Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Whitmarshko sen surkean viime kauden McLarenin suunnitteli? No ei suunnitellut, mutta kenkää tuli. Katsos siten tämä maailma vain toimii, että johtaja kantaa vastuun tuloksista. Johtajan vaihdoksella on myös se tarkoitus, että se herättää organisaation. Pitäisikö antaa johtajan pitää paikkansa ja antaa koko tekijäpuolelle kerralla kenkää?
Työntekijöistä osa pihalle ja johtokunnalle bonukset. Niin se menee työelämässäkin. Siten tämä maailma vain toimii.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Whitmarshko sen surkean viime kauden McLarenin suunnitteli? No ei suunnitellut, mutta kenkää tuli. Katsos siten tämä maailma vain toimii, että johtaja kantaa vastuun tuloksista. Johtajan vaihdoksella on myös se tarkoitus, että se herättää organisaation. Pitäisikö antaa johtajan pitää paikkansa ja antaa koko tekijäpuolelle kerralla kenkää?
Whitmarshin potkuja en oikein ymmärräkään. Yksi huono kausi ei ole siihen riittävä syy, niitä tulee kaikille tiimeille joskus.

Mielestäni johtajan erottamisen perusteet ovat suorassa suhteessa siihen kuinka paljon kyseinen johtaja on vastuussa siitä nimenomaisesta asiasta mikä on mennyt pieleen. Eli oliko Domenicali vastuussa moottoripuolen henkilövalinnoista? Stefanon nimikkeet ovat vaihtuneet tiuhaan:

Head of personnel (1995) -> Team Manager (1996) -> Logistics Manager (2001) -> Sporting Director (2002) -> Director of Ferrari F1 Team (2007, Todtin vanha pesti) -> Team Principal (2008). Kysymys kuuluukin, onko Domenicali jo niin iso pomo, ettei ole käytännön vastuussa ruohonjuuritason toimista? Vaiko siinä asemassa, jossa itse antaa potkut vastuussa olleelle alemmalle johtajalle? Jos on jotenkin itsetarkoituksellista antaa potkut ylimmälle pomolle, niin Montezemolonhan tässä pitäisi lähteä, eikö?
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Olen ollut tätä mieltä jo vaikka miten kauan, mutta kertauksen vuoksi tuon toki näkemykseni mieluusti esille jälleen. Mielestäni Ferrarin ongelma on nimenomaan Luca Di Montezemolo. Vanhanaikainen, keppiä alaiselle, paineita, tyyli ei toimi nykyään. Tuntuu, että Ferrarin organisaatio on ajastaan jäljessä ja pahasti. Raskas ja toimimaton. Ja Montezemolon rooli on vain ylläpitää vanhanaikaista tyyliä työyhteisössä - jossa jokainen sen jäsen vastaa selkänahastaan tuloksen.

Montako kertaa mr. Montezemolo on sanonut, esimerkiksi että 'tulos ei ole Ferrarin kaltaiselle tallille hyväksyttävä.' Rivien välistä voi huomata montaa asiaa. Jos tallilta puuttuu nöyryys, ei se pysty nousemaan kärkikastiin. Eikä ongelmia löydetä, jos ilmapiiri työyhteisössä on ilmeisen painostava ja pakottava, työskentelystä puuttuu rentous.

Ja ehkä koko Ferrarin talli tottui Schumi -vuosina olemaan kärjessä. Nyt alkaa olla paineita, kun sitä ei vaan saavuteta. Ja oman näkemykseni kerroin yllä, mistä johtuu.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Olen ollut tätä mieltä jo vaikka miten kauan, mutta kertauksen vuoksi tuon toki näkemykseni mieluusti esille jälleen. Mielestäni Ferrarin ongelma on nimenomaan Luca Di Montezemolo. Vanhanaikainen, keppiä alaiselle, paineita, tyyli ei toimi nykyään. Tuntuu, että Ferrarin organisaatio on ajastaan jäljessä ja pahasti. Raskas ja toimimaton. Ja Montezemolon rooli on vain ylläpitää vanhanaikaista tyyliä työyhteisössä - jossa jokainen sen jäsen vastaa selkänahastaan tuloksen.

Montako kertaa mr. Montezemolo on sanonut, esimerkiksi että 'tulos ei ole Ferrarin kaltaiselle tallille hyväksyttävä.' Rivien välistä voi huomata montaa asiaa. Jos tallilta puuttuu nöyryys, ei se pysty nousemaan kärkikastiin. Eikä ongelmia löydetä, jos ilmapiiri työyhteisössä on ilmeisen painostava ja pakottava, työskentelystä puuttuu rentous.

Ja ehkä koko Ferrarin talli tottui Schumi -vuosina olemaan kärjessä. Nyt alkaa olla paineita, kun sitä ei vaan saavuteta. Ja oman näkemykseni kerroin yllä, mistä johtuu.
Puhut asiaa
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Kysymys kuuluukin, onko Domenicali jo niin iso pomo, ettei ole käytännön vastuussa ruohonjuuritason toimista? Vaiko siinä asemassa, jossa itse antaa potkut vastuussa olleelle alemmalle johtajalle? Jos on jotenkin itsetarkoituksellista antaa potkut ylimmälle pomolle, niin Montezemolonhan tässä pitäisi lähteä, eikö?
Tulipahan taas pitkä teksti... No lukee ken jaksaa :D

Domenicali on Ferrarin F1-tallin johtaja. Hän on se henkilö, joka on viimekädessä vastuussa koko tallista ja sen menestyksestä. Montezemolo on taas koko Ferrarin johtaja, joka vastaa koko Ferrarin toiminnasta emoyhtiölle/osakkeenomistajille. Monten "potkuihin" ei siis periaatteessa riitä, että yksi osa-alue (F1-tiimi), menestyy huonosti, vaan ongelmia pitäisi olla laajemmalla skaalalla koko Ferrarin toiminnassa. Vaikka Monte omalla toiminnalla tuntuukin haittaavan koko F1-tiimin toimintaa, tämän kuvan sai viimeksi viime viikonlopun kisasta, jälleen.

Domenicali on käytönnössä se kaveri joka antaa potkut sitten esim, sille moottoriosaston johdolle, jos parhaaksi näkee. Formula ykköset on herkkä laji sen suhteen, että yhden osa-alueen epäonnistuminen johtaa helposti koko tiimin epäonnistumiseen. Tällöin myös Stefanon asema on vaakalaudalla.

Ferrarin F1-tallin olemassaolon syy on arvatenkin F1-sarjan mestaruuksien voittaminen, aina. Tässä suhteessa Domenicalin tehtävänä on johtaa tiimi tähän tavoitteeseen, aina kun se ei häneltä onnistu pitäisi hänen asemaansa ja tekemisiään tarkastella kriittisesti. Tämä ei tarkoita, että automaattisesti pitäisi antaa potkut, mutta jos tavoite jää vuosi toisensa jälkeen saavuttamatta, on iha perusteltua miettiä sitä, voitaisiinko tämä tavoite saavuttaa jonkun toisen kanssa.

Käytännössä Ferrarin toiminnassa näyttää taas olleen viime vuosina pyrkimys korostaa italialaisuutta ja italialaista osaamista muun maalaisten Todtin ja kumppanien valtakauden jälkeen. Samalla vaikutetaan lipsuneen samanlaiselle suoritustasolle kuin 80-luvun alun ja 90-luvun viimeisten vuosien välillä oltiin, kun pyritiin menestymään pääsääntöisesti ja korostetusti italialaisin voimin. Sinänsähän italialaisuuden korostamisessa ei ole mitään väärää, mutta menestyäkseen pitäisi kyllä rohkeasti pyrkiä palkkaamaan parhaat mahdolliset kyvyt, kansalaisuudesta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja ehkä koko Ferrarin talli tottui Schumi -vuosina olemaan kärjessä. Nyt alkaa olla paineita, kun sitä ei vaan saavuteta. Ja oman näkemykseni kerroin yllä, mistä johtuu.
Kyllä ne pahimmat virheet tehtiin tuossa viitisen vuotta sitten. Teknisen tiimin italialaistus ja latinokuskit+santanderpankki. Todtin kauden päätteeksi kun Kimin kanssa tuli mestaruus ensimmäisellä yrittämällä, sortuivat ylimielisyyteen ja kuvittelivat että mestaruuksia tulee jatkossa helposti dreamteamilla vailla pohjaa. Kimin takaisinpalkkaus alkoi sitten jo olemaan aika epätoivoista, vaikka peli oli jo hävitty. Nyt tilanne on sellainen ettei mestaruuksia ihan muutamaan vuoteen enää uskalla edes toivoa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Kimi on nyt palkattu takaisin mutta sitten ei laiteta hommiin? Alonso testaa ja kehittää ties monettako vuotta peräkkäin autoa jolla ei ole mitään jakoja mestaruuteen. Pitääkö senkin päähän osua joku jousi ennenkuin Ferrarilla älytään alkaa kyselemään oikealta ihmiseltä että mitä pitäisi tehdä. :nope:
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kimi on nyt palkattu takaisin mutta sitten ei laiteta hommiin? Alonso testaa ja kehittää ties monettako vuotta peräkkäin autoa jolla ei ole mitään jakoja mestaruuteen. Pitääkö senkin päähän osua joku jousi ennenkuin Ferrarilla älytään alkaa kyselemään oikealta ihmiseltä että mitä pitäisi tehdä. :nope:
Joopajoo.. Kimin edellisen Ferrariaikakauden 2007-2009 aikanahan auton suorituskyky nimenomaan laski kuin lehmän häntä ja lähti taas nousuun kun kuski vaihtui.. Jos tuolle linjalle halutaan lähteä. Vakavasti ottaen lienee auton kehittämisen kannalta aika se ja sama kumpi kaveri siellä on ratissa, eiköhän molemmat osaa riittävän palautteen antaa.

Ferrarin auto ei myöskään ole ollut viime vuosina mikään täysi susi, vaan ylivoimaisen Red Bullin jälkeen usein se toiseksi paras, eikä se kaivattu mestaruus edes kovin kauas ole jäänyt.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Alonso tarvittiin, että Kimin auton runko voitiin todeta sudeksi;)

Noh hyvä ,että Alonso kuitenkin ajoi Kimin rungolla, että vika löydettiin ajoissa.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/04/1880079/tassako-raikkosen-surkeuden-syy-auton-runko-hajalla

Kimi Räikkösen autosta löytyi vika, joka pakotti Ferrarin keskeyttämään F1-testinsä Bahrainissa keskiviikkona.

Tallin toinen kuljettaja, Fernando Alonso, on ajanut testeissä molemmilla autoilla. Testipäivä keskeytyi, kun Räikkösen auton rungon havaittiin olevan vahingoittunut. Suomalaiskuski ajoi kisaviikonlopun ensimmäisissä testeissä rajusti kanttarin yli, minkä epäillään olevan vahingon syynä. Silloin vain auton pohjan luultiin vahingoittuneen.

Räikkönen sijoittui Bahrainin GP:ssä vasta kymmenenneksi lähdettyään kisaan viidennestä ruudusta.

Alonso ehti ajaa keskiviikon testissä vain 12 kierrosta, eikä hänen odoteta palaavan radalle. Tiistaina hän ajoi 69 kierrosta.

Ferrari ei ole ainoa talli, jolla on ollut vaikeuksia Bahrainin testeissä. Vian löytyessä italialaistalli oli silti saanut alleen enemmän kierroksia kuin Red Bull, joka oli saanut ajetuksi vain yhdeksän kierrosta. Lotuksella testikierroksia oli seitsemän.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kimi on nyt palkattu takaisin mutta sitten ei laiteta hommiin? Alonso testaa ja kehittää ties monettako vuotta peräkkäin autoa jolla ei ole mitään jakoja mestaruuteen. Pitääkö senkin päähän osua joku jousi ennenkuin Ferrarilla älytään alkaa kyselemään oikealta ihmiseltä että mitä pitäisi tehdä. :nope:
Hyvin samoja asioitahan ne tuosta autosta ovat sanoneet, joten ei kai väliä. Ja kuten on monta kertaa mainittu Kimi ajaa yksin Barcelonan testit, Alonso ei siellä pääse rattiin.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Alonso tarvittiin, että Kimin auton runko voitiin todeta sudeksi;)

Noh hyvä ,että Alonso kuitenkin ajoi Kimin rungolla, että vika löydettiin ajoissa.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/04/1880079/tassako-raikkosen-surkeuden-syy-auton-runko-hajalla
Ikävää, kun testi keskeytyi, mutta hyvä että rungon vika löytyi. Kimihän sanoi kisan jälkeen, että auto käyttyäytyy todella kummallisesti. Yhdessä mutkassa ok, toisessa jotain aivan muuta.

Tarkoittaako tämä sitä, että Räikkönen oli yhtä nopea, jos ei nopeampikin kuin Alonso rikkinäisellä autolla? :doubtful:
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Aldo Costahan potkittiin pois Ferrarilta 2011 huonojen tulosten takia. Muistaakseni jossain haastattelussa Costan mielipide oli, että vika ei ollut hänen vaan hän joutui syntipukiksi. Sittemmin Costa siirtyi mersulle ja kausien 2013 ja 2014 autot näyttäisivät Costan saaneen kostonsa.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Olen ollut tätä mieltä jo vaikka miten kauan, mutta kertauksen vuoksi tuon toki näkemykseni mieluusti esille jälleen. Mielestäni Ferrarin ongelma on nimenomaan Luca Di Montezemolo. Vanhanaikainen, keppiä alaiselle, paineita, tyyli ei toimi nykyään. Tuntuu, että Ferrarin organisaatio on ajastaan jäljessä ja pahasti. Raskas ja toimimaton. Ja Montezemolon rooli on vain ylläpitää vanhanaikaista tyyliä työyhteisössä - jossa jokainen sen jäsen vastaa selkänahastaan tuloksen.

Montako kertaa mr. Montezemolo on sanonut, esimerkiksi että 'tulos ei ole Ferrarin kaltaiselle tallille hyväksyttävä.' Rivien välistä voi huomata montaa asiaa. Jos tallilta puuttuu nöyryys, ei se pysty nousemaan kärkikastiin. Eikä ongelmia löydetä, jos ilmapiiri työyhteisössä on ilmeisen painostava ja pakottava, työskentelystä puuttuu rentous.

Ja ehkä koko Ferrarin talli tottui Schumi -vuosina olemaan kärjessä. Nyt alkaa olla paineita, kun sitä ei vaan saavuteta. Ja oman näkemykseni kerroin yllä, mistä johtuu.
Itse olen Lucaa toivonut pihalla palliltaan jo vuosikausia ! Mutta ilmeisesti hänellä on "suhteet" kunnossa. Se vaa paistattelee julkisuudessa ja hakkaa alaisiaan kepillä ja sehän taas ei toimi alkuunkaan. Noh mutta itse luotan, että Ferrari kyllä vielä vauhtia jostain taikoo kummosti lisää tämän kauden aikana. Eivät varmasti ajele just ja just pisteille koko kautta
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
942
Hyvin samoja asioitahan ne tuosta autosta ovat sanoneet, joten ei kai väliä. Ja kuten on monta kertaa mainittu Kimi ajaa yksin Barcelonan testit, Alonso ei siellä pääse rattiin.
Jää nähtäväksi kuka ajaa. En olisi yllättynyt, vaikka Alonso ajaisi sielläkin, ainakin toisen päivän, olkoonkin että Kimistä on ollut puhe.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Toivottavasti Kimille on uusi runko valmiina seuraavaan kisaan? Luulisi noinkin rahakkaalla yhtiöllä olevan vararunkoja valmiina.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös