#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

P1relli

Active member
Liittynyt
22.4.2014
Viestit
39
Keskustelusta nyt unohtuu se, että vaikka Kimi saisi ohjaustuntuman lähelle haluamaansa niin hän ei sillä tavoin saa kuitenkaan renkaita optimilämpöön. Ripustuksen säädöt ei riitä vaan aerodynamiikankin pitäisi toimia. Kylmillä renkailla ei aja kärkijoukkoon aika-ajossa ja keskivaiheilta startatessaan olet likaisessa ilmassa koko kisasi ja se syö renkaita. Ja jälleen aerodynamiikka ei toimi halutusti koska pitoa ei ole ja luisto kuluttaa renkaat.

Eli yksi keskeinen pulma on nämä nykyrenkaat ja Kimin nopeiden ajolinjojen yhdistäminen. Yhtälössä siis ripustuksen säätö, painojakauma ja tasapaino, aerodynaaminen pito ja keskeisimpänä vieläpä alati muuttuvat rengasominaisuudet. Kun lähtökohta on Alonsomaisen kaukana halutusta mutta hallittavana on suuri määrä muuttujia niin säätäminen on kiikkerää kuin mikä. Listasta puuttui vielä voimantuotto joka sekin on ollut hankala hallittava. Ei siis ihme, että insinööritkin toivovat voivansa aloittaa puhtaalta pöydältä. Uusi auto ja kuskeina Vettel ja Räikkönen.

Alonson auto ei vaan ole balanssiltaan neutraali ja toisaalta sellaisenaan ei myöskään koskaan se keskimääräisen radan nopein. Onhan se nyt ihan selvä, että Ferrari on tämän yhtälön miettinyt ja nostanut kädet ylös. Näin emme voi voittaa ja Alonso saa mennä.
Olen aika pitkälti samoilla linjoilla...
Oma kantani on se, että nykyiset renkaat ovat Räikkösen suurin ongelma ja sen vuoksi veikkaan ongelmien jatkuvan myös ensikaudella. 2013 lopussa oli ainakin itselleni selvää, että ongelmat jatkuvat kaudella 2014, näin myös valitettavasti kävi. Ensikaudelle renkaissa ei ole luvassa muutoksia, joten toivon taas olevani väärässä...

2013 kauden renkaiden muutos tuli kauden puolivälin jälkeen, joten Lotus ajan ongelmien hahmottaminen on hieman vaikeaa, ongelmaa yritettiin korjata eritavoin mm. Kimi ajoi ainakin jotain kisoja eri akselivälin autolla kuin Grosjean, ongelmaa ei kuitenkaan saatu hallintaan ja pari viimeistä kisaa Kimi olikin jo sairaslomalla...

Tällä kaudella Räikkönen on pääasiassa pärjännyt mielestäni paremmin hitaammilla syheröisillä radoilla, kuin nopeilla Spa, Suzuka jne. jotka sisältävät pitkiä nopeita mutkia.
Muuttuvia tekijöitä on tietenkin paljon, joten poikkeuksiakin löytyy, päähuomio on kiinnittynyt kuitenkin siihen, että vauhtia ei löydy niillä radoilla, jotka ovat olleet Kimin suosikkiratoja kautta aikain.
Yksi muuttuvista tekijöistä on tietenkin rengasseos, joka yleensä syheröisemmillä radoilla on pehmeämpi.
Viimekisassa, (Brasilia) oli suurimmalla osaa kuskeista ongelmia renkaiden kestävyyden kanssa, Kimillä ei tuntunut olevan ja muutenkin oli huomattavissa, että Kimi oli varsin hyvässä iskussa koko viikonlopun. Mielestäni kahdenpysähdyksen taktiikka ei ollut oikea valinta, muutenkin lähes poikkeuksetta Räikkönen otetaan liian myöhään renkaiden vaihtoon, siinä on sitten aina se kisa paketissa:wall:

Tuntuu jotenkin siltä, että Kimi ei ota renkaista kaikkea hyötyä silloin, kun ne vielä toimivat. Perusajatuksena tuntuu olevan, että päästäisiin ajamaan muutama kierros pitempään, kuin muut joka ei nyt vain toimi, koska muilla on jo uudet renkaat siinä vaiheessa, joilla ajetaan huomattavasti nopeampia kierrosaikoja.

Renkaat ei tietenkään ole se ainoa ongelma ja täällä on puhuttu paljon jousituksesta ja sen geometriasta.
Etupään pito, tarkka vastaavuus on se mitä Kimi hakee autoltaan, Suoraan ajaminen ei ole varmaankaan ongelma kenellekään, aikaerot syntyvät kuskien välillä mutkissa, niihin jarrutettaessa ja mutkista lähtiessä. Hitaissa mutkissa ohjattavuuteen luulisi vaikuttavan eniten renkaiden ja jousituksen, nopeissa mutkissa tietenkin myös, mutta aerodynaaminen pito tulee suurelta osin mukaan.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Toisaalta Alonsollakin vois olla samat viisi mestaruutta hitusen paremmalla tuurilla. Tai no, tuurilla ja tuurilla, oikeastaan jos heppu olis ajanut ns. omia kisojansa (ja jättänyt muiden tekemisiin keskittymisen muille), olisi vissiin suht tod. näk. ajanut mestaruuteen McLarenilla ja pari kertaa Ferrarilla.
Ainahan näitä voi jossitella. Alonso olisi voittanut todennäköisesti vuonna 2012 ilman Grosjeanin Span kolaria ja vuonna 2010 jos Petrov ei olisi ollut koskaan syntynytkään. Kimi taas olisi saattanut voittaa 2005 ilman niitä konerikkoja ja 2003 myös jos olisi välttänyt Pizzonian Jaguarin Barcelonan startissa. Näitä voi keksiä vaikka joka kaudesta. Jos Rosberg voittaa mestaruuden niin voidaan jossitella Spalla ja Hamiltonin teknisillä ongelmilla vaikka kuinka pitkään. Tai tuplapisteillä jos niillä ratkeaa.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Ainahan näitä voi jossitella. Alonso olisi voittanut todennäköisesti vuonna 2012 ilman Grosjeanin Span kolaria ja vuonna 2010 jos Petrov ei olisi ollut koskaan syntynytkään. Kimi taas olisi saattanut voittaa 2005 ilman niitä konerikkoja ja 2003 myös jos olisi välttänyt Pizzonian Jaguarin Barcelonan startissa. Näitä voi keksiä vaikka joka kaudesta. Jos Rosberg voittaa mestaruuden niin voidaan jossitella Spalla ja Hamiltonin teknisillä ongelmilla vaikka kuinka pitkään. Tai tuplapisteillä jos niillä ratkeaa.
Jos jossitellaan, niin voisi rajan vetää kuskin vältettävissä oleviin virheisiin. Menee vähän turhan pitkälle, kun voivotellaan kohti taivasta lentänyttä männänrengasta.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tuo jousituksesta aiheutuva sivusiirtymä, yhdessä renkaan joustavan reunan kanssa saattaa suurentaa värähtelyä, joka huonontaa pitoa kanttarin yli ajettaessa ja pidön palautumista kun rengas palaa tasaisemmalle asfaltille.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Kimi tuntuu vaativan eturenkaat, jotka toimivat parhaimmillaan minimaalisessa luistokulmassa. Käytänössä siis pehmeät seokset, jotka pysyvät optimilämpötilassa ilman runttaamista. Rengasodan aikana valmistajat tekivät tällaisia renkaita, koska pehmein mahdollinen seos on yleensä nopein. Kontrolli bridgestoneilla alkaen 2007 Kimi oli aina enemmän tai vähemmän ongelmissa etupään kanssa. Pirellit on vähän mitä sattuu, mutta superpehmeät tuntuvat toimivan.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Tuntuu jotenkin siltä, että Kimi ei ota renkaista kaikkea hyötyä silloin, kun ne vielä toimivat. Perusajatuksena tuntuu olevan, että päästäisiin ajamaan muutama kierros pitempään, kuin muut joka ei nyt vain toimi, koska muilla on jo uudet renkaat siinä vaiheessa, joilla ajetaan huomattavasti nopeampia kierrosaikoja.
Tätä kyllä tullut aina ihmeteltyä, jos oletetaan Kimin pystyvän säästämään renkaita paremmin, kuin muut. Eikö se tarkoita myös, että ajettaessa yhtä pitkä veto Kimin pitäis pystyä ajamaan kovempaa, kuin muut joten mielestäni kannattaisi ajaa samalla renkaan vaihtovälillä, kuin pahimmat kilpailijat. Poikkeuksena tietenkin omat stintit ovat suhteessa nopeampia ja ulos mitata se hyöty nopeutena, eikä kestävyytenä. Yleensä noiden muita pitempien vetojen ongelma on se, että lopussa taisteleminen on käytännössä aina tuomittu häviämään, jos sulla on selvästi kuluneemmat renkaat, kuin muilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ei se ole aivan samanlaista. Kimin oma tilanne on tietyllä tapaa vähän samanlainen kuin Thierry Boutsenilla oli aikanaan. Jotta ei kuitenkaan mene liikaa vanhojen muisteluun niin erona oli kuitenkin Boutsenin ajoittain sinällään hyökkäävämpi asenne kuin taas Kimi Valtterin tapaan hankii tietyt sijat ja ajoittain ottaa tarvittavat nostot sitä varten kuin tilaisuuksia tulee.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mites Australian, Monacon, Span ja Singaporen kolaroinnit, heikosta aika-ajovauhdista puhumattakaan?

