Lotus F1 Team 2014: Huipulta pohjalle?

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
No niin, Lotus on vajonnut tasolle, jossa kuvittelevat, että hähmäinen kuva tarralla varustetusta hiilikuidun palasta saisi suuren yleisön vakuuttumaan siitä, että kaikki on kunnossa. :nope:
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Näköjään ainakin PR-osastolla on vielä joku töissä. :alppu:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mercedes (tavallaan) 2012. Ensimmäisellä testiviikolla skippasivat ensimmäisen päivän ja ajoivat loppuviikon vanhalla autolla. Sanoivat tarvitsevansa aikaa uuden auton kehitykseen. Lisäksi Lotushan skippasi yhden viikon (yhtä aamupäivää lukuunottamatta) hajallisen rungon takia. Se tosin oli toinen testiviikko, ei ensimmäinen.

Tänä vuonna vanhasta autosta ei olisi juurikaan hyötyä edes renkaiden testaamiseen, sen verran autojen ominaisuudet muuttuvat.
Red Bull myös missasi vuoden 2010 ekan testin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Red Bull myös missasi vuoden 2010 ekan testin.
Silloin kun tuli nämä kapeat ja korkeat takasiivet, niin McLaren tais ajaa vanhalla siivellä ekoja testejä, kun ei auto oikein muuten tahtonut pysyä tiessä?

Susihan se sitten olikin. Auto.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näköjään ainakin PR-osastolla on vielä joku töissä. :alppu:
Eihän tuo palkkojen maksamatta jättäminen hyvältä näytä potentiaalisten sponsorien silmissä. Tallin johdolla vaikuttaa olevan periaate että tallia voidaan pyörittää hyväntekeväisyystoiminnalla. Osatoimittajat saavat leiman autoon ja kuskit ajavat ilman palkkaa tai tuovat sponsoreita. Ja loppu TV-rahoista ja omistajan kukkarosta :eek:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Heti aluksi on pakko tunnustaa, etten oikeasti tiedä aiheesta mitään. Nyt kun se on todettu, voidaankin siirtyä spekulaatioon. Eli käsittääkseni nämä tämän päivän asiakasmoottorit eivät ole mitään one size fits all -tyyppisiä toteutuksia, kuten joskus aikanaan mm. Cosworthin koneet, vaan niitä muokataan aika paljonkin sopimaan yhteen auton kanssa.
Itse moottorin ja voimansiirron ymppääminen runkoon, uskokaa tai älkää on aika triviaali juttu. Ennen wanhaan moottorihan kiinnitettiin lohkon etureunasta ja kannesta(kansista) monocokkiin ja vaihdelaatikko luonnollisesti peräpäähän, that's it. Nyt on kuulemma palattu taas siihen, että moottoin sivuilla on tukirangat, kun todella ennenwanhaan. En tiedä miksi.
Mutta: tuo nyt on näissä uusissa voimansiirtopaketeissa se triviaalein juttu. Uskon, että kaiken muun sovittaminen se vasta projekti on. Eihän sillä tiedolla minkä kokoinen on akkupaketti vielä paljoa tee. Se pitää myös laittaa oikeaan paikkaan, kaapelit jne ja huolehtia jäähdytyksestä oikein. Lisäksi moottorin, ahtimen, ERS:n ja ahtoilman jäähdytykset pitää suunnitella. Ja, poiketen teinipoikien ahdinprojekteista, näissä kaikki jähdyttimet pyritään tekemään niin PIENIKSI kuin mahdollista, jotta aerodynamiikkaa saadaan optimaaliseksi. On siinä pähkimistä, koska eihän kukaan tiedä etukäteen tarkasti noiden parametreja.
Sönkötyksen lopputulos: Lotus ja kaikki muutkin tallit, menettävät nyt todella paljon arvokasta testiaikaa verrattuna esim viime vuoteen. Silloinhan enemmän viilattiin autoja kuin sanan varsinaisessa merkityksessä testattiin. Veikkaan, että juuri noita jäähdytyksiä joudutaan muuttamaan ensi testien jälkeen aika radikaalisesti...ja aivan, ne vaikuttaa sitten myös aerodynamiikkaan. Hommia piisaa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Huhuilevat tuolla toisaalla, että puoleen yöhön (tänään) mennessä Lotuksen tilanteesta kuuluu jotain uutta ja isoa. Tallin kannalta positiivista siis. Enpä ala kynsiäni järsimään, katsotaan aamulla mitä ensitietoa tuli menetettyä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Enpä usko. Tallit tuskin koskaan julkistavat asioita - varsinkaan isoja uutisia - kesken pahimman mediapimennon. Jos sieltä jotain on tulossa, niin huomenna päivällä sitten, mutta siihenkään en usko.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tällaista spekuloi Joe Saward blogissaan: http://joesaward.wordpress.com/2014/01/14/joining-the-dots-about-lotus/

Vai että De Tomaso... Hmm, ainakin kuulostaa mielenkiintoiselta.
Olihan tuo merkki omana tallinaan mukana kausina -61 & -62 sekä teki rungon -63 Scuderia Settecollille ja -70 Frank Williams Racing Carsille, mutta ottaen huomioon automerkin epäonnistuneet elvytysyritykset viimevuosilta, voi enstonelaistallin tarina päättyä hyvinkin surkuhupaisesti lailla Onyx-Monteverdin tai Venturi-Larroussen (no joo, jatkoihan tuo talli vielä epäonnisen kauden -92 jälkeen pari vuotta omalla rungollaan, kunnes pani pillit pussiin). :eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja Larrousse teki pitkään yhteistyötä myös Lolan kanssa kausina 1987-1991. Heidän sittemmin tuhoon päättyneen alamäkensä aloitti käytännössä vuoden 1990 MM-pisteiden ja FOCA-rahojen menettäminen ja siitä aiheutunut hysteria sponsorien parissa. Periaatteessa talli eli maksukuskien rahoilla koko olemassaolonsa ajan, mutta aivan erityisesti vuodesta 1991 eteenpäin menetettyään vähänkin isompaa sponsorirahaa maksaneet yhteistyökumppanit. Joka talvi siitä eteenpäin puhuttiin myös tallin joutuneen konkurssiin ja lopulta vuonna 1995 joutuikin kun ei Malesian sijoittajienkaan rahat kelvanneet viime hädässä.

Lotuksesta puhuttaessa hyvin ei mene jos edes testikuskin palkkaan ei ole rahaa. Ja testikuskit eivät ole viime vuosina paljon maksaneet jos huipputestaajat ansaitsevat 1-3 miljoonaa dollaria ja loput selvästi vähemmän. Muun muassa Heikki Kovalaisen testipalkka kaudella 2006 oli näin pikamuistista 500 000 euroa kaudelta. Se tosin oli silloisen mittasuhteen mukaan huipputallin testaajana melko vähän. Enemmän silti kuin muun muassa eräällä Lewis Hamiltonilla. Moninkertaisesti.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tallin mahdollisesta muuttumisesta De Tomasoksi juttua nyt myös suomeksi:
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=256626
sportti.com sanoi:
Genii Capital, Lotus-talli ja De Tomaso eivät ole kommentoineet Sawardin väitettä. Maanantaina Englannissa perustettiin kuitenkin uusi yhtiö Pantera Invest Ltd.
No tässähän olisi tallille sopiva kellofirma sponsoriksi:
http://www.detomaso-watches.com/de/ ;)

Vakavasti ottaen täytyy olla tyytyväinen, että Kimi pääsi pois tuosta hukkuvasta laivasta. :eek:
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tallin mahdollisesta muuttumisesta De Tomasoksi juttua nyt myös suomeksi:
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=256626

No tässähän olisi tallille sopiva kellofirma sponsoriksi:
http://www.detomaso-watches.com/de/ ;)
Minä kelloharrastajana muistelen lukeneeni että juurikin tuo kellofirma on se joka omistaa tällä hetkellä tuon De Tomason nimen/brändin. Eli jollakin tavallahan tuon kellofirman pitäisi olla tuossa projektissa mukana jos se nimen omistaa, tai antaa lupa nimen käyttöön.
 
Ylös