Testikausi 2013-2014

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
13 tuumaiset vanteet ovat sellainen muinaisjäänne, jota olen ihmetellyt. Hyvä jos lähitulevaisuudessa siirrytään isompiin.
No juu, mut taas sääntö, joka pistää autoja melkolailla uusiksi? Siis jos toteutuu. Itsekin toki tän kannalla, mut ois voinu jo edellisten suurten muutosten nippuun mahduttaa. KOKOAJAN tulee isoja muutoksia. Säästelkää siinä sitten ku aiemmat datat voi heittää arkistoon lähes joka kausi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No juu, mut taas sääntö, joka pistää autoja melkolailla uusiksi? Siis jos toteutuu. Itsekin toki tän kannalla, mut ois voinu jo edellisten suurten muutosten nippuun mahduttaa. KOKOAJAN tulee isoja muutoksia. Säästelkää siinä sitten ku aiemmat datat voi heittää arkistoon lähes joka kausi.
Mielestäni selkeitä muutoksia saisi tulla vuoden tai pari tai ainakin kolmen välein, ettei mene niin kuin vuosituhannen alkupuolella että sama talli hallitsee 9 vuotta putkeen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9342
Mietin, että mitä vuosia voidaan mahduttaa isojen muutosten ryhmään. Teknisten muutosten osalta ainakin:
1994
1998
2009
2014

2003 tehtiin kilpailusääntöihin merkittäviä muutoksia.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mietin, että mitä vuosia voidaan mahduttaa isojen muutosten ryhmään. Teknisten muutosten osalta ainakin:
1994
1998
2009
2014

2003 tehtiin kilpailusääntöihin merkittäviä muutoksia.
Mut kyllä tässä itsellä alkaa kohta tuleen jo ähky näiden muutosten kans. Ei niitä vissii sit niin paljoa ole ollukkaan? Tuntuu vaa ettei meinaa perässä pysyä noiden kans vaikka kokoajan lajia seuraa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Onhan tuo nyt ihan eri juttu typerännäköisiin 13-tuumaisiin verrattuna. Voisi kuvitella että ohjausvastekin noilla on erilainen, lailla siviiliiautoissa. Ehkä voisi jopa olla helpotus Räikköselle.
Onhan noi 18 tuumaset komeemmat kuin nykyiset. Tärkempänä kuin vanteet, pitäisin kuitenkin F1:n äänimaailman palauttamista ansaitsemalleen tasolle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä parantaa ulkonäköä isommat pyörät.
Not. (Tai eihän siis pyörät edes ole suuremmat, vanteet vain.)

Heti näyttää enemmän halvalta amerikanformulalta.

Tosiasiassa tallit tietenkään eivät käyttäisi mitään näyttäviä tuunausvanteita, vaan ne tehtäisiin aerodynamiikan ehdoilla. Eli tuollaisia ulkonäkölähtöisiä puolavanteita ei nähtäisi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Not. (Tai eihän siis pyörät edes ole suuremmat, vanteet vain.)
kyllä tässä kuvassa ainakin näyttää, että myös rengas olisi halkaisijaltaan isompi ja Pirellin videossa puhutaan suuremmasta kosketuspinta-alasta rataan. Voihan kuva toki myös valehdella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kyllä tässä kuvassa ainakin näyttää, että myös rengas olisi halkaisijaltaan isompi ja Pirellin videossa puhutaan suuremmasta kosketuspinta-alasta rataan. Voihan kuva toki myös valehdella.
Kuvan perusteella toki halkaisijakin on isompi, mikä tekee renkaasta laittoman muutenkin kuin vanteen osalta (tosin saderenkaat taitavat nykyäänkin olla halkaisijaltaan isompia, mutta saderenkaista kaiketi ei ollut kyse?). Renkaan sivuprofiilin muutos tekee isompivanteisen renkaan kosketuspinta-alasta jo sinällään suuremman.

-Edit- Ajatusvirhe, poistin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
kyllä tässä kuvassa ainakin näyttää, että myös rengas olisi halkaisijaltaan isompi ja Pirellin videossa puhutaan suuremmasta kosketuspinta-alasta rataan. Voihan kuva toki myös valehdella.
Optinen harha. Vanteiden katveita katsomalla näkee että kuva on otettu enempi isomman vanteen edestä, ja vääristymät ovat suuria eli kuva on otettu varsin läheltä ja korkeusharha korostuu.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Optinen harha. Vanteiden katveita katsomalla näkee että kuva on otettu enempi isomman vanteen edestä, ja vääristymät ovat suuria eli kuva on otettu varsin läheltä ja korkeusharha korostuu.
Näin on näppylät.

Edit: näemmä ei sittenkään.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niin, 18 tuuman renkaat oli kyllä 30mm isommat halkaisijaltaan jos Pirelliä on uskominen :

The new tyres tested today have the same width as the current 13-inch tyres (245mm at the front and 325mm at the rear) but a diameter that is bigger by 30mm. The weight is approximately the same as the 13-inch tyre, because although the diameter is bigger, there is a smaller sidewall. The total weight, including the rim, is around 4 kilograms heavier.

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/news/2014/07/09/18-inch-concept-tyre-test-silverstone-9-july-2014/
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
No 13 tuumaisen vanteen kanssa renkaassa on iso ilmatila jonka tähden
rengas ja sen toimivuus on aika iso osa myös jousituksen/vaimennuksen
kokonais toimivuutta.

Joten jos tuosta ketjusta yhden osuus pienenee niin toisen osuus kasvaa
eli 18 tuumaisilla jousitukselle/vaimennuksella tulee isompi osa ja se osa
on helpommin säädettävissä olevaa asiaa.

Summana vois ajatella että 18 tuumaisilla pitäis löytyä "helpommin" säädöt joka kuskille.
Nykyformuloissa (siis jo 80- luvun lopulta lähtien) rengas on ollut jousituksen pääasiallinen joustava elementti. Jos on pulannut esim F3.n kanssa (harvat F1:n :) ) niin varsinkin etujousitus on ihan järjettömän jäykkä. Eli koko jousituksen liikerata on todella pieni. Siirto 18 tuumaisiin olisi todella radikaali koko auton kannalta, koska jousitus pitää suunnitella kokonaan uusiksi. Samalla, kuten edellä hyvin todettu, jousituksen liikerata moninkertaistuisi, jolloin, oletan, sen säätäminen olisi hieman helpompaa. Kyllä minulle kelpaisi.
 
Ylös