Formula 1 - alennustila

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
526
No niin, taas on yksi vuosi saatu pakettiin, jos voi jostain olla kiitollinen tästä "lajista" niin se että nyt se on ohi. Yhteenvedon paikka.

Mersu tippui erittäin vähän 3 edellisen vuoden ennen näkemättömästä ylivoimasta pelkästään selvään ylivoimaan, ollen paras "vain" 15-17/20 kisasta (Meksiko & Malesia). Keskiarvollisesti heidän dominanssi tippui yli 98% noin 95%, mikä on luotettavuus huomioon ottaen varmasti ylivoimaisesti uusi ennätys millekään 4 vuoden ajanjaksolle. Määrällisesti myös Ferrari 2000-2004 ohitettiin selkeästi (en ole varma ylittikö heidän dominanssiprosentti edes 75 tuolla ajanjaksolla).

Hämilton nosti saldonsa samalla mittarilla noin 115 viikonloppuun minkä oletan olevan uusi ennätys ohittaen Schumacherin (en jaksanut eikä minulla ole tarpeeksi infoa laskea Schumin numeroa).

Sääliksi käy Vetteliä lopulta; toisaalta onhan se hieno nähdä kuinka mies yksin pitää sarjan kulissia yllä urheilullisuudellaan podiumilla tänään, mutta toisaalta osittain toivoisin, että hän nousisi brittipropagandakonetta vastaan. Kaikki voi itse miettiä mikä narratiivi olisi meneillään jos tilanne olisi päinvastainen ja mitkä kinkun tai teflonin kommentit olisi häntä kohtaan tässä vaiheessa. Tietysti eihän sitä tarvitsisi edes veikkailla kun se nähtiin jo 2010-13 vaikka RB:n ylivoima ei ollut edes samassa universumissa tähän verrattuna.

Uutta (todennäköisesti yhtä urheilun irvikuvallista) kautta odotellessa; hei ehkä Mersu ei vuonna 2018 ole kovin paljon yli puolissa kisoissa paras paketti. Mikäli Vettel tai Verstappen olisi tässä tilanteessa vastus niin sen olettaisi historian perusteella olevan enemmän kuin tarpeeksi.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Uudet autot on nopeita mutta ei niillä ohitella. Vuonna 2016 ohituksia oli 866 kun tällä kaudella tiputus oli 50% eli 435...

Itse rajoittaisin radikaalisti ympäri autoa olevien pienten siipien määrää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7519
Itse rajoittaisin radikaalisti ympäri autoa olevien pienten siipien määrää.
Etusiipi ja sen vaikututs koko aeron toimintaan lienee se suurin syy lähellä seuraamisen vaikeuteen. Brawn kyllä tietää mitä tehdä, mutta muutoksia saadaan vielä odottaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Tuo ohitusten pienentyminen kieltämättä on ikävä asia vaikka viime vuosina muuten onkin ohituksista nautittu paljonkin. Paljon on tosin auttanut DRS, mutta viime vuosina parhaimmillaan ohituksia olisi tullut myös melko paljon ilman niitäkin.

Laitan tähän seuraavaksi lukuja ohituksista joiltakin viime vuosilta, vähäisimmän ohitusvuoden viime vuosilta ennen kulunutta vuotta ja lisäksi myös pienenä bonuksena tavallaan viimeisen 'epävarman' ja ensimmäisen 'varman' tilastoidun ohitusvuoden.

Vaikka F1:ssä on ohituksia tilastoitu jo kauan ainakin periaatteessa yksittäisten kilpailujen yksittäisten ohitusten osalta niin ennen 1970-luvun puoltaväliä ne useimmiten olivat vain parhaimpia mahdollisia arvailuja ja olettamuksia jolloin edes jotenkin erittäin luotettavat ja tarkat laskennat alkoivat tosiaan vasta noin 1970-luvun puolenvälin aikoihin ja muutoin noin vuosina 1977-1982 eri lähteistä riippuen ja tietenkin vielä tämän yhden kohta tulevan vuoden voi laskea varmaksi tai epävarmaksi ohitusvuodeksi tilanteen, tilaston ja näkökannan mukaan.

