Formula 1 - alennustila

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jo tässä vaiheessa kautta on nähtävissä nykyisen pistelaskujärjestelmän heikkous. Hamilton -Rosberg -akseliila voitot ovat nyt 4-1, mutta pisteet vain 100-97.

Hulluimmillaan skenaario voisi olla seuraava:
Jompikumpi mersu voittaa tämän kauden jokaisen kilpailun (täysin mahdollista nähdäkseni).

Hamilton voittaa vielä 11 kisaa, ja tulee kerran kakkoseksi, mutta joutuu keskeyttämään 2 kertaa, joista toinen on viimeinen osakilpailu. Pisteet 100+11*25+1*18+3*0 = 393

Rosberg on joka kerran kakkonen, paitsi näinä kolmena kertana.
Pisteet 97+11*18+2*25+1*50 = 395.

Voitot Hamiltonille 15-4, mutta mestaruus Rosbergille kahden pisteen erolla.
Näinhän se menee, mutta välillä oli tasaisempia kausia jolloin tasaisempi järjestelmä oli parempi, ettei liian epävarma kuljettaja tai talli vie mestaruutta jatkuvasti podiumille ajavan ja välillä voittavan nenän edestä.

Tilanne on siitä outo että nyt ei mikään muu talli pysty viemään sijoja mersun kuskeilta. Onpahan edes vähän jännitystä tämän vuoksi mestaruudesta, vaikkei se niin oikeudenmukaiselta tuntuisikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Mutta harva laji on onnistunut näin hyvin tappamaan meikäläisen kiinnostavuuden. Vuosi vuodelta ollaan vaan menty taaksepäin...

...mitä vanhemmaksi olen elänyt.
Niin siinä käy. Kiinnostavuus laskee mitä vanhemmaksi tulee. Totuttele ajatukseen. Turha syyttää formuloita.:D
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Liian ylivoimaset voittajat tappaa kanssa kiinnostusta. Viime kausi oli Silverstoneen asti tosi jännä, sitten alkoi FIA-Pirelli-Vettel-Show ja loppukaudesta nukahti kesken kisan.

Nyt Mercedes on tehnyt niin hyvää työtä, että se tappaa kiinnostuksen. Eihän se heidän syynsä ole, vaan muiden tallien, jotka ei vaan osaa asiaansa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Alkukuden "yllätyskisat" eivät tarjonneet mitään yllätystä. Mersu on masentavan ylivoimainen ja autot kuulostaa pölynimureilta. Seuraavana maailman parasta unilääkettä oleva Monacon GP, jossa jännittää ainoastaan töppääkö joku backmarker kolmatta kertaa kierroksella ohittavan mersun. Jos nyt vertaa vaikka kahteen edelliseen kauteen niin hohhoijaa sanonko että piip mitä piip. - Enpä sano. Kaiken aneemisuuden alleviivaa mersun pakoputken perseenpäristinkokeilu että saataisiin vähän "meininkiä" radalle. Rakastan tätä lajia ja kyllä kärsin ihan oikeasti niin että kriisiterapiiaan on varattava aika ellei jotain muutosta tapahdu ja äkkiä. :thumbdown
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Kaiken aneemisuuden alleviivaa mersun pakoputken perseenpäristinkokeilu että saataisiin vähän "meininkiä" radalle.
Saa nähdä saadaanko noita muutoksia sääntöihin auton äänien osalta koskaan läpi. Varmaan siirrytään b-suunnitelmaan eli asennetaan katsomoiden yhteyteen kaiuttimia, joista huudatetaan nauhoitettua moottorisahan pärinää aina autojen ajaessa ohitse.

Pointtina on teennäisyyksien määrä nykyformuloissa. Vaikka drs:ään, pakollisiin renkaanvaihtoihin, innovaatioiden kieltämiseen yms. on jo tottunutkin, ovat kaikki vastaavat vähän sellaisia teippiviritelmiä, joista on ajansaatossa tullut osa lajia. Aika ajotkin on nykyään vähän sellaista väkisin väännettyä draamaa kolmena erillisenä osionaan, vaikka tietyllä tavalla onnistunut konsepti onkin. Saa nähdä milloin kisoista alkaa saada triplapisteitä, jos kantaa kiloa perunoita autossaan ja varikkokäyntien yhteydessä järjestettyssä seiväshyppikisassa sijoittuu kolmen parhaan joukkoon ilman, että kisan aikana nestettä nautittu virtausmäärä ylittää puolta litraa tunnissa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24334
Sijainti
lappeen Ranta
Aika ajotkin on nykyään vähän sellaista väkisin väännettyä draamaa kolmena erillisenä osionaan, vaikka tietyllä tavalla onnistunut konsepti onkin.
Aika-ajoihin oli vissiin hiukan pakko kehitellä jotain sellaista kuviota, että saataisiin autoja radalle enemmän ja pidemmän ajanjakson kuluessa. Aika ikävää oli se kun aikoinaan kaikki autot tuli radalle vasta aika-ajon loppuminuuteilla jos oli rata märkä aika-ajon alussa. Se taas oli pirun epäreilua tai epätasapuolista (taaskin sateen sattuessa, auts!) kun kuskit ajoivat yksinään yhden aikakierroksen kukin vuorollaan. Eli tosiaan tavallaan tää nykyinen aika-ajosysteemi on aika hyvä kompromissi kuskien kohtelun tasapuolisuuden ja radalla nähtävän toiminnan ajallisen jakautumisen suhteen, säästä riippumatta.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Aika-ajoihin oli vissiin hiukan pakko kehitellä jotain sellaista kuviota, että saataisiin autoja radalle enemmän ja pidemmän ajanjakson kuluessa. Aika ikävää oli se kun aikoinaan kaikki autot tuli radalle vasta aika-ajon loppuminuuteilla jos oli rata märkä aika-ajon alussa. Se taas oli pirun epäreilua tai epätasapuolista (taaskin sateen sattuessa, auts!) kun kuskit ajoivat yksinään yhden aikakierroksen kukin vuorollaan. Eli tosiaan tavallaan tää nykyinen aika-ajosysteemi on aika hyvä kompromissi kuskien kohtelun tasapuolisuuden ja radalla nähtävän toiminnan ajallisen jakautumisen suhteen, säästä riippumatta.
Yleensä syyksi riitti se että rataan tarttui koko ajan lisää kumia ja pito parani loppua kohden. Ei tarvittu edes sadetta.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Aika-ajoihin oli vissiin hiukan pakko kehitellä jotain sellaista kuviota, että saataisiin autoja radalle enemmän ja pidemmän ajanjakson kuluessa. Aika ikävää oli se kun aikoinaan kaikki autot tuli radalle vasta aika-ajon loppuminuuteilla jos oli rata märkä aika-ajon alussa. Se taas oli pirun epäreilua tai epätasapuolista (taaskin sateen sattuessa, auts!) kun kuskit ajoivat yksinään yhden aikakierroksen kukin vuorollaan. Eli tosiaan tavallaan tää nykyinen aika-ajosysteemi on aika hyvä kompromissi kuskien kohtelun tasapuolisuuden ja radalla nähtävän toiminnan ajallisen jakautumisen suhteen, säästä riippumatta.
Kyllä. Korostaa kuitenkin viihteellisyyttä urheilullisuuden yli. Luodaan keinotekoisia asioita, joilla pyritään viihteellisyyden nostamiseen. Ei sillä, että siinä olisi mitään väärää kunhan ei liiallisia ylilyöntejä tule. Osittain viihteellisyyden vuoksi katsonkin mieluummin formuloita kuin maratonjuoksua.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
F1-legenda huolissaan: "Olemme menneet liian pitkälle"

Formula 1 -sirkus on menettänyt yleisöään. Alain Prost pohtii syitä.

- Ihmiset eivät ehkä pidä siitä, mitä F1 on verrattuna menneisyyteen, F1-suuruus Alain Prost pohtii.

Prost - Ayrton Sennan kilpailija ja mestari vuosilta 1985, 1986, 1989 ja 1993 - sanoo säännöissä tehtyjen rajoitusten aiheuttaneen ennalta-arvattavuutta.

- Olemme ehkä menneet (rajoituksissa) liian pitkälle.

Prost itse kokee F1-kilpailut yhä kiinnostaviksi, mutta:

- Ajattelen niin, että jos en tunne sitä hyvin ja katson sitä televisiosta, onko se jotain, jota haluan katsoa. En ole varma.

