Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Toisekseen Alonso kehuu vain pönkittääkseen itseään. Tietää että Kimi on vaikeuksissa ja että voittaa tämän helposti, sitten kun lausuu tuollaisia lausuntoja niin näyttääkin itse älyttömän hyvältä ja vaikka häviäisikin niin silti hävishän hän varikon nopeimmalle.

Jos faktoja puhutaan niin Kimi on keskinkertainen aika-ajo kuljettaja, mutta erinomainen kisakuski. Henkilökohtaista mestaruutta ei voiteta jos aika-ajossa ei kulje, mutta hyvä apu tallille ja kantaa niitä tallipisteitä hyvin. Alonso on huomattavasti parempi aika-ajo kuljettaja ja samantasoinen ellei parempi kisakuski.
Kimi oli helvetillisissä vaikeuksissa viimekisassa ja silti Alonso ei ollut oikeastaan yhtään nopeampi kisassa, kait sitä on aika alkaa tarkistaa lausuntojaan siltä varalta että Kimikin saa ongelmattoman kisan aikaiseksi..... Lausuntohan on ihan täysi takinkääntö viimesyksyn lausunnoista joissa Alonsolla ei ollut mitään hätää koska Massakin on Kimiä nopeampi....
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kimi oli helvetillisissä vaikeuksissa viimekisassa ja silti Alonso ei ollut oikeastaan yhtään nopeampi kisassa, kait sitä on aika alkaa tarkistaa lausuntojaan siltä varalta että Kimikin saa ongelmattoman kisan aikaiseksi..... Lausuntohan on ihan täysi takinkääntö viimesyksyn lausunnoista joissa Alonsolla ei ollut mitään hätää koska Massakin on Kimiä nopeampi....
Ei se auto Alonsonkaan näppeihin täydellisesti istuu tällä hetkellä, vaikka ei yhtä pahoissa ongelmissa ollutkaan kuin Kimi. Eli ei nyt voi ihan ajatella, että vain ja ainoastaan Kimin vauhti tästä kehittyy hurjasti kun Ferrari saa asiat järjestykseen..

Missäs Alonso on muuten tuommoista sanonut?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos tosiaan tuota 'ylipainoa' on moottorissa, niin painojakauman kannaltahan F14T on kuin vasara jäällä tai takatuuppari-Skoda. Ei ehken ihan helppoa saada sitä keulaa toimimaan tuon takia.:thumbfh:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ei se auto Alonsonkaan näppeihin täydellisesti istuu tällä hetkellä, vaikka ei yhtä pahoissa ongelmissa ollutkaan kuin Kimi. Eli ei nyt voi ihan ajatella, että vain ja ainoastaan Kimin vauhti tästä kehittyy hurjasti kun Ferrari saa asiat järjestykseen..
Tallihan tiedotti että Kimillä oli suurempia teknisiä vaikeuksia kisassa kuin Alonsolla. Eli kerrankin emme kuulleet Alonsolta kommenttia kuinka hän oli täydellinen, sai autosta kaiken irti mutta auto on hidas paska, sen sijaan saimme Kimin lausunnon että talli ei ole niin huono kuin tulos kisasta antoi ymmärtää :)

