Heikki Kovalaisen tulevaisuus 2013 jälkeen - Koittiko nyt loppu?

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Olet nyt jo muutamaankin otteeseen korostanut tuota kolmea vuotta ikään kuin se sellaisenaan olisi jokin meriitti. Määrä tosin ei korvaa laatua. Kolme vuotta Heikki sai siellä ajaa eli sen verran hyviä ne näytöt olivat, mutta eivät kuitenkaan tositapahtumien valossa niin huikeita, että niillä olisi paikattu a) rahoituksen puute ja b) Lotus-kisojen tuoma varmuus siitä, että kyseessä ei ole todellinen huippukuski.

Mitä Fisichellaan tulee, en ymmärrä, mistä on noussut tämä käsitys, että mies olisi Ferrari-kisojen jälkeen muuttunut pohjasakaksi? Kuka niin on sanonut? Mihin tämä väite perustuu? Siihen, ettei mies saanut ajopaikkaa seuraavaksi kaudeksi? No, mehän emme tiedä, vaikka tarjouksia olisikin tullut ja mies vain yksinkertaisesti halunnut mieluummin jäädä unelmiensa Ferrarille testikuskiksi (itse asiassa nyt kun muistelen, niin eikös jotain tällaista ollutkin puheissa).

Ja kun tässä nyt pyöritään kehää ympäri noiden Heikin Lotus-kisojen osalta, niin todettakoon nyt vielä selvyyden vuoksi: tilanne oli toki Heikille äärimmäisen hankala, mutta se ei riitä selitykseksi. Kysyn uudelleen: jos Heikin suoritukset olivat jonkun mielestä niin hyviä kuin tuossa tilanteessa oli mahdollista, ovatko Heikki itse, Lotuksen johto, ex-kuskit jne jne. kaikki olleet totaalisen pihalla siitä, mikä tuollaisessa tilanteessa olisi realistista odottaa? Aika rohkeaa olisi tuollaista lähteä väittämään näppäimistön takaa. Onhan nyt herranen aika F1:ssä esimerkkejä onnistuneistakin tuurauksista kun nyt tuntuu, että ainoa vertailu tapahtuu Fisichellan Ferrari-kisoihin.

Ja totta kai nuo kisat olivat Heikille näytön paikka. Uran aiemmat näytöt eivät olleet enää riittäneet ajopaikkaan, joten ei tilanne olisi siitä enää miksikään muuttunut (ainoa ohut oljenkorsi oli Caterham), joten Heikillä oli pakkorako ottaa Lotus-pesti vastaan koska hänellä oli se pieni mahdollisuus saada aikaan jotain huikeaa, joka olisi muuttanut hänen kiinnostavuuttaan päättäjien silmissä. Toki kertoimet olivat häntä vastaan, mutta ihmiset oikeasti: juuri tuo kertoimia vastaan huippusuoritusten aikaansaaminen on se huipputekijän ominaisuus. En tiedä, onko täällä näin moni näin pihalla urheilusta, mutta tämä on kelle tahansa edes urheilua seuranneelle (siinä mukana olosta puhumattakaan) täysin selvä juttu. Maailma on täynnä against all odds -tyyppisiä suorituksia ja tässä ei nyt edes Heikiltä odotettu voittoja tms. vaan ainoastaan pientä itsensä ylittämistä. Pari pistettä per kisa ei todellakaan ollut kohtuuton odotustaso.
:thumbup: siinä asia pähkinän kuoressa.

Fisichellaan mitään järkeä verrata, oli pitkä ura takana ja ikää jo 36. Siinä vaiheessa ei ole ehkä enää se ikä, että tarvitsee mitään näyttää. Kun todennäköisesti tuohon ikään kun tulee muutoma heikompi suoritus alkaa varmaan aika helposti miettimään, että voisihan sitä jo jäädä eläkkeellekkin f1 kuljettajan uralta. Ja eikä iänkään puolesta ole enää sitä kuuminta kuljettaja markkinoilla, minkä takia ei enää edes saisi ehkä semmoista rahallsita korvausta ajamisesta mitä ajattelisi, että viitsii pistää vuoden/vuosia kiinni matkusteluun noinkin vanhana. jos on lapsia taikka muuta niin helposti tulee mieleen varmasti lopettaa homma f1 radoilla.
 

Kaptah

Well-known member
Liittynyt
28.3.2011
Viestit
182

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
OK, mutta tietenkään vielä noiden uutisten perusteella ei voida sanoa, mistä sopimus jäi kiinni. Se, että mies ilmoitti olevansa paikasta kiinnostunut, ei vielä tarkoita sitä, etteikö itse voinut sopimustarjousta hylätä. Syitähän voi olla lukuisia. En nyt siis väitä, että näin olisi välttämättä käynyt, mutta kovin usein tunnutaan automaattisesti oletettavan, että jos sopimusta ei synny, on syy siinä, ettei talli halunnut kuskia. Todellisuudessa kuskit hylkäävät tarjouksia siinä missä tallitkin ja joskus jopa niin, että jäävät sen seurauksena kokonaan sarjasta pois. Tämä on erityisen mahdollista uransa loppupuolella olevilla kuskeilla, joilla alkaa vaakakupissa painaa mm. Akin mainitsemat syyt kuten väsymys, perhe, suurimman palon sammuminen jne.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
OK, mutta tietenkään vielä noiden uutisten perusteella ei voida sanoa, mistä sopimus jäi kiinni. Se, että mies ilmoitti olevansa paikasta kiinnostunut, ei vielä tarkoita sitä, etteikö itse voinut sopimustarjousta hylätä. Syitähän voi olla lukuisia. En nyt siis väitä, että näin olisi välttämättä käynyt, mutta kovin usein tunnutaan automaattisesti oletettavan, että jos sopimusta ei synny, on syy siinä, ettei talli halunnut kuskia. Todellisuudessa kuskit hylkäävät tarjouksia siinä missä tallitkin ja joskus jopa niin, että jäävät sen seurauksena kokonaan sarjasta pois. Tämä on erityisen mahdollista uransa loppupuolella olevilla kuskeilla, joilla alkaa vaakakupissa painaa mm. Akin mainitsemat syyt kuten väsymys, perhe, suurimman palon sammuminen jne.
Ei näin. Tietenkin kyseessä oli pelkästään tallin päätös kun Fisichella oli niin surkea kuski.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jotenkin Heikki tuo Fisichellan ja Jarno Trullinkin lisäksi mieleen erään toisen italialaisen kuljettajan, mutta Heikin erottaa hänestä osakilpailun voittaminen. Toisaalta heissä on yllättävän paljon samanlaisia piirteitä. Mahdollisen off-topiciksi menevän viestin osalta en aio tämän enempää tästä italialaisesta kertoa sillä sehän voisi olla vaikka liian vanhoilta ajoilta.:eek: Tälläkin kuljettajalla olisi ollut riittävän oikeassa autossa mahdollisuudet vaikka mihin. Ero tosin Heikkiin oli siinä, että tämä italialainen ei koskaan saanut edes mahdollisuutta todellisella huipputallin autolla.

Heikki sai mahdollisuutensa, mutta joutui tiimipelin ja Hamiltonin jyräämäksi joskin ainakin vielä kaudella 2008 Heikki näytti voittokilpailunsa ohella osaamistaan myös muutamalla muullakin radalla kuten esimerkiksi Monzan sateella. 2009 sitten koko ura meni kohti laskusuuntaansa. Caterhamilla Heikille kävi Trullin tavalla huonosti. Molemmille uskoteltiin, että heillä olisi paikka. Niin ei vain ollut. Ja talli lupasi Osellan ja Fittipaldin kaltaisten sinällään jopa menestyksekkäidenkin pientallien tapaan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista ja aivan liian pikaista nousu-unelmaa keskikastiin.

Heikille kävi juuri niinkuin mitä olisi voinut käydä Keke Rosbergille. Tosin Rosbergiä ei olisi arvostettu sen jälkeen yhtään mitenkään ja erikoista onkin miten vähän Heikkiä arvostetaan vaikka Heikki on osakilpailuvoittaja mikä myös omalla tavallaan on aina hieno asia. Ja ura ainakin sinällään parempi on ja ehkä oli toisin kuin JJ:llä tai jopa Mika Salolla.

JJ:n osalta loukkaantuminen pelasti paljon ja Salonkin osalle juttua löytyisi paljon, mutta se on taas toinen asia. No osataan se vähättely ulkomaillakin. Saksassa yhtä suuren vähättelyn ja herjailun kohde lähinnä nuorison piirissä ovat Jochen Mass tai Heinz-Harald Frentzen. Frentzen tosin pelasti paljon Jordanin huippuvuotensa ansiosta ja Sauberin aikojen rohkeilla yrityksillään.

Mass sen sijaan on sen verran aliarvostettu muuna kuin toimittajana, että sitäkin on tullut joskus ihmeteltyä. Ja mitä Heikin mahdolliseen ulkomaiden fanipiireihin tulee niin ainakin parempien tallien aikoinaan hänellä vielä oli faninsa ja on niitä vieläkin, mutta selvänä vähemmistönä aiempiin vuosiin verrattuna.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Ei se lapsikullat se Lotuspesti ollut Heikin "näytönpaikka". Tai "viimeinen mahdollisuus saada tallipaikka". Se viimeinen mahdollisuus oli raha. Lotuspaikka meni 40 miljoonalla jacaterpillar paikka sillä rahalla mikä kuppi kourassa kerättiin internetissä. Montako päivää teidän urheiluromantikkojen muisti yleensä kestää? Raha. Heikin tallipaikat ostettiin. Onko se niin vaikea myöntää että tuo laji on paskaa vaikka siitä saa lukea joka päivä uutisistakin? Bisnestä. Ihmiskauppaa jossa orja ostaa itselleen pestin.
En minä sano että Heikki olisi ansainnutkaan kummoisia tallipaikkoja mutta tässä realismi jossa eletään. Turhaa runoilla muuta. Kyllä caterham olisi palkannut kimin ilman rahaakin, tai alonson, vettelin tai hamiltonin. Mutta siinä ne sitten onkin. Ei ole paljon muita kaverita tuolla kotka saa mitä haluaa. Ja ainakaan minä en edes haluaisi nähdä ketään suomalaista tuon caterhamin ratissa. On sen tallin touhu ollut sen verran surullista katsottavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Milloinkohan se Meilanderi jää eläkkeelle? Siinä voisi olla Heikille oiva, pitkä vakivirka.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
OKysyn uudelleen: jos Heikin suoritukset olivat jonkun mielestä niin hyviä kuin tuossa tilanteessa oli mahdollista, ovatko Heikki itse, Lotuksen johto, ex-kuskit jne jne. kaikki olleet totaalisen pihalla siitä, mikä tuollaisessa tilanteessa olisi realistista odottaa? Aika rohkeaa olisi tuollaista lähteä väittämään näppäimistön takaa.
.
Samaa jäin itsekin miettimään. Voisi kuvitella, että siellä F1-tallien sisällä tiedetään vähän paremmin kuin F1-forumilla mitä on realistista odottaa tuuraajalta. Varsinkin, kun heikki otetiin Valchessin ohi juuri siksi, että hän todella toisi muutaman pisteen.

Vettel tulee mieleen onnistuneesta tuurauskeikasta. Hän hyppäsi Kubican tilalle indianapolisiin 2007 lyhyellä varoitusajalla, ilman yhtään F1-starttia takanaan. Aika-ajoissa 7. Ja kisassa 8.. Nuorin koskaan pisteille päässyt ensikertalainen. Toki hän oli testannut Bemaria. Myös grosjean hyppäsi testikuskin roolista kesken kauden Renaultille, mutta tuuraus ei todellakaan ollut suksee.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ei se lapsikullat se Lotuspesti ollut Heikin "näytönpaikka". Tai "viimeinen mahdollisuus saada tallipaikka". Se viimeinen mahdollisuus oli raha. Lotuspaikka meni 40 miljoonalla jacaterpillar paikka sillä rahalla mikä kuppi kourassa kerättiin internetissä. Montako päivää teidän urheiluromantikkojen muisti yleensä kestää? Raha. Heikin tallipaikat ostettiin. Onko se niin vaikea myöntää että tuo laji on paskaa vaikka siitä saa lukea joka päivä uutisistakin? Bisnestä. Ihmiskauppaa jossa orja ostaa itselleen pestin.
En minä sano että Heikki olisi ansainnutkaan kummoisia tallipaikkoja mutta tässä realismi jossa eletään. Turhaa runoilla muuta. Kyllä caterham olisi palkannut kimin ilman rahaakin, tai alonson, vettelin tai hamiltonin. Mutta siinä ne sitten onkin. Ei ole paljon muita kaverita tuolla kotka saa mitä haluaa. Ja ainakaan minä en edes haluaisi nähdä ketään suomalaista tuon caterhamin ratissa. On sen tallin touhu ollut sen verran surullista katsottavaa.
Cry me a river... jos et ole kyllin hyvä, sitten kaivat kuvetta. Tsiljoonaan kertaan on mainittu, että F1-maailma ei ole mikään hyväntekeväisyyslafka, vaan ultrakilpailtu harvojen herkku.