Kausi oli kaikilta mestaruusehdokkailta heikko ja virheitä riitti. Ferrarilla mestaruuteen olisi riittänyt kummalta tahansa kuskilta virheetön ja tasainen kausi. Kumpikaan ei siihen pystynyt. Toki kuka tahansa kuski olisi voittanut mestaruuden millä tahansa kaudella kun riittävästi jossitellaan.
Niin kuin alkuperäisessä viestissä totesin, "Mutta ja mutta ja jos ja jos.".

Aina voi jossitella ja ihmetellä jälkeenpäin. Ja kuten myös totesin, Hamilton nappasi tuon mestaruuden ihan ansaitusti. Mutta ei se silti tarkoita sitä, etteikö se suomalaista F1-fania harmittaisi, että oman suosikin kausi alkoi niin lupaavasti ja sitten menikin niin nopeasti ihan romuiksi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Webberkin ehkä hieman yllättäen kehuu Kimiä epoäsuorasti:

Webberin mielestä sarjan säännöissä on eksytty väärään suuntaan. Esimerkiksi tästä aussikuski nostaa Ferrari-kuljettaja Kimi Räikkösen vaisuiksi jääneet suoritukset tällä kaudella.

- Katsokaa Kimiä. Tämä ei ole kilvanajoa. Jos autoja voisi ajaa kovaa niiden suorituskyvyn äärirajoilla, niin hän olisi kärjessä. Yksi nopea kierros toisensa perään. Nyt hän on täysin turhautunut, Webber sanoi.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/webber-kritisoi-f1-saantoja-kimi-on-taysin-turhautunut/4540770
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kimin suorituskyky on kyllä kärsinyt kovasti tämän vuoden sääntöjen takia. Etenkin nuo renkaat taitavat olla se suurin ongelma. Siihen sitten yhdistettynä vielä kokonaan uudet autot.

Se sitten että ajaisiko Kimi kärjessä, on toinen kysymys, mutta harmi homma sinänsä että tilanne tällä hetkellä on mitä on. Kyllä Kimi on minun mielestäni ehdottomasti sarjan Top 3-5 kuskeja, ja sitä ei Kimin tarvitse ainakaan minulle enää todistella. Niin monta kertaa hän on ajanut sen verran upeita kisoja. Kuka olisi esim. uskonut että hän enää 2009 kauden jälkeen palaisi sarjaan ja pystyisi voittamaankin kisoja. Jopa minä suurena Kimi-fanina olin hieman epäileväinen tuon come-backin suhteen... :eek:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
On se Kimi vaan kova, Webberkin kaiken nähneenä F1-kettuna arvostaa Kimin parhaaksi kuljettajaksi siinä. Koska vain yksi voi olla kärjessä, ja sen pitäisi olla Webberin mukaan juuri Kimi jos autot olisivat edes yhtään normaalimpia eikä tuollaisia sääntöpelleilyn uhreja.
Ei Webber suinkaan Kimiä parhaaksi arvosta. "Kärjessä" tarkoittaa "kärkijoukoissa". Alonso on Webberin mielestä ylivoimaisesti paras F1-kuski. En jaksa edes lähteitä kaivaa kun Webber on asian niin monessa haastattelussa perinpohjaisesti kertonut ja perustellut.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
On se Kimi vaan kova, Webberkin kaiken nähneenä F1-kettuna arvostaa Kimin parhaaksi kuljettajaksi siinä. Koska vain yksi voi olla kärjessä, ja sen pitäisi olla Webberin mukaan juuri Kimi jos autot olisivat edes yhtään normaalimpia eikä tuollaisia sääntöpelleilyn uhreja.
Juuri näin, jos sitä tai tätä niin Kimihän olisi kymmenkertainen maailmanmestari. Edelleen maailman nopein(tm) ja luontaisesti lahjakkain(tm) kuski! Alonsokin joutui nöyrtymään tämän vuoden dominanssin edessä ja luikki karkuun, saa nähdä kuinka kauan menee ennen kuin Vettel sulaa Jäämiehen(tm) edessä. Veikkaan kisaa 18 tai 19.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Onnellinen Kimin puolesta. Viimein tallitoveri, jonka kanssa voi oikeasti tehdä töitä. Ties vaikka motivoivat toisiaan huippusuorituksiin, jos vain auto antaa myöten.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
On se Kimi vaan kova, Webberkin kaiken nähneenä F1-kettuna arvostaa Kimin parhaaksi kuljettajaksi siinä. Koska vain yksi voi olla kärjessä, ja sen pitäisi olla Webberin mukaan juuri Kimi jos autot olisivat edes yhtään normaalimpia eikä tuollaisia sääntöpelleilyn uhreja.
Niin, esimerkiksi Lancia Delta S4 vuoden 1986 loppukauden virityksessä.
 

SweetSuite

Well-known member
Liittynyt
5.9.2009
Viestit
278
Onnellinen Kimin puolesta. Viimein tallitoveri, jonka kanssa voi oikeasti tehdä töitä. Ties vaikka motivoivat toisiaan huippusuorituksiin, jos vain auto antaa myöten.
No tätä toivoo tietty kaikki. En kyllä näe mitään syytä, minkä takia Kimillä ei olisi uransa "paras" tallikaveri tulevilla kausilla. Parhauden tässä tapauksessa tarkoittaen nimenomaan yhteistyötä ja auton kehittämistä. Toisaalta en usko että Kimillä on mitään ongelmia ollut aiemminkaan tallikavereidensa kanssa, sillä lievätkin kuskeihin liittyvät yhteentörmäykset, kritiikit ja kitinät, jos niitä on edes ollut, ovat tulleet nimenomaan aina tallikaverin tai tallin puolelta. Vai muistaako joku hetkiä, jolloin Kimi olisi pahemmin kritisoinut tallikaveriaan? Saattaahan näitäkin olla toki?

Vettelillä sen sijaan oli Webberin kanssa ajoittain hyvinkin kitkerää kilvanajoa, mutta tällöin myös auto oli sarjan paras ja panoksena MM, enkä jaksa uskoa että Ferrari olisi ensi kaudella ainakaan yhtä ylivoimainen. Eli summa summarum; Kimi ajanee maksimissaan kaudet 2015 ja 2016, jonka aikana Vettel hänen tallikaverinaan on varmasti paras mahdollinen vaihtoehto. Mutta jos auto kulkee ja mestaruudet alkavat olla katkolla ja tallikaveri tiellä, niin Vettelillä todennäköisemmin tulee häikäilemättömyys-vaihe silmään samoin kuin aiemmin Red Bullilla, huolimatta ilmeisen läheisestä suhteesta Kimiin. En toki usko tähän millään tavalla, ja odotankin suurella innolla miesten yhteistyön hedelmiä lukemattomien kaksoisvoittojen muodossa ja Ferrarin nostamista vihdoinkin suomalaisten silmissä siitä ikuisesta arkkivihollis-tallista kaikkien suosikiksi ohi McLarenin :thumbup:
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Onnellinen Kimin puolesta. Viimein tallitoveri, jonka kanssa voi oikeasti tehdä töitä. Ties vaikka motivoivat toisiaan huippusuorituksiin, jos vain auto antaa myöten.
Tämän kauden nöyryytyksien jälkeen Vettelin uran kannalta hänen on melkein tuhottava Kimi jotta uskottavuus mediassa ja varikolla säilyy.. koska Alonso löi autolla x Kimin 100-0 niin totta kai Vettelinkin pitää autolla y tehdä sama. Ikäero on niin suuri että Vettelin pitäisi olla parhaassa kiimassa ja tilanne sama kuin Webberin kanssa
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös