#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Sikäli huvittava tuo Smedleyn kommentti, että nyt on kauden toiseksi viimeinen kisaviikonloppu menossa.
Tänne astiko piti kyntää ennenku alkoi säädöt löytyä? :thumbfh:

Anti-Kimit voi tähän kommentoida että: "niin. Kimi no huono autonsäätäjä/kehittäjä. kesti koko kauden."
Salaliittoteoreetikot: "Alonso on nyt "ulkona" tallista niin Kimiin voi alkaa kunnolla panostaa."
Tai sitten ensikauden osia testataan?

Lisäystä:
Jotenkin muutenkin koko kauden on ollut oikeastaan aika outo tilanne Ferrarilta, koska molemmat osapuolet (Talli ja Kimi) ovat tukeneet toisiaa. Viimeisempä nämä Mattiaccin kommentit. Normaalisti tässä tilanteessa luulisi noinkin kovapalkkaisen kuskin kuin Kimin paikka horjuvan kun tulokset ovat sitä mitä ovat, ellei kulisseissa ole jotain mitä ei ulkopuolisille kerrota. [IMO]
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vettelkin on joutunut tällä kaudella ajamaan sellaisella autolla joka ei ole sopinut hänen ajotyyliinsä ja hänkään ei ole sopeutunut autoon koko kauden aikana sen paremmin kuin Kimikään.
Vähän oudolta kuulostava väite, kun Vettel kuitenkin on lyönyt tallikaverinsa lopputuloksissa pari kertaa ja on vieraillut podiumilla jo neljästi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Vähän oudolta kuulostava väite, kun Vettel kuitenkin on lyönyt tallikaverinsa lopputuloksissa pari kertaa ja on vieraillut podiumilla jo neljästi.
Ei yhtään outo väite, koska RB on kehittynyt aerodynaamisesti ja Vettelin tallikaveri on kuitenkin uransa alkumetreillä eikä suoritustaso ihan rutiininomainen ole. Osa radoista on myös selkeästi istunut auton ominaisuuksille tai tarkemmin sanoen puutteet ovat niillä kompensoituneet.

Alonso puolestaan ei juuri lisäkokemuksia kaipaa ja ajaa autoa jota on useita vuosia räätälöity hänelle - jos tosin on Vettelillekin - mutta Ferrarin ohjausta ei kyllä voi neutraaliksi kutsua = säätöikkuna on siis aivan liian kaukana Kimin haluamasta. Molemmilla niin Kimillä kuin Vettelilläkin on myös kertautuneet ongelmat kun näitä nykyrenkaita ei ole saatu optimilämpöön. Jouheva ajotyyli on nopea mutta kuitenkin aseeton jollei renkaat lämpiä. Agressiivisempi puolestaan saattaa tuottaa renkaisiin optimilämmöt olematta ajolinjoiltaan se nopein.

Tälläistä tämä F1-moottoriurheilu nykyään on - paljolti rengasurheilua. Rattimies ja span kaltaisten ratojen taitaja ei välttämättä hyödy nykytilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24238
Sijainti
lappeen Ranta
Vähän oudolta kuulostava väite, kun Vettel kuitenkin on lyönyt tallikaverinsa lopputuloksissa pari kertaa ja on vieraillut podiumilla jo neljästi.
No ei Räikkönenkään joka kisassa ole tallikaveriaan huonommin sijoittunut. Ja Vettelin tallikaveri puolestaan sjoittunut ykköspallillekin jokusen kerran, plus muita podiumeja siihen päälle.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Vettelin tallikaveri on kuitenkin uransa alkumetreillä
Ricciardohan on neljättä kauttaan ajava F1-konkari. Montako sataa kisaa pitää olla takana ettei ole enää uransa alkumetreillä tai missä vaiheessa sitten alkaa olla jo kokenut kuski? Aika monella kuskilla on vähemmän kisoja alla uransa loppumetreillä. Tietysti Ricciardolla on mahdollisuus jatkaa uraansa vielä pitkään, mutta ei se nyt mikään aloittelija enää ole.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ricciardohan on neljättä kauttaan ajava F1-konkari. Montako sataa kisaa pitää olla takana ettei ole enää uransa alkumetreillä tai missä vaiheessa sitten alkaa olla jo kokenut kuski? Aika monella kuskilla on vähemmän kisoja alla uransa loppumetreillä. Tietysti Ricciardolla on mahdollisuus jatkaa uraansa vielä pitkään, mutta ei se nyt mikään aloittelija enää ole.
Suhteessa Alonsoon oli vertaus.
 

