#14 Fernando Alonso 2014: Oviedon ohjus uransa kovimmassa haasteessa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No voihan sen potkuiksi tietysti lukea siinä missä Kiminkin potkut. Ferrari lopulta oli (Adam Cooperin mukaan) se taho joka maksoi kuskin ulos. Mattiacci ilmeisesti tuon kalliin päätöksen teki ja sai siitä(kin?) syystä kenkää. Ei pelkästään taliista, vaan koko Ferrari-konsernista, jos pääjohtaja Marchionneen on uskominen.

-Edit- Jälkimmäinen toteamus löytyy myös Ferrarin omilta sivuilta:

Ferrari.com sanoi:
“We would also like to thank Marco Mattiacci for his service to Ferrari in the last 15 years and we wish him well in his future endeavours” concluded Mr Marchionne.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Tai että Mattiacci olisi saanut potkut Alonson takia. Mitäänhän emme asiasta tiedä, joten aivan yhtä hyvin voi olla, että Mattiacci vain oli alkuperäisten arvioiden mukaisesti määräaikaisessa työsuhteessa hoitamassa tämän vuoden pakettiin.
Me tiedämme ettei ollut. Potkuille selvä todiste on sekin, että mies oli pitkän linjan Ferrari-mies ja ilmeisesti tämä ura tuli nyt päätökseensä. Kyse oli silloin potkuista eikä sitä millään määrällä väärinymmärtämistä voi muuksi selittää.

Erikoista tässä skenaariossa on se, että Maurizio Arrivabenekään ei varsinaisesti mikään autourheilupomo ole, vaikka onkin tehnyt Ferrarin kanssa yhteistyötä jo pitkään.
Kaupallinen osaaminen on tärkeintä. Monet tahot ovat sanoneet, että pomojen täytyy ymmärtää organisaation johtamisesta ja talousasioista, formulat ja urheilun ymmärtäminen on se missä on vara tehdä kompromisseja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Erikoista tässä skenaariossa on se, että Maurizio Arrivabenekään ei varsinaisesti mikään autourheilupomo ole, vaikka onkin tehnyt Ferrarin kanssa yhteistyötä jo pitkään.
Istunut kuitenkin F1-komissiossa vuodesta 2010. On laji hänelle paljon tutumpi kuin Matiaccille.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Me tiedämme ettei ollut. Potkuille selvä todiste on sekin, että mies oli pitkän linjan Ferrari-mies ja ilmeisesti tämä ura tuli nyt päätökseensä. Kyse oli silloin potkuista eikä sitä millään määrällä väärinymmärtämistä voi muuksi selittää.
No en ole aiheen uutisointia kyllä niin tarkkaan seurannutkaan. Onko siis jossakin annettu syitä tallipomon vaihdolle tai kerrottu Mattiaccin tulevaisuuden urasuunnitelmista?


Istunut kuitenkin F1-komissiossa vuodesta 2010. On laji hänelle paljon tutumpi kuin Matiaccille.
Totta. On kyllä lähempää lajia. Sitä en kiellä.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Minäpä luulen, että homma on mennyt näin:

Mattiacci on kyllä tullut ihan pysyväksi tallipäälliköksi mutta hän on sooloillut liikaa Alonson ja Vettelin kohdalla eikä ole konsultoinut ensin Marcchionnea. Esim. voi hyvin olla, että Marcchionne olisi ollut kiinnostunut jatkamaan Alonson kanssa tai sitten voi olla, että Vettelille on tehty ennalta sovittua rahakkaampi/pidempi diili. Itse epäilen kuitenkin sitä, että mies on tehnyt päätökset liian omapäisesti Marcchionnen makuun, ehkäpä vielä erillisen ohjeistuksen vastaisesti ja sai nyt sitten kärsiä seuraukset. Marcchionne oli siitä fiksu, että antoi miehen jatkaa kauden loppuun, ettei talli olisi suistunut täydelliseen kaaokseen.

Joka paikassa ovat asiantuntijat olleet sitä mieltä, että Mattiaccin on täytynyt tehdä jokin selkeä yksittäinen teko, joka on vienyt luottamuksen häneen Marcchionnelta. Pelkät näkemyserot eivät aiheuttaisi 15 vuoden menestyksekkään Ferrari-uran katkeamista näin dramaattisesti.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä taas uskon, ettei Mattiacci tehnyt liikeitään ollenkaan ilman johdon siunausta. Hänen hommanaan oli laittaa ukkoa pihalle ja uutta sisään. Sen sijaan Alonson poismaksamisessa saattoi käydä kuten Kimin suhteen aikanaan - Ferrari joutui maksumieheksi. Ehkä oli tarkoitus päästä Alonsosta eroon halvemmalla kuin mitä sitten tapahtui ja Mattiacci oli laittanut päänsä tästä pantiksi.

