Formula 1 - alennustila

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3227
Sijainti
Helsinki
Johansson oli vielä samassa artikkelissaan höpissyt rajoituksista renkaanvaihtoihin. Hänen mukaansa kisoista tulisi jännittävämpiä, jos kisa pitäisi ajaa yhdellä rengassarjalla ja vain yksi mekaanikko saisi vaihtaa renkaita. Viimeksimainttua käytetään kestävyyskisoissa.

Kröhm... turvallisuudella ei saisi leikkiä.

Pakollinen varikkopysähdys on jo käytössä, kun kahta rengasseosta on käytettävä. Ei sitä tarvitse enää sääntöihin kirjata.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
997
vain yksi mekaanikko saisi vaihtaa renkaita. Viimeksimainttua käytetään kestävyyskisoissa..
Jos tarkoitat GT- kisoja, niissä on kyllä kaksi vaihtamassa. Toinen vaihtaa ja toinen pulttaa. Vai tarkoitettiinko tuolla juuri tuota?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2665
Johansson oli vielä samassa artikkelissaan höpissyt rajoituksista renkaanvaihtoihin...
Mistähän nyt puhutaan? :) Siis, en vain tiedä mihin tässä viitataan.

Lisäkysymyksenä: Jos olisi vain yksi rengassarja käytössä, niin miksi mekaanikko vaihtaisi renkaita? Takaa eteen vai oikealta vasemmalle? Vai jopa ristiin? F1-auton takarenkaat toimisi varmaan hyvin eturenkaissa ja päinvastoin :D
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3227
Sijainti
Helsinki
Mistähän nyt puhutaan? :) Siis, en vain tiedä mihin tässä viitataan.

Lisäkysymyksenä: Jos olisi vain yksi rengassarja käytössä, niin miksi mekaanikko vaihtaisi renkaita? Takaa eteen vai oikealta vasemmalle? Vai jopa ristiin? F1-auton takarenkaat toimisi varmaan hyvin eturenkaissa ja päinvastoin :D
https://www.motorsport.com/f1/news/johansson-F1-proposal-awesome-relevancy/4374312/

If you only have one person on each corner of the car, it will make the time of the stop about 5-7 seconds longer than the current 2-4 second stops. This will alter the strategy calls and we will most likely see some drivers choosing to stay out on one set of tires and others going all out risking the extra time the pitstop will take. Tire strategy will become more important and as such add an extra element of unpredictability.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3227
Sijainti
Helsinki
Jos tarkoitat GT- kisoja, niissä on kyllä kaksi vaihtamassa. Toinen vaihtaa ja toinen pulttaa. Vai tarkoitettiinko tuolla juuri tuota?
GT-luokissa ja DTM:ssä renkaanvaihdossa on kaksi mekaanikkoa.

Näin Johansson sanoi:

If you only have one person on each corner of the car, it will make the time of the stop about 5-7 seconds longer than the current 2-4 second stops. This will alter the strategy calls and we will most likely see some drivers choosing to stay out on one set of tires and others going all out risking the extra time the pitstop will take. Tire strategy will become more important and as such add an extra element of unpredictability.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3227
Sijainti
Helsinki
Tylsien kisojen putken jatkuessa on jälleen pakko nostaa kissa pöydälle. IS:m kommentoijat ovat niin konservaativisia, että ajattelevat paluun 20 vuoden takaisiin sääntöihin kääntävän lajin taas loistoon. Wihuri oli ehdottanut välitankkauksen palauttamista, ratkaiseeko sekään mitäään?

Autoista ptäisi vähentää ilmanohjaimet tai sitten ne pitää standardoida, jotta ohittaminen helpottuisi. Pahimmassa tapauksessa mennään Formula E:n kaltaisiin keinotekoisuuksiin, mitä itse en hyväksyisi. Ja se tärkein: Nurmikkoa ja hiekkaa takaisin, ulosajaneen kuskin tulisi kärsiä, eikä vaan vetää mutkat suoriksi, kuten muutaman kerran näimme Paul Ricardissa.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3227
Sijainti
Helsinki
Ekaa F3 kisaa katsellessa tuli mieleeni että olisi kyllä komeaa jos ykkösissäkin oltaisiin autojen määrässä 30:ssä. Vähän eri malliin olisi actionia.
Tässäkin turvallissusnäkökulma tulee esille. Varikkobokseissa on tilaa vain 26 autolle. F3 kun on pienempi, niin silloin radallakin on useampi. Toisaalta halutaanko enempää talleja HRT:n ja Caterhamin kaltaisten peränpetäjien jälkeen? Muissa luokissa on rajoitettu autojen määrä.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
679
Kun noilla parkkipaikoilla kaiketi on (ratapäiväkuskien Ferrareiden maalipinnan) turvallisuuden takia pakko ajaa, tekisin vapaaehtoisen radalta poistumisen yksikäsitteisesti rangaistavaksi, samoin radalta pakottamisen. Jotta kisasta ei tulisi tuomaristoshowta, lisäisin parkkipaikalle noin 5 sekunnin lisälenkin, jonka tätä sääntöä rikkonut voi seuraavan mahdollisen tilaisuuden tullen käydä kiertämässä. Jos näin ei tapahdu, tuomaristo antaa lähtökohtaisesti jokaisesta radalta poistumisesta läpiajorangaistuksen joko poistujalle tai siihen pakottaneelle. Spinnanneen auton, toikkaroivan ratavirkailijan tai muun esteen väistäminen radan ulkopuolelta on sallittua. Ajovirheet eivät ole hyväksyttävä syy poistua radalta, koska kukaan ei ole pakottanut kuskia niihin.

Mutta mieluummin ei parkkipaikkoja.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
304
Tuli sellainenkin mieleen, että miten vaikeaa olisi tuollaiselle parkkipaikkaradalle yksinkertaisesti lisätä "irtonaista" rengsvallia, elementtiseinämää tms. joka seurailisi radan muotoja sen mukaisesti, että radalle ei voisi oikoa takaisin tai jos auto lähtee tosissaan lapasesta tulisi kolari. Luulisi, että tuollainen seinämä kun antaisi sopivasti myöten törmäystilanteissa esim. liukumalla asfaltilla ei se olisi kovin vaarallinenkaan kun takana olisi roppakaupalla tyhjää tilaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3385
Tuli sellainenkin mieleen, että miten vaikeaa olisi tuollaiselle parkkipaikkaradalle yksinkertaisesti lisätä "irtonaista" rengsvallia, elementtiseinämää tms. joka seurailisi radan muotoja sen mukaisesti, että radalle ei voisi oikoa takaisin tai jos auto lähtee tosissaan lapasesta tulisi kolari. Luulisi, että tuollainen seinämä kun antaisi sopivasti myöten törmäystilanteissa esim. liukumalla asfaltilla ei se olisi kovin vaarallinenkaan kun takana olisi roppakaupalla tyhjää tilaa.
Voihan tuonne ulkoaulueille kuskata myös 100 kuormaa hiekkaa, joka tarttuu renkaisiin ja rankaisee näin virheistä. Ei oiottaisi enää.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Autoista ptäisi vähentää ilmanohjaimet tai sitten ne pitää standardoida, jotta ohittaminen helpottuisi. Ja se tärkein: Nurmikkoa ja hiekkaa takaisin, ulosajaneen kuskin tulisi kärsiä, eikä vaan vetää mutkat suoriksi, kuten muutaman kerran näimme Paul Ricardissa.
Vahvasti samaa mieltä! Jos kuskit ei kunnioita rataviivoja, niin sora ajaa ihan asiansa. Tai niin korkea kanttari, että auto hajoaa siihen, kuten Torot pari vuotta sitten Itävallassa. Loppuu se oikominen.:mad:
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
799
Mikä esim IndyCar-autoissa on niin ratkaisevan erilaista verrattuna Fykkösiin? Vaikken Indyä seuraa pahemmin, niin sellainen käsitys mulla on että siellä on helpompi ajaa perässä ja ohittaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3385
Mikä esim IndyCar-autoissa on niin ratkaisevan erilaista verrattuna Fykkösiin? Vaikken Indyä seuraa pahemmin, niin sellainen käsitys mulla on että siellä on helpompi ajaa perässä ja ohittaa.
Indyt on suunniteltu seuraamisen "ehdoilla" ja kaikki autot on yhteneviä aerodynaamiikan osalta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2560
Kyllä indyissä myös kikkaillaan muilla säännöillä. Keltaisten aikana esimerkiksi ymmärtääkseni pakka otetaan aina kasaan, jolloin erot pysyvät pieninä ja siksikin on helpompi taistella sijoituksista.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
997
Mikä esim IndyCar-autoissa on niin ratkaisevan erilaista verrattuna Fykkösiin? Vaikken Indyä seuraa pahemmin, niin sellainen käsitys mulla on että siellä on helpompi ajaa perässä ja ohittaa.
En usko, että mikään on muuttunut siitä mitä F Williams sanoi muutama vuosikymmenen sitten:
Ensin suunitellaan auton aerodynamiikkka niin hyväksi kuin pystytään. Kun auto on "valmis" lisätään autoon aerodynaamisia osia tai tehdään muutoksia siten, että takapään lma on mahdollisimman pyörteistä, jotta seuraaminen on takanatulevalle mahdollisimman hankalaa. Toki niin, ettei oma aerodynamiikka kärsi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8529
Vanhoihin sääntöihin palaaminen ei toimi kyllä autojen osalta, koska tietotaito on lisääntynyt niin paljon. Jos Adrian Neweyä pyytäisi nyt suunnitelemaan auton, joka täyttäisi vuoden 1999 säännöt, niin luultavasti se olisi yhtä paljon Häkkisen McLarenia nopeampi kuin samainen McLaren oli silloista Minardia nopeampi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3385
Vanhoihin sääntöihin palaaminen ei toimi kyllä autojen osalta, koska tietotaito on lisääntynyt niin paljon. Jos Adrian Neweyä pyytäisi nyt suunnitelemaan auton, joka täyttäisi vuoden 1999 säännöt, niin luultavasti se olisi yhtä paljon Häkkisen McLarenia nopeampi kuin samainen McLaren oli silloista Minardia nopeampi.
Säännöill' voidaan myös rajoittaa vahvasti tämän kertyneen tietotaidon hyödyntämistä. Tuo mainitsemasi nopeusero syntyy pelkästään moottorien erosta nykymoottori vs. Häkkisen V10.

Kielletään kaikki härpättimet, airon ja tuulenohjaimet eturenkaan ja ponttoonin välistä ja palataan Häkkisen ajan suoriin badgeboardeihin, veikkaan että autojen vauhti hiljenisi pelkästään tämän takia 3-4 sekuntia per kierros.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3744
Keltaisten aikana esimerkiksi ymmärtääkseni pakka otetaan aina kasaan, jolloin erot pysyvät pieninä ja siksikin on helpompi taistella sijoituksista.
Tuon kyllä ottaisin suoraan eurooppaankin. Tai siis en sitä että keltaisia naurettavan helposti mutta kun, niin pakka kasaan ja parijonoon.
Yhdessä jonossa uunsinstartti on pelkkä vitsi kun se automaattisesti käytännössä antaa kärjessä olevalle edun.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3508
Voihan tuonne ulkoaulueille kuskata myös 100 kuormaa hiekkaa, joka tarttuu renkaisiin ja rankaisee näin virheistä. Ei oiottaisi enää.
Joo se varmaan pysyy hyvin siinä asfaltin päällä eikä kulkeudu jo tuulenkin mukana varsinaiselle radalle saati sen jälkeen kun joku vetää sen läpi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3508
Mikä esim IndyCar-autoissa on niin ratkaisevan erilaista verrattuna Fykkösiin? Vaikken Indyä seuraa pahemmin, niin sellainen käsitys mulla on että siellä on helpompi ajaa perässä ja ohittaa.
Suhteessa enemmän mekaanista pitoa ja downfocestakin suurempi osuus tulee maaefektistä. Ja koska runko on spec on tätä tietenkin helppo säädellä.
 
Ylös