Testikausi 2013-2014

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Myönnän heti kättelyssä, että minulla ei ole mitään "parempaa" tietoa tuosta lukemasta, mutta oliko niissä todella noin vähän vääntöä? Ei kuitenkaan tarvitse olla kaksinen katuauton moottori että yltää samaan vääntömomenttiin.

Edit: Kyllä vain 300-400Nm välimaastoon pikaisella googlettamisella jokainen lähde kertoi lukeman asettuvan. Mielenkiintoista ja yllättävää.
Jep. Alhaisen väännön takia niissä harvinaisen hyvä pito olikin kiihdytyksissä. Tosiaan 2 litraisessa 406 diesel Pösössäkin saman verran vääntöä.

E. Sori off-toik
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Okei. En paljoa näihin ERS KERS HERS + muihin juttuihin ole perehtynyt, mutta kyllä tästä kuvasta ainakin saa käsityksen, että pakokaasu pyörittää "tuuletinta":
Tottakai pakokaasut myös pyörittää turbiinia, koska kysessä on turboahdin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
No siis onhan niitä muunkinlaisia turboja kuin pakokaasuturbot, mutta samapa tuolle jääköön off toik minun osaltani ainakin.
Mut pointtihan oli, että osa tuosta pakokaasuista käytetään myös akkujen lataamiseen. Kaikkea pakokaasua ei käytetä turbolle. Näin ollen ilman pakokaasujakin turbolle saadaan painetta. => ei tartte moottorista lähteä kierroksen kierrosta, jotta saadaan turbolle painetta, esim jarrutuksessa/mutkassa voidaan jo turbo "ladata" suoraa varten.

edit: kai. En ole moottoriukkeleita.. tietokonemiehiä
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Niinpä, ehkä kannattaisi kaivella ne fysiikan kirjat esille, jos on niitä koskaan edes lukenutkaan :thumbfh:
Sulle nyt iski ihan suunnaton tarve alkaa vittuilemaan kun havaitsin mielenkiintoisen asian josta arvelin ohimennen kysäistä?

Väännöllä sinällään ei ole mitään tekemistä tehon ja itse asiasa auton kulun kanssa.
Missäs kohtaa olisin väittänyt, että on?


Tehoon tarvitaan tuon kuuluisan väännön lisäksi kierroksia. Ja kuta enemmän kierroksia (siis väännön pysyesä samana) sitä enemmän tehoa. Luulin, että edes nämä ihan alakouluperusasiat oli kunnossa.

ERS:lläkään ei ole kiihdytyksessä mitään virkaa ENNEN kuin kaasu on pohjassa = hyödynnetään bensamoottorin koko teho. Silloin tietysti lisä"moottorilla" saadaan lisää kiihtyvyyttä, olettaen, että ei ala sutimaan. Veikkaan, että F1:llä saa suoraa ajaa jonkin matkaa, ennen kuin ollaan tuossa tilanteesa, että tuota ERS:iä kannattaa laittaa peliin. Eri asia on sitten, jos sitä käytetään bensansäästömielessä = polttomoottorista ei edes oteta kaikkea irti vaan kiihdytetään osakaasulla ja loput sähköllä.

Uskon edelleen, että rengasongelma tulee siitä, että turbo kone on käytökseltään erilainen = vääntö tulee enemmän alakierroksilla, jolloin kiihdytyksessä kaasun hallinta on hankalampaa ja renkaat sutii vaikkei haluaisikaan.
Kun tarkkaan kuunteli vaparikaudella, oli oikeastaan aika hämmästyttävää, että aika usein mutkista ulos lähdetäessä takarenkaat suti hieman (sen kuuli siis moottoriäänistä). Siksi varmaan tilanne on vielä hankalampi turbokoneilla.
Ok!
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
ERS:lläkään ei ole kiihdytyksessä mitään virkaa ENNEN kuin kaasu on pohjassa = hyödynnetään bensamoottorin koko teho. Silloin tietysti lisä"moottorilla" saadaan lisää kiihtyvyyttä, olettaen, että ei ala sutimaan. Veikkaan, että F1:llä saa suoraa ajaa jonkin matkaa, ennen kuin ollaan tuossa tilanteesa, että tuota ERS:iä kannattaa laittaa peliin. Eri asia on sitten, jos sitä käytetään bensansäästömielessä = polttomoottorista ei edes oteta kaikkea irti vaan kiihdytetään osakaasulla ja loput sähköllä.
ERS ≠ sähkömoottori....
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Tommoset yliviisaat vauhtimiehet on ylihyviä pilaamaan keskusteluja \o/
Mutta muutoin hyvä lukea tätäkin toikkia, niin opin minäkin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Okei. En paljoa näihin ERS KERS HERS + muihin juttuihin ole perehtynyt, mutta kyllä tästä kuvasta ainakin saa käsityksen, että pakokaasu pyörittää "tuuletinta":
Nähdäänkö ensi kaudella lopultakin keskipakoputki?

:eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nähdäänkö ensi kaudella lopultakin keskipakoputki?
Kyllä, pakollisena. Loppuu se pakokaasujen hyödyntäminen, jota FIA on yrittänyt suitsia jo jonkin aikaa (paitsi että varmaan tuohonkin jotain keksitään). Sen takia myös se "beam wing" poistui takasiiven alaosasta, ettei nyt alettaisi hyödyntää sitten sitä, kun pakoputki on korkeammalla.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Ole hyvä vaan. Luulisi, että f1-aiheisella foorumilla, porukalla olisi edes jonkinlainen tietämys tekniikasta.
Se ei liity tekniikan tietämyksern, jos käyttää vähän väärää sanaa, josta kuitenkin kaikki ymmärtävät pointin. Ja ne kermaperseet jotka ei ymmärrä niin sitten ei ymmärrä. Minä en tästä aiheesta enään keskustele.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Se ei liity tekniikan tietämyksern, jos käyttää vähän väärää sanaa, josta kuitenkin kaikki ymmärtävät pointin. Ja ne kermaperseet jotka ei ymmärrä niin sitten ei ymmärrä. Minä en tästä aiheesta enään keskustele.

Kysehän oli tästä:
Okei. En paljoa näihin ERS KERS HERS + muihin juttuihin ole perehtynyt, mutta kyllä tästä kuvasta ainakin saa käsityksen, että pakokaasu pyörittää "tuuletinta":
Pointti on juurikin siinä, että koska kysessä on turbo, niin silloin pakokaasut juurikin pyörittää turbiinia ja aloit itse vänkää vastaan.
 

Fassion

Well-known member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
50
Niinpä, ehkä kannattaisi kaivella ne fysiikan kirjat esille, jos on niitä koskaan edes lukenutkaan :thumbfh:
Mikähän tarve meillä ihmisillä on sellaseen pätemiseen ja toisia "alentavaan" kohteluun, jos tiedämme jostakin asiasta jotakin. Sanotaan, että tieto lisää voimaa, mutta tuoko se myös vaatimuksen olla ylimielinen? Eikö vain voisi jakaa sitä omaa kovalla vaivalla hankittua tietoa nöyränä toisille ja olla ylpeä siitä, että osaan tämän asian, joten no miksipä hitossa en opettaisi/valistaisi muita joita asia kiinnostaa. En todellakaan kohdista tätä henkilökohtaisesti kehenkään, vaan yleismaalisesti. Tässä on vaan oiva esimerkki siitä, miten me ihmiset toimitaan näissä tilanteissa. Ärsyttävää.

Sidostan tämän viestin formuloiden testikauteen toteamalla, että tämmöiset tapahtumat (Rosbergin lusikallinen housussa -hetki) on aika valitettavia, mutta näinhän ne viat ja ongelmat noista renkaista löytyy. Kyllähän kuskit ja tallit tietää, mitä ovat tekemässä ja siinä mielessä on vastuullista formuloiden kannalta, että renkaita tullaan testaamaan. Näissä kuitenkin voisi käydä pahastikkin ja miten "noloa" se oiskaan esimerkiksi loukkaantua pahasti rengastestien vuoksi, kun ei edes ajella kilpaa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Onnistuukohan ja onkohan hyötyä brake boostingista näissä tulevissa koneissa. Sitähän voisi käyttää hyödyksi esim mutkan jälkeen ohittaessa ?
 
Ylös