Kauden 2014 autot

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Se "vähentää ilmanvastusta" on varmasti verrattuna tilanteeseen, jossa ko. härpäkkeet tarjoaa maksimaalisen downforcensa. Tietenkin lisäävät ilmanvastusta vrt. autoon jossa ei ole ko. härpättimiä. Eihän tuosta ole kysymystäkään.

Ja koska beam wing on nyt poistettu, nämä härpättimet korvaa sen. Beam wingiin nähden eivät varmaan tuota juuri enempää vastusta, joten vrt. viime vuoteen eivät häviä mitään, mutta kenties verrattuna muihin tänä vuonna voittavat downforcessa. Ja nopeilla radoillahan sen ilmanvastuksen voi jättää pois sitten vaikka takasiivestä. Suoraan tukivarsilta saatu down force on kuitenkin parempaa, koska se välittyy suoraa pyörille.

Jos nuo toimii, niin eiköhän ne kevään lopulla ole jo muutamalla muullakin käytössä. Ei niiden kopiointi NIIN vaikeaa voi kuitenkaan olla, vaikka varmasti vaatii hieman suunnittelua ja sovittelua.

Luitko ollenkaan mitä noista jo aikaisemmin kirjoittelimme täällä? Pidin itsekkin lähes itsestään selvänä, että eivät puhu verrattuna tavallisiin vaan verrattuna hitaaseen vauhtiin samalla ratkaisulla. Siitähän tässä oli kyse, että oli huonosti kirjoitettuja noi analyysit, kun useammassakin jätettiin tuo mainitsematta. Ei aiheesta olisi muuten edes tarvinnut puhuta ilmanvastuksen osalta.

Eiköhän tuo ole huono ratkaisu beam wingiin verrattuna kaikilla mittareilla, mutta kun ei parempaakaan saa laittaa...

Vaikea on kopioida, kun pitää muuttaa vaihdelaatikkoa/"perän törämäysrakennetta", kun tukivarret ovat suoraan siinä kiinni. Monessa paikassa puhuttiin, että pitäisi perän törmäystesti tehdä uudelleen, ovat niin erilailla kuin muilla, että muutokset olisivat suht isoja tai ainakin hankalia. Eli ei välttämättä ole helppoa kopioida, voi olla jopa varsin vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Luitko ollenkaan mitä noista jo aikaisemmin kirjoittelimme täällä? Pidin itsekkin lähes itsestään selvänä, että eivät puhu verrattuna tavallisiin vaan verrattuna hitaaseen vauhtiin samalla ratkaisulla. Siitähän tässä oli kyse, että oli huonosti kirjoitettuja noi analyysit, kun useammassakin jätettiin tuo mainitsematta. Ei aiheesta olisi muuten edes tarvinnut puhuta ilmanvastuksen osalta.

Eiköhän tuo ole huono ratkaisu beam wingiin verrattuna kaikilla mittareilla, mutta kun ei parempaakaan saa laittaa...

Vaikea on kopioida, kun pitää muuttaa vaihdelaatikkoa/"perän törämäysrakennetta", kun tukivarret ovat suoraan siinä kiinni. Monessa paikassa puhuttiin, että pitäisi perän törmäystesti tehdä uudelleen, ovat niin erilailla kuin muilla, että muutokset olisivat suht isoja tai ainakin hankalia. Eli ei välttämättä ole helppoa kopioida, voi olla jopa varsin vaikeaa.
Oi anteeksi. Olihan tossa ainakin seitsemän postausta sun ko. tekstin jälkeen, joista yksikään ei kommentoinut ko. asiaa. Siksi lainasin ja kommentoin. Kaikkea ei pysty järjellisesti lukemaan, kun uusia kommentteja tulee illan aikana helposti sivullinen, joskus enemmänkin. Jos asia oli jo taputeltu edellä, niin olen pahoillani.

Tehtävissä muutos varmasti silti on, koska kyseessä ei liene mikään muu kuin tukivarsien mahdollinen uudelleen sijoittelu. Törmäystestin kai saa tehdä uudestaankin vai onko törmäysrakenteet luokiteltuja osia?
Jos tuo vaatii täysin erilaiset tukivarsien sijoituspaikat, niin voihan se olla että sitten jousitusgeometria ei ole enää optimaalinen. Voivat siis hävitä mekaniikassa jotain... Aika näyttää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Hieman pelottaa tuo Ferrarin auto, (kun Kimiltä pitää tukkia suu)

Tässä ei sinänsä olisi mitään, mutta kun muistamme Kimin suorapuheisuuden jos auto on "ihan p***a".