Turha kuitenkaan luulla, että kyseisesä mafiassa päällikkö tekee siirtojaan ilman valtaapitävien lupaa. Varmasti joutui joka siirron hyväksyttämään ja keskustelemaan. Myös Alonson poispotkimisen ja Vettelin värväämisen.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Jonathan Noble spekuloi Autosportille, että Mattiaccin "kabinettipolitikointi-taidot" eivät ole olleet sitä mitä tarvitaan, jotta Ferrarin perinteisesti vahva sisäpoliittinen asema F1:ssä olisi turvattu. Arrivabene on otettu tallin johtoon oletettavasti juuri siksi, että tämän suhteet ovat erittäin hyvät mm. Bernieen, ja tätä kautta Ferrari pystyisi poliittisesti hieromaan asemiaan paremmaksi lajin sisällä. Suhteilla on väliä.

lähde:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/116930
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
On esitetty, että Mattiacci teki virheen jotenkin Alonson potkuihin liittyen tai ei osannut hoitaa suhteita. Kahden pomon systeemi olisi pelastanut suhdetoiminta-asian. Virhe(virheet) Alonson lähtöön liittyen olisivat saattaneet syntyä yhden johtajan alaisuudessakin. Mercedeksen systeemi kahden johtajan mallista tarkkaan rajattuine alueineen taitaa olla Ferrarillakin tulevaisuutta.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Minäpä luulen, että homma on mennyt näin:

Mattiacci on kyllä tullut ihan pysyväksi tallipäälliköksi mutta hän on sooloillut liikaa Alonson ja Vettelin kohdalla eikä ole konsultoinut ensin Marcchionnea. Esim. voi hyvin olla, että Marcchionne olisi ollut kiinnostunut jatkamaan Alonson kanssa tai sitten voi olla, että Vettelille on tehty ennalta sovittua rahakkaampi/pidempi diili. Itse epäilen kuitenkin sitä, että mies on tehnyt päätökset liian omapäisesti Marcchionnen makuun, ehkäpä vielä erillisen ohjeistuksen vastaisesti ja sai nyt sitten kärsiä seuraukset. Marcchionne oli siitä fiksu, että antoi miehen jatkaa kauden loppuun, ettei talli olisi suistunut täydelliseen kaaokseen.

Joka paikassa ovat asiantuntijat olleet sitä mieltä, että Mattiaccin on täytynyt tehdä jokin selkeä yksittäinen teko, joka on vienyt luottamuksen häneen Marcchionnelta. Pelkät näkemyserot eivät aiheuttaisi 15 vuoden menestyksekkään Ferrari-uran katkeamista näin dramaattisesti.
Voi myös olla, että Mattiaccia käytettiin puhtaasti vain likapyykkäämiseen eli hankkiutumaan Alonsosta eroon ja hoitamaan Vettelin sopimuksen kuntoon. Ymmärrän myös sen argumentin, että politikoinnissa pitää olla suhteet kunnossa, koska mm. sääntöjä olisi syytä saada sorvattua oman tallin edun mukaisesti. Tässä mielessä Ferrari on ollut kyllä hakoteillä sitten Todtin & Brawnin & M.Schumacherin, lajin historian sinänsä ylivoimaisimman yksittäisen menetysputken jälkeen. Mm. moottoreiden kehitystyön jäädytys on ollut todella myrkkyä Ferrarille verrattuna Mersuun yms.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jonathan Noble spekuloi Autosportille, että Mattiaccin "kabinettipolitikointi-taidot" eivät ole olleet sitä mitä tarvitaan, jotta Ferrarin perinteisesti vahva sisäpoliittinen asema F1:ssä olisi turvattu. Arrivabene on otettu tallin johtoon oletettavasti juuri siksi, että tämän suhteet ovat erittäin hyvät mm. Bernieen, ja tätä kautta Ferrari pystyisi poliittisesti hieromaan asemiaan paremmaksi lajin sisällä. Suhteilla on väliä.
Ei tuossa ole mitään järkeä. Kyllähän sen tiesivät ihan kaikki, ettei Mattiaccilla ole minkäänlaisia suhteita tai kokemusta ykkösistä. Miten se olisi voinut tulla yllätyksenä kun motorsportkokemusta on nolla ja mies tulee Jenkkien Ferrarin automyynnin johdosta? Jokainen mediakin nosti tämän asian heti esiin kun miehen nimitys julkistettiin. Arrivabene olisi ollut varmasti saatavilla ihan samalla lailla jo tuolloin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Turha kuitenkaan luulla, että kyseisesä mafiassa päällikkö tekee siirtojaan ilman valtaapitävien lupaa. Varmasti joutui joka siirron hyväksyttämään ja keskustelemaan. Myös Alonson poispotkimisen ja Vettelin värväämisen.
Näin varmasti olisi pitänyt toimia. Mutta minä luulen, että potkuihin johti nimenomaan se, ettei Mattiacci toiminut niin vaan päätti sooloilla. Ja kuten itsekin sanot, se on pahinta, mitä tuollaisessa yrityskulttuurissa voi tehdä. Toimia pomon ohi. Vaikka lopputulos olisikin ollut sama niin hierarkkisessa kulttuurissa, jossa egot ovat suuria, on protokollalla jopa uskomattoman suuri merkitys ja sen unohtamista ei voida useinkaan antaa anteeksi koska silloin oma arvovalta kärsisi. Pitää heti näyttää kaapin paikka = potkut. Tietävätpähän sitten muutkin paikkansa. Eli tavallaan tehdään juuri se sama, mitä jotkut täälläkin spekuloivat Mattiaccin tehneen Alonson kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Onkohan noilla suhteilla Ecclestoneen hirveästi merkitystä enää. Käppänällä on jo sen verran ikää, että taitaa olla todennäköisempää, että makaa multien alla ennen seuraavaa kautta kuin heiluu vielä elossa. Laitetaanko Arabivene taas vaihtoon sitten? :rolleyes:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Arrivabene tosiaan on ollut enemmän tai vähemmän lajissa jo vuodesta 1977 asti ja vuodesta 1997 lähtien sitten enemmän merkittävästi huipentuen tosiaan vuodesta 2010 eteenpäin jolloin on ollut lajia päättävässä asemassa komission puolella vähän kuten Ferrarin viimeinen Toiminnanjohtaja Marco Piccinini. Piccinini olisi ikänsä puolesta hyvin mielenkiintoinen valinta mikäli päättäisi kunnolla palata lajiin. Totutteluun menisi aikaa, mutta hän taitaa olla viimeinen italialainen sinällään menestynyt johtaja tallissa. Tosin olihan siellä tietysti vielä Cesare Fioriokin. Marchionen osalta ongelmana olisi myös talouspuolen hyvä tietämys FIAT-miehenä, mutta isommat johtajuusasiat ovat olleet ongelmallisia.

Tosin Ferrarilla tuntuu puuttuvan jonkinlainen yleisjohtajuus jopa Marchionen pomomiesten kohdalla. Voi helkkari kun saisi vain Il Piccolo Commendatore vähän järjestystä sielläkin päässä kun kerran on niin hyvin kulisseissa ennenkin johtanut. Alonson puolelta nämä vuodet tätä viimeistä lukuunottamatta olivat suhteellisen hyviä, mutta Alonson meno McLarenille on myös melkoinen riskiliike otettavaksi. Toisaalta jatkuvat henkilövaihdot ja johdon ongelmat ovat varmasti voineet vaikuttaa ja varmistus on voinut tulla kun Botin kuoli.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ei tuossa ole mitään järkeä. Kyllähän sen tiesivät ihan kaikki, ettei Mattiaccilla ole minkäänlaisia suhteita tai kokemusta ykkösistä. Miten se olisi voinut tulla yllätyksenä kun motorsportkokemusta on nolla ja mies tulee Jenkkien Ferrarin automyynnin johdosta? Jokainen mediakin nosti tämän asian heti esiin kun miehen nimitys julkistettiin. Arrivabene olisi ollut varmasti saatavilla ihan samalla lailla jo tuolloin.
Niin; Ehkä Marchionnella ei ollut järkeä? Mattiacci kerkesi jokatapauksessa näyttämään kauden aikana mikä on miehiään.
Marchionne katsoi tämän kortin ja sanoi kauden päätteeksi: Ei jatkoon. Arrivabene tilalle.
 

Sammo

Banned
Liittynyt
10.4.2014
Viestit
15
Jeesus sentään mitä spedeilyä. Mikä tää on olevinaan ja oliko sulla jotain asiaa? Modet vois antaa tällaisesta viikon bannia.
Ai viikon banni Karista, osuiko hermoon?

Naurattanut vaan hetken nämä sinun teoriat.

Huutelet täällä jo parissa topicissa, että syy Mattiaccin lähtöön on toiminta Marchionnen selän takana ja jopa Marchionnen ohjeistuksen vastaisesti, "Palkannut Vettelin ylihintaan ja omalta osaltaan vaikuttanut Alonson lähtöön". Just joo.

Kannattaa muistaa mitä alkukaudesta kävi ja kenen miehiä Mattiacci on/oli. Ja muistella mitä muutoksia syys-lokakuussa kävi.

Scuderia Ferrari on pelkkä Ferrarin markkinointijaos, jota pyöritetään FOMin sekä sponsoreiden tuella.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ota nyt tästä sitten selvää.

Lehti kuitenkin sanoo, että tallissa on muita korkea-arvoisia edustajia, jotka toivovat jatkoa Buttonille tanskalaisen sijasta. Saman toiveen on esittänyt myös Alonso.
http://www.suomif1.com/2014/11/lehti-taman-kuljettajan-fernando-alonso-tahtoisi-tallikaverikseen/

Autosportin mukaan Alonso on ilmoittanut haluavansa ajaa Kevin Magnussenin tallikaverina.
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=278647
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös