinlainen tuntuma ja luottamus pitäisi saada että pystyy ihan täysillä vetämään.
No niin, tässäpä se asian ydin juuri onkin. Kimin ikkuna on todella pieni verrattuna moniin muihin. Kukaan ei pysty ajamaan itselleen epäsopivalla autolla yhtä kovaa kuin sopivalla, mutta ero tulee siitä, kuinka jyrkkä se suoritustason romahdus on sillä epäsopivalla autolla. Ja Kimillä se on tosi jyrkkä. En usko, että koko F1:sten historiassa on nähty vastaavaa tilannetta, jossa kaksi ehdottomana huippuna pidettävää kuskia ajaa samassa tallissa ja toinen ottaa näin totaalisesti pataan. Jos on, korjatkaa toki.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
En usko, että koko F1:sten historiassa on nähty vastaavaa tilannetta, jossa kaksi ehdottomana huippuna pidettävää kuskia ajaa samassa tallissa ja toinen ottaa näin totaalisesti pataan. Jos on, korjatkaa toki.
1985 Prost ja Lauda tulee mieleen. Lauda toki oli kilpailukykyinen vuotta aiemmin Prostia vastaan.
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Ymmärtäisin, jos kimi olisi joku nöösi, mutta kaveri palkattiin Ferrarille isolla rahalla. Silloin tehdään töitä eikä marista. Jotenkin ymmärtäisin, jos edes olisi hiljaa, mutta tuota narinaa ei jaksa kukaan kuunnella, iso mies.
Jospa italiaanot eivät vain ota niitä neuvoja ja käskyjä vastaan kovin helposti. Tai tarvitsee vähintään poskisuudelmia jotta alkavat kuunteleen.. Eihän ne 09 lopussakaan mitään tehneet ennen kuin Felipe sai jousen otsaansa. Sitten kyllä tehtiin mitä pyydettiin ja kysyttiin mikset ole aikasemmin näitä muutoksia pyytänyt. Täytyykin tässä toivoa, että Alonso nyrjäyttäisi vaikka leukansa ja joutuisi olemaan loppukauden sivussa. Saataisiin edes se yksi voitto Spasta.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ymmärtäisin, jos kimi olisi joku nöösi, mutta kaveri palkattiin Ferrarille isolla rahalla. Silloin tehdään töitä eikä marista. Jotenkin ymmärtäisin, jos edes olisi hiljaa, mutta tuota narinaa ei jaksa kukaan kuunnella, iso mies.
Kimi varmaan on kuskeista paras siinä hiljaa olemisessa. Enemmän muilla tuntuu sanottavaa olevan joka asiasta. Silloin kun Kimi on hiljaa, valitetaan kun mies ei puhu. Nyt jos tekee töitä korkealla motivaatiolla ja puuttuu asioihin joissa on parannettavaa, yksi toivoo että olisi hiljaa lopettaisi narisemisen. Ei oo helppoo.
 

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Kyllä tästäkin suosta noustaan, ensi kaudella kun Allisonin ja Kimin kädenjälki näkyy autossa, niin on taas viimein sellainen kärry Ferkulla, että ollaan heti kauden avauksesta lähtien kärjessä. Eikä tarvitse toistaa sitä mantraa mitä viimeiset 5 kautta epsanjalaisen autonkehittäjän aikana, "seuraavana viikonloppuna saadaan uusia osia joilla noustaan". :ahem::thumbup:
Toivotaan niin... Toisaalta Kimillä oli nämä samantyyliset ongelmat jo Lotuksella, hieman lievempänä kaudella 2012 ja todella pahana 2013 loppukaudesta.
Käsitykseni mukaan Lotus oli luonteeltaan aliohjaava ja myös renkaita säästävä, joten osaako Allison loppupeleissä suunnitella sellaista etupäätä, joka olisi Kimille mieleinen.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Täytyykin tässä toivoa, että Alonso nyrjäyttäisi vaikka leukansa ja joutuisi olemaan loppukauden sivussa. Saataisiin edes se yksi voitto Spasta.
:D:D:D

Vaikka noin kävisi, niin ei Kimi olisi kuin yhden sijan korkeamalla. Nyt pitää jo hyväksyä se, että Alonso on parempi.

Mikään ei muutu ensi vuonakaan.
 