Toivottavasti Heikki Kulta saa Kimiltä haastattelun ja tekee epäilyistäni turhia.
Sun virhe on olettaa automaattisesti, että Kimi olisi halunnut jäädä ajojen jälkeen vastailemaan median tyhmiin kysymyksiin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sun virhe on olettaa automaattisesti, että Kimi olisi halunnut jäädä ajojen jälkeen vastailemaan median tyhmiin kysymyksiin.
Jep. Ferrarilla oli ennalta tehty suunnitelma, että keskiviikkona haastattelut hoitaa "hiukan" puheliaampi Allison.

Jotain Kimin motivaatiosta tai fiiliksestä kertonee se, että herra oli menossa ilmeisesti melko omin päin haastatteluun!! :eek!:

Ferrarin ilmapiiri lienee muuttunut paremmaksi melkoisesti. Jos Allisoninkin kommenttaja Kimistä kattoo. Toki herrat tuntevat toisensa jo Lotukselta, mutta
harvoin Ferrarin henkilöstön kommenteissa on ollut mitään silmänpilkettä. :thumbup:

Se on niin, että Kimi ja Allison nostaa Ferrarin takaisin kirkkaimpaan kärkeen ja sehän kelpaa! :cool:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lotarin keula on ollut FIAlla jo viime kesänä. Vois kuvitella että noita nokkia on näytetty joka tallilta FIAlle vaikka kuinka. Allisonkin kertoilee, että kymmeniä nokkia kokeiltu.

Ferrarin tekninen johtaja James Allison sanoo, ettei erilaisilla keularatkaisuilla ole erityisen suurta merkitystä F1-auton suorituskykyyn.

Jokaisella tallilla on autossaan tällä kaudella omalaatuinen keula. Ferrarin F14-7-autossa keula on erityisen matalalla.

- Eri autojen keularatkaisujen välillä ei ole paljonkaan samankaltaisuuksia. Syy siihen on se, että keulaa koskevat säännöt sallivat varsin paljon geometrisia vapauksia, joita tallit käyttävät. Yhdenmukaista ratkaisua ei ole, koska itse asiassa se ei ole niin herkkä alue, joten monenlaiset ratkaisut toimivat, Allison selvitti keskiviikkona Jerezissä.

Allison ehti edellisessä työssään Lotuksen teknisenä johtajana kehittää varsin erilaista, kaksihaaraista keularatkaisua Lotuksen uuteen autoon. Ferrarillakin on käyty läpi monenlaisia keulavaihtoehtoja.

- Keulan suhteen olemme tutkineet kymmeniä erilaisia ratkaisuja, jotka ovat erikokoisia ja erimuotoisia, Allison kertoi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lotarin keula on ollut FIAlla jo viime kesänä. Vois kuvitella että noita nokkia on näytetty joka tallilta FIAlle vaikka kuinka. Allisonkin kertoilee, että kymmeniä nokkia kokeiltu.
Jep ja Allison tiesi tuplanokasta. Ilmeisesti Ferrarilla sitä ei sit kuitenkaan nähty parhaaksi...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitä noita autoja nyt on kattellu hetken, niin ei sielä kauheita ole kuin Force India ja Caterham. Ehkä Toro Rosso myös.
Mutta muut on jopa hienoja. Varsinkin Mäkkärin keula ei näytä ollenkaan pahalta enää, kun on nähnyt radalla sitä.

Kyllä tämä tästä. Erittäin, ERITTÄIN mielenkiintoinen kausi on tulossa. :thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos nokalla ei ole niin väliä, kuten Allison vihjaa, niin miksi sinne pitää väkisin kaikenlaisia mokkuloita ja pätkittäin kaareutuvia pintoja kehittää? Haluavat näyttää mieluummin kekseliäältä kuin hyvältä?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Kas kummaa, uusien keulojen epäillään olevan vaarallisia ja jopa suunniteltu murtumaan pienestäkin tökkäisystä. Jokuhan jo vitsaili täälläkin, että keulat putoavat itsestään pois ekassa mutkassa. Rumien keulojen ainoa tarkoitushan oli olla turvallisempia kuin vanhat korkeat nokat...

Alkuperäinen uutinen saksaksi
Saksa-englanti-käännös

The noses soft as cardboard
As can be heard, some teams will have the first 15 centimeters of the crash structure designed so soft that they would break off in a crash immediately. And then the car would again have a high nose. These rumored to Mercedes and Red Bull are.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kas kummaa, uusien keulojen epäillään olevan vaarallisia ja jopa suunniteltu murtumaan pienestäkin tökkäisystä. Jokuhan jo vitsaili täälläkin, että keulat putoavat itsestään pois ekassa mutkassa. Rumien keulojen ainoa tarkoitushan oli olla turvallisempia kuin vanhat korkeat nokat...

Alkuperäinen uutinen saksaksi
Saksa-englanti-käännös
En ymmärrä miten Mersusta voisi tulla korkeanokkainen ilman että etusiipikin jää matkalle. Ilman etusiipeä tuskin saadaan minkäänlaista etua. ;)

Kaikki pinokkioviritykset voisivat noin ollakin, mutta en ihan osta sitäkään.
Tämä lienee lähtenyt Hamilton kolarikuvista, joissa näky noita "munankuoria". Ne lienevät tehty kuitenkin lopulta vain sääntöjen täyttämistä varten.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos nokalla ei ole niin väliä, kuten Allison vihjaa, niin miksi sinne pitää väkisin kaikenlaisia mokkuloita ja pätkittäin kaareutuvia pintoja kehittää? Haluavat näyttää mieluummin kekseliäältä kuin hyvältä?
Allison viittasi käsittääkseni vain itse nokkakartioon. Auton keulalla (siipi, ilmanohjaimet, eturipustus, keulan korkeus) muuten on varmasti pirunmoinen merkitys. Ilmeisesti, jos Allisonin uskoo ihan tosissaan kertoneen, nokkakartiolla ei niin ole merkitystä. Ja tämä tietenkin verraten nykysääntöjen mukaisia nokkapaloja. Varmasti viime vuotinen Ferrarin korkea nokka olisi paljon parempi aerodynaamisesti, kuin Ferrarin nykyinen, mutta siihen on turha verrata, kun on historiaa...
 

Flexu

Member
Liittynyt
11.3.2013
Viestit
12
Auto Motor und Sport kertoo artikkelissaan, että FIAsta tihkuvien tietojen mukaan keularatkaisuihin ei olla tyytyväisiä. Tässä kohtaa alkaa olla ilmeistä, että monissa autoissa on edelleen korkea keula, ainakin jos tarkastellaan rakenteen vahvuutta keulan eri osissa. Vahvuudeltaan onneton tikku keulan päässä, joka on tehty sääntöjen täyttämistyä varten, ei luo sitä vaikutusta, johon "sääntöjen hengellä" on pyritty. Keskustelun taustalla ovat epämääräiset kolaritestimääräykset, joissa keulan alkupään käyttäytymiselle on hidastuvuuden osalta maksimi-g:t, muttei minimiä. Eli keulan alkupää ei saa olla liian kova, jotta crumple zone-vaikutus toteutuu. Se saa kuitenkin toisaalta olla epätarkoituksenmukaisen hento, kuten on asianlaita nyt. FIAn aikeissa on verrata vielä 2013 ja 2014 kolaritestituloksia ja saada tietoa siitä, onko joidenkin tiimien keularakenne tosiasiallisesti turvallisuuden kannalta yhtä korkea kuin ennekin. Huhuissa on puhuttu RB:stä ja Mersusta. Mikäli jollain FIA-politiikalla päädytään sääntöjenvastaisuuden toteamiseen, voi seurauksena olla kallis ja ajallisesti haastava uuden keulan suunnittelu.

Linkki: http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/fia-ueberprueft-nasen-zwei-teams-muessen-zittern-8017161.html
 
Viimeksi muokattu:

2Fast4u

Member
Liittynyt
12.11.2013
Viestit
10
Tuntuu että näistä kahdesta Marussia ottaa ensimmäiset pisteen tällä kaudella.
Taitaa olla caterhamin viimeinen kausi alkamassa. Fernandesin sanoessa ellei ala menestystä tulemaan laittaa hän tallin myyntiin.

Nopeaa marussiaa katsoen, niin siinä on edes yritystä.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Red Bullilla painettu paniikkinappulaa? Johto lähti takaisin suunnittelupöydän ääreen?

JONATHAN NOBLE has just returned from the paddock and has reported that Adrian Newey and Christian Horner have already left the track.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401


Marussian Twitteristä haettua.

Ihan hyvännäkönen vekotin, ainakin tuo talli on nousemassa suosta hiljalleen. Caterham taas tuntuu vain vajoavan lisää.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Aerodynamiikka on haettu nokkaan suoraan hauesta. Ehkä toi syö kaikki muut.
En ole mikään aerosuunnittelija, enkä mistään mitään tiedä, mutta miten vaikuttaisi siltä, että ilma törmäisi ikävästi tuohon tasapohjaiseen "laatikkonokkaan" suipon nokan jälkeen ja aiheuttaisi siitä sitten pyörteilyä sinne tänne? :doubtful: Jopa pientä nostetta etupäähän = heikentää downforcea edessä.

Onhan peräkin ihan laatikko, joten ehkä sopii muottiin :thumbup:
 
Ylös