Lotus 49

Member
Liittynyt
8.11.2014
Viestit
12
Tämän kauden Ferrarin sovittaminen Kimin ajotyyliin on ollut aika mahdoton tehtävä. Ongelmahan johtunee etupään geometriasta, jossa tukivarret tulevat rungosta vinosti alaspäin. Jos herkän keulan haluaa, niin tukivarsien pitäisi olla vaakatasossa, jolloin joustoliike on radan suuntainen eikä siinä ole turhaa sivuttaisliikettä, joka syö pitoa ja kuluttaa rengasta. Toivottavasti ensi kauden Ferrarin etujousitus suunnitellaan kokonaan uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tämän kauden Ferrarin sovittaminen Kimin ajotyyliin on ollut aika mahdoton tehtävä. Ongelmahan johtunee etupään geometriasta, jossa tukivarret tulevat rungosta vinosti alaspäin. Jos herkän keulan haluaa, niin tukivarsien pitäisi olla vaakatasossa, jolloin joustoliike on radan suuntainen eikä siinä ole turhaa sivuttaisliikettä, joka syö pitoa ja kuluttaa rengasta. Toivottavasti ensi kauden Ferrarin etujousitus suunnitellaan kokonaan uusiksi.
Mitään en tästä ymmärrä mutta kaiken uskon silkkana faktana. Tervetuloa forumille!
 

Lotus 49

Member
Liittynyt
8.11.2014
Viestit
12
Mitään en tästä ymmärrä mutta kaiken uskon silkkana faktana. Tervetuloa forumille!
Kiitos! Pitkään on tehnyt mieli liittyä, mutta vasta nyt sain aikaiseksi, kun alkoi ärsyttää se miten luullaan, että tämän kauden Ferrarin muka voisi säätämällä saada Kimille sopimaan. Vetotankojousitustahan on ongelmien syyksi epäilty, mutta ehkä jousitusgeometria on vielä tärkeämpi syy. Olen itse seurannut formuloita vuodesta 1991 ja siihen aikaan olin aika kiinnostunut formuloiden tekniikastakin. Oikea insinööri en kyllä ole.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kiitos! Pitkään on tehnyt mieli liittyä, mutta vasta nyt sain aikaiseksi, kun alkoi ärsyttää se miten luullaan, että tämän kauden Ferrarin muka voisi säätämällä saada Kimille sopimaan. Vetotankojousitustahan on ongelmien syyksi epäilty, mutta ehkä jousitusgeometria on vielä tärkeämpi syy. Olen itse seurannut formuloita vuodesta 1991 ja siihen aikaan olin aika kiinnostunut formuloiden tekniikastakin. Oikea insinööri en kyllä ole.
Vetotankojousitushan nimenomaan aiheuttaa tuon hassun geometrian. Nykyautoonhan on vähän hankala tehdä vetotankojousitusta etupäähän niin, että tukivarret olisi vaakatasossa. Monokokin pitäisi olla jousituksen kohdalta nykyistä matalampi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ja jos ongelmia on ollut painojakauman kanssa, niin nyt vielä pystytään reagoimaan siihen, että ensi kauden kuljettajat haluaa auton, joka kääntyy sinne minne renkaat osoittaa.