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
:D:D:D
Mikään ei muutu ensi vuonakaan.
Vähän näin pelkään. Pitäisi varmaan rakentaa tyystin kaksi eri autoa että tilanne tasoittuisi, mutta eiköhän Ferrari jatka tolla samalla alamäen linjalla mihin suohon sarjan paras autonkehittäjä on ne vienyt.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Kyllä se on jätkät sillä tavalla, että Montezemolon kaltaista mafioosoa ei vaan rahasteta (lue. nöyryytetä) ilman seuraamuksia.

Se mitä muut ajattelee ja muiden silmissä näytät on Italiaanoille erittäin tärkeää. Kukaan ei enää epäile Montezemolon 2009 tekemän ratkaisun järkevyyttä ja kasvot on pesty.

.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kimi Räikkösellä ja Ferrarin varikkomiehistöllä on ollut ongelmia koko kauden ajalla varsin paljon. Toki joitakin kertoja Räikkösellä on ollut myös varikkomiehistöstä ja koko miehestä itsestäänkin täysin riippumattomia tilanteita jotka olisivat voineet käydä Fernando Alonsolle:

Melbourne: Räikkösen ja Alonson kilpailu ylipäänsä vaikeutui Safety Carin käytön takia.

Sepang: Kevin Magnussen ja Kimi Räikkösen ensimmäinen yhteenotto jonka jälkeen Magnussen on muutenkin ollut melko vaisun oloinen ensimmäisen kilpailun jälkeen.

Bahrain: Tästä eteenpäin alkoi viimeistään varikkomiehistön perseilyt Kimiä kohtaan. Räikkönen valitti ainakin kahteen kertaan renkaista. Kerran siitä, että rengas oli pilalla ja toisella kertaa luonnollisen kulumisen takia. Varsinaisesti ongelmana olivat varikkomiehistön hidas reagointi ja näkyvin ongelma oli Fernando Alonson pääsy varikolle ennen Kimiä.

Barcelona: Ei muutoin itsessään mitään todella väärää tai pahaa Kimiä kohtaan paitsi se, että Fernando sai pysähtyä ennen häntä.

Monaco: Safety Carin käyttö oli melkoinen hasardi kisassa ja ivallisesti ajateltuna saattoi pelastaa Kimin varikkosekoilulta. Tosin se oli liian optimistinen ajatus. Pysähdys sujui Kimiltä hyvin, mutta valitettavasti ei kerrottu kierroksella ohitettavista mitään. Eli pääsyy ei ollut Kimin tai Alonson vaan pikemmin Kimin asioista vastuullisen kisainsinöörin.

Montreal: Kimin kisa meni taas pieleen Fernandon eduksi päätetyn varikkostrategian takia. Itsessään Alonson etu pysähdyksillä ei ratkaissut mitään, mutta Kimin pysähdyksen jälkeinen kilpailu tuntui menneen pieleen ja Ferrarin strategia maksoi hänelle muutenkin kilpailun.

Red Bull Ring: Kimin kisa näytti kerrankin menevän kuluneena sunnuntaina hyvin tai ainakin edes menettelevän hyvin koko uuden Ferrari-ajan huomioon ottaen. Kuutospaikkaan Kimi pääsi parhaimillaan kiinni ja paremmalla rengaskestävyydellä olisi voinut päästä vaikka miten korkealle. Tai paremmalla strategialla.

Saksan lehtien mukaan Kimi oli pyytänyt päästä sisään varikolle jo kaksi kierrosta ennen kuin pysähtyi, mutta talli oli kieltäytynyt tästä. Tämä seikka on raskauttava todiste ja toinen todiste on raskauttava siinä, että Fernandolla oli siinä vaiheessa 6 sekunnin etu tiettävästi Kimiin nähden ja joka tapauksessa yleensäkin Räikköstä parempi vauhti jolloin hänellä ei olisi ollut mitään tarvetta eikä pakkoa pysähtyä ensin.

Tallin strategiatyypit päättivät sitten tämänkin kilpailun. Jossain vaiheessa ainakin Meksikon telkan selostajien mukaan Kevin Magnussen olisi estellyt taas Kimiä kisassa, mutta tiedä sitten tuosta... etenkin kun FOM:n ohjaaja nukkui taas senkin tilanteen yli.

Ferrarin varikkosekoilut olisivat ymmärrettäviä korkeintaan ruudukon peräpään tallissa tai juuri kokonaan uudella tallilla lajissa, mutta ei melkein mitenkään huipputallissa. Toki pari-kolme tilannetta ovat menneet muun kuin varikkomiehistön piikkiin, mutta yhtä monta tilannetta on sattunut myös Kimin varikkomiehistön viaksi.

