GT ja Protot 2014

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Ford Racingin johtaja Jamie Allison kertoi eilen USCC - Detroitin varikolla, he arvoivat LMP2 - EcoBoost mahdollisuuksia LMP2 luokkaan tai Sam Collinsin mukaan GTE:hen. Myös Mclaren/Honda, BMW ja Ferrari LMP1 tehtaan autonvalmistamishuhut olleet Fordin lisäksi otsikoissa.
Menee varmaan jankuttamiseksi, mutta niin kauan kun Ferrarilla on F1:sissä pääpaino, tehdastiiminä ei Ferraria LMP1-luokassa nähdä. Olihan takavuosina 333SP, mutta rungon teki alihankkija Michelotto. Varsinaista tehdastiimiä lähimpänä taisi olla Yhdysvaltojen puolella vaikuttanut MOMO Racing. Myöhemminhän 333SP:tä ajattaneilta yksityistiimeiltä loppui se vähäinenkin tehtaan tuki kun ikääntynyttä F1-moottorista modattua neljälitraista vaihdeltiin samankokoiseen, mutta kokonaistaloudellisempaan Juddin V10-koneeseen.

Fordin kohdalla haistaisin EcoBoostin olevan melko potentiaalinen LMP2-moottori. Vielä kun kaappaisivat IMSA Prototype Litesit 1.0 EcoBoostillaan (nykyinen FF-kone) niin siinähän sitä olisi.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7213
Menee varmaan jankuttamiseksi, mutta niin kauan kun Ferrarilla on F1:sissä pääpaino, tehdastiiminä ei Ferraria LMP1-luokassa nähdä. Olihan takavuosina 333SP, mutta rungon teki alihankkija Michelotto. Varsinaista tehdastiimiä lähimpänä taisi olla Yhdysvaltojen puolella vaikuttanut MOMO Racing. Myöhemminhän 333SP:tä ajattaneilta yksityistiimeiltä loppui se vähäinenkin tehtaan tuki kun ikääntynyttä F1-moottorista modattua neljälitraista vaihdeltiin samankokoiseen, mutta kokonaistaloudellisempaan Juddin V10-koneeseen.

Fordin kohdalla haistaisin EcoBoostin olevan melko potentiaalinen LMP2-moottori. Vielä kun kaappaisivat IMSA Prototype Litesit 1.0 EcoBoostillaan (nykyinen FF-kone) niin siinähän sitä olisi.
Mikä estää esimerkiksi AF Corsea toimimasta Ferrarin tehdastallina LMP1-luokassa, kun se jo nyt ajattaa nimenomaan Ferrarin autoja, joten ei ole lainkaan poissuljettua nähdä Ferraria LMP1-luokassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä estää esimerkiksi AF Corsea toimimasta Ferrarin tehdastallina LMP1-luokassa, kun se jo nyt ajattaa nimenomaan Ferrarin autoja, joten ei ole lainkaan poissuljettua nähdä Ferraria LMP1-luokassa.
Se, ettei ole LMP1-luokan Ferraria. Se vaatisi sen, että sellainen tehtäisiin (tai teetettäisiin), muttei taida olla suunnitelmissa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Se, ettei ole LMP1-luokan Ferraria. Se vaatisi sen, että sellainen tehtäisiin (tai teetettäisiin), muttei taida olla suunnitelmissa.
Juurikin näin. Ensimmäinen vaatimus LMP1-luokassa ajamiseen olisi se, että sellainen olisi. Ei sitä nykysääntöihin mahtuvaa viitteellisesti kaksipaikkaista hiilikuitumonokokkia kattokupuineen tuosta vain tehdä vaikka sen suunnittelisikin Dallara, Michelotto tai vaikkapa Riley.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
Fordin kohdalla haistaisin EcoBoostin olevan melko potentiaalinen LMP2-moottori. Vielä kun kaappaisivat IMSA Prototype Litesit 1.0 EcoBoostillaan (nykyinen FF-kone) niin siinähän sitä olisi.
Luulen että Ford jäisi autolla vain USCC:hen ameriikan mantereelle, eikä niinkään lähtisi edes FIA WEC:iin.


Itse uskon että FIA WEC:ssä vois olla enemmänkin LMP1 tehdasvalmistajia jo, mutta kun Peugeot vetäyty silloin aiemmin, niin moni jäi tarkkailemaan tilannetta.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
Enpäs uskonut tuohon Deltawing/ZEOD:n PR-lypsämisen takia. Vihreä valo tuli maaliskuussa.
Selevä, nyt Nissanin Darren Cox sanoi että luultavasti kahdella autolla FIA WEC ja kolmas auto Le Mansiin ensi vuodeksi. Chris Mower vissiin johtamaan tiimiä, vaikka ei vielä vahvistettu, hän tuttu IndyCar sarjan Pather Racingiltä ja autoa luultavasti suunnitellaan USA:ssa Dan Gurneyn All American Racingin tiloissa, ensimmäinen testi lokakuussa, he haluaisivat mieluiten kuskeiksi nykyisiä LMP1 kuskeja, eivät halua sellaista kaveri joka esim ajanut GP2:ssa, mutta ei mitään LMP kokemusta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Nismon pääjohtaja Shoichi Miyatani sanoi aiemmin että kolmas auto voisi olla täysin japanilaiskuljettajilla miehitetty ensi vuoden Le Mans 24h:ssa.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
LMP2 luokitus saattaa pudota ensi vuonna FIA WEC:stä, koska haluavat houkutella luokkaan enempi GP2/WSR 3.5 sarjoissa ajavia lupaavia kykyjä ajamaan. ACO:n urheilujohtaja Vincent Beaumesnil sanoi myös että LMP2 luokitus muutoksia ei tulisi European ja Asian Le Mans sarjoihin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
LMP2 luokitus saattaa pudota ensi vuonna FIA WEC:stä, koska haluavat houkutella luokkaan enempi GP2/WSR 3.5 sarjoissa ajavia lupaavia kykyjä ajamaan.
Niin siis ei LMP2-luokitus ole putoamassa vaan kuljettajaluokitus. Vähän erikoisesti asian ilmaisit.