Missäs Alonso on muuten tuommoista sanonut?
Pitkin viime syksyä tiedusteluihin onko hän huolissaan uudesta nopeasta tallikaverista....
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Jos tosiaan tuota 'ylipainoa' on moottorissa, niin painojakauman kannaltahan F14T on kuin vasara jäällä tai takatuuppari-Skoda. Ei ehken ihan helppoa saada sitä keulaa toimimaan tuon takia.:thumbfh:
Moottorin ylipaino ei vaikuta painonjakautumaan, se ei onnistu sääntöjen puitteissa. Jos painonjakautumaa voisi muuttaa moottorilla joka valmistajalla olisi ylipainoiset moottorit...
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Mehän nettikeskustelujen perusteella tiedämme että Kimi on hidas autolla jonka ajettavuus ei ole kuskin toiveiden mukainen. Viime kisassa auto oli niin huonossa balanssissa että talli pyysi sitä kuskilta anteeksi, näimme mm. kuinka auto lukitsi mutkaan sisään kääntyessä paineen alla olevan eturenkaan yms. Silti Kimi tuli safety-car varikkokäynnille niin lähellä ainakin näennäisesti suht nappibalanssissa olevaa Alonsoa että menetti sijoituksia sen takia.....
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Moottorin ylipaino ei vaikuta painonjakautumaan, se ei onnistu sääntöjen puitteissa. Jos painonjakautumaa voisi muuttaa moottorilla joka valmistajalla olisi ylipainoiset moottorit...
Niin että painavan moottorin takia auto ei olisi takapainoinenko?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Niin että painavan moottorin takia auto ei olisi takapainoinenko?
Ei voi olla koska painonjakautuma on säännöissä määritelty. Lähinnä painava moottori voi tehdä autosta yliohjaavan koska moottorin painopiste on säännöissä määrätty sangen korkealle ja korkealla oleva painopiste on huonoksi nopeudelle.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mehän nettikeskustelujen perusteella tiedämme että Kimi on hidas autolla jonka ajettavuus ei ole kuskin toiveiden mukainen. Viime kisassa auto oli niin huonossa balanssissa että talli pyysi sitä kuskilta anteeksi, näimme mm. kuinka auto lukitsi mutkaan sisään kääntyessä paineen alla olevan eturenkaan yms. Silti Kimi tuli safety-car varikkokäynnille niin lähellä ainakin näennäisesti suht nappibalanssissa olevaa Alonsoa että menetti sijoituksia sen takia.....
:thumbup:
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Pitlanetalkin twitter tietää kertoa että Ferrarilla ja RB:llä olisi sama ongelma. "ERS and combustion engine not working in harmony, hence the aggressive power delivery and car sliding out of corners.". Sama lähde osaa kertoa myös että Bahrainiin tuleva softa päivitys tuo Ferrarille 30% lisää tehoa. Itse en jaksa uskoa tuohon 30%:iin...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Pitlanetalkin twitter tietää kertoa että Ferrarilla ja RB:llä olisi sama ongelma. "ERS and combustion engine not working in harmony, hence the aggressive power delivery and car sliding out of corners.". Sama lähde osaa kertoa myös että Bahrainiin tuleva softa päivitys tuo Ferrarille 30% lisää tehoa. Itse en jaksa uskoa tuohon 30%:iin...
30% siitä ERSin tuottamasta tehosta varmaan kyse. Jos se kävi Melbournessa arviolta puoliteholla, niin kai noin 25 heppaa lisää paremmalla softalla on ihan realistista. Luvut toki ihan hatusta, mutta teoriassa pidän täysin mahdollisena.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
30% siitä ERSin tuottamasta tehosta varmaan kyse. Jos se kävi Melbournessa arviolta puoliteholla, niin kai noin 25 heppaa lisää paremmalla softalla on ihan realistista. Luvut toki ihan hatusta, mutta teoriassa pidän täysin mahdollisena.
No ei 25 hepoa ERS:sillä taida juurikaan mitään vaikuttaa kierrosaikaan.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Saattaa auttaa ohitustilanteissa kummasti.
Empä oikein jaksa uskoa. 25 hevosvoimaa lisää suoranopeutta enintään 5 km/h:lla.
Toki sekään 25 heppaa ei ole mikään tieto, tiedä vaikka ne saa sieltä 125 heppaa.

Edit. En kyllä usko tuotakaan naukkiksen puolta sekuntia. No ehkä voisi jossain Monzassa olla, mutta rata jossa tarvitaan vähääkään enempää siipeä, niin ei se voi niin paljoa vaikuttaa. Mutta en ala vääntämään kun en asiasta kovin paljoa tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Empä oikein jaksa uskoa. 25 hevosvoimaa lisää suoranopeutta enintään 5 km/h:lla.
Toki sekään 25 heppaa ei ole mikään tieto, tiedä vaikka ne saa sieltä 125 heppaa.

Edit. En kyllä usko tuotakaan naukkiksen puolta sekuntia. No ehkä voisi jossain Monzassa olla, mutta rata jossa tarvitaan vähääkään enempää siipeä, niin ei se voi niin paljoa vaikuttaa. Mutta en ala vääntämään kun en asiasta kovin paljoa tiedä.
Ei tehon lisääminen vaikuta huippunopeuteen vaan kiihtyvyyteen. Ilmanvastus nousee nopeuden kuutiossa joten tehoa lisäämällä huippunopeus ei juuri kasva mutta kiihtyvyys on suoraan lineaarinen tehoon nähden.

50 heppaa händicäppiä aikanaan kahden tallin välillä meinasi sitä että tehottomampi oli täysi statisti kisassa. Mersun ja muiden tehoero tällähetkellä ei ole juuri tuota 25 heppaa enempää, jos on edes sitäkään.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
edit: tässä yksi esimerkki osasta joka voisi olla hiilikuitua, mutta nyt se on alumiinia http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1413ma460.jpg
Kiva kuva, mutta jos moottori on ylipainoinen, niin etusiipi on melko ideaalinen lisäpainon paikka. Sillä kuten tässä ketjussa jo todettiin, autojen painojakauma on säännöillä rajattu ja ylipainoinen moottori vaatii joko muita perän osia kevyemmäksi tai lisäpainoa keulaan - mitä edempänä, sitä vähemmän tarvitaan. Etusiiven osien vaihtaminen kevyemmiksi ei siis liene prioriteetiltaan korkeimpia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kiva kuva, mutta jos moottori on ylipainoinen, niin etusiipi on melko ideaalinen lisäpainon paikka. Sillä kuten tässä ketjussa jo todettiin, autojen painojakauma on säännöillä rajattu ja ylipainoinen moottori vaatii joko muita perän osia kevyemmäksi tai lisäpainoa keulaan - mitä edempänä, sitä vähemmän tarvitaan. Etusiiven osien vaihtaminen kevyemmiksi ei siis liene prioriteetiltaan korkeimpia.
Et sisäistänyt postaustani.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Ei tehon lisääminen vaikuta huippunopeuteen vaan kiihtyvyyteen. Ilmanvastus nousee nopeuden kuutiossa joten tehoa lisäämällä huippunopeus ei juuri kasva mutta kiihtyvyys on suoraan lineaarinen tehoon nähden.

50 heppaa händicäppiä aikanaan kahden tallin välillä meinasi sitä että tehottomampi oli täysi statisti kisassa. Mersun ja muiden tehoero tällähetkellä ei ole juuri tuota 25 heppaa enempää, jos on edes sitäkään.
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.

Muuthan olivat täysin statisteja Mersuun verrattuna. Miettikääs mikä olisi ollut Nicon ero muihin, jos turva-auto ei olisi välillä tiivistänyt porukkaa. Ja niiden ei edes tarvinnut puristaa yhtään, kun muut jäivät jo muutenkin niin kauas.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.

Muuthan olivat täysin statisteja Mersuun verrattuna. Miettikääs mikä olisi ollut Nicon ero muihin, jos turva-auto ei olisi välillä tiivistänyt porukkaa. Ja niiden ei edes tarvinnut puristaa yhtään, kun muut jäivät jo muutenkin niin kauas.
Toisaalla ei siitä haittaakaan ole koskaan ollut, että voi vedellä edessä puhdasta ilmaa. Toisilla kuluu bensaa ohitusyrityksiin/puolustuksiin jne. Sitten ku tulee turva-auto, voi ottaa uudelleen tehoja ja eroja toisiin. En väitä, ois pelkästään tästä kyse, mut onhan tuota ennenkin nähty.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös