#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
En kyllä edelleenkään oikein usko teoriaasi.

Täällä on vähän selitetty tukivarsien geometriaa: http://www.formula1-dictionary.net/keel.html

Paras mekaaninen pito saavutetaan, kun alatukivarsi on mahdollisimman pitkä ja vaakasuora. Kun tukivarsia nostetaan paremman aerodynamiikan toivossa, joudutaan tekemään mekaanisen pidon kanssa kompromisseja.
Hahahaaa, ai joku kroatialainen elektroniikkainssi ja F1 fani onkin nyt F1 asiantuntija. Voi hyvää päivää tätä keskustelun tasoa...:wall::wall::wall:
Pyöränkulmat edeelleenkin saadaan ihan minkälaisiksi tahansa, oli tukivarret ihan miten vaan. Samoin Ackermannin kulma ihan vain muuttamalla raidetangon paikkaa navassa, ellei napa ole jostakin Puntosta kotoisin...not.
Sen sijaan dynaaminen painojakauma voi olla erilainen riippuen tukivarsien paikasta, mutta siitähän nyt ei keskusteltu.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Palaanpa vielä tähän, kun tuli mieleen.

Tuo on sikäli hauska vertailu, että alkukauden tulokset muistuttivat kovasti toisiaan. Molemmat vetivät alkukaudella sijat 1-2-1-3, vieläpä samassa järjestyksessä. Erona vain kauden alku, josta Kimi otti yhden pisteen avauskisasta ja Massalla oli kaksi keskeytystä. Kimillä oli siis Monacon jälkeen ylivoimainen yhden pisteen johto.

Ottaen huomioon miten kausi päättyi, niin minkälainen talli menisi sanomaan, ettei Massa olisi ansainnut mestaruutta? Jos häviää pisteellä, on kyseessä ollut erinomainen kausi, joka vain päättyi katkeraan pettymykseen.


Lähinnä ajattelin tilannetta joka olisi ollut ilman Kimin Ranskan pakoputkiongelmaa. Ehkei ylivoimaista, mutta mielestäni tendenssi kuljettajien nopeuden suhteen oli muuttunut alkukauteen 2007 verraten. Tätä on tietenkin vaikea ilman tallien hallussa olevaa dataa todistaa. Joka tapauksessa auton ilmeisen radikaali muutos käänsi tilanteen selkeästi Massan eduksi, siis 2008(loppukaudesta Kimille annettiin sitten välineet jotka hänelle sopivat paremmin tallipisteiden tähden, mutta aikamoista muljuilua tallilta ja pidän tällaista erittäin ikävänä ja jopa halveksuttavana toimintana).

Mielestäni olisi ollut tuloksellisesti viisaampaa Ferrarin kannalta panostaa Kimiin koko 2008 kauden, koska vauhti oli ainakin suhteellisesti parempaa mitä alkukaudella 2007. Nyt sitten jäi se kuljettajien mestaruus ottamatta. Itse en pidä muutenkaan mistään illallisilla punaviineineen briljeeraamisesta, vaan pitäisin kilpailut ja siihen kuuluvat testitoimenpiteet täysin erillään jonninjoutavista asiaan kuulumattomista kabinettipeleistä, joissa ruskea kieli puhuu suuntaan jos toiseenkin(hypoteesi).
Ja kuten itsekin olet ymmärtänyt, tällaista "palkintoa" Ferrarilla duunailtiin Massalle, kun Kimi halaili teneriffalla persekännissä delfiiniä ojassa.

Noin muuten komppailen aikalailla näkemyksiäsi.

t: Formulastara
 

Lotus 49

Member
Liittynyt
8.11.2014
Viestit
12
Hahahaaa, ai joku kroatialainen elektroniikkainssi ja F1 fani onkin nyt F1 asiantuntija. Voi hyvää päivää tätä keskustelun tasoa...:wall::wall::wall:
Pyöränkulmat edeelleenkin saadaan ihan minkälaisiksi tahansa, oli tukivarret ihan miten vaan. Samoin Ackermannin kulma ihan vain muuttamalla raidetangon paikkaa navassa, ellei napa ole jostakin Puntosta kotoisin...not.
Sen sijaan dynaaminen painojakauma voi olla erilainen riippuen tukivarsien paikasta, mutta siitähän nyt ei keskusteltu.
Kyllä minä sen ymmärrän, että pyöränkulmat saadaan haluttuihin asentoihin jouston eri vaiheissa riippumatta tukivarsien kulmasta, mutta jousituksen liikeratoihin tukivarsien kulma vaikuttaa. Mitä jyrkempi on tukivarsien kulma, sitä enemmän pyörä liikkuu sivuttaissuunnassa jouston aikana.
 

Lotus 49

Member
Liittynyt
8.11.2014
Viestit
12

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Jos tuosta Kimin kaudesta 2008 puhutaan, niin monella tuntuu jääneen käsitys siitä, että Kimi oli koko kauden aivan lapanen Massaan verrattuna. Eihän se ole totuus lähellekään.
Alkukausi meni loistavasti tulosten valossa. Neljän kilpailun jälkeen Kimi johti sarjaa yhdeksällä pisteellä ja vielä viidennenkin Turkin kilpailun jälkeen johti seitsemällä pisteellä. Kuudennessa kisassa Monacossa Kimi ajoi aluksi toisena, mutta turva-autojen ja varikon läpiajorangaistuksen takia oli epäonninen ja putosi alemmas. Kilpailu sitten päättyi ajovirheeseen ja Sutilin perään. Heti seuraavassa kilpailussa Kanadassa meni sitten jopa voitto, tai kakkossija siihen kun Hamilton ajoi perään varikolla...
Ranskasta tuli kakkossija Massan voittaessa tuon Kimin pakoputkiongelman takia.
Kauden puolivälissä Britannian kilpailun jälkeen Hamilton, Massa ja Kimi jakoivat sarjan kärkipaikan 48 pisteellä.
Saksan kilpailu perään oli Kimiltä off-suoritus. Siellä ei saanut parasta irti ja Hamilton ja Massa olivat parempia. Seuraavaksi Unkarissa voisi sanoa Kimillä käyneen tuuriakin, kun Massa keskeytti kärkipaikalta ja Kimi oli kolmas. Kovalainen otti tuossa sen uransa ainoan voiton. Tässä kohtaa Kimi oli pisteissä toisena vain 5 pistettä Hamiltonin perässä.

Sitten tuli surullisen kuuluisa Valencian kilpailu, jossa Kimiltä hajosi moottori ja Massa sekä Hamilton olivat maalissa ykkönen ja kakkonen. Pahin mahdollinen tulos, jonka johdosta Kimi olikin yhtäkkiä Hamiltonin perässä jo 13 pisteen päässä. Tässä kohtaa alkaa kausi jo kääntymään, mutta pahempaa on vielä edessä.
Spa 2008. Kimi nousee hienosti sekä Massan että Hamiltonin ohi kilpailun kärkeen ja hallitsee tapahtumia. Nyt on se paikka tulla vielä mukaan MM-taisteluun.
Loppukilpailusta alkaa kuitenkin tulemaan vettä taivaalta ja Hamilton alkaa kuromaan Kimin johtoa kiinni. Käydään hurja taistelu kilpailun lopussa ja Hamiltonin ajautuessa nurmikolle täällä jo tuuleteltiin. Mitä vielä ja kun leikataan seuraaviin kuviin, niin onkin Kimin vuoro pyöriä nurmikolla. Siitä sitten parikymmentä sekuntia myöhemmin Kimiltä karkaa auto lopullisesti seinään ja MM-taistelu on käytännössä ohi. Massa joka ei tuossa kilpailussa saanut mitään aikaa saa vielä lahjavoiton Hamiltonin rangaistuksen takia, joka oli mielestäni liian kova. Hyötyi toki oikaisussaan Kimiin nähden, mutta kun Kimi oli keskeyttänyt niin rangaistus oli liian kova.

MM-taulukko Span jälkeen:
1. Hamilton 76
2. Massa 74
3. Kubica 58
4. Kimi 57

Singaporessa sitten Kimi ajaa seinään ajovirheen seurauksena. Massalla käy myös epäonnea, kun bensaletku jää kiinni varikolla. Hamilton sai tuossa kilpailussa ilmaista pistejohtoa.
Tämän jälkeen Kimi ajaakin lopuista kolmesta kilpailusta juuri kolmannet sijat ja onnistuu kuitenkin nousemaan MM-taulukossa kolmanneksi.

Omasta mielestäni tuo kausi 2008 ei edes eroa Kimin osalta niin paljon kaudesta 2007. 2008 tuli vain se pari ajovirhettä väärässä paikassa liikaa, jonka johdosta piste-erot venyivät. Alkukausi meni loistavasti, jonka jälkeen pari epäonnekasta kilpailua ja yhtäkkiä oltiinkin takaa-ajajina.
Monelle tuntuu (en foorumia tarkoita) jääneen tuo kausi 2008 mieleen siitä, kuinka Massa vei Kimiä koko kauden kuin märkää rättiä.
Tuo kolmen pisteettömän kilpailun putki(Valencia, Spa, Singapore) tuntuu jättäneen kuvan monelle koko kaudesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Luultavasti kaudet 2008 ja 2009 ovat Kimi Räikkösen osalta jotenkin sekoittuneet fanien muistissa enemmän tai vähemmän keskenään. Ensimainitulla kaudella Räikkönen oli kuitenkin vielä ehkä ihan kaikkiaan arveltuna hyvässä vedossa ja kauden 2009 tilanteet olivat melko lailla huonosta autosta kiinni. Massan loukkaantuminen vain pahensi mielialoja ja tilannetta. Joskin Kimi kyllä palautti paljon Span voitollaan. Sitten tulivatkin Badoer ja Fisichella josta tosin jälkimmäistä ei haukuttu Maikkarin selostuksissa ennen kuin vasta kaiken päätteeksi eli Abu Dhabissa samalla tavalla kuin Badoeria jota haukuttiin oikeastaan ensimetreistä niin Tontun kuin JJ:nkin toimesta.:thumbdown
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Tuo kolmen pisteettömän kilpailun putki(Valencia, Spa, Singapore) tuntuu jättäneen kuvan monelle koko kaudesta.
Span ja Singaporen välissä oli myös pisteetön Monza, jossa Vettel otti sadekelissä avausvoittonsa. Hamilton tuli Kimistä ajamalla ohi ja Kimillä alkoi kulkea vasta kun rata kuivui. Eli 4 pisteetöntä kisaa putkeen.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Span ja Singaporen välissä oli myös pisteetön Monza, jossa Vettel otti sadekelissä avausvoittonsa. Hamilton tuli Kimistä ajamalla ohi ja Kimillä alkoi kulkea vasta kun rata kuivui. Eli 4 pisteetöntä kisaa putkeen.
Monza tosiaan jäi omasta jutusta pois. Hyvä huomio. Näin sairauslomalla flunssaisena ei aivan terävimmillään ole :D

Tosiaan tuo neljän kisan pisteetön putki ratkaisi koko kauden. Kyllähän Kimi tuolla 2008 kaudella teki jopa yllättävän paljon ajovirheitä normaali Kimiin nähden. Kertoo aika hyvin siitäkin kuinka autoa taidettiin Massan mukaan suunnitella siellä Espanjan kilpailun jälkeen. Joka sinänsä oli outoa, kun Kimi kuitenkin johti sarjaa lähes kymmenellä pisteellä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kyllä minä sen ymmärrän, että pyöränkulmat saadaan haluttuihin asentoihin jouston eri vaiheissa riippumatta tukivarsien kulmasta, mutta jousituksen liikeratoihin tukivarsien kulma vaikuttaa. Mitä jyrkempi on tukivarsien kulma, sitä enemmän pyörä liikkuu sivuttaissuunnassa jouston aikana.
Niiden kahden tukivarren tukipiste liikkuu, renkaan kontaktipinta on vasta useamman tukipisteen jälkeen. Kyseinen tukipisteen liikkuminen saadaan nollattua seuraavassa geometrisessa pisteessä(olkatappilinjassa). Formula-1:n joustovaroilla ja Ferrarin tukivarsien kulmilla tosin sekin liike on niin vähäinen että ei sitä tarvitse ottaa huomioon, millin liike tässä suhteessa ei vaikuta yhtään mitään, jo renkaassa on sivusuuntaista joustoa vähintään 5cm. Mutta siis jos tehtäisiin pitkäjoustoisia jousituksia reilusti vinoilla tukivarsilla niin tuota tukivarsien kosketuspisteen muutosta kompensoitaisiin olkatappilinjalla ja mahdollisesti jopa ylimääräisellä nivelellä.

Itse renkaan kosketuskohdan pysyminen tasan samalla etäisyydellä auton keskilinjasta tosin ei tarvitse mitään erikoisia ratkaisuja, ne kaksi tukivartta voivat olla toisiinsa nähden eripituiset ja eri kulmissa mikä aikaansaa olkatappilinjalle juuri halutun kulmamuutoksen joka määrittää renkaan kosketuspisteen tiehen nähden. Ja kyseinen etäisyys ei todellakaan ole suunnittelun pääkohta vaan rengaskulmien pysyminen haluttuna kussakin joustotilanteessa(=kuormitustilanteessa).
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tässä videossa Enrique Scalabroni selittää etutukivarsien kulmien vaikutuksesta autoon, väittäen, että Ferrarin ratkaisu rasittaa enemmän renkaita sivuttaisliikkeen takia.

http://www.youtube.com/watch?v=xqh01JhEjMU

Ja tässä veto- ja työntötankojousituksen eroista.

http://www.youtube.com/watch?v=izRhrcI7S7c (osa 1)

http://www.youtube.com/watch?v=9YvV2Qvp75M (osa2)
Joku ns tietäjä tekee mukatiedettä. Toki jos etujousituksessa olisi renkaiden sivuliikettä niin se rasittaisi eturenkaita mutta kun ei siinä ole, näkeehän sen hidastuskuvista ja matemaattisesti pystyy laskemaan hyvin nopeasti että kyseisillä kulmilla ja liikealueilla mitään sivuttaisliikettä ei tukivarsien kulmien takia voi muodostua.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Koodi:
Lisäksi Kimi oli ainakin kisojen nopeimpien ja todennäköisesti toiseksi nopeimpien kierrosten mukaan kauden 2008 nopein kisakuljettaja. Eikös näitä merkintöjä kertynyt 11, joka kaiketi sivusi Schumin ennätystä? Korjatkaa jos olen väärässä. Kimillä oli jo silloin se ongelma, ettei hän saanut renkaita riittävän nopeasti lämpeämään niiden optimaaliseen toimintaikkunaan -kuin vasta kisassa. Näin aika-ajot ja vesikeli tappoivat aika radikaalisti Kimin vauhdin, jopa enemmän kuin kaudella 2007. Ja tietenkin nämä samat ongelmat ovat edelleen läsnä. Sitten taas jos Kimi saisi kevlar-renkaat niin ongelma saattaisi poistua täysin, kuten Lotuskaudella kävi, silloin myös aika-ajot sujuivat tallitoveriin nähden oikein mallikkaasti.

Toki niitä virheitäkin tuli liikaa 2008, mutta on aiheellista miettiä, olisiko näitä virheitä sattunut Kimin käteen sopivalla autolla -ja alkukaudestahan se vielä sopi hyvinkin. Muistan Kimin suorastaan muikeat kommentit barcelonan jälkeen, kuinka auto on vihdoin saatu hänelle paremmaksi(ei kuitenkaan ihanteelliseksi).