Ranskalaisen epävarmuus kertoo paljon. Juuri arvaamattomuus loi F1-kilpailuiden viehätyksen. Kaikki oli mahdollista.

Nykyään voittajan, joka on aina sama, näkee jo lähdössä - eikä tylsää tarinaa ole syytä seurata loppuun.
- IL

Näinhän se menee...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kimin resepti, eli kunnolla tehoa ja pitävät renkaat, erottais jyvät akanoista.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
:ahem:

Lisää tehoa ja kestävät&pitävät renkaat, jotka eivät heti tuhoudu kun lähtee hyökkäämään.

Tehoa olisi helppo nostaa kun sitä säädellään polttoaineen määrän mukaan.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Näin sanoo mies joka on voittanut kaksi mestaruutta ja ollut pari kertaa hopealla autolla joka on kaksi sekuntia muita autoja kierroksella nopeampi.
No joo, Prost sentään vaihteli tiimiä ja oli oikeassa tallissa oikeaan aikaan. Ilmeisesti mestaruusvuodet mihin viittaat ovat 1989 ja 1993 ja hopeavuodet 1984 ja 1988. Näistä vuosista ainoastaan 1988 McLarenia voi pitää kokonaisuutena yhtä ylivoimaisena kun tämän vuoden Mersua. Vanhoina hyvinä päivinä luotettavuusongelmat olivat paljon nykyistä yleisempiä, joten ylivoimainenkaan auto ei voittanut aina. Voimasuhteet myös vaihtelivat enemmän kisasta ja kaudesta toiseen. Ovathan nämä saman kuljettajan pitkät mestaruusputket ihan täysin 2000-luvun juttu.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Täällä on tietty ihmisryhmä, joka kuvittelee, että asiat on aina paremmin tulevaisuudessa. Tässä itsessään on jo ajatteluvirhe. Sama asia jos sanoisi, että nykypäivänä asiat on paremmin esim. 80-lukuun verrattuna, kun meillä on nykyään internet. Ei kai kukaan kuvittele, että 80-luvulla olisi ollut internet käytössä?

Tämä ajatteluvirhe pohjautuu virheelliseen käsitykseen evoluutiosta. Kysymys esim. Internetistä; miksi internet on käytössä 2000-luvulla, eikä esim 80-luvulla tai vaikka keskiajalla? Olivatko keskiajan ihmiset tyhmiä, kun he eivät ottaneet internettiä käyttöön? Näinhän nämä tulevaisuudessa asiat ovat aina paremmin ja futuristit ihmiset ajattelevat. Ei. keskiajalla eläneet ihmiset eivät olleet tyhmempiä. Päinvastoin. Uusimpien tutkimusten mukaaan keskiajalla eläneet ihmiset olivat jopa älykkäämpiä tähän päivään verrattuna. Esim. reaktioaikatutkimuksessa 1800-luvulla eläneet saivat korkeampia tuloksia nykyaikaan verrattuna ja koska reaktioaika on todettu olevat syvässä relaatiossa älykkyyden kanssa, on tehty johtopäätös, että 1800-luvulla eläneillä oli keskimäärin korkeampi älykkyys.

Teknologian kehittyminen ei ole evoluutiota, vaan aikaa. Teknologia kehittyy aina suhteessa aikaan.

Jos kerta 1800-luvulla oli keskimäärin tutkimuksen mukaan korkeampi älykkyys, mistä voidaan olettaa, että nykyajan älykkyydellä luodut säännöt ovat parempia entisaikaan nähden?
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Itse asiassa Internet edeltäjineen ja keksintönä oli käytössä jo 1980-luvulla ja 1970-luvullakin. Suomessa tosin ei juuri ennen 1980-lukua ollut netti paljonkaan käytössä. Suomessakin oli Funet ja monia erilaisia ns. Purkkiverkkoja käytössä jo vuodesta 1984 eteenpäin. Tosin vasta 1988 ne rupesivat yleistymään ja silloinkin niitä oli lähinnä isojen kaupunkien yliopistoilla tai joidenkin yhteiskunnallisten laitosten tekniikkaosastoilla olevilla tietokoneilla.

Itselläni oli aikanaan käytössä Playnet ja heti sen jälkeen tullut America On-Line. Ja kun America On-Line oli ollut ihan vähän aikaa käytössä niin sitten hehkutettiin jo Internetinkin jo keksityn.

Näin off-topicin päätteeksi ennen varsinaista asiaa tänä vuonna tulee 20 vuotta ensimmäisistä Internetin kautta seuratuista Jalkapallon MM-kisoista. Vuonna 1994 seurattiin jopa Suomessakin Internetin kautta niitä kisoja. Tosin videotekniikka ei juuri riittänyt mihinkään ja pelit joita pystyttiinkin seuraamaan niin ne olivat muistaakseni koostepelejä ja lisäksi pystyi katsomaan parhaita maaleja. Reaaliaikainen seuranta oli jo kyllä mukana. Eniten nettiseuraajia silloin oli tietysti Yhdysvalloissa. Suomessakin oli silti Internetin liittymien vähyydestä huolimatta eniten Internet-seurantaa Euroopassa. Ainakin enemmän kuin Ruotsissa tai Saksassa.

Varsinaiseen asiaan liittyen Formula 1 ei kyllä juuri ääniä ja mahdollista Mersun täyttä ylivoimaa (joka kyllä on toivottavaa ainakin nyt tämän vuoden ajan Vettelin jatkuvien voittoputkien sijaan) lukuunottamatta ole mitenkään äärimmäisen pahaa asiaa joka aiheutti alennustilan. Toki mahdollisen järkevän taloudellisten sopimusten puuttuminen (ellei Concordea sitten jatkettu tai korvattu löyhemmällä taloudellisella sopimuksella.) voi aiheuttaa myös kärjistymisen tallien varallisuuseroissa. Lisäksi sponsorirahan vähentyminen maailmanlaajuisen taantuman tai jopa laman aikana voi aiheuttaa alennustilaa lajiin.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Täällä on tietty ihmisryhmä, joka kuvittelee, että asiat on aina paremmin tulevaisuudessa. Tässä itsessään on jo ajatteluvirhe. Sama asia jos sanoisi, että nykypäivänä asiat on paremmin esim. 80-lukuun verrattuna, kun meillä on nykyään internet. Ei kai kukaan kuvittele, että 80-luvulla olisi ollut internet käytössä?

etc
Keskiajalla oli ruttoa ja kaikkea muuta paskaa. Tiede kehittyi, koska se kuuluu tieteen perusolemukseen. Älykkyyden kanssa tällä ei niin paljon ole tekoa. Toki lahjakkuuksia tarvitaan. Nykyään heillä on moninkertaiset mahdollisuudet selviytyä aikuisikään ja sitten toteuttaa itseään parhaalla mahdollisella tavalla.

Formulat nyt ovat vain typerää viihdettä. Sääntöjä laativat ovat harvoin parasta A-luokkaa. He suunnittelevat sitten niitä autoja ja etsivät porsaanreikiä. Viihdyttävää ja sopivan dramaattista.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Formula ykkösten katsojamäärät jatkavat laskuaan

Formula ykkösten televisiokatsojamäärät ovat jatkaneet laskuaan kaudella 2014, raportoi suuri espanjalainen urheilujulkaisu Marca.

Katsojakato näyttää nyt jyrkentyneen entisestään Mercedeksen dominoidessa alkukautta.

Latinalaisessa Amerikassa – johon ei tosin sisälly maailman suurinta markkinaa Brasiliaa – laskua on ollut hämmentävät 50%.

Ferrarin kotimaassa Italiassa vähennys on puolestaan 20% ja Espanjassa 15%.

Aiemmin tänä vuonna Bernie Ecclestone vahvisti, että kaudella 2013 lajin määritelmän mukaiset katsojamäärät tippuvat kaikkiaan

50 miljoonalla edellisen kauden noin puolesta miljardista.
- Suomif1

Voi voi voi voi... mistä moinen voisi johtua?
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
10-15 vuotta sitten F1 näkyi maailmanlaajuisesti ilmaiskanavilla. Nykyisin lähetyksistä joutuu maksamaan melkein kaikkialla (saksalainen RTL ja australialainen Ten ovat poikkeuksia). Pelkät tosifanit eivät kata kuin ehkä 30-50% entisistä katsojista.
 
Ylös