Lotus F1 Team 2014: Huipulta pohjalle?

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Eric Boullier ‏@eboullier 10 h
Dear Followers, I have never received any offers and I have not resigned from LF1. Thanks for your support
Olikohan mitään perää edes siinä eroamisessa. Vaikka toisaalta mitäs muutakaan Eric tässä vaiheessa ilmottaisi.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
En usko, että Lootusta tullaan näkemään Australian lähtöruudukossa.
 

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Toivo elää, että Maldonadoa ei tarvitse katsella enää ensi kaudella :ahem: Grosjeanin kannalta vähän sääli kun alkoi jo vauhti ja varmuus löytymään loppukaudesta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
En usko, että Lootusta tullaan näkemään Australian lähtöruudukossa.
Kieltämättä Lotuksen tilanne näyttää huonolta etenkin kun Quantumin kanssa ei olla vieläkään päästy sopimukseen ja sieltä ei näytä olevan tulossa yhtään rahaa Lotukselle.

Mitä pidemmälle venyy Lotuksen rahoituksen varmistuminen sitä varmempaa on ainakin se, että ensi kaudella ei ainakaan tarvitse menestystä odottaa, koska jos uusi auto ei valmistu helmikuun testeihin ei sillä voi mitenkään menestyä ainakaan heti kauden alussa.

Vielä pahemmaksi tilanne muuttuu jos rahoituksen kuntoon saamisen takia sopimus ensi kauden moottoreista venyy helmikuun testien jälkeiselle ajalle, koska silloin voi käydä niin nolosti, että ensimmäisenä kisaviikonloppuna huomataan, että moottori ei sovi sille tarkoitettuun tilaan ja sen takia joudutaan jättämään ensimmäinen kisa väliin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Asian yksiselitteinen kieltäminen twitterissä on mitä suurin varmistus asian toteutumiselle.
Boullier mitään kieltänyt. Hän sanoi, ettei ole vielä eronnut ja ettei ole vielä saanut tarjouksia muualta. Neuvotteluista hän ei maininnut mitään.

Minä olin hyvin pessimistinen Lotuksen tilanteesta tuossa heti kauden päätyttyä, mutta päinvastoin olen nyt alkanut uskoa, että Lotus tulee kyllä olemaan gridillä vielä ensi kauden. Siitä eteenpäin ei kehtaa esittää arvauksia.

Muistutetaan taas kerran, että valtaosa siitä velasta on tallin omistajalle Geniille. Normaalistihan omistajat rahoittaisivat tallejaan, jos on tarvis, mutta Lopez & Lux sen sijaan vain lainasivat rahaa tiimille.
Ei sillä ole mitään väliä. Velka on velkaa. Genii on tallin omistaja eikä heidän tarvitsisi lainata rahaa omalle yhtiölleen, jos sitoutuminen olisi terveellä tasolla. Heidän ainoa motiivinsa tallin omistamiselle on rahan takominen, ja koska rahaa ei näytä tulevan mistään suunnasta eikä kukaan edes halua ostaa tallia pois, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää silloin ajaa toiminta alas. Konkurssi.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä pidemmälle venyy Lotuksen rahoituksen varmistuminen sitä varmempaa on ainakin se, että ensi kaudella ei ainakaan tarvitse menestystä odottaa, koska jos uusi auto ei valmistu helmikuun testeihin ei sillä voi mitenkään menestyä ainakaan heti kauden alussa.
Paitsi jos Genii lainaa lisää rahaa pitääksen pyörät pyörimässä.
Ei sillä ole mitään väliä. Velka on velkaa. Genii on tallin omistaja eikä heidän tarvitsisi lainata rahaa omalle yhtiölleen, jos sitoutuminen olisi terveellä tasolla. Heidän ainoa motiivinsa tallin omistamiselle on rahan takominen, ja koska rahaa ei näytä tulevan mistään suunnasta eikä kukaan edes halua ostaa tallia pois, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää silloin ajaa toiminta alas. Konkurssi.
Genii on sijoitusyhtiö, totta kai sen perimmäinen tarkoitus on hyötyä sijoituksestaan. Mutta ajamalla toiminnan alas se ei siitä ainakaan hyödy vaan kärsii kaikki tappiot itse. Geniin kannattaa nimenomaan pitää Lotus myytävässä kunnossa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Lisäksi kannattaa muistaa että vaikka kiinnitykset olisikin OK, niin moottorin koko, paketointi ja kiinnitys vaihdelaatikkoon (jotka tiimit rakentaa itse) ei sitten standardi enää olekaan.
Eli kompromisseja pitäisi tehdä jos ei tarkempia detaljeja moottorista saa....
Kaikki nuo mitä mainitsit on standardoitu eli sen suhteen moottorin vaihtaminen ei ole mikään ongelma. Minimipaino ja painopisteet on myös standardoitu mutta nyt uusilla moottoreilla valmistajat eivät minimipainoon pääse.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
En usko, että Lootusta tullaan näkemään Australian lähtöruudukossa.
Vähän alan jo itsekin tuohon uskomaan. Ellei sitten yhdisty Caterhamin kanssa.
Samaa olen itsekkin ajatellut, pahalta näyttää.Mutta joku jo mainitsikin että Maldo saa tässä kohtaa sellaisen palkan minkä
ansaitsee ja varsinkin silloin JOS williams saa kohtuu hyvän paketin aikaiseksi, sääli Grosjeanii mutta...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Genii on sijoitusyhtiö, totta kai sen perimmäinen tarkoitus on hyötyä sijoituksestaan. Mutta ajamalla toiminnan alas se ei siitä ainakaan hyödy vaan kärsii kaikki tappiot itse. Geniin kannattaa nimenomaan pitää Lotus myytävässä kunnossa.
Täysin päinvastoin. Lotus on tappiollinen bisnes eikä velkakierrettä olla onnistuttu katkaisemaan. Tallin myyntiarvo on juuri nyt lakipisteessään mutta se ei mene kaupaksi. Jos Lotus olisi omavarainen, niin tallia voisi toki roikuttaa mukana sarjassa ja toivoa, että joku sen poimii pois ja siinä sivussa maksaa Geniille sen itse sijoittamat rahat takaisin. Velkaa kuitenkin tulee lisää joka vuosi – joka päivä – mutta tallin arvo ei voi kasvaa rajattomasti. Jossain välissä täytyy siis ymmärtää, että tallin ylläpito on bisnesnäkökulmasta tyhmää ja toivotonta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Lotuksen tilanne mysteeri - lappu luukulle?
Siltähän tuo kieltämättä ja valitettavasti vaikuttaa jos moottorisopimusta ei ole vielä 3,5kk ennen kauden alkamista.

Eipä toki ollut Brawn GP:lläkään ja hyvinhän se meni. Mutta toki eri lähtökohdat kaikkiaan nyt Lotuksella.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Lotuksen tilanne mysteeri - lappu luukulle?
Eipä tämä yllättäisi, pätevä väki on kaikonnut muualle joten menestymisen eväät syöty moneksi vuodeksi eteenpäin. Taisi Kimiltä jäädä palkka vuodelta 2013 kokonaan saamatta, jota Kimin 5 miljoonaan palkkaa tyytyminen vahvasti puoltaa mutta tämä ei käynyt Lotukselle! (Miksi ihmeessä kukaan joka aikoo jatkaa toimintaa kieltäytyisi kuljettajan palkan alentamisesta 15 miljoonalla????)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eipä tämä yllättäisi, pätevä väki on kaikonnut muualle joten menestymisen eväät syöty moneksi vuodeksi eteenpäin. Taisi Kimiltä jäädä palkka vuodelta 2013 kokonaan saamatta, jota Kimin 5 miljoonaan palkkaa tyytyminen vahvasti puoltaa mutta tämä ei käynyt Lotukselle! (Miksi ihmeessä kukaan joka aikoo jatkaa toimintaa kieltäytyisi kuljettajan palkan alentamisesta 15 miljoonalla????)
Mä luulen, että Lotus olisi ollut halukas maksamaan tuon 5 milliä, muttei pystynyt. Ilmeisesti Lotuksen tilanne tällä hetkellä on sellainen, että tavarantoimittajat tekevät ainoastaan käteiskauppaa ja rahaa tulee kuskisponssien ja palkintorahojen myötä. Moottorista lienee tehty esisopimus, mutta se julkistetaan vasta silloin kun rahaa on toimittajalle ilmestynyt. Jos taas rahaa ei tule, niin ei tule moottoreita tai osiakaan, vastaavasti työntekijätkin häippäsevät, ei ilman rahaa kovin kauan kukaan pärjää.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Lotuksen tilanne on aika v***rallaan. :nope:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Testit alkavat kuukauden päästä, joten eiköhän ensi kauden menestyshaaveet voida minimissään kuopata.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Kukas foorumilainen lähtee Lotukselle "talousselvittäjäksi" (katso tapaus: Quantum). Budjetti lienee aika tiukalla, kun Twitter-mieskin tuntuu viettävän sapattia aiempaa enemmän.
 
Ylös