Nykyisellään siellä pitää olla yksi silver tai bronze -lisenssin kuski LMP2-autokunnassa ja tuota vaatimusta ollaan poistamassa eli sallittaisiin pro-miehistöt.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
Se, ettei ole LMP1-luokan Ferraria. Se vaatisi sen, että sellainen tehtäisiin (tai teetettäisiin), muttei taida olla suunnitelmissa.
Mutta ehkä vielä jonain päivänä on ja Giancarlo Fisichella haaveilee osallistumisesta kisan pääluokkaan Ferrari LMP1-autoilla ja hän huomauttaa Crash.netissä, että Luca di Montezemolokin on puhunut aiheesta joitakin kertoja, joten Ferrarin osallistuminen voi olla hyvinkin mahdollista.
- [Lauantaina] Fernando [Alonso] oli täällä, joten Ferrari on paljon enemmän mukana tässä bisneksessä. En tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu, mutta olisi meille unelma kilpailla Ferrari LMP1:llä täällä ja taistella maksimiluokan voitosta.
Niin siis ei LMP2-luokitus ole putoamassa vaan kuljettajaluokitus. Vähän erikoisesti asian ilmaisit.

Nykyisellään siellä pitää olla yksi silver tai bronze -lisenssin kuski LMP2-autokunnassa ja tuota vaatimusta ollaan poistamassa eli sallittaisiin pro-miehistöt.
Ois pitänyt tosiaan vähän tarkemmin selitellä, mutta FIA WEC pomot eivät ole sulkeneet ajatusta "talvi" kisojen kalenterista, Montreal ollut huhuissa uusinpana heidän kalenteriin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Näytä liitetiedosto 20033
Tulevana viikonloppuna la-su 21.-22.06. saksassa ajetaan legendaarinen rata-autojen Nurburgringin 24 tunnin kilpailu, se on historiassaan 42 kerta. Kisaan osallistuu 173 autoa, monin eri kuskein, suomalaisia on mukana yksitoista, he ovat Markus Palttala, Jesse Krohn, Niko Nurminen, Rory Penttinen, Hannu Luostarinen, Juha Karjalainen, Markku Honkanen, Matias Henkola, Henri Österlund, Christer Lybäck ja "Sepo Hunt". Hashtag on twitteriin #N24Hfi

Entry lista
Live stream
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Mutta ehkä vielä jonain päivänä on ja Giancarlo Fisichella haaveilee osallistumisesta kisan pääluokkaan Ferrari LMP1-autoilla ja hän huomauttaa Crash.netissä, että Luca di Montezemolokin on puhunut aiheesta joitakin kertoja, joten Ferrarin osallistuminen voi olla hyvinkin mahdollista.

Ois pitänyt tosiaan vähän tarkemmin selitellä, mutta FIA WEC pomot eivät ole sulkeneet ajatusta "talvi" kisojen kalenterista, Montreal ollut huhuissa uusinpana heidän kalenteriin.
Ajaisivatko Montréalin talvikisan vakionastoilla vai pitkillä piikeillä?

:ahem:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
:confused: Tiedän että joskus teki tarjouksen koko radan (myös GP) ostamisesta mutta muuten ei sitten olekaan hajua mitä tarkoitat.
Jaa, eikun muistin että se olisi jo ostanut sen. Mutta aiheesta toiseen, ei olisi Nürburgiin ollut kovinkaan kummoinen matka huitaista Le Mansin jälkeen.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1416
Sijainti
Home
Toni Vilander sanoi äsken tuossa Red Bullin Ringin toisten F1 vapaiden harjoituksen aikana, että olisi hienoa nähdä nykyisiä F1 kuljettajiakin mukana Le Mansin 24 tunnin tai vaikka FIA WEC:n muissa kisoissa, mutta sopimuspykälät estävät nykyään ajamasta heitä muualla kuin ykkösissä. Sanoi myös samalla että entisten F1 kuljettajien on helpointa siirtyä ajamaan tuonne LMP1 luokkaan, kun se on eniten lähellä F1 autoa, toisin kuin GT autot ovat erimaailmaa jarruineen jne. Kertoi myös että Fisichellalla meni monen F1 vuoden jälkeen, silloin 2010 se ELMS kausi totutellessa GT autoihin ja joutui silloin vaihtamaan myös tutun vasemmalla jarruttamisen tyylin, oikealla jalalla jarrutettavaksi. Lopuksi sanoi ettei haaveile itse LMP1 auton rattiin pääsemisestä, tykkää ajella GT autoja ja katsoo miten asiat etenevät, mutta jos joskus esim testimahdollisuus tulisi, niin siinä saattaisi jäädä sellainen pakkomieli päälle että LMP1 autoja olisi lähdettävä ajamaan.
Ajaisivatko Montréalin talvikisan vakionastoilla vai pitkillä piikeillä?

:ahem:
Vanteilla.
:confused: Tiedän että joskus teki tarjouksen koko radan (myös GP) ostamisesta mutta muuten ei sitten olekaan hajua mitä tarkoitat.
Autonosien valmistaja Capricorn Group osti radan.
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Mikäs on kisan aikataulu ja onko tiedossa jo mistä näkee?
 
Ylös