Formula 1 - alennustila

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Kyllä, mutta sillä taas ei ole mitään vaikutusta takaatulevan kykyyn seurata..
No onhan se nyt sentään hitaampaa autoa helpompi seurata kuin nopeampaa. Olen ymmärtänyt, että suurin syy seuraamisen vaikeuteen on etusiiven aiheuttaman downforcen kärsiminen likaisessa ilmassa. Jos molemmilta otettaisiin etusiivet pois, puntit ehkä tasoittuisivat. Tietysti en tiedä yhtään, millaisia ratkaisuja nähtäisiin ilman etusiipiä ja miten ne kärsisivät perässä ajamisesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No onhan se nyt sentään hitaampaa autoa helpompi seurata kuin nopeampaa.
Molemmat autot ovat hitaampia, eli ei se seuraaminen yhtään helpotu. OK, hitaammasta autosta kyllä syntyy vähän vähemmän turbulenssia.
Olen ymmärtänyt, että suurin syy seuraamisen vaikeuteen on etusiiven aiheuttaman downforcen kärsiminen likaisessa ilmassa. Jos molemmilta otettaisiin etusiivet pois, puntit ehkä tasoittuisivat.
Tietenkään ne edelläajavan auton turbulenssit eivät häiritsisi takanatulevan etusiiven toimintaa, jos sitä ei ole. Mutta etusiiven poistosta aiheutuva downforcen pieneneminen on korvattava jollakin. Jos se tapa ei ole maaefekti, niin edelläajavan turbulenssit tulevat takanatulijaa häiritsemään.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
885
Samaa mieltä olen ilmanvastuksen vähentämisestä takaosaan, siinä voisi olla yksi ratkaisu ohitusten helpottamiseen. Toinen ratkaisu on kopsata Indycarista Push-to-pass ja rajoittaa sen käyttöä. DRS:n käyttörajoitus voisi myös F1:ssäkin toimia. Tuotaisiin myös ohittamiseen taktisia elementtejä.
Toisaalta tuollaiset tekniset härvättimet vain lisäisivät entisestäänkin lajin monimutkaisuutta, mitä tunnutaan pitävän yleisesti ongelmana.

Itse näkisin, että ihan silkka yksinkertaistamista voitaisiin joskus kokeilla. Aeoron merkitystä kokonaisuudessaan vähemmäksi ja rajoituksia ilmavirtaa rikkoviin ponttooneiden yms. siipihärpäkkeisiin.

Samalla hybriditekniikkaa tai jotain pitäisi karsia sen verran, että autoista saataisiin nykyistä keveämpiä ja miksei pienempiäkin. Tuotahan se Hamiltonkin on jo vuosia manannut, että autot vain lihovat vuosi toisen perään ja niinhän se onkin, viimeisen kymmenen vuoden aikana on tainnut tulla pitkästi toistasataa kiloa lisää ja ulkomitatkin ovat koko ajan vain kasvaneet.

Uskoisin, että näillä muutoksilla voitaisiin saavuttaa autoja, jotka olisivat paitsi nautinnollisempia ajaa, myös katsella. Painonsäästön myötä kierrosajatkaan eivät putoaisi välttämättä niin paljoa ja teoriassahan pienemmillä autoilla pitäisi mahtua aina vähän paremmin ajamaan rinta rinnan ja hakemaan ajolinjoja ja ohittamaan.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Omasta mielestä Formuloissa ei ole mitään suurempaa alennustilaa. Uusin moottoreihin tottui viimeistään Australian GP:n 2014 puolessavälissä, enkä muutenkaan keksi suuremmin valittamista. Viime kaudella toki sääntömuutosten myötä kisoista tuli vähän tylsempiä kun ohitukset vähenivät ja renkaat olivat liian kestäviä, mutta eiköhän tähän ensi kaudella tule muutosta. Toki Halosta en edes jaksa enään sanoa mitään.
Sitä olen miettinyt, että vaikka sadekisat ovatkin parhautta niin mitään keinotekoista kastelua en haluaisi. Tosin en pistäisi pahakseni jos kerran kokeiltaisiin kastella rata sprinklereillä täysin yllättäen, niin että kukaan ei tietäisi siitä, eikä edes että radalla ylipäätänsä olisi sprinklereitä. Olisi naurussa pitelemistä kun esim Abu Dhabissa 2016 rata olisi kasteltu kun kisaa oli jäljellä 10 kierrosta. (Toki jos Ross Brawn olisi jonkun tallin johdossa, niin eiköhän herralla olisi jotain kautta tieto tästä :rolleyes: )
 

Jaleht

Well-known member
Liittynyt
17.11.2012
Viestit
369
Tämän päivän voitto ratkesi siis ilmeisesti siihen, että Hamiltonin piti yhtäkkiä alkaa säästelemään bensaa sekä moottoria.
Tämä kertoo kaiken oleellisen lajin nykytilasta, ei tämä ole enää kilpa-ajoa vaan jotain eko.
En tule katsomaan enää yhtään kisaa. Kyllä on saatu pilalle tämä "kuninkuusluokka".
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
:thumbdown
Tämän päivän voitto ratkesi siis ilmeisesti siihen, että Hamiltonin piti yhtäkkiä alkaa säästelemään bensaa sekä moottoria.
Tämä kertoo kaiken oleellisen lajin nykytilasta, ei tämä ole enää kilpa-ajoa vaan jotain eko-.
En tule katsomaan enää yhtään kisaa. Kyllä on saatu pilalle tämä "kuninkuusluokka".
Lisään ongelmaksi myös autojen aerodynamiikan. Valtterilla on ylivoimainen auto alla mutta silti ei pääse edes iskuetäisyydelle +10 sijoilla ajaviin autoihin.

Onneksi on MotoGP jossa on kunnon väännöt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
Ross Brawn on luvannut, että seuraavat sääntömuutokset tehdään hyvän kilpailun ehdoilla. Sitä odotellessa.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
394
Eli pitemmät drs alueet, ja varmaan siiven saa laittaa auki jo 2sec päästä?
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Keksivät varmaan jonkun Drag Increase Systemin jolla edessä olevalla nousee ylimääräinen takasiipi ylös kun takana ollaan alle 5 sekunnin päässä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Tämän päivän voitto ratkesi siis ilmeisesti siihen, että Hamiltonin piti yhtäkkiä alkaa säästelemään bensaa sekä moottoria.
Tämä kertoo kaiken oleellisen lajin nykytilasta, ei tämä ole enää kilpa-ajoa vaan jotain eko.
En tule katsomaan enää yhtään kisaa. Kyllä on saatu pilalle tämä "kuninkuusluokka".
Eiköhän ratkaisu ollut yhdistelmä virtuaali turva-auto säännöstöä ja satunnaista ajoitusta, yhdistettynä rataprofiiliin ja nykyisiin teknisiinsäännöksiin, jotka kisan tänään ratkaisivat.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4217
Ross Brawn on luvannut, että seuraavat sääntömuutokset tehdään hyvän kilpailun ehdoilla. Sitä odotellessa.
Ei tarvita kuin aero-osuuden alentaminen, mekaanista pitoa parannettiin jo vimekaudeksi. Toinen mikä pitäisi tehdä on DRS-ajan säätäminen sille etäisyydelle missä edellä olevaa pystyy seuraamaan "helposti" (nykyisin 2 sekuntia). Tämä tiivistää pakkaa ja luo peliä varikkokäynteihin ja under cut-taktiikoihin. Hyvällä taktiikalla voisit päästä ohi 2 autosta.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
885
Tuolle ohittamisen vaikeudelle pitäisi kyllä tehdä jotakin. Brawn ja kumppanit voisivat aloittaa vaikka perustamalla uudestaan sen taannoisen ohitustyöryhmän ja antamalla sille kunnon resurssit asian kehittämiseen. Oma mutuni on, että aeroa vähemmäksi ja autojen painoa ja kokoa pienemmäksi.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Yksityyppiluokka budjettikatolla joka asetettu Formula 2-tallien budjettien tasolle ois patenttiratkaisu. Päälle DRS-sääntöjen löysääminen, menestyspainot jne.

Ei tapahdu ja rahalla pääsee. Sääntömuutokset lähes poikkeuksetta ojasta allikkoon. Voimasuhteita toki väliaikaisesti saattavat muuttaa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
Yksityyppiluokka budjettikatolla joka asetettu Formula 2-tallien budjettien tasolle ois patenttiratkaisu. Päälle DRS-sääntöjen löysääminen, menestyspainot jne.

Ei tapahdu ja rahalla pääsee. Sääntömuutokset lähes poikkeuksetta ojasta allikkoon. Voimasuhteita toki väliaikaisesti saattavat muuttaa.
Siipien pienentäminen olisi varma lääke ohittamisen helpottamiseen, mutta tallien välisiä eroja se ei toki poista.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Siipien pienentäminen olisi varma lääke ohittamisen helpottamiseen, mutta tallien välisiä eroja se ei toki poista.
Ei niitä eroja kannata keinotekoisesti poistaakaan, jos tekee työnsä hyvin ansaitseekin olla edellä.

Rahanjakomallin voisivat samalla korjata toki.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tämän päivän voitto ratkesi siis ilmeisesti siihen, että Hamiltonin piti yhtäkkiä alkaa säästelemään bensaa sekä moottoria.
Tämä kertoo kaiken oleellisen lajin nykytilasta, ei tämä ole enää kilpa-ajoa vaan jotain eko.
En tule katsomaan enää yhtään kisaa. Kyllä on saatu pilalle tämä "kuninkuusluokka".
Ensin pitäis tietää onko Mersu edes laittanut tankin täyteen.
 
Ylös