Ja jos nuo jousituksen uudistukset toimii kuten on ajateltu, niin vetopitoa ei menetetä ja kaasun voi avata aiemmin kurvissa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4211
Sijainti
Maalla
Vetotankojousitushan nimenomaan aiheuttaa tuon hassun geometrian. Nykyautoonhan on vähän hankala tehdä vetotankojousitusta etupäähän niin, että tukivarret olisi vaakatasossa. Monokokin pitäisi olla jousituksen kohdalta nykyistä matalampi.
Bingo...
Paitsi että se olis pelkästään hankalaa se on oikeesti mahdoton yhtälö. Siksi sitä muutosta odotetaan kuin "kuuta nousevaa". Siis sitä että vetotangot lentää mäkeen ja keulasta tuleen niin kuin se on muillakin F1 autolla. Huom! kärkiautoilla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vetotankojousitushan nimenomaan aiheuttaa tuon hassun geometrian. Nykyautoonhan on vähän hankala tehdä vetotankojousitusta etupäähän niin, että tukivarret olisi vaakatasossa. Monokokin pitäisi olla jousituksen kohdalta nykyistä matalampi.
Jyrkästi laskeutuvat etutukivarret aiheuttaa nimenomaan korkea keula, ei jousitus. Tähän viittasit tolla, että monokokin pitäis olla matalempi. Myös vuosien 2011-2012 Mersussa oli korkea keula ja jyrkähköt etutukivarret, mutta kuitenkin työntankojousitus.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Vetotankojousitushan nimenomaan aiheuttaa tuon hassun geometrian. Nykyautoonhan on vähän hankala tehdä vetotankojousitusta etupäähän niin, että tukivarret olisi vaakatasossa. Monokokin pitäisi olla jousituksen kohdalta nykyistä matalampi.
No ei aiheuta, ne tukivarret voi pistää jousen tangon kulmasta riippumatta aivan vapaasti mihin kulmaan haluaa.

Ja siinä Ferrarin jousitusgeometriassa ei ole mitään hassua, oikein mallikirjaesimerkki samansuuntaisista tukivarsista missä ei ole sooloiltu ollenkaan. Tukivarret on viistosti ylös ihan vain sen takia kun auton runko sattuu siellä olemaan ja runko on siellä aerodynaamisista syistä. F1:sen joustovaroilla renkaissa ei todellakaan tapahdu mitään sivusuuntaista liikettä mistä täällä ollaan huolissaan. Ja koska keula on nykyformuloissa korkea aerodynaamisista syistä tukivarret on viistosti ylös muillakin valmistajilla vaikka käytetään työntötankojousitusta.

Jousitusgeometria ei ole Kimin ongelmien syy, jos olisi niin sen saisi korjattua heti seuraavaan kisaan ihan ongelmitta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
F1:sen joustovaroilla renkaissa ei todellakaan tapahdu mitään sivusuuntaista liikettä mistä täällä ollaan huolissaan. Ja koska keula on nykyformuloissa korkea aerodynaamisista syistä tukivarret on viistosti ylös muillakin valmistajilla vaikka käytetään työntötankojousitusta.
Kyllä sitä raidevälin muutosta kuitenkin tapahtuu vaikkakin pienet joustovarat. Ferrarissa on korkein keula, joten tukivarret ovat selvästi jyrkemmät kuin muilla tiimeillä ja täten myös eniten sivuttaismuutosta pyörissä. Mutta tästä luulisi olevan ennemminkin hyötyä Räikköselle kuin haittaa. McLarenissa tukivarret ovat lähes vaakatasossa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kyllä sitä raidevälin muutosta kuitenkin tapahtuu vaikkakin pienet joustovarat. Ferrarissa on korkein keula, joten tukivarret ovat selvästi jyrkemmät kuin muilla tiimeillä ja täten myös eniten sivuttaismuutosta pyörissä. Mutta tästä luulisi olevan ennemminkin hyötyä Räikköselle kuin haittaa. McLarenissa tukivarret ovat lähes vaakatasossa.
No tukivarsien pituus noin metri, joustovara 5cm ja kulma noin 20 astetta. Tulisi mahdollisesti pari milliä mahdollista sivusiirtymää joka ei vaikuta yhtään millään tavalla mihinkään, mutta tukivarsien lisäksi siellä on olkalinja ja tukivarsien väliset erilaiset kulmat myös jolla hanskataan koko jousitusliikkeen geometria ja voidaan aivan sataprosenttisen täysin myös eliminoida tuo tukivarsien kulman aiheuttama raideleveyden muutos jos se nähdään tarpeelliseksi(= säännöt kieltävät leventämästä raideväliä joustoliikkeen avulla)

