No 13 tuumaisen vanteen kanssa renkaassa on iso ilmatila jonka tähden
rengas ja sen toimivuus on aika iso osa myös jousituksen/vaimennuksen
kokonais toimivuutta.
Joten jos tuosta ketjusta yhden osuus pienenee niin toisen osuus kasvaa
eli 18 tuumaisilla jousitukselle/vaimennuksella tulee isompi osa ja se osa
on helpommin säädettävissä olevaa asiaa.
Summana vois ajatella että 18 tuumaisilla pitäis löytyä "helpommin" säädöt joka kuskille.
Nykyformuloissa (siis jo 80- luvun lopulta lähtien) rengas on ollut jousituksen pääasiallinen joustava elementti. Jos on pulannut esim F3.n kanssa (harvat F1:n
) niin varsinkin etujousitus on ihan järjettömän jäykkä. Eli koko jousituksen liikerata on todella pieni. Siirto 18 tuumaisiin olisi todella radikaali koko auton kannalta, koska jousitus pitää suunnitella kokonaan uusiksi. Samalla, kuten edellä hyvin todettu, jousituksen liikerata moninkertaistuisi, jolloin, oletan, sen säätäminen olisi hieman helpompaa. Kyllä minulle kelpaisi.