Mut se parempikin olisi mielestäni riittänyt. Nythän tätä ei päästy näkemään. Kiinan Gp, Kimi oli helposti nopeampi kuin Massa, mutta antoi Massan tietenkin mennä ohitseen. Tästähän media innostui, jotta Kimi maksoi potut pottuina. Heh, Kimi ei koskaan myöntänyt mitään "takaisin maksua" Massalle, koska vaikkemme voi varmuudella tietää, Kimi vei ihan kisanopeudellaan edellisen kauden päätöskisan. Ja tästä pääsemmekin vanhaan vääntöön, jossa anti-Kimistit sanoo, että Massa ajoi "tarkoituksella ulos" brasilian viimeisessä mutkassa :D Järkevämpi selitys voisi olla, että latinalaiseen tyyliin Felipe olisi mieluummin antanut Kimille tietä näyttävästi näyttääkseen kaikille, että olisi nopeampi. Vain Kimiä ulos savustaneet tahot antoivat kommentteja, että Massa olisi tarkoituksella päästänyt Kimin ohi.

Totuus kisasta on se, että ensimmäisten pysähdysten jälkeen Kimi ajoi lujempaa ja suuremmalla bensakuormalla, joka mahdollisti varsin turvallisen ohituksen seuraavien varikkokäyntien yhteydessä. Kaikki muu on spekulaatiota.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Joku ns tietäjä tekee mukatiedettä. Toki jos etujousituksessa olisi renkaiden sivuliikettä niin se rasittaisi eturenkaita mutta kun ei siinä ole, näkeehän sen hidastuskuvista ja matemaattisesti pystyy laskemaan hyvin nopeasti että kyseisillä kulmilla ja liikealueilla mitään sivuttaisliikettä ei tukivarsien kulmien takia voi muodostua.
Ovatko omat pohjasi kenties paremmat?
http://en.wikipedia.org/wiki/Enrique_Scalabroni

Totesi myös, että jyrkät kulmat lisää renkaiden camber-kulmien muutoksia. Ja tämähän entisestään lisää renkaiden sivuttaisliikettä.

Vaikka noita liikkeitä pystytään korjaamaan kaikenlaisilla lisänivelillä, niin ei se tarkoita että niitä pakolta F1:ssä käytettäisiin.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ovatko omat pohjasi kenties paremmat?
http://en.wikipedia.org/wiki/Enrique_Scalabroni

Totesi myös, että jyrkät kulmat lisää renkaiden camber-kulmien muutoksia. Ja tämähän entisestään lisää renkaiden sivuttaisliikettä.
No en tiedä miksi kaveri juttelee puuta heinää, nähtävästi alustasuunnittelu ei ole tämän kaverin alaa.

Asiahan on noin yksinkertainen mitä tuossa edelläolevassa on kerrottu yhdellä tukivarrella per pyörä mutta vinoheilurijousitukset on asia erikseen.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Räikköselle tuntuu satavan kehuja ovista ja ikkunoista sekä omilta ja vierailta Brasilian kisan jälkeen. Hyvä Kimi.

Olishan niitä kehuja mukava löytää myös tästä ketjusta, vaihteeksi. Kun on pari viikkoa kritisoitu miestä niin maan perusteellisesti.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Räikköselle tuntuu satavan kehuja ovista ja ikkunoista sekä omilta ja vierailta Brasilian kisan jälkeen. Hyvä Kimi.

Olishan niitä kehuja mukava löytää myös tästä ketjusta, vaihteeksi. Kun on pari viikkoa kritisoitu miestä niin maan perusteellisesti.
Minusta täällä on Kimiä haukuttu ja jumaloitu aina ja kokoajan. Sävy ehkä muuttuu, mutta loppujen lopuksi samaa kehää tässä kierretty jo vuosikausia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös