Lotus F1 Team 2014: Huipulta pohjalle?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mutta mistä ihmeestä Lotus olisi saanut käsiinsä 2014-mallin Rellun moottorin speksit? Ei ne varmaankaan netistä löydy ja Rellu nyt ei varmaan ihan huvikseen lähettele niitä kelle tahansa niitä pyytävälle, ellei ole nimiä paperissa. 2013-moottorin spekseistä tuskin on mitään iloa kun kaikki muuttuu niin totaalisesti.
Mä uskon Lotuksella olevan sitova esisopimus Renaultin kanssa ja sen perusteella ne moottorin specsit on myös tiedossa. Lopullinen sopimus tulee voimaan rahan liikahtaessa moottorintoimittajalle. Sitä rahaa Lotuksella ei ole. Lotuksen johto ruinaa omilta ja ksukien sponsoreilta rahaa, mitä ne taas eivät ole valmiita lähettämään ennen järkeviä vakuuksia kauden tai edes sen alun ajamisesta. Berniehän sanoi vielä fiksaavansa siten, että Räikkösen rästissä olevat liksat maksettaisiin palkintorahoista.

Lotuksen tahatilanne taitaa olla aika mahdoton. Uskottavuus on mennyt eikä omistajien ja johdon sekoilut ja katteetomat lupaukset tilannetta paranna.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mä uskon Lotuksella olevan sitova esisopimus Renaultin kanssa ja sen perusteella ne moottorin specsit on myös tiedossa. Lopullinen sopimus tulee voimaan rahan liikahtaessa moottorintoimittajalle. Sitä rahaa Lotuksella ei ole. Lotuksen johto ruinaa omilta ja ksukien sponsoreilta rahaa, mitä ne taas eivät ole valmiita lähettämään ennen järkeviä vakuuksia kauden tai edes sen alun ajamisesta. Berniehän sanoi vielä fiksaavansa siten, että Räikkösen rästissä olevat liksat maksettaisiin palkintorahoista.

Lotuksen tahatilanne taitaa olla aika mahdoton. Uskottavuus on mennyt eikä omistajien ja johdon sekoilut ja katteetomat lupaukset tilannetta paranna.
Joo, ihan uskottava skenaario kyllä, mutten siltikään usko, että autoa on voitu ihan 100% varmuudella suunnitella, koska vaikka esisopimus olisikin, en usko, että Rellu ihan kaikkia yksityiskohtia moottoristaan on Lotukselle antanut ja toisaalta eihän sitä moottoria vain sinne työnnetä sellaisenaan vaan lopullinen kokonaisuus on aina auton, voimansiirron ja rungon yhteensovittamista, jolloin myös moottoriin tehdään viilauksia kun nähdään miten se istuu autoon ja se taas tietenkin vaikuttaa omalta osaltaan autoon. Tätä ei varmasti ole voitu tehdä kunnolla tässä tilanteessa, joten en voi uskoa, että auto olisi siinä kunnossa, että sillä voisi lähteä edes teoriassa ajamaan lähiaikoina vaikka moottorit saataisiin huomenna.

Ihme muuten, ettei mikään media ole ainakaan minun huomatakseni enää kirjoitellut mitään siitä Ijazista. Ei sillä, että siitä varmaankaan mitään kirjotettavaa juuri olisikaan, mutta luulisi, että joku olisi jo kuumottanut tallia ja miestä itseään asiasta. Olisi vain kiva kuulla viimeisimmät selitykset. Rahathan kun ovat kuitenkin olleet matkalla kaiken aikaa ;)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mä uskon Lotuksella olevan sitova esisopimus Renaultin kanssa ja sen perusteella ne moottorin specsit on myös tiedossa. Lopullinen sopimus tulee voimaan rahan liikahtaessa moottorintoimittajalle.
Noin myös uskoisin asian olevan. Tässä nämä Boullierin aiemmat puheet, joka viittaisi moiseen, että Rellun moottoreilla mentäisiin.

http://www.jamesallenonf1.com/2013/08/boullier-optimistic-raikkonen-will-stay-with-lotus-next-season/
“We also have a strong relationship with Renault and having the engine manufacturer working closely with you is very important so we can simulate what we can expect for next year.”
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lotuksen tahatilanne taitaa olla aika mahdoton. Uskottavuus on mennyt eikä omistajien ja johdon sekoilut ja katteetomat lupaukset tilannetta paranna.
Pahaltahan tuo kuulostaa kuinka paljon väkeä on lähtenyt vuoden aikana, mutta toisaalta se on tervettä, operaatioita on pakko ajaa alas ja suhteuttaa taloudellisiin realiteetteihin. Ehkä sieltä vielä vakaannutaan perus-keskikastin tiimiksi Maldonadon rahojen turvin, jos kausi saadaan käyntiin?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pahaltahan tuo kuulostaa kuinka paljon väkeä on lähtenyt vuoden aikana, mutta toisaalta se on tervettä, operaatioita on pakko ajaa alas ja suhteuttaa taloudellisiin realiteetteihin. Ehkä sieltä vielä vakaannutaan perus-keskikastin tiimiksi Maldonadon rahojen turvin, jos kausi saadaan käyntiin?
Jos kuvitellaan Maldonadon ja Grosjeanin tuovan yhteensä 50 miljoonaa ja maksusta saataisiin ennen kauden alkua puolet, niin sillä ehkä saataisiin valtaosa tavarantoimittajien erääntyneistä laskuista maksettua, mutta eipä siitä ylimääräistä jäisi tämän kauden osiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
On vaikeaa kyllä menestyä jäännösrahoilla tulevalla kaudella eikä kyllä hyvältä näytä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Kyllä sääli Romainille. Pastor nyt ei F1:siin kuulukkaann. Mitäs tallipaikkoja on vielä jäljellä? Saattaa olla tyrkyllä nämä kaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyllä ainakin Maldonado olisi jättirahoineen tarjolla näihin talleihin. Grosjean ei niinkään. Paitsi luoton ollessa äärimmäistä.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Pastoria ei tosiaan tulisi pätkääkään ikävä, tosin se nyt rahoineen on tuskin mihinkään lopullisesti häviämässä. Romain alkoi viime kauden lopussa olla ihan näyttävässä lennossa ja ansaitsisi ilman muuta paikkansa tuolla.

Jos tuo talli katoaisi nyt ihan vallan kokonaan pois, niin samalla ruudukosta lähtisi melkoinen kaistale historiaa ja menestystä. Nyky-Lotuksen edeltäjätallit ovat kuitenkin voittaneet viimeisen 20 kauden aikana viidesosan kaikista kuljettajien maailmanmestaruuksista. Vain Ferrarilla on samalta ajalta parempi saldo.

Ja ajoihan mm. Ayrton Senna ensimmäiset kisansa nyky-Lotuksen esi-isätiimissä Tolemanilla.
 

Montezemolo

Well-known member
Liittynyt
28.11.2013
Viestit
87
Caterham nappaa toisen Lotuksen kuskeista tuomaan hynät ja sitten Tony käy hakemassa Heikin golfkentältä talvitesteihin.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Ymmärsin tästä spekulaatiosta, ettei Lotukselle ole toimitettu moottoreita, vaan pelkästään tiedot niistä. Tämä ei kuitenkaan ihan istu yksiin sen kanssa, että lähes kaikki törmäystestit on suoritettu?

Miten muokattavissa nuo ostettavat moottorit tai muut paketit yleisesti ovat? Turbot, pakoputket, imusarjat, kerssit yms.? Sijoittelu, vääntely, kääntely?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ymmärsin tästä spekulaatiosta, ettei Lotukselle ole toimitettu moottoreita, vaan pelkästään tiedot niistä. Tämä ei kuitenkaan ihan istu yksiin sen kanssa, että lähes kaikki törmäystestit on suoritettu?

Miten muokattavissa nuo ostettavat moottorit tai muut paketit yleisesti ovat? Turbot, pakoputket, imusarjat, kerssit yms.? Sijoittelu, vääntely, kääntely?
Heti aluksi on pakko tunnustaa, etten oikeasti tiedä aiheesta mitään. Nyt kun se on todettu, voidaankin siirtyä spekulaatioon. Eli käsittääkseni nämä tämän päivän asiakasmoottorit eivät ole mitään one size fits all -tyyppisiä toteutuksia, kuten joskus aikanaan mm. Cosworthin koneet, vaan niitä muokataan aika paljonkin sopimaan yhteen auton kanssa. Moottoritoimittajalla on asiakastalleille mm. ihan oma tekninen tiimi, joka tuota työtä sitten käytännössä tekee yhdessä tallin henkilökunnan kanssa.

Sinänsä nostit kyllä varsin validin kysymyksen tuosta törmäystestiasiasta. Ei autoa tosiaan voi mitenkään järkevästi mielestäni törmäystestata, ellei siinä ole noin olennaista osaa kiinni. Ellei sitten joko a) testejä varten autoon voida laittaa vaikka viime vuoden kone (vaikkei oikeasti edes toimisi autossa) tai b) testausmenetelmät ovat vähän kehittyneempiä kuin kuvittelemme ja niissä todella tässä vaiheessa testataan vain runkoa. Sitten on myös vaihtoehto c eli se, ettei Lotus ole oikeasti missään törmäystesteissä käynytkään. En nyt kuitenkaan usko, että ihan noin suoraan valehdeltaisiin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288640145575.html
Eli Lotus koittaa saada ilmaiseksi moottorit rellulta.. Tarjoo mainostilaa kun rahaa ei ole :)
Yrittänyttähän ei laiteta, joten ihan fiksu veto kokeilla tuota oljenkortta. Ongelma vain taitaa olla siinä, että tuskin Rellullakaan ollaan tässä vaiheessa kovinkaan optimistisia Lotuksen mahdollisuuksista alkavalla kaudella, joten sinänsä tervetullut lisänäkyvyys omalle brändille ei välttämättä enää olisikaan niin positiivista, jos auto kisaisi pääasiassa Marussian ja Caterhamin kanssa.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Heti aluksi on pakko tunnustaa, etten oikeasti tiedä aiheesta mitään. Nyt kun se on todettu, voidaankin siirtyä spekulaatioon. Eli käsittääkseni nämä tämän päivän asiakasmoottorit eivät ole mitään one size fits all -tyyppisiä toteutuksia, kuten joskus aikanaan mm. Cosworthin koneet, vaan niitä muokataan aika paljonkin sopimaan yhteen auton kanssa. Moottoritoimittajalla on asiakastalleille mm. ihan oma tekninen tiimi, joka tuota työtä sitten käytännössä tekee yhdessä tallin henkilökunnan kanssa.

Sinänsä nostit kyllä varsin validin kysymyksen tuosta törmäystestiasiasta. Ei autoa tosiaan voi mitenkään järkevästi mielestäni törmäystestata, ellei siinä ole noin olennaista osaa kiinni. Ellei sitten joko a) testejä varten autoon voida laittaa vaikka viime vuoden kone (vaikkei oikeasti edes toimisi autossa) tai b) testausmenetelmät ovat vähän kehittyneempiä kuin kuvittelemme ja niissä todella tässä vaiheessa testataan vain runkoa. Sitten on myös vaihtoehto c eli se, ettei Lotus ole oikeasti missään törmäystesteissä käynytkään. En nyt kuitenkaan usko, että ihan noin suoraan valehdeltaisiin.
Tuohon muokattavuuteen en enempää ota kantaa, mutta voisin järkeillä asian niin, että about kaikki muu on muokattavissa paitsi lohko.

Testeistä: kohta a ei tunnu toimivalta, koska täytyyhän uuden ja vanhan moottorin olla täysin erilaisia/kokoisia/painoisia ja kiinnitysten olla eri kohdissa. Voi vanhaa toki muokata uutta vastaavaksi, mutta ei mahdu järkeen, että sen kanssa voi mennä virallisiin testeihin. Kohta b: varmasti voidaan testata eri alueita eri tavoin, mutta "etupään testit tekemättä" viittaa alueeseen, jossa ei moottoria ole eikä tule. Kohta c: "Kimin palkat maksettu", "Quantumin rahat matkalla". Mitkä isot tai keskikokoiset tiimit ovat viime vuosina skipanneet ekat testit? Menee vähän ot:ksi, sori.

Tämä kaikki on sitä kuuluisaa mutua ja spekulaatiota. Iltiksen jutun pohjalta voi mutuilla lisää, että ehkä Lotus on saanut kinuttua moottorin itselleen. Onhan kyseessä kuitenkin entinen Renault.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
On ihan hyvin mahdollista, että Lotus on toimittanut moottorin kuoren tai vastaavan suunnittelua varten.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
On ihan hyvin mahdollista, että Lotus on toimittanut moottorin kuoren tai vastaavan suunnittelua varten.
Ihan kuin muistelen nähneeni joskus jossakin kuvan sellaisesta "dummy-moottorista" jota käytetään suunnittelussa apuna. Eli sellainen oikean moottorin näköinen/kokoinen kimpale jossa on kaikki tarvittavat kiinnityspisteet ym. mutta ei siis ole toimiva moottori.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitkä isot tai keskikokoiset tiimit ovat viime vuosina skipanneet ekat testit?
Mercedes (tavallaan) 2012. Ensimmäisellä testiviikolla skippasivat ensimmäisen päivän ja ajoivat loppuviikon vanhalla autolla. Sanoivat tarvitsevansa aikaa uuden auton kehitykseen. Lisäksi Lotushan skippasi yhden viikon (yhtä aamupäivää lukuunottamatta) hajallisen rungon takia. Se tosin oli toinen testiviikko, ei ensimmäinen.

Tänä vuonna vanhasta autosta ei olisi juurikaan hyötyä edes renkaiden testaamiseen, sen verran autojen ominaisuudet muuttuvat.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
RB skippasi viime kauden alussa ekat testit ja samoin Brawn 2009, mutta Brawnin tapauksessa vertailu ei ihan toimi kun Honda oli jo edellisellä kaudella siirtänyt kaikki voimavarat seuraavaan kauteen, mistä Brawn sitten keräsi hedelmät.

Lisäksi alkavalla kaudella jokainen rataminuutti on aiempaa arvokkaampi, koska tuntemattomia tekijöitä on yhtälössä huomattavasti enemmän kuin aiempina vuosina.
 
Ylös