Formula 1 - alennustila

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Ainakin 2009 muutokset olivat sellaisia, joilla yritettiin ohitusten määrää parantaa. Sen jälkeen tupladiffuusorit ja muut liikkeet taas pahensivat tilannetta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Pieniä muutoksia aeroon voidaan ehkä nähdä jo ensi kaudella. Etusiipeä halutaan yksinkertaistaa ja DRS:n vaikutusta kasvattaa.

The FIA will meet with technical directors from all F1 teams in Bahrain to discuss ways of urgently increasing overtaking opportunities for the 2019 season.

Two key changes for 2019 will be discussed on Saturday - to the front wing, which has emerged from Sommerville's research, and to the rear, which is understood to be an FIA concept.

The rear proposal is for a bigger rear wing flap, which would create a bigger effect when DRS is employed.

However, that does not address the fundamental issue of the current high downforce cars being unable to follow each other.

The Sommerville idea is to improve the quality of the airflow onto the car behind by simplifying the front wing.

That would involve the removal of certain elements that are specifically designed to control the airflow around the front wheels.

It's this flow - which starts with the front wing of the car ahead and interacts with the turbulence around the front wheels - that subsequently makes it difficult for the car behind to follow.

Removing the extra elements would slow the lead car slightly, and allow the following car to get closer.

It's understood both ideas could be incorporated into the 2019 rules.
https://www.autosport.com/f1/news/135189/f1-seeks-urgent-fixes-for-lack-of-overtaking
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Brundle haastatteli Brawnia Skylla ja melkoista kiemurtelua. Ross meni hiljaiseksi kun Brundle mainitsi että jos Ferrari ja Mersu lähtee niin 12 autoa on ilman moottoria
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Eiköhän noihin autoihin jonkinlaiset moottorit löytyisi vaikka Mersu ja Ferrari päättäisivät lähteä hiekkalaatikolta mököttämään, mitä en usko että he tulevat edes tekemään. Tuo autonvalmistajien ja tallien jatkuva "jos en saa tahtoani läpi niin lähden mököttämään" -kiukuttelukortti pitäisi lopultakin katsoa ja siirtyä eteenpäin, niin saataisiin lajiin jotain järkeä. Niin kauan kun näiden valmistajien annetaan vaikuttaa sääntöihin (oma etu mielessään) niin laji ei tule olemaan kilpailun ja katsojien kannalta niin hyvä kuin se voisi olla. Libertyn ja Brawnin toimesta ollaan minusta nyt oikealla tiellä kun lajia yritetään viedä selkeästi eteenpäin viihde edellä. Toivottavasti vaan onnistuvat tässä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4206
Moottoreista ei todellakaan tule olemaan pula jos niistä tehdään riittävän yksikertaisia esim. 3 litran tuplaturbo v6, tehoa voidaan rajata/lisätä yksikertaisesti ahtopainetta ja ilmansaantia rajoittamalla, taivas rajana 1500 hevosvoiman tietämissä...

Viherpiiperrys hieman kärsii mutta moottorit maksaisivat satatuhatta euroa kappale maksimissaan. Mclaren ja muut voisivat ihan hyvin rakentaa nämä itse.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Oikariselta ja erityisesti Vilanderilta hyviä kannanottoja tähän tylsyyskeskusteluun:

MTV3 sanoi:
Kanadan GP:n kärkitaistelussa ei nähty lähdön jälkeen ainuttakaan ohitusta, eikä ohituksia edes päästy yrittämään. Sama ongelma oli myös Monacossa ja Espanjassa, joskin niillä radoilla ohittaminen on aina ollut hankalaa.

F1-sarjaan tulee ensi kaudeksi aerodynaamisia muutoksia, joilla on tarkoitus helpottaa edellä ajavan auton seuraamista nopeissa mutkissa.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarisella on muutamia ehdotuksia kisojen parantamiseksi.

- Esimerkiksi nämä aerodynaamiset säännöt mitkä tulevat ensi vuodeksi ja mitä ollaan kehittämässä eteenpäin ovat hyviä steppejä. Tehdään autoista sellaisia, että ne eivät ole niin herkkiä edellä olevalle autolle ja se likainen ilma, mikä niistä autoista tulisi olisi pienempi, Oikarinen pohtii.

- Vähennetään downforcea ja tehdään renkaista vähän huonompia, etteivät ne kestä niin pitkään ja sitä kautta nähdään vähän enemmän varikkopysähdyksiä.

Asiantuntija Toni Vilanderin mukaan keskustelu siitä, mitä F1:ssä pitäisi muuttaa kilvanajon parantamiseksi, käy väärissä asioissa.

- Perusjuttu pitäisi olla se, että pitäisi olla kilvanajoa. Nythän puhutaan vain taktiikasta ja renkaiden kestävyydestä, kun päästään hyökkäysetäisyydelle. Nyt siihen ei edes päästä eli ei pystytä ohittamaan. On DRS-siivet, lisätään DRS-alueita, suunnitellaan ratoja, joilla on kilometrin suora ja päässä neulansilmä ja levitetään rata 20 metriin. Eli tehdään keinotekoisesti kaikkea. Ei se ole se perusjuttu, Vilander sanoo.
Erityisesti tuo Vilanderin näkemys kyllä minusta osuu ja uppoaa. Jos perusasiat on pielessä niin ei auta loppujen lopuksi vaikka ohittamisen helpottamiseksi kehiteltäisiin minkälaisia kikkoja.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Oikariselta ja erityisesti Vilanderilta hyviä kannanottoja tähän tylsyyskeskusteluun:

Erityisesti tuo Vilanderin näkemys kyllä minusta osuu ja uppoaa. Jos perusasiat on pielessä niin ei auta loppujen lopuksi vaikka ohittamisen helpottamiseksi kehiteltäisiin minkälaisia kikkoja.
Jos nyt vaikka etusiipeä yksinkertaistettaisiin ja sitä kautta vähemmän downforcea ja sitä likaista ilmaa.

Renkaita ei pidä keinotekoisesti huonontaa, se ei palvele ketään, mutta pitäisi tuoda rohkeammin pehmeitä seoksia kisaviikonlopuiksi, jollain olisi pakko vierailla useammin varikolla.

Jos ei pehmeämmät seokset tilanteeseen auta, niin sitten pitää kaventaa renkaita.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jos nyt vaikka etusiipeä yksinkertaistettaisiin ja sitä kautta vähemmän downforcea ja sitä likaista ilmaa.

Renkaita ei pidä keinotekoisesti huonontaa, se ei palvele ketään, mutta pitäisi tuoda rohkeammin pehmeitä seoksia kisaviikonlopuiksi, jollain olisi pakko vierailla useammin varikolla.

Jos ei pehmeämmät seokset tilanteeseen auta, niin sitten pitää kaventaa renkaita.
Pysähdyksiä saataisiin lisää juurikin renkaita parantamalla. Renkaan pitäisi olla tyyliin 2 sekkaa nopeampi kuin seuraava kovempi. Tällöin voisi olla järkeä ajaa useampi stintti nopeimmalla tai toiseksi nopeimmalla. Lisäksi moottorirajoituksia höllemmäksi, että saa oikeasti painaa kaasua ja käyttää voimaa. Tällöin myös renkaatki joutuisi kovemmalle rääkille, jos olisi vain pakko painaa täysillä, ku toinen hönkii perässä. Ei ne renkaat mihinkää kulu, jos niitä ei tarvi limiiteille laittaa kokoaikaa.

Mutulla heitän, että liekö kalliimpaa kehittää kilpailukykyinen moottori, joka kestää "puolet" kaudesta vai useampi, joiden kehitys nopeampaa ja yksinkertaisempaa?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei ne renkaat mihinkää kulu, jos niitä ei tarvi limiiteille laittaa kokoaikaa.
Tässä on koko totuuden siemen. Ajetaan juuri sitä nopeutta, että selvitään maaliin asti yhdellä stopilla. Ihan sama mitä Pirelli tuo kisoihin, kun tallit kuitenkin ajattavat autoja juuri sillä nopeudella, ettei tarvitse tehdä kahta stoppia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Kilpailut ajetaan tällä hetkellä juuri niin kuin inssit ovat treenien perusteella laskeneet. Entistä pahempi likainen ilma pitää huolen, että jokainen saa ajaa koko kisan siististi omassa kuplassaan. Kun taistelua sijoituksista ei ole, eivät renkaatkaan kulu mihinkään.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2496
Tässä on koko totuuden siemen. Ajetaan juuri sitä nopeutta, että selvitään maaliin asti yhdellä stopilla. Ihan sama mitä Pirelli tuo kisoihin, kun tallit kuitenkin ajattavat autoja juuri sillä nopeudella, ettei tarvitse tehdä kahta stoppia.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Renkaisiin pitäisi vaan löytää se tasapaino, että useammin pysähtymällä pystyy ajamaan sen verran kovempaa että se kannattaa verrattuna yhdellä stopilla kituuttamiseen. Tosin nykyiset aerosäännöt suosii joka tapauksessa yhden stopin taktiikkaa, koska kannattaa pyrkiä siihen, että mahdollisimman vähän joutuu hitaampia ohittamaan kun se tuoreilla renkaillakin on turhan hankalaa..

Mutta jos kokonaan renkaiden säästelystä haluaisi eroon, niin varmaan välitankkaus olisi ainoa ratkaisu.. Muuten vaatisi juuri sopivassa määrin hidastuvat/kuluvat renkaat ja tuommoisten kehittäminen taitaa olla aika tuuripeliä kun joka rata syö rengasta eri tavalla ja rengasvalmistaja ei pysty kunnolla renkaita testaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
882
Pirellin pitäis vain tehdä niin pehmeitä seoksia, että kisan ajamisessa kahdella setillä ei olisi järkeä. Sen varalle että joku kuitenkin yrittäisi, voitaisiin turvallisuuteen vedoten laittaa rajoitus, että millään rengassetillä ei saa ajaa kuin max 49 % kisamatkasta.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tulee mieleen että jos ei Pirelli kykene tekemään renkaita jotka pakottaisivat taktikointiin niin pitäisikö vaan määrätä että vähintään 2 stoppia pitää tehdä tms.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Tällä kaudella yhden stopin taktiikat ovat Monacoa lukuun ottamatta menneet järjestään niin, että kovinta seosta käytetään. Esimerkiksi Montrealissa kaikki maaliin ajaneet kuljettajat käyttivät supersoftia kisan aikana. Se vaihteli, lähdettiinkö kisaan ultrilla vai hypereillä, mutta ekalla stopilla vaihdettiin supersoftiin kaikkien muiden kohdalla paitsi Sirotkinin, joka oli lähtenyt supersofteilla ja vaihtoi ultriin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4206
Tulee mieleen että jos ei Pirelli kykene tekemään renkaita jotka pakottaisivat taktikointiin niin pitäisikö vaan määrätä että vähintään 2 stoppia pitää tehdä tms.

Laitetaan seoksien välille riittävän suuret ero niin 2 stoppia tulee automaattisesti koska pehmeä on niin paljon kovaa nopeampi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kaikille samanlaiset autot. Autoista yksinkertaisia, vaikeasti ajettavia ja luistelevia.

Näin saataisiin enemmän todellista kilpailua. Todellista kilpailua ei ole se, että nopeampi auto ajaa hitaamman ohi pitkällä suoralla. Ohitusten pitäisi perustua mutkissa ajamisen taitoon.

Mutta kun tuollaista ehdottaa, oikein kukaan ei tahdo sitä. Mieluummin valitetaan vuosi toisensa perään. Kuninkuusluokan tahdotaan olevan täynnä hienoa tekniikkaa, vaikka tekniikka ja sen kalleus ja säätely tappaa kilpailun.

Tällä hetkellä meneillään on kolmen, käytännössä kahden, tallin MM-sarja. Muut tulevat kaukana perässä.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
178
Kaikille samanlaiset autot. Autoista yksinkertaisia, vaikeasti ajettavia ja luistelevia.

Näin saataisiin enemmän todellista kilpailua. Todellista kilpailua ei ole se, että nopeampi auto ajaa hitaamman ohi pitkällä suoralla. Ohitusten pitäisi perustua mutkissa ajamisen taitoon.

Mutta kun tuollaista ehdottaa, oikein kukaan ei tahdo sitä. Mieluummin valitetaan vuosi toisensa perään. Kuninkuusluokan tahdotaan olevan täynnä hienoa tekniikkaa, vaikka tekniikka ja sen kalleus ja säätely tappaa kilpailun.

Tällä hetkellä meneillään on kolmen, käytännössä kahden, tallin MM-sarja. Muut tulevat kaukana perässä.
Jos kaikilla samanlaiset autot niin se tappaa tallien välisen kilpailun kokonaan. Pelkät kuskit ratkaisevat mestaruuden, ei tallien työskentely. Samalla voitaisiin luopua merkkimestaruuden jakamisesta kokonaan.
 
Ylös