Keskinkertaisuudet pääsevät ajamaan rahalla. Jos ei sitä hyväksy, niin sitten voi pysyä kotona.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olet nyt jo muutamaankin otteeseen korostanut tuota kolmea vuotta ikään kuin se sellaisenaan olisi jokin meriitti. Määrä tosin ei korvaa laatua. Kolme vuotta Heikki sai siellä ajaa eli sen verran hyviä ne näytöt olivat, mutta eivät kuitenkaan tositapahtumien valossa niin huikeita, että niillä olisi paikattu a) rahoituksen puute ja b) Lotus-kisojen tuoma varmuus siitä, että kyseessä ei ole todellinen huippukuski.
Korostan sitä siksi, että sen takia talli tunsi Heikin. Ei Caterham tarvinnut mitään Lotus-näyttöjä mieheltä, jonka tunsivat omasta takaa läpikotaisin.
a) Heikkiä ei palkattu tuohon hommaan, mutta valmis pr-hommiin hän kyllä on aina ollut kun on pyydetty.
b) Caterhamin on turha haaveilla mistään "todellisesta huippukuskista". Koba ei ole Heikkiä parempi, mutta tuo rahaa tullessaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Korostan sitä siksi, että sen takia talli tunsi Heikin. Ei Caterham tarvinnut mitään Lotus-näyttöjä mieheltä, jonka tunsivat omasta takaa läpikotaisin.
a) Heikkiä ei palkattu tuohon hommaan, mutta valmis pr-hommiin hän kyllä on aina ollut kun on pyydetty.
b) Caterhamin on turha haaveilla mistään "todellisesta huippukuskista". Koba ei ole Heikkiä parempi, mutta tuo rahaa tullessaan.
Onko ok keskustella Heikin tulevaisuudesta F1-puolella, kun tulevaisuus enää tuskin on ykkösissä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
On, koska otsikko sen sallii. Keskustellaanhan täällä Michael Schumacheristakin edelleen.
Toki Heikki Kovalainenkin on historian F1-hahmo ja ketju hänestä voi olla F1-osiossa, mutta hänen moottoriurheilutulevaisuutensa tuskin on ykkösissä eikä siitä keskustelu kuulu palstalle, ja otsikon vastaisesti ketjussa keskustellaan lähinnä hänen menetetyistä mahdollisuuksistaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toki Heikki Kovalainenkin on historian F1-hahmo ja ketju hänestä voi olla F1-osiossa, mutta hänen moottoriurheilutulevaisuutensa tuskin on ykkösissä eikä siitä keskustelu kuulu palstalle, ja otsikon vastaisesti ketjussa keskustellaan lähinnä hänen menetetyistä mahdollisuuksistaan.
Ketju putoaa aikanaan kun mielenkiinto laskee, ja ura jatkuu muualla. Sitten perustetaan ketju asiaankuuluvaan osastoon. Toistaiseksi puhutaan edelleen F1-asioista, joten paikka on vielä täällä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ei se lapsikullat se Lotuspesti ollut Heikin "näytönpaikka". Tai "viimeinen mahdollisuus saada tallipaikka". Se viimeinen mahdollisuus oli raha. Lotuspaikka meni 40 miljoonalla jacaterpillar paikka sillä rahalla mikä kuppi kourassa kerättiin internetissä. Montako päivää teidän urheiluromantikkojen muisti yleensä kestää? Raha. Heikin tallipaikat ostettiin. Onko se niin vaikea myöntää että tuo laji on paskaa vaikka siitä saa lukea joka päivä uutisistakin? Bisnestä. Ihmiskauppaa jossa orja ostaa itselleen pestin.
En minä sano että Heikki olisi ansainnutkaan kummoisia tallipaikkoja mutta tässä realismi jossa eletään. Turhaa runoilla muuta. Kyllä caterham olisi palkannut kimin ilman rahaakin, tai alonson, vettelin tai hamiltonin. Mutta siinä ne sitten onkin. Ei ole paljon muita kaverita tuolla kotka saa mitä haluaa. Ja ainakaan minä en edes haluaisi nähdä ketään suomalaista tuon caterhamin ratissa. On sen tallin touhu ollut sen verran surullista katsottavaa.
Jos pelkkä raha riittäisi tallipaikkaan niin silloin pikkutallit valitsisivat kuljettajikseen arabisheikkejä, venäläisiä oligarkkeja, Richard Bransoneita ja Carlos Slimejä, mutta todellisuudessa pikkutallit valitsevat kuljettajikseen sellaisia kilpa-ajajia jotka osaavat ajaa F1-autoa.

Caterhamin valitsema Kobayashi esimerkiksi on vähintäänkin samantasoinen kuljettaja kuin Heikki Kovalainen, joten ei häntä pelkän rahan takia valittu Caterhamin kuljettajaksi vaikka se loppupeleissä käänsi vaakakupin hänen suuntaan Kovalaisen sijasta.

Lotus ei edes harkinnut Kovalaista kisakuljettajaksi täksi vuodeksi, koska heillä oli ykkösvaihtoehtona Nico Hülkenberg ja ainoa toinen todellinen vaihtoehto Hülkenbergin lisäksi oli Maldonado eli jos Maldonado joltakin paikan rahalla vei niin se kuljettaja oli Hülkenberg eikä se varmasti häntä yhtään harmita nykytiedon valossa.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Jos pelkkä raha riittäisi tallipaikkaan niin silloin pikkutallit valitsisivat kuljettajikseen arabisheikkejä, venäläisiä oligarkkeja, Richard Bransoneita ja Carlos Slimejä, mutta todellisuudessa pikkutallit valitsevat kuljettajikseen sellaisia kilpa-ajajia jotka osaavat ajaa F1-autoa.

Caterhamin valitsema Kobayashi esimerkiksi on vähintäänkin samantasoinen kuljettaja kuin Heikki Kovalainen, joten ei häntä pelkän rahan takia valittu Caterhamin kuljettajaksi vaikka se loppupeleissä käänsi vaakakupin hänen suuntaan Kovalaisen sijasta.

Lotus ei edes harkinnut Kovalaista kisakuljettajaksi täksi vuodeksi, koska heillä oli ykkösvaihtoehtona Nico Hülkenberg ja ainoa toinen todellinen vaihtoehto Hülkenbergin lisäksi oli Maldonado eli jos Maldonado joltakin paikan rahalla vei niin se kuljettaja oli Hülkenberg eikä se varmasti häntä yhtään harmita nykytiedon valossa.
Arabisheikkejä ei kiinnosta ajaa formula autoa kun rahaa on muutenkin. Kuka pikkutallin "valitsema" rahakuski on sellainen joka "oikeasti osaa ajaa f1autoa"? Ja ennen kuin vastaat voin vastata itsekin että eipä kukaan, ja vaikka olisikin niin aivan sama, koska ainoa mitä tarvitsee tehdä on ajaa tallikaveriaan vastaan ja vilkuilla tarkkaan peilejä että kierroksella ohittavat aja päälle.

Kobajassin tasosta on turha jauhaa sanaakaan ennenkuin olemme nähneet miehen otteet caterhamilla, eli sen, että pärjääkö mies tallikaverilleen vai ei. Sehän on koban ainoa duuni. Niin Ja tarkasti vilkuilla siihen peiliin suorilla.

f1:ssä on paha lama ja näillä näkymin pysyykin. Isot tallit tahkoo vielä rahaa isoilta sponsoreilta mutta muut rypee ja yrittää pysyä pystyssä. Urheilun kustannuksella.
Mutta olen sanonut tämän ennenkin ja sanon nytkin, eli olisin itsekin palkannut mieluummin kobajassin kuin kovajassin. Koska kuskin taso ei vaikuta tuossa tallissa joka tapauksessa tallin loppupisteisiin, niin on aivan sama ottaa löysä raha pois.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Arabisheikkejä ei kiinnosta ajaa formula autoa kun rahaa on muutenkin. Kuka pikkutallin "valitsema" rahakuski on sellainen joka "oikeasti osaa ajaa f1autoa"? Ja ennen kuin vastaat voin vastata itsekin että eipä kukaan, ja vaikka olisikin niin aivan sama, koska ainoa mitä tarvitsee tehdä on ajaa tallikaveriaan vastaan ja vilkuilla tarkkaan peilejä että kierroksella ohittavat aja päälle.

Kobajassin tasosta on turha jauhaa sanaakaan ennenkuin olemme nähneet miehen otteet caterhamilla, eli sen, että pärjääkö mies tallikaverilleen vai ei. Sehän on koban ainoa duuni. Niin Ja tarkasti vilkuilla siihen peiliin suorilla.

f1:ssä on paha lama ja näillä näkymin pysyykin. Isot tallit tahkoo vielä rahaa isoilta sponsoreilta mutta muut rypee ja yrittää pysyä pystyssä. Urheilun kustannuksella.
Mutta olen sanonut tämän ennenkin ja sanon nytkin, eli olisin itsekin palkannut mieluummin kobajassin kuin kovajassin. Koska kuskin taso ei vaikuta tuossa tallissa joka tapauksessa tallin loppupisteisiin, niin on aivan sama ottaa löysä raha pois.
Mistä tiedät ettei Arabeja kiinnosta ajaa? voin vastata että siellä todennäköisesti tulee olemaan pikku talleissa kolme meistä jotka ainakin osaavat ajaa, jossei nyt paremmin mutta ainakin tasavertaisesti heikkiin nähden Blanchi, Ericsson ja kobayashi.
 
Ylös