Formula 1 - alennustila

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
798
Tuon kyllä ottaisin suoraan eurooppaankin. Tai siis en sitä että keltaisia naurettavan helposti mutta kun, niin pakka kasaan ja parijonoon.
Yhdessä jonossa uunsinstartti on pelkkä vitsi kun se automaattisesti käytännössä antaa kärjessä olevalle edun.
Tämä vaatisi sitten sellaiset autot joilla pääsee ohi. Tilanne, jossa sijoittuminen ratkeaa tällaiseen parijonossa tapahtuvaan uusintastarttiin, ei ole mulle mielekäs. Kun autot ovat sellaisia, että Barcelonassakin pääsee ohi, niin tuo parijono olisi tosi mielenkiintoinen vaihtoehto. Se, että letka otettaisiin kasaan pelkistä keltaisista on ehkä vähän ronski.

Mun mielestä VSC on vähän tunnelman latistaja. Mielummin Maylander jonon keulaan tai sitten ei ollenkaan.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9954
Sijainti
Helsinki
Kyllä indyissä myös kikkaillaan muilla säännöillä. Keltaisten aikana esimerkiksi ymmärtääkseni pakka otetaan aina kasaan, jolloin erot pysyvät pieninä ja siksikin on helpompi taistella sijoituksista.
Ei pakkaa aina kasata moottoriradoilla, kyllä Indycarissakin on paikalliset keltaiset liput käytössä. Ovaaleilla tietysti keltaiset tuovat aina turva-auton.

Indycar ei tosiaan ole niin herkkä likaiselle ilmalle kuin F1, mutta kyllä sielläkin vaikutus on aika merkittävä. Sarjassa on ohitusten helpottamiseen käytössä push-to-pass -nappi, josta painamalla saa käyttöön lisätehoa. Nappia voi muistaakseni käyttää missä kohtaa rataa hyvänsä ja sitä voi käyttää radasta riippuen maksimissaan 15-20 sekuntia kerrallaan yhteensä 150-200 sekunnin ajan. Vähän keinotekoinenhan tuo on siinä missä DRS:kin, mutta push-to-passissa on enemmän taktista elementtiä kun sen käyttö on DRS:ää vapaampaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2662
Ei pakkaa aina kasata moottoriradoilla, kyllä Indycarissakin on paikalliset keltaiset liput käytössä. Ovaaleilla tietysti keltaiset tuovat aina turva-auton.

Indycar ei tosiaan ole niin herkkä likaiselle ilmalle kuin F1, mutta kyllä sielläkin vaikutus on aika merkittävä. Sarjassa on ohitusten helpottamiseen käytössä push-to-pass -nappi, josta painamalla saa käyttöön lisätehoa. Nappia voi muistaakseni käyttää missä kohtaa rataa hyvänsä ja sitä voi käyttää radasta riippuen maksimissaan 15-20 sekuntia kerrallaan yhteensä 150-200 sekunnin ajan. Vähän keinotekoinenhan tuo on siinä missä DRS:kin, mutta push-to-passissa on enemmän taktista elementtiä kun sen käyttö on DRS:ää vapaampaa.
Eikös KERS ollut vähän samaa tyyliä? Sai niitä lisäheppoja tietyksi aikaa per kierros ja oli kuskin operoitavissa? En muista enää.. toki noilla on nyt kokoajan samanlainen systeemi käytettävissä, mutta enempi tietokoneohjattuna. Toki niitä asetuksia voi muutella tilanteen mukaan. Ei ole silti selkeää "turbo-nappia", jolla sais vaikka akun suoralla tyhjäksi ja sit loppukierroksen koittaisi selviytyä "puolitehoilla" :D
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Tuon kyllä ottaisin suoraan eurooppaankin. Tai siis en sitä että keltaisia naurettavan helposti mutta kun, niin pakka kasaan ja parijonoon.
Yhdessä jonossa uunsinstartti on pelkkä vitsi kun se automaattisesti käytännössä antaa kärjessä olevalle edun.
Ja just suurin osa nillittää että annetaan liian helposti rankkua, mutta samalla halutaan että kisailu pilataan keinotekoisesti keräämällä porukka kasaan? Mitähän järkeä silloin olisi antaa hanaa, kun kannattaisi vaan säästellä autoa uusintalähtöjä varten?
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
684
Voihan tuonne ulkoaulueille kuskata myös 100 kuormaa hiekkaa, joka tarttuu renkaisiin ja rankaisee näin virheistä. Ei oiottaisi enää.
Eihän näin voisi tehdä. Toinen Mersuistahan voisi jopa jäädä hiekkaan jumiin. :alppu:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1250
Itse näkisin F1-kisojen tylsyyteen suurimpana syynä yllätyksien puuttumisen. Tämä taas johtuu osin säännöistä, joilla luotettavuus on noussut lähes 100% tasolle ja näin kärkitallit tulevat aina maaliin. Toisen yllätyksiä vähentävä seikka on nykyiset radat, jossa radalta ulos ajautuminen palkitaan lähinnän nopeampana aikana tai ohituksena. Joskus muinoin kisoja saattoi voittaa vaikkei ollutkaan ensimmäisessä lähtörivissä, riitti että edessä olevat kohtasivat luotettavuusongelmia tai ajoivat/kolaroivat ulos.
 

Sherlane

New member
Liittynyt
27.6.2018
Viestit
4
Itse näkisin F1-kisojen tylsyyteen suurimpana syynä yllätyksien puuttumisen. Tämä taas johtuu osin säännöistä, joilla luotettavuus on noussut lähes 100% tasolle ja näin kärkitallit tulevat aina maaliin. Toisen yllätyksiä vähentävä seikka on nykyiset radat, jossa radalta ulos ajautuminen palkitaan lähinnän nopeampana aikana tai ohituksena. Joskus muinoin kisoja saattoi voittaa vaikkei ollutkaan ensimmäisessä lähtörivissä, riitti että edessä olevat kohtasivat luotettavuusongelmia tai ajoivat/kolaroivat ulos.
Samaa mieltä, nykyään ainoa asia mikä voi sekoittaa pakkaa on turva-auto sekä mahdolliset rengasongelmat. Niin ja rankut :)

Tässä olisi muutama tervetullut muutos sarjaan:
- V10 moottorit takaisin
- Välitankkaus takaisin, ei rajoja bensankulutukselle
- Useampi rengasvalmistaja sarjaan
- Aero-suunnittelu kuriin
- Autot pienikokoisemmaksi
- Yms. yms.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2533
Graafi olisi rehellisempi, jos sen tehnyt taho ei olisi mokannut ja laskenut Brawn GP:n mestaruuskautta "Red Bullin ylivoimaksi", mitä se ei tietenkään ollut. Red Bullin voittoprosentti tuolla kaudella oli noin 35 eli se laskee tallin keskimääräistä tulosta jonkin verran. Pelkät voittomäärät eivät kuitenkaan kerro yhtään mitään hyvässä eikä pahassa.

Oikeastaan ainoa selkeä märkä rätti tuossa kaaviossa on se, että kun tiedetään että myös kaudella 2013 voittoja keräsivät käytännössä vain Mercedes, Red Bull ja Ferrari, niin se tarkoittaa että F1-sarja on ollut selkeästi jakautunut kahtia jo seitsemän vuoden ajan. FIA ei ole onnistunut eikä kai ollut halukaskaan tekemään asialle yhtään mitään koko tänä aikana. Sen sijaan pari vuotta on jo vouhotettu kultaisesta lehmästä, kaudesta 2021, ja samalla sarja on jätetty nykyhetkessä mätänemään liemiinsä. Asiaan puuttumista on vaikeuttanut sekin, että kaikkia teknisiä sääntömuutoksia pidetään ylimääräisenä kulueränä pienille talleille, jotka rypevät talousvaikeuksissa, ja siksi FIA ei ole uskaltanut puuttua kärkiporukan karkumatkaan millään tavoin.
 
Viimeksi muokattu:

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
798
Graafi olisi rehellisempi, jos sen tehnyt taho ei olisi mokannut ja laskenut Brawn GP:n mestaruuskautta "Red Bullin ylivoimaksi", mitä se ei tietenkään ollut. Red Bullin voittoprosentti tuolla kaudella oli noin 35 eli se laskee tallin keskimääräistä tulosta jonkin verran. Pelkät voittomäärät eivät kuitenkaan kerro yhtään mitään hyvässä eikä pahassa.

Oikeastaan ainoa selkeä märkä rätti tuossa kaaviossa on se, että kun tiedetään että myös kaudella 2013 voittoja keräsivät käytännössä vain Mercedes, Red Bull ja Ferrari, niin se tarkoittaa että F1-sarja on ollut selkeästi jakautunut kahtia jo seitsemän vuoden ajan. FIA ei ole onnistunut eikä kai ollut halukaskaan tekemään asialle yhtään mitään koko tänä aikana. Sen sijaan pari vuotta on jo vouhotettu kultaisesta lehmästä, kaudesta 2021, ja samalla sarja on jätetty nykyhetkessä mätänemään liemiinsä. Asiaan puuttumista on vaikeuttanut sekin, että kaikkia teknisiä sääntömuutoksia pidetään ylimääräisenä kulueränä pienille talleille, jotka rypevät talousvaikeuksissa, ja siksi FIA ei ole uskaltanut puuttua kärkiporukan karkumatkaan millään tavoin.
Toki. Kyllähän viime vuonna kun oltiin tässä pisteessä eli kymmenennessä kisassa, niin Mersu oli voittanut vasta 3 kisaa. Ihan hyvin tuo kaavio visualisoi kuitenkin sitä, että Mersu on hallinnut lajia pääsääntöisesti jo puoli vuosikymmentä. Tuo kaavio osoittaa myös, että esimerkiksi kaudella 2008 oli 7 eri osakilpailuvoittajaa. Toki vuonna 2012 nähtiin 8, mutta siitä eteenpäin on ollut parikin kautta vain kolmella voittajalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13146
Mielenkiintoa ja ongelmia voi myös lajiin tuoda tietenkin Concordenkin asiat jotka ovat lyöty lukkoon aina ensi kauteen asti viimeisimmän sopimuksen mukaan.

Sen rauettessa onkin mielenkiintoista odotella uutta Concordea tai jopa ihan jotain kokonaan uutta sopimusta kun Bernie ei taida enää lajin Kunniapuheenjohtajanakaan enää ihan välttämättä olla siinä sopimuspöydässä mukana ja vaikka olisikin suoraan tai kulisseissa niin se taitaakin jäädä Bernien viimeiseksi kun ikää ensi vuonna olisi jo 90 vuotta ja vielähän on muutama harvempi Bernietä iäkkäämpikin maineikas herra elossa lajin muista merkkihenkilöistä päättäjäpuolella tai sitä ilman.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2533
FIA ja FOM ovat myöntäneet Ferrarille veto-oikeutensa myös seuraavan Concorde-sopimuksen ajaksi varmistaen sen, että Ferrari tulee jatkossakin olemaan sarjan vollottava pikkulapsi.

Kauden 2021 sääntöpaketin lykkäytymisen takana lienee suurelta osin Ferrarin vastahanka: sillä on nimittäin oikeus käyttää nykyistä vetoaan kaataakseen tulevan Concorden aikaiset säännöt. (wtf). Tämä myös kuvastaa sitä, miten vähän nykyisellä FIA:n johtoporukalla on kykyä viedä sarjaa eteenpäin.

The Italian outfit’s right to block rules that it believes are not in its interests has long been a controversial aspect of its relationship with F1’s bosses.

But while many, including FIA president Jean Todt, have previously suggested that Ferrari should lose the veto, the rules trigger has been retained as part of its demands to remain in F1.
 

Cmoney

Well-known member
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13270
Mukavilla handicap-tasoituksilla helpompi pysyä säännöllisenä top4-tallina. Mahtava Ferrari \o/
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2533
Tässä vaiheessa lienee selvää, että Ferrari säilyttää myös eriarvoistavan taloudellisen bonuksensa, koska se on toinen asia, mihin se muuten käyttäisi veto-oikeuttaan. Optimisti kai ajattelisi, että Ferrari oli valmis luopumaan yhdestä muttei molemmista, mutta minä näen tässä vain köyden vetämistä yhteen suuntaan. Puhutaan nyt kuitenkin vielä konditionaalissa. MIKÄLI Ferrari säilyttää rahabonuksensa, noin 100 M€, niin on jännää nähdä, miten FIA ja FOM joutuvat sitten kompensoimaan sen muille talleille, jotka myös ovat saaneet vastaavia lahjuksia. Eivät hekään silloin luovu merkittäväst edusta, jos yksi talli sen saa pitää. Näiden suojelurahojen poistaminen on merkittävä osa rahanjaon reformia, sillä niihin valuu suhteellisen iso potti kaikista talleille jaettavista tuloista.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
598
Tämä on kyllä järjettömän huono päätös ja tarkoittaa sitä että F1 tulee jatkossakin olemaan urheilullisesti rikki. Miksi muut tallit tähän suostuvat, sitä ymmärrä. Yksi talli on edelleen muita paremmassa asemassa.

Muiden onni on se, että suuresta budjetista ja epäreiluista säännöistä huolimatta talli ei aina ole ylivoimainen koska talli itsessään on niin huono.
 
Ylös