Heti aluksi on pakko tunnustaa, etten oikeasti tiedä aiheesta mitään. Nyt kun se on todettu, voidaankin siirtyä spekulaatioon. Eli käsittääkseni nämä tämän päivän asiakasmoottorit eivät ole mitään one size fits all -tyyppisiä toteutuksia, kuten joskus aikanaan mm. Cosworthin koneet, vaan niitä muokataan aika paljonkin sopimaan yhteen auton kanssa.
Itse moottorin ja voimansiirron ymppääminen runkoon, uskokaa tai älkää on aika triviaali juttu. Ennen wanhaan moottorihan kiinnitettiin lohkon etureunasta ja kannesta(kansista) monocokkiin ja vaihdelaatikko luonnollisesti peräpäähän, that's it. Nyt on kuulemma palattu taas siihen, että moottoin sivuilla on tukirangat, kun todella ennenwanhaan. En tiedä miksi.
Mutta: tuo nyt on näissä uusissa voimansiirtopaketeissa se triviaalein juttu. Uskon, että kaiken muun sovittaminen se vasta projekti on. Eihän sillä tiedolla minkä kokoinen on akkupaketti vielä paljoa tee. Se pitää myös laittaa oikeaan paikkaan, kaapelit jne ja huolehtia jäähdytyksestä oikein. Lisäksi moottorin, ahtimen, ERS:n ja ahtoilman jäähdytykset pitää suunnitella. Ja, poiketen teinipoikien ahdinprojekteista, näissä kaikki jähdyttimet pyritään tekemään niin PIENIKSI kuin mahdollista, jotta aerodynamiikkaa saadaan optimaaliseksi. On siinä pähkimistä, koska eihän kukaan tiedä etukäteen tarkasti noiden parametreja.
Sönkötyksen lopputulos: Lotus ja kaikki muutkin tallit, menettävät nyt todella paljon arvokasta testiaikaa verrattuna esim viime vuoteen. Silloinhan enemmän viilattiin autoja kuin sanan varsinaisessa merkityksessä testattiin. Veikkaan, että juuri noita jäähdytyksiä joudutaan muuttamaan ensi testien jälkeen aika radikaalisesti...ja aivan, ne vaikuttaa sitten myös aerodynamiikkaan. Hommia piisaa.