Lotus F1 Team 2014: Huipulta pohjalle?

Montezemolo

Well-known member
Liittynyt
28.11.2013
Viestit
87
Kas tässäpä aikamoinen huhu: http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288626345598.html

Siinä menisi kyllä Heikin ajopaikka.
Vaikka Caterham on keikkunut peränpitäjänä viime vuodet, on Tony pyörittänyt tallia sinällään fiksusti ettei olla perse auki joka puolelle. En näe että suostuisi fuusioon Lotuksen kanssa, mitä hän siitä hyötyisi? Napsii parhaat inssit, Grossun+Totalin sekä suunnittelijat Enstonesta ja antaa lopun tiimin kaatua. Tuskin kaipaa bulleroa ja lopezia soppaa hämmentämään.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eipä Lotuksella ole tarjottavana kuin toimiva runko, mikä taas ei sovellu helposti ensi vuoden moottorille ja säännöille. Tuskinpa Lotuksella on pystytty panostamaan juuri mitään ensi vuoden autoon.

Lotuksella on tarjota Caterhamille helvetinmoiset velat ja epäuskottava visio ensi vuoden auton pärjäämisestä, sehän on jo menettänyt niin paljon poppoota Caterhamille, jotka tietävät missä vaiheessa ensi vuoden auton suunnittelu on.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jopas jotakin.

Mikä tulisi tallin nimeksi? Team Catus? :D


Ei vais, eiköhän se ole tuo feikki-Lotus joka menettäisi nimensä.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Naurahdin, kun Boullier sanoi Maldonadon ja Grosjeanin yllättävän ensi kaudella. Vaikka nyt Grosjean on ollut tosi hyvä aina Koreasta lähtien, niin silti en jaksa uskoa, että Maldonado pystyy mihinkään. Tiedä vaikkei ole koko talli enään ennsvuonna pystyssäkään...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eli feikki-Lotus ja ent. Lotus siis yhdistyisivät. Mistä se kolmas saataisiin?
Kummallakaan ei ole autonvalmistaja-Lotukseen ja alkuperäiseen Team Lotukseen mitään linkkiä, joten Caterham olisi järkevämpi nimi yhdistymisen tapahtuessa.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
Kummallakaan ei ole autonvalmistaja-Lotukseen ja alkuperäiseen Team Lotukseen mitään linkkiä, joten Caterham olisi järkevämpi nimi yhdistymisen tapahtuessa.

Vieläkös Fernandes omistaa Team Lotus Nimen?

'Team Lotus Caterham - Renault' olisi aika huikea nimi, tai vaihtoehtoisesti simppeli 'Team Lotus' ja moottorien nimeksi Caterham.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Se on harmi, että suurin osa tuon tallin mahdollisista rahakumppaneista ja sponsoriehdokkaista ovat olleet etenkin viime aikojen perusteella hieman hämäräperäisiä yrityksiä. Tallin pysyessä pystyssä ensi kauteen ainakin alkukaudesta talli voi yltää mihin vain, mutta sitten suorituskyky alkaa laskea taas nopeasti alas.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Tallin pysyessä pystyssä ensi kauteen ainakin alkukaudesta talli voi yltää mihin vain, mutta sitten suorituskyky alkaa laskea taas nopeasti alas.
Taas? Eikö se tälläkin kaudella pikemminkin parantunut alkusyksyn jälkeen kauden loppua kohden? Viime vuonnakin ainoa voitto tuli vasta aivan kauden kalkkiviivoilla.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
Ei hyvä.. onnistuukohan auton suunnittelu ilman moottoria?
Eiköhän se suunnittelu ole tapahtunut rellun konetta silmälläpitäen. Maksujen kanssa tosin voi käydä kesken kauden "Arrowssit", mikäli tämä tiimi tulee edes Melbourneen asti selviämään, kun Maldon mainos miljooniakaan ei voi velkojen maksuun käyttää.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Taas? Eikö se tälläkin kaudella pikemminkin parantunut alkusyksyn jälkeen kauden loppua kohden? Viime vuonnakin ainoa voitto tuli vasta aivan kauden kalkkiviivoilla.
Se, että ainoa voitto tuli vasta viime kauden lopussa, antaa aika väärän kuvan tallin iskukyvystä. Vuonna 2012 talli ei saanut muita podiumsijoituksia viimeisen kahdeksan kisan aikana (Monzasta eteenpäin)

Tällä kaudella vauhti kyllä riitti hyvin koko kauden.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei hyvä.. onnistuukohan auton suunnittelu ilman moottoria?
Kai nämä uudetkin koneet on vakioiduilla kiinnityksillä ja mitoilla. V8:ien yhteydessä mielestäni tuollaiset tuli sääntöihin. Esim. Brawn vaihtoi aika ongelmitta ihan viime hetkillä Hondan Mersuun.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kai nämä uudetkin koneet on vakioiduilla kiinnityksillä ja mitoilla. V8:ien yhteydessä mielestäni tuollaiset tuli sääntöihin. Esim. Brawn vaihtoi aika ongelmitta ihan viime hetkillä Hondan Mersuun.
Vaikka kiinnitykset eivät olisi ongelma, niin moottoreiden koko, paino ja muoto ovat varmasti erilaisia. Todennäköisin syy moottorivalinnan puuttumiseen on raha, toimittaja kun haluaa saada maksun.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kai nämä uudetkin koneet on vakioiduilla kiinnityksillä ja mitoilla. V8:ien yhteydessä mielestäni tuollaiset tuli sääntöihin. Esim. Brawn vaihtoi aika ongelmitta ihan viime hetkillä Hondan Mersuun.
Käsittääkseni ei menyt ongelmitta koska Mercedes käytti hyvinkin erilaista jäähdytystä kuin Honda.
Lisäksi kannattaa muistaa että vaikka kiinnitykset olisikin OK, niin moottorin koko, paketointi ja kiinnitys vaihdelaatikkoon (jotka tiimit rakentaa itse) ei sitten standardi enää olekaan.
Eli kompromisseja pitäisi tehdä jos ei tarkempia detaljeja moottorista saa....
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mitäs mieltä "standardimoottoreissa" sitten on, jos koneet eivät käykään heittämällä toistensa tilalle? F1:ssä saattaisi olla useampikin moottorivalmistaja, jos V6:n ohella esim. R4 olisi sallittu rakenne. :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
Mitäs mieltä "standardimoottoreissa" sitten on, jos koneet eivät käykkään heittämällä toistensa tilalle? F1:ssä saattaisi olla useampikin moottorivalmistaja, jos V6:n ohella esim. R4 olisi sallittu rakenne. :confused:

No olisikohan kenties taas vain ja ainoastaan kustannussyistä*. Moottorityyppejä vaihdettaisiin jopa kesken kautta, mikäli sitä ei olisi erikseen kielletty ja vaikka se olisikin kiellettyä, niin kulisseissa kyhäiltäisiin ja testailtaisiin jo ihan varmuudenkin vuoksi useampaa erilaista mottia.

*paitsi tietenkin lisäksi myös suorituskykyerot saattaisi lähteä täysin käsistä.


Itselle tulee "standardimoottoreista" ensimmäisenä mieleen FIA:n vanha haave saada jokaiseen autoon Cosworthin kone, joka vain uudelleennimettäisiin tiimin tai sen yhteistyökumppanin mukaan. : yuck :
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nascar tyyliin vaan sinetoidyt moottorit(tietty määrä) joista sitten talli valitsisi omansa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No olisikohan kenties taas vain ja ainoastaan kustannussyistä*. Moottorityyppejä vaihdettaisiin jopa kesken kautta, mikäli sitä ei olisi erikseen kielletty ja vaikka se olisikin kiellettyä, niin kulisseissa kyhäiltäisiin ja testailtaisiin jo ihan varmuudenkin vuoksi useampaa erilaista mottia.

*paitsi tietenkin lisäksi myös suorituskykyerot saattaisi lähteä täysin käsistä.
Sääntömuutoksia ja rajoituksia perustellaan aina kisojen saamiseksi tasaväkisemmiksi. Kuitenkin eräs "punahärkä" on saanut hallita lajia viime vuodet suvereenisti, koska on keksinyt jotain aerodynaamisesti ylivertaista. Muilla talleilla ei ole ollut mahdollista kehittää mitään tuota ylivoimaa kompensoivaa esim. tehokkaampaa moottoria vaan Vettel on hallinut kisoja "tasaväkisesti" viikonlopusta toiseen. :dunno:
 
Ylös