Amatööriveikkaus on että Kimi/Fernando ajaa samoilla säädöillä yms specseillä simua ja samalla tuulitunneli humisee kaiken aikaa kun saadaan uutta dataa reaalimaailmasta. Nämä kun yhdistetään ni hyvä tulee, toivottavasti..Testeissä kaikilla muilla tiimeillä paitsi Ferrarilla, myös toinen kuski pyörii varikkotiloissa kun toinen on ajamassa. Onkohan Ferrarille tästä haittaa auton kehityksessä, kun Alonsoa ja Räikköstä ei tunnu kiinnostavan toistensa testit samassa määrin kuin muilla tiimikaveruksilla?
No on kyllä aika kaukaa haettu teoria, että siitä olisi jotain hyötyä, että toinen norkoilee jossain pilttuun uumenissa toisen ajaessa. Siitä ei nimittäin ole mitään hyötyä. Hyödyt tulevat siitä, että kummankin ajaessa saadut havainnot kootaan yhteen ja analysoidaan rinnakkain. Lisäksi edellisen session dataa käytetään tietenkin seuraavan session pohjana ja kuski B saa silloin yhteenvedon kuski A:n ajamisista ja havinnoista, jotta ymmärtää, miksi jotain tehdään tietyllä tavalla ja voi verrata niitä omiin havaintoihinsa. Ja näitä juttujahan Ferkulla nimenomaan tehdään, kuten Alonsonkin on jo kertonut. Molempien data on kummankin käytössä.Testeissä kaikilla muilla tiimeillä paitsi Ferrarilla, myös toinen kuski pyörii varikkotiloissa kun toinen on ajamassa. Onkohan Ferrarille tästä haittaa auton kehityksessä, kun Alonsoa ja Räikköstä ei tunnu kiinnostavan toistensa testit samassa määrin kuin muilla tiimikaveruksilla?
Vai että muut kuskit ihan huvikseen siellä norkoilevat päiviä tekemättä mitään hyödyllistä?No on kyllä aika kaukaa haettu teoria, että siitä olisi jotain hyötyä, että toinen norkoilee jossain pilttuun uumenissa toisen ajaessa. Siitä ei nimittäin ole mitään hyötyä. Hyödyt tulevat siitä, että kummankin ajaessa saadut havainnot kootaan yhteen ja analysoidaan rinnakkain. Lisäksi edellisen session dataa käytetään tietenkin seuraavan session pohjana ja kuski B saa silloin yhteenvedon kuski A:n ajamisista ja havinnoista, jotta ymmärtää, miksi jotain tehdään tietyllä tavalla ja voi verrata niitä omiin havaintoihinsa. Ja näitä juttujahan Ferkulla nimenomaan tehdään, kuten Alonsonkin on jo kertonut. Molempien data on kummankin käytössä.
Ja muistetaan nyt edelleen se, etteivät ne kuskit edelleenkään sitä autoa kehitä vaan pääsääntöisesti ainoastaan antavat palautetta.
Eiköhän siellä pidetään palaveria sun muuta, missä on inssit ja kuskit paikalla. Alonso ja Kimi ovat noissa ympyröissä niin kauan pyörineet, että en ihmettele jos ei kiinnosta olla varikkopilttuussa ihmettelemässä, kun toinen kiertää rataa.Vai että muut kuskit ihan huvikseen siellä norkoilevat päiviä tekemättä mitään hyödyllistä?
Kyllä he ovat siellä imemässä oppia siitä mitkä ovat toisen kuskin mielipiteet autosta ja miten hän itse niitä voisi hyödyntää. Mitkään yhteenvedot eivät voi paikata sitä ymmärrystä, minkä menettää sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.
Jota voidaan sanoa auton kehittämiseksi. Toteutuksen hoitaa sitten talli. Toisaalta eihän autokauppias Jope Ruonansuukaan halunnut siihen ottaa kantaa, kun asiakas tuli valittamaan, että hänen ostamansa bemari kulutti 16 litraa satasella, että onko auto vai moottori joka sen bensan oikeastaan kuluttaa.Ja muistetaan nyt edelleen se, etteivät ne kuskit edelleenkään sitä autoa kehitä vaan pääsääntöisesti ainoastaan antavat palautetta.
Tämä olisi yllätys. Milloin Ferrarilta on tullut viimeksi jokin poikkeava etua tuova ominaisuus, ilman, että se olisi kopioitu muilta? Toivottavasti nyt tulee, ellei autossa jo ole jotain sellaista.Jotain käänteentekevän mullistavaa odotan aero-osastolle, jos ei tällä viikolla, niin viimeistään Australiaan. Sit ihmetellään! :thumbup:
Olihan niillä silloin Kimin Ferrari-alkuaikoina taipuva pohja vai mikä olikaan, joka sitten heti ensimmäisen voiton jälkeen taidettiin kieltää.Tämä olisi yllätys. Milloin Ferrarilta on tullut viimeksi jokin poikkeava etua tuova ominaisuus, ilman, että se olisi kopioitu muilta? Toivottavasti nyt tulee, ellei autossa jo ole jotain sellaista.
Perustan tämän harhaoppini sille, ettei Ferkkuun ole julkistamisen jälkeen laitettu oikein mitään uutta näkyvää osaa.Tämä olisi yllätys. Milloin Ferrarilta on tullut viimeksi jokin poikkeava etua tuova ominaisuus, ilman, että se olisi kopioitu muilta? Toivottavasti nyt tulee, ellei autossa jo ole jotain sellaista.
Siellä joku Alonsoa fanittava Mercedeksen dominoinnista tietämätön kiihkoilee.
Sillon, joskus niillä meni se reikä keulan läpi, joka tuotiin vasta viimeiseen testiin, ettei muut pystyny kopioimaan kovasti vakuutettiin, ettei sen merkitys ole kovin suuri, mutta varmaan ideana oli saada muut pohtimaan ja käyttämään resursseja siihen.Tämä olisi yllätys. Milloin Ferrarilta on tullut viimeksi jokin poikkeava etua tuova ominaisuus, ilman, että se olisi kopioitu muilta? Toivottavasti nyt tulee, ellei autossa jo ole jotain sellaista.
just tätä juttua itekkin muistelin... mut eiks se ollut et ferrari toi sen "reikäsen keulan" 2008 barcelonan kisaan, jonka kimi voitti paalulta.. ?Sillon, joskus niillä meni se reikä keulan läpi, joka tuotiin vasta viimeiseen testiin, ettei muut pystyny kopioimaan kovasti vakuutettiin, ettei sen merkitys ole kovin suuri, mutta varmaan ideana oli saada muut pohtimaan ja käyttämään resursseja siihen.
Jep.Kimi ajoi paalulle vaivaisen sekunnin (0.9 jtn) erolla alonsoon.Siis Melbournessa 2007.Malesiassa olikin sitten "normipohja",kun MCLaren sai valituksensa läpi.Ne oli aikoja ne.Olihan niillä silloin Kimin Ferrari-alkuaikoina taipuva pohja vai mikä olikaan, joka sitten heti ensimmäisen voiton jälkeen taidettiin kieltää.
Alle puolen sekunnin erolla. Kisakierrosajoissa sitten täysi sekunti.Jep.Kimi ajoi paalulle vaivaisen sekunnin (0.9 jtn) erolla alonsoon.Siis Melbournessa 2007.
Kimi ei ole ollut pariin tuntiin radalla, huolestuttavaa.Kimi ajanut vain 12 kierrosta. Nicolla ksassa jo 52 kierrosta.