Toivottavasti näitä tilanteita ei sattuisi enempää tai muuten alkaa tosissaan näyttää liian synkältä tuo varikkomiehistön tilanne. Fernando Alonso on kärsinyt oikeastaan vain kerran koko kauden aikana varikkomiehistön virheistä ja silloinkin vain Melbournessa jolloin tuo kauden aloitus muutenkin on aina vähän sattumusta täynnä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kyllä se on jätkät sillä tavalla, että Montezemolon kaltaista mafioosoa ei vaan rahasteta (lue. nöyryytetä) ilman seuraamuksia.
Jätetään ne mafiajutut vaikka vapaan puolelle. Kimi rahasti Ferraria puolisen vuosikymmentä sitten (Ferrarin ostaessa Kimin ulos sopimuksesta) ehkä pahemmin kuin kukaan koskaan ja vielä Jäämies haluttiin takaisin Maranelloon. Ei toki onnistu ihan jokaiselta. :thumbup:
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Ylläolevaa listaa jatkaakseni sanottakoon vielä, että suurimmat epäonnet ovat sattuneet juuri niissä kisoissa, joissa Räikkönen on ollut kilpailukykyinen. Onkin vähän lapsellista haukkua Räikköstä siitä, että paras sijoitus on vasta seitsemäs, kun Alonso on päässyt podiumille. Kimillä olisi paremmalla tuurilla Monacosta myös podiumsijoitus ja pisteissäkin olisi paljon lähempänä Alonsoa.

Tosiasia silti on, että paremmalla tuurilla ja ilman Ferrarin mokailujakin Kimi olisi takaa-ajajana. Tämä johtuu kuitenkin enemmän auton ja nykyrenkaiden luonteesta kuin siitä, että Alonso olisi absoluuttisesti parempi kuljettaja. Kimi tarvitsee etupäähän pitoa, kun Alonso taas tykkää kevyestä etupäästä, joka korostuu nykysäännöillä ja Ferrarin suunnittelulla. Osittain samoja ongelmia nähdään Vettelillä tällä hetkellä. Eiköhän molemmat herrat ole aiemmin osoittaneet olevansa kilpailukykyisiä. Hauska nähdä, jos ensi kaudeksi tilanne kääntyy päälaellee, ollaanko Alonsoa sitten haukkumassa eläkeläiseksi ja potkimassa pois Ferrarilta.

Tällä kaudella herrojen välisen kilpailukyvyn on melko hyvin voinut ennustaa jo ennen viikonloppua. Alonso tulee olemaan niskanpäällä kaikissa kisoissa poikkeuksena kisat, jotka kuormittavat renkaita runsaasti. Toisin sanoen, radat jotka koostuvat lähinnä pitkistä suorista ovat myrkkyä Kimille, sillä suorilla renkaat viilenevät ja vähäisen downforcen ansiosta ne eivät mutkissakaan lämpeä kunnolla. Jos vielä radan lämpötila on alhainen, korostuu se että etupäähän on vaikeampi löytää pitoa -> Alonso menee menojaan. Itävalta oli täydellinen esimerkki Kimille sopimattomasta radasta.

Puolestaan radat, jotka koostuvat nopeista mutkista ja joissa ajetaan suurella downforcella ja näin ollen kuormittavat renkaita paljon, sopivat Kimille hyvin, sillä renkaat pysyvät lämpiminä ja pito-ongelmat etupään kanssa vähenevät. Jos radan lämpötila on korkea, vielä parempi. Harmillisesti Pirelli tuo juuri näihin kisoihin kovimmat rengasseokset, mikä vähentää Räikkösen etua Alonsoon nähden, mutta tästä huolimatta tällaisilla radoilla Kimi tulee pärjäämään paremmin. Kisakalenterissa jäljellä olevista kisoista Abu Dhabi sopii tähän kategoriaan parhaiten ja mahdollisuudet hyvään tulokseen ovat olemassa. Myös seuraavat neljä kisaa tulevat rataprofiililtaan olemaan Kimille helpompia, vaikkakaan Euroopan lämpötiloissa varsinaista etua Kimi tuskin saa. Uskon kuitenkin, että tästä eteenpäin tulemme näkemään huomattavasti tasaisempaa vääntöä. Monzassa Alonso menee jälleen menojaan.

Osa alkukauden radoista, jotka sopivat Kimille hyvin menivät hänen kohdallaan pilalle sateen takia, kun radan lämpötila tippui yllättäen, jolloin Alonso sai edun vähän kuin lahjaksi :(
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös