Äkkiseltään mutulla heittäisin, että laskeutumiskiito on lyhyempi. Ensinnäkin koska kone on kevyempi laskeutuessaan kuin lentoonlähtiessään ja toiseksi koska laippojen yms. tms. asennot on laskeutuessa jarruttavampia kuin lentoonlähtiessä. Jälkiminen ei ehkä kuitenkaan kovin iso tekijä. Sen sijaan paino vaikuttaa kahdellakin tavalla eli ensinnäkin kevyemmän koneen liike-energian muuttaminen vaatii vähemmän voimaa ts. laskeutuvan koneen jarruttaminen vaikkapa 200km/h -> 0km/h tapahtuu nopeammin kuin nousevan kiihdyttäminen 0km/h -> 200km/h. Sitten toisaalta laskeutuvan (ja kevyemmän) koneen sakkausnopeus on pienempi eli voidaan lentää hiljaisemmalla vauhdilla, jolloin jarrutettavaa vauhtiakin on vähemmän. Toisaalta toisaalta moottori ei taida samaa työntövoimaa antaa jarruttaessa kuin lentoonlähtiessä, mutta jarrutettaessa sitten taas apuna on rankaiden jarrutusvoima. Eli menepä noista mitään sanomaan.
Kiitoratatarpeeseen sitten taas vaikuttaa se, että lentoonlähtiessä päästään käyttämään kiitorata hyväksi alusta asti kun taas laskeutuessa voidaan herkistellä loppuvetoa hyvinkin pitkälle radan alkupäästä (omaa lentokokemusta löytyy siitäkin kun ei meinannut ekalla yrittämällä kiitoradan pituus piisata, niin eikun uus yritys). Eli laskeutumiseen tarvittava kiitoradan minimipituus on todennäköisesti koneesta riippumatta isompi kuin lentoonlähtöön tarvittava pituus.
Tää nyt tälleen pähkäilypohjalta spekuloiden. Noi kysytyt asiat löytyy varmaan googlettamalla.