Testikausi 2013-2014

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko ollut puhe, tekikö ns. "shakedown" testiä jo ennen Jereziä kukaan muu kuin Mercedes ja Toro Rosso?

Mersu sai varmasti pienen pienen (varaslähtömäisen) edun virallisiin testeihin lähdettäessä muihin isoihin talleihin verrattuna.
Tolla logiikalla myös Renun olisi pitänyt saada parempi lähtö, kerta Toro Rosso teki PR-ajot myös ennen Jereziä... Vaan eipä se heitä auttanut.

Uskon kuitenkin itsekin, että PR-ajot oli se mikä Mersun päästi niin hyvin kilometrejä keräämään.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tolla logiikalla myös Renun olisi pitänyt saada parempi lähtö, kerta Toro Rosso teki PR-ajot myös ennen Jereziä... Vaan eipä se heitä auttanut.

Uskon kuitenkin itsekin, että PR-ajot oli se mikä Mersun päästi niin hyvin kilometrejä keräämään.
Myönnetään että logiikkani vuosi hieman, ja olet aivan oikeassa. :thumbup:

Mutta olisiko esim. Red Bull ehtinyt reagoida ongelmiin jo ennen Jereziä, jos olisi tehnyt shakdownin ennen sitä?
Esim. mainitun Toro Rosson testithän menivät sitten kuitenkin verrattain paremmin kuin RB:n.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Mutta olisiko esim. Red Bull ehtinyt reagoida ongelmiin jo ennen Jereziä, jos olisi tehnyt shakdownin ennen sitä?
Jaa, RB:llä kuitenkin oli jo etukäteen tiedossa, etteivät he Jerezissä pahemmin testaile. Eipä sitä muuten olis etukäteen laitettu avainhenkilöiden lehdistötilaisuuksia keskelle testipäivää.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Jaa, RB:llä kuitenkin oli jo etukäteen tiedossa, etteivät he Jerezissä pahemmin testaile. Eipä sitä muuten olis etukäteen laitettu avainhenkilöiden lehdistötilaisuuksia keskelle testipäivää.
Joo, kiinnostaisi kyllä tietää se että missä vaiheessa päättivät tuon testailemattomuutensa/lehdistöavoimuutensa.....?
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Kertokaas mulle että onko kiellettyä ajaa autoa vaikka dynossa kokonaisena autona tehtaalla? On jotenkin uskomatonta että vehkeet tuodaan testiin ja todetaan että ne syttyy palamaan jos niillä koittaa körötellä kolme kierrosta. Tiedän kyllä että nämä hommat on tälläsen perus datsunin virittäjän ymmärryksen ulkpuolella,mutta jotenkin tuntuu että joku sääntö kieltää kokonaisen auton ajamisen dynossa, koska kyllä tuollaiset viat olisi tullut esiin ennen radalle viemistä. Luulisi kyllä muutenkin että mootoridynollakin olisi tuollaiset viat olla jo hoidettuna.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kertokaas mulle että onko kiellettyä ajaa autoa vaikka dynossa kokonaisena autona tehtaalla? On jotenkin uskomatonta että vehkeet tuodaan testiin ja todetaan että ne syttyy palamaan jos niillä koittaa körötellä kolme kierrosta. Tiedän kyllä että nämä hommat on tälläsen perus datsunin virittäjän ymmärryksen ulkpuolella,mutta jotenkin tuntuu että joku sääntö kieltää kokonaisen auton ajamisen dynossa, koska kyllä tuollaiset viat olisi tullut esiin ennen radalle viemistä. Luulisi kyllä muutenkin että mootoridynollakin olisi tuollaiset viat olla jo hoidettuna.
Eikös ainakin tunneliin kokonaisen auton vienti ole kiellettyä? Mitäs ne mallit on? 60%?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Luulisi olevan mahdotonta valvoa mitä tiimit tekevät vapaa-ajallaan. Maan alle vaan salainen laboratorio ja siellä kuormittaa
konetta lämpöhuoneessa niin tuollaiset viat kyllä saa hoitoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luulisi olevan mahdotonta valvoa mitä tiimit tekevät vapaa-ajallaan. Maan alle vaan salainen laboratorio ja siellä kuormittaa konetta lämpöhuoneessa niin tuollaiset viat kyllä saa hoitoon.
McLarenin animaatiothan paljastivat, että heillä on teknologiakeskuksensa alla salainen testirata. ;)

FOTA:n resurssirajoitukset lähinnä perustuivat hurskaille toiveille, että kun on jotain yhdessä sovittu, niin kaikki noudattavat. Eihän se onnistunut, kun välittömästi alkoi epäilyt siitä, että Red Bull tulkitsee rajoituksia vapaamielisemmin kuin muut.

FIA:lla on kattojärjestönä ja puolueettomana osapuolena mahdollisuus paremmin valvoa, joskin selkeä budjettikatto olisi edelleen selkeämpi ratkaisu kuin yksittäisten resurssien rajoittaminen. Siihen oltaneen menossakin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Luulisi olevan mahdotonta valvoa mitä tiimit tekevät vapaa-ajallaan. Maan alle vaan salainen laboratorio ja siellä kuormittaa
konetta lämpöhuoneessa niin tuollaiset viat kyllä saa hoitoon.
Ja sitten kun tuo tieto todennäköisesti vuotaa ulos esimerkiksi henkilövaihtojen yhteydessä, niin voi olla kovat rangaistukset tiedossa. Ei varmaankaan ole riskinarvoista toimintaa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Budjettikatto tuottaa vain lisää byrokratiaa ja yllättäen vain haittaa pienten tallien kasvumahdollisuuksia, kun suuret operoivat yhä sillä samalla rahamäärällä, mutta kikkailevat tilinpäätöksen näyttämään siltä että katon alla pysyttiin ja heittämällä. Budjettikaton sijaan voisi puhua ihan kulukatosta, budjetiksi kun voi raapusta mitä paskaa tahansa koska se on - suomenkielisen vastineensa mukaisesti - tulo- ja menoarvio.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Budjettikatto tuottaa vain lisää byrokratiaa ja yllättäen vain haittaa pienten tallien kasvumahdollisuuksia, kun suuret operoivat yhä sillä samalla rahamäärällä, mutta kikkailevat tilinpäätöksen näyttämään siltä että katon alla pysyttiin ja heittämällä. Budjettikaton sijaan voisi puhua ihan kulukatosta, budjetiksi kun voi raapusta mitä paskaa tahansa koska se on - suomenkielisen vastineensa mukaisesti - tulo- ja menoarvio.
Kulukattoon toki viittasin. "Cost cap" oli homman nimi FIA:n alkuperäisessäkin esityksessä. Eihän siinä koko budjettia rajoiteta, koska palkat ja markkinointi jää ulkopuolelle.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Missä kohtaa niin kerrottiin?
Kommenteissa:

36. Posted By: Bullish
Date: February 9th, 2014 @ 4:18 am
James,

Is there any detail on how the filming day went? How many laps etc. Good to know if the car ran trouble free or not.

Thanks

James Allen Reply:
February 9th, 2014 at 1:11 pm

One lap apparently
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Paljonkohan tuossa säästää... säästöjen vuoksi ne varmaan on "pienoismalleja"

Tuskin niitä kuluja pystytään tehokkaasti valvomaan ja joillakin talleilla on varmaan paremmat

mahdollisuudet kiertää kulukattoa kuin toisilla ja varmasti sitä kierretäänkin...

Ei varmaan auta muu kuin jäädyttää yhä enemmän kehitystyötä.. :thumbfh:
Sitä en osaa sanoa. Kuitenkin siirtyminen 50% mallista 60%:seen, antaa tarkempia tuloksia. Toisaalta taas tunneleissakin on eroja, ja niistä saadut tulokset eivät 'oikein' tahdo aina toimia käytännössä. Muutenhan tuo olisikin helppoa ja kaikki autot olisivat samanlaiset, jos vain yksi totuus tulisi tulokseksi.

Tulevat testi on kauden tärkein testi. Moottorikehitys jäädytetään ja kisakausi alkaa, joten ne aerodynaamisetkin ratkaisut pitää tehdä aika pitkälti nyt. Seuraava iso steppi on sitten Barcelonassa. Varmaan McLarenin saama kohtelu takaripustuksista aiheuttaa toimenpiteitä 'kaikille'. Tosin luulen että 3 tiimiä on jo aika pitkällä sen suunnittelussa, jos se hyväkstytään, mutta samalla se muuttaa myös muuta autoa.

Ainakin itse odotan, mitä muutoksia Jerezin testistä tallit ovat tehneet. Ja siksipä juuri Rellu-tallit ovat nyt hieman liemessä tuon kehityksen kanssa, kun kilometrejä ei ole.
 
Ylös