Ylläolevaa listaa jatkaakseni sanottakoon vielä, että suurimmat epäonnet ovat sattuneet juuri niissä kisoissa, joissa Räikkönen on ollut kilpailukykyinen. Onkin vähän lapsellista haukkua Räikköstä siitä, että paras sijoitus on vasta seitsemäs, kun Alonso on päässyt podiumille. Kimillä olisi paremmalla tuurilla Monacosta myös podiumsijoitus ja pisteissäkin olisi paljon lähempänä Alonsoa.
Tosiasia silti on, että paremmalla tuurilla ja ilman Ferrarin mokailujakin Kimi olisi takaa-ajajana. Tämä johtuu kuitenkin enemmän auton ja nykyrenkaiden luonteesta kuin siitä, että Alonso olisi absoluuttisesti parempi kuljettaja. Kimi tarvitsee etupäähän pitoa, kun Alonso taas tykkää kevyestä etupäästä, joka korostuu nykysäännöillä ja Ferrarin suunnittelulla. Osittain samoja ongelmia nähdään Vettelillä tällä hetkellä. Eiköhän molemmat herrat ole aiemmin osoittaneet olevansa kilpailukykyisiä. Hauska nähdä, jos ensi kaudeksi tilanne kääntyy päälaellee, ollaanko Alonsoa sitten haukkumassa eläkeläiseksi ja potkimassa pois Ferrarilta.
Tällä kaudella herrojen välisen kilpailukyvyn on melko hyvin voinut ennustaa jo ennen viikonloppua. Alonso tulee olemaan niskanpäällä kaikissa kisoissa poikkeuksena kisat, jotka kuormittavat renkaita runsaasti. Toisin sanoen, radat jotka koostuvat lähinnä pitkistä suorista ovat myrkkyä Kimille, sillä suorilla renkaat viilenevät ja vähäisen downforcen ansiosta ne eivät mutkissakaan lämpeä kunnolla. Jos vielä radan lämpötila on alhainen, korostuu se että etupäähän on vaikeampi löytää pitoa -> Alonso menee menojaan. Itävalta oli täydellinen esimerkki Kimille sopimattomasta radasta.
Puolestaan radat, jotka koostuvat nopeista mutkista ja joissa ajetaan suurella downforcella ja näin ollen kuormittavat renkaita paljon, sopivat Kimille hyvin, sillä renkaat pysyvät lämpiminä ja pito-ongelmat etupään kanssa vähenevät. Jos radan lämpötila on korkea, vielä parempi. Harmillisesti Pirelli tuo juuri näihin kisoihin kovimmat rengasseokset, mikä vähentää Räikkösen etua Alonsoon nähden, mutta tästä huolimatta tällaisilla radoilla Kimi tulee pärjäämään paremmin. Kisakalenterissa jäljellä olevista kisoista Abu Dhabi sopii tähän kategoriaan parhaiten ja mahdollisuudet hyvään tulokseen ovat olemassa. Myös seuraavat neljä kisaa tulevat rataprofiililtaan olemaan Kimille helpompia, vaikkakaan Euroopan lämpötiloissa varsinaista etua Kimi tuskin saa. Uskon kuitenkin, että tästä eteenpäin tulemme näkemään huomattavasti tasaisempaa vääntöä. Monzassa Alonso menee jälleen menojaan.
Osa alkukauden radoista, jotka sopivat Kimille hyvin menivät hänen kohdallaan pilalle sateen takia, kun radan lämpötila tippui yllättäen, jolloin Alonso sai edun vähän kuin lahjaksi