Liikennevaloja säädetään tahallaan niin, että autoilijat jumittuvat toistuvasti punaisiin, epäilee kansanedustaja Mikko Alatalo.
Alatalo (kesk) aikoo jättää tänään aiheesta eduskunnalle ja erityisesti liikenneministerille osoitetun kirjallisen kysymyksen, joka alkaa seuraavasti: "Liikennevalot on monin paikoin säädetty siten, että kulkuvälineet joutuvat pysähtymään lähes jokaisessa valoristeyksessä punaisiin valoihin. Ilmiö on niin selvä, että se ei voi olla sattumaa."
Alatalo kertoo Iltalehdelle, ettei hänellä ole väitteidensä tueksi varsinaista tieteellistä näyttöä, vaan ne pohjaavat omiin ja ammattiautoilijoiden kokemuksiin. Teoria onkin tuttu jokaiselle, joka on joskus sattunut kaupunkialueella taksin kyytiin:
- En väitä, että näin olisi, mutta jotenkin tuntuu siltä, että liikennesuunnittelijat ovat tarkoituksella vaikeuttamassa autoliikennettä, Alatalo kertoo.
- Kun tulee esimerkiksi Ruskeasuolta kohti keskustaa, joutuu koko ajan pysähtymään valoissa, vaikka olisi melkein tyhjä tie. Jos tämän tarkoitus on maailman pelastaminen, niin tämä ei ole mielestäni kauhean kivaa. Aika jesuiittamaista moraalia, että tarkoitus pyhittää keinot.
Innostaa ylinopeuteen?
Alatalon mielestä vihreän aallon sävyttäminen punaiseen päin ei missään nimessä ole ympäristöteko, sillä toistuvat jarrutukset, kaasutukset ja tyhjäkäynti lisäävät päästöjä. Hän uskoo, että nykyaikaisella tietotekniikalla vihreän aallon toteuttaminen myös ruuhkahuiput huomioiden olisi mahdollista.
- Autoliikennettä vaikeuttavat poliitikot ja liikennesuunnittelijat tulevat tahtomattaan suosineeksi automarkettikulttuuria. Osa keskustaliikkeistä kuihtuu, Alatalo arvostelee.
Kirjallisessa kysymyksessään hän mainitsee "punaisen aallon" haitoiksi myös kasvaneiden polttoainekulujen lyömän loven perheiden ostovoimaan sekä vaarallisen kaahauskulttuurin: "Nykytilanne on vaarallinen monella tavalla. Pääväylillä on havaittu, että jopa joukkoliikennevälineet kiihdyttävät ylinopeuteen ehtiäkseen liikennevaloista ennen kuin valot muuttuvat punaisiksi. --- On väitetty, että vihreistä valoista kyllä ehtii 40- ja 50 km/h -rajoitusalueilla, kun ajaa 80 km/h nopeudella", Alatalo kirjoittaa.