P1relli
Active member
- Liittynyt
- 22.4.2014
- Viestit
- 39
Olen aika pitkälti samoilla linjoilla...Keskustelusta nyt unohtuu se, että vaikka Kimi saisi ohjaustuntuman lähelle haluamaansa niin hän ei sillä tavoin saa kuitenkaan renkaita optimilämpöön. Ripustuksen säädöt ei riitä vaan aerodynamiikankin pitäisi toimia. Kylmillä renkailla ei aja kärkijoukkoon aika-ajossa ja keskivaiheilta startatessaan olet likaisessa ilmassa koko kisasi ja se syö renkaita. Ja jälleen aerodynamiikka ei toimi halutusti koska pitoa ei ole ja luisto kuluttaa renkaat.
Eli yksi keskeinen pulma on nämä nykyrenkaat ja Kimin nopeiden ajolinjojen yhdistäminen. Yhtälössä siis ripustuksen säätö, painojakauma ja tasapaino, aerodynaaminen pito ja keskeisimpänä vieläpä alati muuttuvat rengasominaisuudet. Kun lähtökohta on Alonsomaisen kaukana halutusta mutta hallittavana on suuri määrä muuttujia niin säätäminen on kiikkerää kuin mikä. Listasta puuttui vielä voimantuotto joka sekin on ollut hankala hallittava. Ei siis ihme, että insinööritkin toivovat voivansa aloittaa puhtaalta pöydältä. Uusi auto ja kuskeina Vettel ja Räikkönen.
Alonson auto ei vaan ole balanssiltaan neutraali ja toisaalta sellaisenaan ei myöskään koskaan se keskimääräisen radan nopein. Onhan se nyt ihan selvä, että Ferrari on tämän yhtälön miettinyt ja nostanut kädet ylös. Näin emme voi voittaa ja Alonso saa mennä.
Oma kantani on se, että nykyiset renkaat ovat Räikkösen suurin ongelma ja sen vuoksi veikkaan ongelmien jatkuvan myös ensikaudella. 2013 lopussa oli ainakin itselleni selvää, että ongelmat jatkuvat kaudella 2014, näin myös valitettavasti kävi. Ensikaudelle renkaissa ei ole luvassa muutoksia, joten toivon taas olevani väärässä...
2013 kauden renkaiden muutos tuli kauden puolivälin jälkeen, joten Lotus ajan ongelmien hahmottaminen on hieman vaikeaa, ongelmaa yritettiin korjata eritavoin mm. Kimi ajoi ainakin jotain kisoja eri akselivälin autolla kuin Grosjean, ongelmaa ei kuitenkaan saatu hallintaan ja pari viimeistä kisaa Kimi olikin jo sairaslomalla...
Tällä kaudella Räikkönen on pääasiassa pärjännyt mielestäni paremmin hitaammilla syheröisillä radoilla, kuin nopeilla Spa, Suzuka jne. jotka sisältävät pitkiä nopeita mutkia.
Muuttuvia tekijöitä on tietenkin paljon, joten poikkeuksiakin löytyy, päähuomio on kiinnittynyt kuitenkin siihen, että vauhtia ei löydy niillä radoilla, jotka ovat olleet Kimin suosikkiratoja kautta aikain.
Yksi muuttuvista tekijöistä on tietenkin rengasseos, joka yleensä syheröisemmillä radoilla on pehmeämpi.
Viimekisassa, (Brasilia) oli suurimmalla osaa kuskeista ongelmia renkaiden kestävyyden kanssa, Kimillä ei tuntunut olevan ja muutenkin oli huomattavissa, että Kimi oli varsin hyvässä iskussa koko viikonlopun. Mielestäni kahdenpysähdyksen taktiikka ei ollut oikea valinta, muutenkin lähes poikkeuksetta Räikkönen otetaan liian myöhään renkaiden vaihtoon, siinä on sitten aina se kisa paketissa:wall:
Tuntuu jotenkin siltä, että Kimi ei ota renkaista kaikkea hyötyä silloin, kun ne vielä toimivat. Perusajatuksena tuntuu olevan, että päästäisiin ajamaan muutama kierros pitempään, kuin muut joka ei nyt vain toimi, koska muilla on jo uudet renkaat siinä vaiheessa, joilla ajetaan huomattavasti nopeampia kierrosaikoja.
Renkaat ei tietenkään ole se ainoa ongelma ja täällä on puhuttu paljon jousituksesta ja sen geometriasta.
Etupään pito, tarkka vastaavuus on se mitä Kimi hakee autoltaan, Suoraan ajaminen ei ole varmaankaan ongelma kenellekään, aikaerot syntyvät kuskien välillä mutkissa, niihin jarrutettaessa ja mutkista lähtiessä. Hitaissa mutkissa ohjattavuuteen luulisi vaikuttavan eniten renkaiden ja jousituksen, nopeissa mutkissa tietenkin myös, mutta aerodynaaminen pito tulee suurelta osin mukaan.