Tässä ohitusvuodet jotka nyt tähän laitan:

2011: 1120 ohitusta

2012: 1139 ohitusta

2013: 985 ohitusta

2014: 636 ohitusta

2015: 509 ohitusta

2016: 866 ohitusta

2017: 435 ohitusta

Ja nyt ylimääräinen kausi viime vuosilta:

2009: 211 ohitusta (Vuosi oli viimeinen perinteisen takasiiven vuosi ja välitankkauksen aikakauden vuosi jolloin renkaista tuli taas sileitä eikä enää vain ollut urarenkaita.)

Ja kaiken päätteeksi bonusvuosi näkökannasta riippuen viimeisenä epävarmana ja ensimmäisenä varmana vuotena jolloin tilastoja on luotettavasti mitattu:

1983: 870-1200 ohitusta (Määrä riippuu vuosikirjoittain ja lähteittäin, useimmiten hyväksytty määrä on ollut 1000-1014 ohitusta vaikka määrä voi olla hieman pienempi. Ei kuitenkaan hirvittävästi pienempi kuin viime vuonna jolloin nähtiin joka tapauksessa yksittäisessä osakilpailussa eniten ohituksia sitten vuoden 1983 ja yksittäisen kisan ohitusennätys vuonna 1983 oli muistaakseni 130 ohitusta kun vuonna 2016 ohitettiin parhaimmillaan 128 kertaa ja osa noista vuoden 1983 korkeista ohitusmääristä menee myös varmasti John Watsonin, Eddie Cheeverin ja Danny Sullivanin tuon kauden lukemattomien ohitussankarointien piikkiin joista olenkin kertonut aiemmin muissa toikeissa.:alppu:)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Etusiipi ja sen vaikututs koko aeron toimintaan lienee se suurin syy lähellä seuraamisen vaikeuteen. Brawn kyllä tietää mitä tehdä, mutta muutoksia saadaan vielä odottaa.
Etusiipeä voisi yksinkertaistaa, vaikka vähentämällä sallittujen elementtien lukumäärää.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1305
Ohittaminen olisi helppoa tehdä helpommaksi säännöillä, mutta tällaisia muutoksia ei ole haluttu tehdä, tallien vastustuksesta johtuen, arvaan minä. Nämä tänäkin vuonna tehdyt muutokset tekivät ohittamisesta vaikeampaa, ja kaikki tiesivät sen. Silti ne päätettiin tehdä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Ohittaminen olisi helppoa tehdä helpommaksi säännöillä, mutta tällaisia muutoksia ei ole haluttu tehdä, tallien vastustuksesta johtuen, arvaan minä. Nämä tänäkin vuonna tehdyt muutokset tekivät ohittamisesta vaikeampaa, ja kaikki tiesivät sen. Silti ne päätettiin tehdä.
Tämä ei olisi vaatinut kuin aeron pienentämistä (pienenpi etusiipi, profiilien rajoitus, kaikki härpäkkeet, 57 osaiset badgboardit jne.) samassa suhteessa lisääntyneen mekaanisen pidon suhteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä ei olisi vaatinut kuin aeron pienentämistä (pienenpi etusiipi, profiilien rajoitus, kaikki härpäkkeet, 57 osaiset badgboardit jne.) samassa suhteessa lisääntyneen mekaanisen pidon suhteen.
Lisääntynyt mekaaninen pito on OK ja sitähän renkaiden leventymisen myötä lisättiinkin.

Etusiiven pienentämisestä en (näin aeromaallikkona) ole ihan samaa mieltä. Ymmärtääkseni ongelma on edeltävästä autosta sille saapuva turbulenttinen ilma, ei etusiipi itsessään (jolla muutenkin nykymuodossaan kai yritetään ohjauspito maksimoimaan muuhun aeroon vaikuttamisen lisäksi). Eli näkisin pikemmin ohitettavuuden parantamisen lähtevän autojen takaosasta, diffuusoreista ja peräosan läpi virtaavasta ilmasta. Imuefektihän oli suurimmillaan silloin, kun F1-autojen takaosat olivat täyskoteloituja.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Etusiipeä voisi yksinkertaistaa, vaikka vähentämällä sallittujen elementtien lukumäärää.
Kyllä noihin aina joku porsaanreikä keksitään. Entäs jos etusiipi yksinkertaisesti kiellettäisiin? Sillä olisi hyötyjä. Autoa olisi vaikeampi ajaa jolloin ohituksia tulisi kuskien virheiden vuoksi. Etusiipi myös pilaa takanatulevan aerodynaamisia ominaisuuksia ja etusiiven poisto poistaisi tämän ongelman. Etusiipi myös leikkaa kilpakumppaneiden renkaita jolloin kylki kylkeä vasten tilanteisiin ei uskalleta mennä. Usein noissa myös kärsijänä on ajovirheen tehneen kilpakumppani eikä ajovirheen tehnyt itse. Tästä esimerkkejä tän vuoden Mexicon kisa ja Schumin vika kilpailu Ferrarilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä noihin aina joku porsaanreikä keksitään. Entäs jos etusiipi yksinkertaisesti kiellettäisiin? Sillä olisi hyötyjä. Autoa olisi vaikeampi ajaa jolloin ohituksia tulisi kuskien virheiden vuoksi. Etusiipi myös pilaa takanatulevan aerodynaamisia ominaisuuksia ja etusiiven poisto poistaisi tämän ongelman. Etusiipi myös leikkaa kilpakumppaneiden renkaita jolloin kylki kylkeä vasten tilanteisiin ei uskalleta mennä. Usein noissa myös kärsijänä on ajovirheen tehneen kilpakumppani eikä ajovirheen tehnyt itse. Tästä esimerkkejä tän vuoden Mexicon kisa ja Schumin vika kilpailu Ferrarilla.
Jos samanaikaisesti lisätään hallitusti maaefektiä, niin miksei. Maaefektin ollessa voimakkaimmillaan etusiivettömiä autoja nähtiin.

Muutoin ei ole käytännössä mahdollista, koska etusiivet vaikuttavat olennaisesti eturenkaiden pitoon ja sitä kautta ohjaukseen. Jos jo nyt edelläajavan turbulenssit vaikeuttavat ohittamista etupidon vähenemisen takia, niin etusiiven poistaminen vain kasvattaa ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
No se etusiipi poistuisi uudistuksen myötä myös siitä edellä ajavasta autosta. On ollut myös puhetta, että autojen taakse asetettaisiin joku pakollinen osa joka muuttaisi auton ilmavirtausta niin, että takana ajavan olisi helpompi seurata. Nämä nyt on tälläisiä ikuisuuskysymyksiä jotka on varmaan samanlaista toiviota kuin maailmanrauha eli eivät toteudu ikinä. Vuosikohtaisesti tarina on aina sama: muutokset->eka kisa->juu ei, ja sitten taas seuraavan vuoden muutoksia odotellessa josko tulisi paremmat tekniset säännöt.

Olisiko suurin syy tähän alennustilaan yksinkertaisesti tekninen äly. Autot menevät kuin kiskoilla koska autoja pystyy testaamaan kaikennäköisillä mallinnuksilla jo ennen kun kierrostakaan on ajettu. Mitä kauempana ollaan "optimaalisesta" suorituskyvystä, sitä suurempi osuus jäisi kuljettajalle. Nyt se osuus on pieni. Kivanajon kannalta olisi hyvä, että autoja olisi täysin mahdoton ajaa mutta nykyteknologialla insinöörit näpertävät autot aina kuljettajaystävällisiksi. Autoista pitäisi repiä irti kaikki tekniset härpäkkeet. Viime kaudella poistettiin starttiohjelmat, ehkä sieltä lähtee tulevaisuudessa muuta. Toisaalta jos autot lähtevät liikkeelle paremmuusjärjestyksessä, niin olisi kumma jos ohituksia olisi loputtomasti. Ehkä koko laji on vähän kun jalkapallo, tiukkoja tilanteita on vähän mutta sitten kun jotain tapahtuu, niin sitä yksittäistä Häkkisen tuplaohitusta muistellaan kuin Maradonan Englanninkaatoa. Ja parempi niin, F1 on moottoriurheilua eikä moottorishow niin kun joku Indy.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Olisiko suurin syy tähän alennustilaan yksinkertaisesti tekninen äly. Autot menevät kuin kiskoilla koska autoja pystyy testaamaan kaikennäköisillä mallinnuksilla jo ennen kun kierrostakaan on ajettu. Mitä kauempana ollaan "optimaalisesta" suorituskyvystä, sitä suurempi osuus jäisi kuljettajalle. Nyt se osuus on pieni. Kivanajon kannalta olisi hyvä, että autoja olisi täysin mahdoton ajaa mutta nykyteknologialla insinöörit näpertävät autot aina kuljettajaystävällisiksi. Autoista pitäisi repiä irti kaikki tekniset härpäkkeet. Viime kaudella poistettiin starttiohjelmat, ehkä sieltä lähtee tulevaisuudessa muuta.
Tässä on muuten varmaankin iso osa totuutta. Kun vertaa nykyautoista otettua incaria menneiden vuosien kuviin niin kyllähän nuo autot käyttäytyy todella rauhallisesti ja helpon näköisesti verrattuna siihen reuhaamiseen mitä joskus on nähty. Toki kamerateknologiakin on kehittynyt, ja sekin osittain saa autojen menon näyttämään rauhallisemmalta kun tärinää ja tutinaa ym. on kuvassa vähemmän. Mutta kyllä minä haluaisin että noiden autojen ajamiseen tulisi vähän lisää haastetta, sillä tavalla että se näyttäisi edes vähän sellaisen "kesyttämättömän eläimen kanssa painimiselta" kuten se joskus oli.

Aeron suhteen minä en välttämättä etusiipeä lähtisi isosti muuttelemaan, korkeintaan jotain pientä yksinkertaistamista. Tuohon perässä ajamisen vaikeuteen minä uskon että suurempi vaikutus olisi jos takadiffua ja perän aerodynamiikkaa ylipäänsä muutettaisiin reilusti yksinkertaisemmaksi tai jopa hyvin pitkälti vakioitaisiin. Näin maallikkona uskoisin että se voisi vähentää sitä auton takana olevaa pyörteilyä ja mahdollistaisi lähempänä seuraamisen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ja parempi niin, F1 on moottoriurheilua eikä moottorishow niin kun joku Indy.
:rolleyes:

En viitsi alkaa väittelemään, miksi IndyCar on urheilua eikä pelkkä show. Mutta on tekijöitä, miksi IndyCar tarjoaa viihdyttävämpiä kisoja, ihan road courseillakin.

Spec-runko tasoittaa merkittävästi tallien tasoeroja (muttei täysin poista) ja moottoritkin ovat melko tasavahvoja. Toki esim. turva-autosäännöt luovat tilanteita, joissa nopea auto saattaa pudota hännille, ja joutuu sieltä kisaamaan itseään kohti kärkeä.

Ensi kaudella IndyCar ottaa käyttöön uuden aerodynamiikkapaketin, josta kenties F1 voisi oppia. Kolmen edelliskauden kehittyneet aeropaketit heikensivät kilvanajoa jonkin verran, kun aerodynamiikka oli herkempää, ja nyt uudella aeropaketilla halutaan nimenomaan parantaa kilvanajoa sekä tehdä autoista silmää miellyttävämpiä.

Ensi kauden Indy-autoissa on siivekkeitä yksinkertaistettu ja ilmanohjaimia poistettu rungon päältä ja sivuilta. Lisäksi pohjan kautta tuotetaan aiempaa enemmän downforcea. Tuon pitäisi tuottaa vähemmän turbulentti ilma perässä tulevalle autolle, helpottaen seuraamista mutkissa. Uudella aeropaketilla autot ovat hieman hitaampia mutkissa, mutta pienempi ilmanvastus ja keventynyt paino mahdollistavat suuremmat nopeudet suorilla ja kierrosajat pysynevät samalla tasolla. Suuremman kaarre- ja suoranopeuksien eron pitäisi tarjota paremmin ohitusmahdollisuuksia jarrutuksissa sekä tehdä ennen kaasu pohjassa ajetuista mutkista haastavampia, aiheuttaen virheita jotka avaavat ohitusmahdollisuuksia.

Kommentit testien jälkeen ovat olleet positiivisia ja mutkissa seuraaminen on ollut helpompaa. Jos tuo tekee IndyCar-kisoista entistä parempia, olisi myös F1:n syytä harkita tuohon suuntaan siirtymistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No se etusiipi poistuisi uudistuksen myötä myös siitä edellä ajavasta autosta.
Kyllä, mutta sillä taas ei ole mitään vaikutusta takaatulevan kykyyn seurata.
On ollut myös puhetta, että autojen taakse asetettaisiin joku pakollinen osa joka muuttaisi auton ilmavirtausta niin, että takana ajavan olisi helpompi seurata.
Takaosan sääntöjä pitäisi muuttaa radikaalisti. Itse olen sitä mieltä, että se pitäisi koteloida kokonaan, kuten ennen vanhaan, eli estää ilmavirtaus takarenkaiden välistä. Samaten diffuusoreja pitäisi rajoittaa radikaalisti. Standardointi lienee ainut tehokas keino.
Olisiko suurin syy tähän alennustilaan yksinkertaisesti tekninen äly.
Tietysti. Kaikki mahdolliset keinot suorituksen parantamiseen käytetään. Eikä sääntönikkareilla (joita on selvästi vähemmän kuin suunnittelijoita ja insinöörejä) ole kuin yksi mahdollisuus suitsia innovaatioita, joita ei ole vielä edes keksitty kuin standardointi.
Ja parempi niin, F1 on moottoriurheilua eikä moottorishow niin kun joku Indy.
Ha! Urheiluviihdettä se on, jossa päätöksiä tehdään business edellä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8611
Sijainti
Helsinki
Ha! Urheiluviihdettä se on, jossa päätöksiä tehdään business edellä.
Nascar:han tehdään enemmän asioita bisnespohjaisesti. Stage-osiot katkaisevat kisat mainosten ajaksi, playoff-systeemi ja spec-autot luovat parempaa kilpailua, mikä houkuttaa maksavaa yleisöä ja mainostajia.

Yhdysvalloissa urheilu on aina ollut rahantekoväline jo 1850-luvun laukkakisoista saakka.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nascar:han tehdään enemmän asioita bisnespohjaisesti. Stage-osiot katkaisevat kisat mainosten ajaksi, playoff-systeemi ja spec-autot luovat parempaa kilpailua, mikä houkuttaa maksavaa yleisöä ja mainostajia.

Yhdysvalloissa urheilu on aina ollut rahantekoväline jo 1850-luvun laukkakisoista saakka.
Kyllä, mutta se ei liity otsikon aiheeseen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8611
Sijainti
Helsinki
Kyllä, mutta se ei liity otsikon aiheeseen.
Tiedän, otin vain kantaa urheiluviihteeseen mitä myös F1 nykyään on. Bernie teki lajista glamouria hohtavan viihdetuotteen.

Kuten tääl on jo todettu, nykyinen alennustila alkoi vuonna 2005, kun tupakkasponsorit vetäytyivät Marlboroa lukuunottamatta. Oltiin uskossa, että Coca-Colan kaltaiset suuryritykset tulisivat tilalle, niin ei kuitenkaan käynyt ja nyt puolet kuskipaikoista menee nk. maksukuskeille.

Samaa mieltä olen ilmanvastuksen vähentämisestä takaosaan, siinä voisi olla yksi ratkaisu ohitusten helpottamiseen. Toinen ratkaisu on kopsata Indycarista Push-to-pass ja rajoittaa sen käyttöä. DRS:n käyttörajoitus voisi myös F1:ssäkin toimia. Tuotaisiin myös ohittamiseen taktisia elementtejä.
 
Ylös