Formula 1 - alennustila

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8420
Sijainti
Helsinki
Jos kaikilla samanlaiset autot niin se tappaa tallien välisen kilpailun kokonaan. Pelkät kuskit ratkaisevat mestaruuden, ei tallien työskentely. Samalla voitaisiin luopua merkkimestaruuden jakamisesta kokonaan.
Tämän vuoksi spec-luokka on lähes kirosana.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Molemmissa on puolensa. Autojen puolesta täysin, tai hyvin pitkälle vakioitu luokka on kyllä tasainen ja kustannukset pysyy helpommin kurissa, mutta toisaalta sitten taas minusta siinäkin on oma viehätyksensä jos mukana on hyvin erilaisia ratkaisuja ja konsepteja, ja koko tallin toiminta ratkaisee eikä pelkästään kuljettajan. En oikein osaa edes tehdä päätöstä kumpi on se suunta johon haluaisin F1:n loppujen lopuksi menevän, mutta minä uskon että olipa suunta kumpi tahansa niin asiat olisi tehtävissä huomattavasti paremmin kuin tällä hetkellä. Hyvää kilpailua saadaan kyllä kummallakin lähestymistavalla kun osataan laatia säännöt oikein.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2485
Jos kaikilla samanlaiset autot niin se tappaa tallien välisen kilpailun kokonaan. Pelkät kuskit ratkaisevat mestaruuden, ei tallien työskentely. Samalla voitaisiin luopua merkkimestaruuden jakamisesta kokonaan.
Paremmaltahan tuo kuulostaisi siltikin kuin nykymeininki, jossa autolla on valtava merkitys, eikä huonolla autolla paraskaan kuljettaja pysty kummoisiin suorituksiin. Ei kai tallien välinen kilpailukaan kokonaan kuolisi; kyllähän yksityyppiluokissakin monesti jotkut tallit erottuvat edukseen. Kaikkein paras olisi tietty varmaan jonkinlainen kompromissi näiden väliltä, jossa autoja standardisoitasiin nykyistä enemmän, mutta talleille jäisi kuitenkin jonkin verran pelivaraa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Näyttäähän tosiaan myös GP3 ja F1-puolella olleen viime aikoina joku tietty tiimi aika ylivoimainen tyyliin kuljettajansa järjestään vievät sarjan kärkitilat.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Näyttäähän tosiaan myös GP3 ja F1-puolella olleen viime aikoina joku tietty tiimi aika ylivoimainen tyyliin kuljettajansa järjestään vievät sarjan kärkitilat.
GP3-tallien budjetitkaan eivät tosiaan identtisiä. Periaatteessa samaa palaa kaikissa autoissa, mutta niin vain ART vie. Tallipaikka karkeasti 50 prossaa kalliimpi kuin käppäsemmissä tiimeissä ja sillä sitten saa parempaa palvelua ja osaavampaa mekaanikkoa. Vielä kun rataa hierotaan nykyisellään neljän ukon voimin, niin kyllä siitäkin etua saadaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8420
Sijainti
Helsinki
GP3-tallien budjetitkaan eivät tosiaan identtisiä. Periaatteessa samaa palaa kaikissa autoissa, mutta niin vain ART vie. Tallipaikka karkeasti 50 prossaa kalliimpi kuin käppäsemmissä tiimeissä ja sillä sitten saa parempaa palvelua ja osaavampaa mekaanikkoa. Vielä kun rataa hierotaan nykyisellään neljän ukon voimin, niin kyllä siitäkin etua saadaan.
F2:den puolella Prema on osoittanut ylivoimaisuutensa. Indycarissa Penske ja Ganassi vetävät pidemmän korren, vaikka Andretti Autosport roikuukin kärkikamppailuissa mukana.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24206
Sijainti
lappeen Ranta
Yksityyppiluokassa on silläkin varmaan vaikutusta, että kuinka hyvin se yksityyppiauto sopii kunkin kuljettajan ajotyyliin. Että onko säätöikkuna riittävä ja sitä rataa. Kun sillä on vaikutusta nykyisissä F1:kkösissäkin vaikka ei tarvitse tehdä autoa kuin parin kuskin makuun sopivaksi, eikä silti istu välttämättä molempien hanskaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
...huomasin nyt vasta että typo tuossa omassa, GP3:sten lisäksi toki oli tarkoitus kirjoittaa F2 eikä 1...
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Yksityyppiluokassa on silläkin varmaan vaikutusta, että kuinka hyvin se yksityyppiauto sopii kunkin kuljettajan ajotyyliin. Että onko säätöikkuna riittävä ja sitä rataa. Kun sillä on vaikutusta nykyisissä F1:kkösissäkin vaikka ei tarvitse tehdä autoa kuin parin kuskin makuun sopivaksi, eikä silti istu välttämättä molempien hanskaan.
Samaa pohdiskelin. Jos yksityyppiluokasta nousee pari jantteria ykkösiin, niin heidän kesken saattaa voimasuhteet kääntyä päälaelleen.

Nico ja Heikki olivat valtavan tasaisia alasarjoissa ja Ykkösissä toisella on valtavasti enämpi menestystä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Olen tässä kääntynyt samalle ajatukselle kuin Vettel, että fanien on turha odottaa jokaisen kisan olevan täynnä draamaa ja actionia kokoajan. 21 kisaa kaudessa, niin ei ne kaikki voi olla hyviä.
 

Seibertron

Well-known member
Liittynyt
8.9.2016
Viestit
61
Olen tässä kääntynyt samalle ajatukselle kuin Vettel, että fanien on turha odottaa jokaisen kisan olevan täynnä draamaa ja actionia kokoajan. 21 kisaa kaudessa, niin ei ne kaikki voi olla hyviä.
Tästä samaa mieltä. Ratojen luonnekin ratkaisee paljon kisojen kannalta myös.
Toisaalta onhan tuo mennyt aika huvittavaksi kun Montrealin kaltaisilla pitkillä suorilla ei pääse edes kokeileen ohitusta :(
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Olen tässä kääntynyt samalle ajatukselle kuin Vettel, että fanien on turha odottaa jokaisen kisan olevan täynnä draamaa ja actionia kokoajan. 21 kisaa kaudessa, niin ei ne kaikki voi olla hyviä.
Olkoonkin, mutta näillä nykyisillä autoilla (2017->) ohittaminen on muuttunut selvästi hankalammaksi. Mikä oli ennustettavissa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Olen tässä kääntynyt samalle ajatukselle kuin Vettel, että fanien on turha odottaa jokaisen kisan olevan täynnä draamaa ja actionia kokoajan. 21 kisaa kaudessa, niin ei ne kaikki voi olla hyviä.
Se on ihan totta että väliin tulee varmasti tylsempiäkin kisoja, olipa säännöt mitkä tahansa, enkä minä edes odota että joka kisa olisi Bakun kaltaista tykitystä. Mutta kyllä minä sanoisin että esim. 2/7 alkaa olla sen verran huono prosentti että pistää ajattelemaan että kritiikki on ihan aiheellista. Kun tuo nyt on ihan ilmiselvää että näillä nykyautoilla ja nykysäännöillä kukaan ei joko pääse tai ei halua päästä edes ohitusetäisyydelle. Kisat on menneet suurimmaksi osaksi pelkäksi kyttäilyksi ja yhden jos toisen asian säästelyksi.

En minä kuitenkaan ehkä ykkösiä lähtisi yksityyppiluokaksi viemään, vaikka tasaisuutta lisää kilpailuihin haluaisinkin (kuten varmaan kaikki). Välillä olen miettinyt että auton suunnitteluun voisi ehkä antaa jopa nykyistä enemmän vapauksia koska kyllä sekin vaan minusta on aina ollut lajin viehätystä että on ollut mahdollista tehdä asioita erilaisilla lähestymistavoilla. Ja on nähty kaikenlaista viritystä aina kuusipyöräisestä autosta lähtien. Moottoreissakin löytyi turboa ja vaparia, 8-sylinterisiä, 10-sylinterisiä ja 12-sylinterisiä ja jokaisella oli omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Tosin silloin ei ollut radatkaan niin yhdestä puusta veistettyjä kuin nykyisin joten ehkä se tarjosi paremmin mahdollisuuksiakin tehdä asioita eri tavalla. Ja ehkä F1 oli silloin vielä enemmän sellaista "pellepeloton-touhua" kuin nykyisen kaltaista huippuunsa viritettyä superteknologiaa joten silloin herkemmin kokeiltiinkin kaikenlaista outoa, joten vaikka sääntöjä vapautettaisiin miten niin voi olla että nykyisin nähtäisiin silti hyvin paljon toisiaan muistuttavia autoja ja moottoreita.

Mutta kuten sanottua niin vietiinpä lajia nyt sääntöjen puolesta mihin suuntaan tahansa, niin minä toivon että tärkeimpänä lähtökohtana on se että mies-miestä vastaan -kilpailutilanteita saadaan lisättyä selvästi. Minä olen sanonut ennenkin että en välttämättä kaipaa yhtään lisää ohituksia, mutta minä kaipaan sitä että tulisi merkittävästi lisää ohitusmahdollisuuksia ja kunnon taistelua radalle. Ei ohittamisen helppoa tule ollakaan, mutta kilpailun suola on se kun kaksi (tai useampi) autoa ajaa ihan peräkanaa, ja välillä rinnakkain, ja siinä otetaan miehestä mittaa kumman kantti kestää ja pystyy ajamaan virheettömästi. Vielä kun autoista saataisiin hitusen vaikeampia ajaa sillä tavalla että niissä olisi enemmän haastetta kuljettajille niin saataisiin vielä kuljettajan roolia korostumaan hieman lisää. Mutta tuota joukkuepeli-aspektia ei minusta pitäisi ihan kokonaan hävittää ykkösistä, kunhan päästäisiin siitä vaan eroon että hyvä auto määrittää ihan kaiken.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Periaatteessa ymmärrän niitä jotka valittavat nykytilasta, ainakin jos ei ole suosikkikuskia. Kaudet 2010 ja 2011 olivat loistavia ja mukava katsoa vaikka Kimi ei ollut mukana. Seurasin innokkaasti taistelua mestaruudesta ja podium paikoista ja oli aina silloin tällöin mukava saada yllättäjiä podiumille ja se oli se suurin juttu itselleni ollut aina Kimin suoritusten takana. Myös Heikin suoritukset kiinnostivat ja olin aina innoissani jos Heikki pääsi yllättämään ja ajamaan Caterhaminsa Q2 aika-ajoissa. Jos pisteille olisi onnistunut ajamaan niin kyllä olisi isot juhlat ollutkin.

Jos ajattelen nykyisiä Formuloita ilman Kimiä niin esimerkiksi keskikastin kuskeja olsii turha toivoa podiumille ilman Bakumaisia tapahtumia. Myöskään perällä ei ole Manorin jälkeen ollut ketään jota sympata. Itselle fanituksen kohteet ovat aina olleet Kimi sekä peräpään tallit (Caterham, Manor) Kyllä kisat tulisivat silti katsottua ja varmaan Bottasta kannustettua, mutta se olisi silti vähän kuin Pizza ilman täytteitä.
Mutta tämäkin on tosiaan asia, joihin kaikilla on omat mielipiteensä ja kiinnostuksen kohteensa.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8420
Sijainti
Helsinki
Käynnissä oleva kausi on alkanut uskomattoman tylsästi, kun sama talli on voittanut kaikki kilpailut. Vaikka Bottas on voittanut kahdesti, niin tuntuu että Hamiltonille pedataan kuliseissa jälleen mestaruutta. Sarjan historiassa on aina ollut jaksoja, jolloin yksi talli on selvästi muita parempi. 88-89 McLaren, 92-93 ja 96-97 Williams, 200-luvun alussa Ferrari, 2009 Brawn. Red Bull 2010-2013 ja viimeiset viisi kautta Mercedes.

Niin kauan, kun sääntöihin kuuluu itse auton rakentaminen. Yks talli voi ottaa etua muihin nähden, olkoon sitten kuinka standardoitu sääntökirja. Toisaalta vuonna 2021 tulevat säännöt voivat muutta voimasuhteita, jolloin Mersu romahtaa ja joku muista nousee dominoivaan asemaan. Kuten aikasemmin sanoi Spec-luokka on kirosana, sillä se veisi insinööritaidon hukkaan.

Mitäs mieltä?
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Käynnissä oleva kausi on alkanut uskomattoman tylsästi, kun sama talli on voittanut kaikki kilpailut. Vaikka Bottas on voittanut kahdesti, niin tuntuu että Hamiltonille pedataan kuliseissa jälleen mestaruutta. Sarjan historiassa on aina ollut jaksoja, jolloin yksi talli on selvästi muita parempi. 88-89 McLaren, 92-93 ja 96-97 Williams, 200-luvun alussa Ferrari, 2009 Brawn. Red Bull 2010-2013 ja viimeiset viisi kautta Mercedes.

Niin kauan, kun sääntöihin kuuluu itse auton rakentaminen. Yks talli voi ottaa etua muihin nähden, olkoon sitten kuinka standardoitu sääntökirja. Toisaalta vuonna 2021 tulevat säännöt voivat muutta voimasuhteita, jolloin Mersu romahtaa ja joku muista nousee dominoivaan asemaan. Kuten aikasemmin sanoi Spec-luokka on kirosana, sillä se veisi insinööritaidon hukkaan.

Mitäs mieltä?
En itse mitään yksityyppiluokkaa kaipaisi kyllä, ja ilman sitä on vaikea mitään yksiselitteistä ratkaisua antaa. Näkisin, että sääntöjä pitäisi muuttaa riittävän usein, että pelikenttää saataisiin tasattua, ja toisaalta säännöillä autoista pitäisi tehdä riittävän yksinkertaisia, jotta pienemmilläkin talleilla olisi varaa kehittää voittoihin kykeneviä autoja. Hyvä olisi myös pyrkiä edelleen tekemään autoista helpommin seurattavia ja ohitettavia, millä mahdollistettaisiin paremmin kilpaileminen ja esimerkiksi erilaisten taktiikoiden hyödyntäminen. Oikea ratkaisu ohittamisen helpottamiseen ei kuitenkaan nähdäkseni ole se, että DRS:llä tai muulla keinoin taataan takantulevalle autolle helppo siirtyminen ohi suorilla, vaan ohitusmahdollisuuksia pitäisi saada myös lyhemmille suorille ja mutkiin.

Yksi ajatus mitä itselläni on tähän liittyen tullut mieleen ja mitä harva näyttää ehdottaneen (paitsi 2021-säännöissä taisi olla?), että autoista pitäisi tehdä ulkomitoiltaan pienempiä. Kyllä varmasti ahtaammissa paikoissa rinta rinnan ajaminen ja tätä myötä ohittaminen helpottuisi, jos autot olisivat esim. 20 cm kapeampia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5141
Yksi ajatus mitä itselläni on tähän liittyen tullut mieleen ja mitä harva näyttää ehdottaneen (paitsi 2021-säännöissä taisi olla?), että autoista pitäisi tehdä ulkomitoiltaan pienempiä. Kyllä varmasti ahtaammissa paikoissa rinta rinnan ajaminen ja tätä myötä ohittaminen helpottuisi, jos autot olisivat esim. 20 cm kapeampia.
Toisaalta 90-luvun alussa autot olivat kaikista leveimmillään ja kilpailu siitä huolimatta parhaimmillaan. Autojen kaventamiseen päädyttiin 1990-luvun lopulla mutta ei se kaventaminen itsessään mitään kyllä auttanut.

Verstappenin tulkinta on se, että vain Mercedes ymmärtää tällä hetkellä säännöillä uusittujen autojen säätämisen ja loput tallit yrittävät vieläkin selättää ongelmiaan. Viime kausi oli tasaisin koko hybridiaikakaudella ja tällä kaudella ollaan enemmän tai vähemmän samassa tilanteessa kuin 2014, jolloin tämä hybridihelvetti päästettiin valloilleen. Tällä kertaa vika ei tosin ole moottoreissa ja Mersun jopa sanotaan olevan suoralla hitaampia kuin Ferrarin. Mercedesin auton ajettavuus on täysin suvereeni muihin verrattuna ja siksi se myös tuo tasaisia tuloksia.

Taas kerran sarjan pomoilla on paikka katsoa peiliin, että miksi pitää tehdä hätäisiä korjausliikkeitä. Ohittaminen on varmaan parantunut viime kaudesta mutta ei se jännitystä lisää, että kärkikuusikossa on hyvin vähän mitään mielenkiintoista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4196
Ajettujen kisojen valossa voidaa hyvin onnitella Mersua etusiipi ratkaisustaan, se ratkaisi tavallaan mestaruuden jo ennen kauden aloitusta. Ferrari on suurissa suurissa ongelmissa hitaissa mutkissa ja hitailla osuuksilla johtuen etusiipiratkaisutaan kuten Barcelona radalla näimme, radan viimeinen sektori ja melkein sekunti nokkaan. Seuraavaksi ratana Monaco joka on sarjan hitain....
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5141
Ajettujen kisojen valossa voidaa hyvin onnitella Mersua etusiipi ratkaisustaan, se ratkaisi tavallaan mestaruuden jo ennen kauden aloitusta.
Eihän se nyt pelkästä etusiivestä ole kiinni vaan koko auto on suunniteltu tietyn konseptin päälle ja etusiipi on vain näkyvin osa sitä filosofiaa. Ferrari ja sisarmerkki Alfa Romeo ovat ainoat tällä tietynlaisella siipikonseptilla liikenteessä ja kummankin vauhti on nyt kauden edetessä heikentynyt selvästi. Ferrarilla on paljon enemmän resursseja tehdä kesäksi vaikka B-auto mutta Alfalla sitten voidaan tehdä? Taas kerran voi naureskella talvitestien hullunmyllyä, kun silloin mediassa puhuttiin siitä, että Mersun täytyy ehkä suunnitella auto uusiksi valittuaan väärän siipiratkaisun ja että Ferrarin kokeilevampi ratkaisu olisi se oikea...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toton mukaan renkaiden käyttöikkuna on suurempi kuin viime kaudella (ohuempi kulutuspinta, vähemmän rakkulointia), mutta siitä huolimatta vain Mersu osuu siihen. Eli heillä konsepti toimii.
 
Ylös