Eli ne keväällä Kimille tehdyt uudet etupään osat olivat melkoisen varmasti tukivarsikomponentteja joilla tehtiin jokin pieni muutos rengaskulmiin korjaamaan johonkin tiettyyn ajotilanteeseen liittyvä ongelma, jousitusgeometriamuutokset on helppoja ja nopeita tehdä jos ongelma siltä puolelta löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Lotus 49

Member
Liittynyt
8.11.2014
Viestit
12
No ei aiheuta, ne tukivarret voi pistää jousen tangon kulmasta riippumatta aivan vapaasti mihin kulmaan haluaa.

Ja siinä Ferrarin jousitusgeometriassa ei ole mitään hassua, oikein mallikirjaesimerkki samansuuntaisista tukivarsista missä ei ole sooloiltu ollenkaan. Tukivarret on viistosti ylös ihan vain sen takia kun auton runko sattuu siellä olemaan ja runko on siellä aerodynaamisista syistä. F1:sen joustovaroilla renkaissa ei todellakaan tapahdu mitään sivusuuntaista liikettä mistä täällä ollaan huolissaan. Ja koska keula on nykyformuloissa korkea aerodynaamisista syistä tukivarret on viistosti ylös muillakin valmistajilla vaikka käytetään työntötankojousitusta.

Jousitusgeometria ei ole Kimin ongelmien syy, jos olisi niin sen saisi korjattua heti seuraavaan kisaan ihan ongelmitta.
No juuri tästä olen eri mieltä. Geometriaa ei pysty muuttamaan muuttamatta runkoa ja vaihtamatta vetotankoja työntötankoihin. Niin isoon remonttiin ei ole kauden aikana mahdollisuuksia. Kimillä on isoja ongelmia auton etupään kanssa ja niiden on johduttava ainakin suurimmaksi osaksi jousitusgeometriasta ja jousitusratkaisusta. Keulan aerodynamiikalla voi olla lisävaikutusta. Jos vertaa vaikka Ferrarin ja Mersun tukivarsien kulmaa, niin onhan niissä iso ero.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
No juuri tästä olen eri mieltä. Geometriaa ei pysty muuttamaan muuttamatta runkoa ja vaihtamatta vetotankoja työntötankoihin. Niin isoon remonttiin ei ole kauden aikana mahdollisuuksia. Kimillä on isoja ongelmia auton etupään kanssa ja niiden on johduttava ainakin suurimmaksi osaksi jousitusgeometriasta ja jousitusratkaisusta. Keulan aerodynamiikalla voi olla lisävaikutusta. Jos vertaa vaikka Ferrarin ja Mersun tukivarsien kulmaa, niin onhan niissä iso ero.
Hei, viimevuonna Lotuksessa tehtiin sellainen pieni geometriamuutos jousitukseen että akseliväli lisääntyi kymmenkunta senttiä. Esimerkki ehkä kertoo että jousitusgeometriassa voidaan tehdä aivan mitä vain runkoa muuttamatta.....

Jousitusgeometria on nykydatalla ja tietämyksellä asia joka ei mene pieleen, Kimin ongelmat on dynaamisella puolella eli auton painonjakautuma ja aerodynaaminen kuorma ei ole stabiili, ts auton balanssi vaihtelee nopeuden ja mutkan mukaan ja jousitusgeometria ei voi sitä täysin kompensoida.
 
Viimeksi muokattu:

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Tuo neutraalius on varmaan tärkeä asia ja Massakin on huomannut sen tänä vuonna. Saari haastatteli Austinissa Rob Smedleyä ja kyseli Williams-kuskien ajotyyleistä ja auton sopivuudesta. Smedley sanoi, että tyylit ovat erilaiset. Valtterilla on hyvin alonsomainen tyyli ja Massalla hyvin erilainen. MUTTA Williams on helppo säätää kummallekin sopivaksi, joten heillä on kaksi nopeaa ja tasavertaista kuskia.
Hmm... huomaako kukaan muu mitään outoa? Massa ei oikein ollut kotonaan Kimin tyylille tehdyssä autossa, mutta hän ei kuitenkaan tykkää myöskään Alonson tyylisestä. Eli jos Kimi aoittaa jarrutuksen ja kääntämisen hiukan aikaisemmin ja Alonso taas jarruttaa myöhään ja voimakkaasti ja kääntää myöhään mutkaan, niin mitäs Massa haluaisi tehdä? Jarruttaa voimakkaasti myöhään ja kääntää aikaisin mutkaan? Vai jarruttaa hellemmin ja kääntää myöhään mutkaan?

Toiset kiritisoivat Kimin mainetta "olla heti nopea laitteella kuin laitteella", koska Kimi ei ole onnistunut sopeutumaan nykyrenkaiden (ja nyt autonkin) luonteeseen. Nuohan EIVÄT ole toisensa poissulkevia asioita. Kimin lahjakkuus on aina näkynyt siinä, että jos nyt heitettäisiin Kimi ja vaikka Alonso jonkin semmoisen laitteen rattiin, jolla kumpikaan ei koskaan ole ajanut, niin todennäköisesti Kimi olisi sillä nopeammin maksimivauhdissaan. Jos sen laitteen käytös taas ei olisi Kimin ajotapaa tukeva, niin Alonso todennäköisesti ajaisi sillä kovempaa päästessään sinuiksi sen kanssa.

Ja edelleen, Alonson sopeutumiskyvystä "vääränlaiseen" autoon ei oikein tiedetä, kun ainoan kerran sen suuntainen peli on ollut kai käsissä kaudella 2007. Eikä sekään ilmeisesti ihan yhtä kaukana ollut Alonson tyylistä kuin tämän päivän Ferrari Kimin tyylistä. Hyvistä sopeutujista ei tule mieleen kuin Shumi ja varauksin Button. Shumihan oli aivan ilmiömäinen siinä, että jos alkoi kesken kisan satamaan, niin kierros tai kaksi ja hän oli selkeästi muita nopeampi (ehkä joitain poikkeuksia lukuunottamatta?). Button sopeutuu myös aika hyvin märälle kelille, mutta onko siinä enemmänkin kyse Buttonin ajotyylistä? Kimi kun siis haluaa jarruttaa vielä kääntäessään, on ymmärrettävästi märällä usein vaikeuksissa. Sadekelillä tuo ei oikein luonnistu, vaan Alonson ajotapa taitaa olla lähimpänä optimaalista, toki mutkaan kääntämiset pitää tapahtua pehmeämmin kuin kuivalla.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1326
No tukivarsien pituus noin metri, joustovara 5cm ja kulma noin 20 astetta. Tulisi mahdollisesti pari milliä mahdollista sivusiirtymää joka ei vaikuta yhtään millään tavalla mihinkään
Veikkaa, että ainakaan sisäänjousto ei ole lähellekään tuota. Oma veikkaus on jossakin 1 cm hujakoilla. Toisaalta ulosjoustoa voi olla huomattavastikin enemmän.
Suurin jousto tehdään edelleen renkailla, johtuen 13 tuuman vanteista = renkaat joustavat, johtuen korkeasta profiilista, todella paljon. Veikkaan pariakin senttiä.

PS teoreettisesti Ferrarin ratkaisussa, jossa raideväli jarrutuksessa ja yleensä painonsiirrossa keulaan, levenee, kääntyv paremmin :wink:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös