Formula 1 - alennustila

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Tämähän alkoi paljon paremmin kuin viime kausi. Renkaat nyt ehkä ovat vieläkin liian kovia, mutta ehkä pitää vielä katsoa muutama kisa ennen kuin voi tuomita. Hienoa oli taas katsella Formuloita pitkästä aikaa, mutta näköjään kaikesta voi valittaa. Itse olin tyytyväinen kilpailuihin kaudella 2014-2016, jolloin ainoa negatiivinen oli Mersujen ylivoima. Ilman sitä olisi ollut todella mahtavia kausia. Se ei faneille kelvannut vaan oltiin tyyliin "keula on ruma", jonka jälkeen saatiin nämä nykyiset "hienommat" autot ja sitten valitetaan kun ei tule ohituksia ja onko se ihme kun jossain Monacossa ei enää edes mahdu kahta rinnalle. Ei asiat ole todellakaan täydellisesti, mutta paljon paremmin kuin joskus 2004 jolloin kisat olivat oikeasti todella tylsiä.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Tarkoitus olisi lisätä ohituksia, ei laskea niitä nollaan.
Kun kaikki muu on kunnossa voi nuo keinotekoiset kotkotukset nakata mäkeen ihan hyvillä mielin. DRS-siirtymä ei mikään ohitus ole vaikka sitä niin kovin halutaan uskotellakin.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
393
Turva-auton jälkeinen startti pitäis kyl aina tehdä paikaltaan. Ei veisi kohtuuttomasti aikaa mutta sitäkin enemmän jännitystä loisi.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1927
Turva-auton jälkeinen startti pitäis kyl aina tehdä paikaltaan. Ei veisi kohtuuttomasti aikaa mutta sitäkin enemmän jännitystä loisi.

Tässä ongelmaksi muodostuu likaisen puolen merkitys. Jos SC tulisi vaikka 30 ajetun kierroksen jälkeen niin likainen puoli on oikeasti todella törkyinen kaiken kumisälän ja hiekan alla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Ross Brawn on luvannut, että seuraavat sääntömuutokset tehdään hyvän kilpailun ehdoilla. Sitä odotellessa.
Kiitos Ferrarin voivat nuokin Brawnin lupaamat sääntömuutokset jäädä torsoksi, koska Ferrari ei missään tapauksessa voi hyväksyä sellaisia sääntömuutoksia jotka vaikuttavat negatiivisesti heihin ja veto-oikeutensa ansiosta Ferrari pystyy halutessaan kaatamaan sääntöuudistukset kokonaan.

Myös Mersu ja Red Bull tulevat takuuvarmasti vastustamaan ainakin kilpailukyvyn tasoittamiseen tähtääviä sääntömuutoksia.

Budjettikatto ja tulonjaon tasoittaminen ainakin tulevat olemaan sellaisia asioita joita Ferrari, Red Bull ja Mersu tulevat vastustamaan.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Eilisen Australian GP:n jälkeen mietin, että mitä ihmeen kisaa ja lajia oikein katsoinkaan.
Nykyinen F1 on kiinnostavuudeltaan samaa luokkaa kuin shakkiottelun seuraaminen tai maalin kuivumisen katsominen.
En pystynyt edes seuraamaan koko kisaa,oli pakko pitää taukoa ettei nukahtaisi telkkarin ääreen.
Äänetön,mauton,hajuton.Tyhjä.Ruma.

F1:n pitäisi muuttaa nimensä F0:ksi tai F ECO/Energy/F1 Safe Series/mikä tahansa muu kuin F1.Sillä ei tämä laji ole enää Formula 1.
Vuoden 2014 muutosten jälkeen halo on viimeinen naula arkkuun.
Hieno laji on pilattu täysin.
Jos seuraavat pari kisaa on samanlaista unilääkettä,niin kiinnostus tippuu nollasta pakkasen puolelle.
"Nukahtamisvaikeuksiin yksi F1-kisa iltaisin tarvittaessa".
:yuck:
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
393
Kisan alussa lennätettiin taas jotain jumbojettiä. Montako kiloa enemmän f1 autot voisi syödä kisan aikana jos nuo lentonäytökset jätettäisiin pois? Tai montako lisäkonetta voitaisiin nuilla lennoilla syntyneillä päästöillä rakentaa kaudelle?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eilisen Australian GP:n jälkeen mietin, että mitä ihmeen kisaa ja lajia oikein katsoinkaan.
Nykyinen F1 on kiinnostavuudeltaan samaa luokkaa kuin shakkiottelun seuraaminen tai maalin kuivumisen katsominen.
En pystynyt edes seuraamaan koko kisaa,oli pakko pitää taukoa ettei nukahtaisi telkkarin ääreen.
Äänetön,mauton,hajuton.Tyhjä.Ruma.

F1:n pitäisi muuttaa nimensä F0:ksi tai F ECO/Energy/F1 Safe Series/mikä tahansa muu kuin F1.Sillä ei tämä laji ole enää Formula 1.
Vuoden 2014 muutosten jälkeen halo on viimeinen naula arkkuun.
Hieno laji on pilattu täysin.
Jos seuraavat pari kisaa on samanlaista unilääkettä,niin kiinnostus tippuu nollasta pakkasen puolelle.
"Nukahtamisvaikeuksiin yksi F1-kisa iltaisin tarvittaessa".
:yuck:
Itse asiassa tuolla olisi ihan hyvää kisaa yllä luetelluista asioista huolimatta, jos vain pystyisi ajamaan lähempänä toista. Ihan sama halot, kypärät, renkaat, yms. toissijaiset asiat, kunhan edes voisi rakentaa ohituspaikan ajamalla kurvissa lähellä.

Nyt kun ajat lähellä, niin pyörit kuin vasara jäällä alá Verstappen.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Joo itse asiassa Verstappenin ajo siinä alussa ennen pyörähdystä osoitti aika käytännönläheisesti millaista se on kun yrittää ajaa lähellä toista. Koko ajan auto luisteli minne sattuu ja lopulta sitten vielä spinnaus.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
2021 aero-sääntöjä mietiään huolella Brawnin johdolla ja apuna käytetään käytetää myös tuulitunnelia.

Brawn had set up a panel of independent panel of experts to better F1, including improving overtaking, and he says that a structured approach is needed to fix on-track passing.

“Until we take a structured approach to the problem, we won't really make any progress,” said Brawn.

“One of our aims, which we are looking at with the FIA and the teams is that, for 2021, we want to have cars that allow drivers to really fight one another on track.

“To that end, the FIA and F1 are carrying out an aerodynamic research programme with two car models, both in the windtunnel and using CFD.

“We need to evolve a car design that achieves close to the level of performance we now see but permits wheel-to-wheel action.”
https://www.motorsport.com/f1/news/brawn-effort-needed-improve-overtaking-melbourne-1019316/?s=1
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
883
2021 aero-sääntöjä mietiään huolella Brawnin johdolla ja apuna käytetään käytetää myös tuulitunnelia.

https://www.motorsport.com/f1/news/brawn-effort-needed-improve-overtaking-melbourne-1019316/?s=1
Kuulostaa erittäin hyvältä. Toivottavasti vielä onnistuvat tässä ja ovat riittävän ennakkoluulottomia ja vaikka vähän katsovat mallia muistakin sarjoista. Vähän tosin mietityttää, että jos tästä kovin yllätyksetöntä jonoajelua nyt muodostuu, niin kolme kautta on pitkä aika katsella sellaista, eikä varmaan ainakaan edesauta muutenkin vähän ailahtelevassa maineessa olevan F1:n läpilyömistä Jenkeissä. Että jotain pieniä muutoksia voisi koittaa tehdä aiemminkin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3197
Sijainti
Lahti
Kuulostaa erittäin hyvältä. Toivottavasti vielä onnistuvat tässä ja ovat riittävän ennakkoluulottomia ja vaikka vähän katsovat mallia muistakin sarjoista. Vähän tosin mietityttää, että jos tästä kovin yllätyksetöntä jonoajelua nyt muodostuu, niin kolme kautta on pitkä aika katsella sellaista, eikä varmaan ainakaan edesauta muutenkin vähän ailahtelevassa maineessa olevan F1:n läpilyömistä Jenkeissä. Että jotain pieniä muutoksia voisi koittaa tehdä aiemminkin.
On se tavallaan vähän koomistakin. 2 vuoden jonotuslista, ja sitten päästään ohittelemaan. Varovaista.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Itse asiassa tuolla olisi ihan hyvää kisaa yllä luetelluista asioista huolimatta, jos vain pystyisi ajamaan lähempänä toista. Ihan sama halot, kypärät, renkaat, yms. toissijaiset asiat, kunhan edes voisi rakentaa ohituspaikan ajamalla kurvissa lähellä.

Nyt kun ajat lähellä, niin pyörit kuin vasara jäällä alá Verstappen.
Totta.Toivottavasti tulevaisuudessa ei myöskään tarvitse lukea tällaista ;

https://www.suomif1.com/2018/03/lewis-hamilton-paljasti-muuttaneensa-ajotyyliaan-syyna-uusi-merkittava-moottorirajoitus/

– Minun pitäisi varmaan höllätä, säästellä konettani ja käyttää sen elinikää seuraaviin kisoihin. Se on täysin omaa kilpailuhenkeäni vastaan.
Brawnin työryhmä on hyvä asia.Peukku sille. Vuoteen 2021 on vain pitkä aika odotella.
Itsellä kyllä tuo halo vaatii totuttelua..ja äänettömyys(Ok,eihän nuo mitään sähköautoja ole,mutta kuitenkin ero vanhaan aikaan ennen 2014 on suuri.Äänessä.).
Säästöajot pois,ja ohittaminen helpommaksi.Siinä olis nyt ainakin kaksi asiaa joita voisi muuttaa.
DRS:n voisi myös poistaa,vaikka se ei itseä Niin suuresti häiritse.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
On se tavallaan vähän koomistakin. 2 vuoden jonotuslista, ja sitten päästään ohittelemaan. Varovaista.
Vielä koomisempaa on se, että ongelma on ollut olemassa vuosia (varmaan yli 25 vuotta jo on lähellä ajamisen vaikeutta valitettu), mutta sille ei ole haluttu tehdä mitään. Jotain puolivillaisia yrityksiä on ollut, mutta kun kärkitallien intressi on tehdä takana ajaminen vaikeaksi, niin muutoksia ei ole tapahtunut.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4210
Vielä koomisempaa on se, että ongelma on ollut olemassa vuosia (varmaan yli 25 vuotta jo on lähellä ajamisen vaikeutta valitettu), mutta sille ei ole haluttu tehdä mitään. Jotain puolivillaisia yrityksiä on ollut, mutta kun kärkitallien intressi on tehdä takana ajaminen vaikeaksi, niin muutoksia ei ole tapahtunut.
Autojen ja renkaitten levennys olisi ollut hyvä ensiaskel jos aeron osuus olisi jätetty vanhalle tasolle... kapeammat siivet/vähemmän elementtejä. Nyt kävi niin että "likaisen ilman aukko" vain suureni sääntömuutoksesta takia, tämä oli ennen reilu sekunti nyt se on n. 2 sekkaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3197
Sijainti
Lahti
Vielä koomisempaa on se, että ongelma on ollut olemassa vuosia (varmaan yli 25 vuotta jo on lähellä ajamisen vaikeutta valitettu), mutta sille ei ole haluttu tehdä mitään. Jotain puolivillaisia yrityksiä on ollut, mutta kun kärkitallien intressi on tehdä takana ajaminen vaikeaksi, niin muutoksia ei ole tapahtunut.
Tosi koomista. Niin koomista, että ei edes naurata! Mä olen lamaantunut samalla tavoin kuin ne, jotka voisivat runnoa "vaikeat" päätökset läpi.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Se on ihan sama mitä Brawn sanoo. Niin kauan kuin talleilla on veto-oikeus sääntöihin, niin parempaan suuntaan ei olla menossa.
Tämä taitaa olla valitettavasti totta. Tallit pyrkivät aina ajattelemaan ensisijaisesti omaa parastaan ja niin kauan kun jollakin tallilla on veto-oikeus niin mikään kilpailua edistävä ja peliä tasoittava sääntömuutos ei tule menemään läpi. Ne tallit jotka ovat takaa-ajajia hyväksyvät kyllä peliä tasoittavat säännöt mutta se takaa-ajettu ei varmasti. Kuten sanottua niin tämä perässä lähellä ajamisen ongelma on ollut F1:ssä jo vuosikausia, asia on tiedostettu, mutta sille ei olla saatu tehtyä yhtään mitään. Se on tosiaan ihan sama mitä Brawn sanoo ja suunnittelee, niin kun joku Ferrari sanoo että "ei käy tai me lopetetaan tällä hiekkalaatikolla leikkiminen" niin se on sitten siinä. FIA:n ja F1:n johtohahmojen pitäisi vaan nyt uskaltaa katsoa tuo Ferrarin bluffi ja laskea sen todennäköisen asian varaan että maineestaan huolimatta Ferrari tarvitsee F1:stä enemmän kuin F1 Ferraria.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Monesti on sekin juttu, että aerodynaamikot ovat aina sääntöjenlaatijoita edellä. Välillä tehdään muutoksia, että perässä ajamisesta tulisi helpompaa, sitten talleissa keksitään uusia osia autoihin ja homma vaikeutuu taas.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4210
Monesti on sekin juttu, että aerodynaamikot ovat aina sääntöjenlaatijoita edellä. Välillä tehdään muutoksia, että perässä ajamisesta tulisi helpompaa, sitten talleissa keksitään uusia osia autoihin ja homma vaikeutuu taas.
Since when? Jonossa ajelua koko 2000-luku, DRS helpotti ohittamista pariksi kaudeksi, joittenkin mielestä liikaakin koska ohitettavalla ei ollut mitään mahdollisuutta puolustautua.
 
Ylös