https://www.autosport.com/f1/news/135189/f1-seeks-urgent-fixes-for-lack-of-overtakingThe FIA will meet with technical directors from all F1 teams in Bahrain to discuss ways of urgently increasing overtaking opportunities for the 2019 season.
Two key changes for 2019 will be discussed on Saturday - to the front wing, which has emerged from Sommerville's research, and to the rear, which is understood to be an FIA concept.
The rear proposal is for a bigger rear wing flap, which would create a bigger effect when DRS is employed.
However, that does not address the fundamental issue of the current high downforce cars being unable to follow each other.
The Sommerville idea is to improve the quality of the airflow onto the car behind by simplifying the front wing.
That would involve the removal of certain elements that are specifically designed to control the airflow around the front wheels.
It's this flow - which starts with the front wing of the car ahead and interacts with the turbulence around the front wheels - that subsequently makes it difficult for the car behind to follow.
Removing the extra elements would slow the lead car slightly, and allow the following car to get closer.
It's understood both ideas could be incorporated into the 2019 rules.
No oikeastaan vain kahdeksan, koska sittenhän Ferrarilla ja Mercedeksellä ei olisi niitä autojakaan. :alppu:Ross meni hiljaiseksi kun Brundle mainitsi että jos Ferrari ja Mersu lähtee niin 12 autoa on ilman moottoria
Erityisesti tuo Vilanderin näkemys kyllä minusta osuu ja uppoaa. Jos perusasiat on pielessä niin ei auta loppujen lopuksi vaikka ohittamisen helpottamiseksi kehiteltäisiin minkälaisia kikkoja.MTV3 sanoi:Kanadan GP:n kärkitaistelussa ei nähty lähdön jälkeen ainuttakaan ohitusta, eikä ohituksia edes päästy yrittämään. Sama ongelma oli myös Monacossa ja Espanjassa, joskin niillä radoilla ohittaminen on aina ollut hankalaa.
F1-sarjaan tulee ensi kaudeksi aerodynaamisia muutoksia, joilla on tarkoitus helpottaa edellä ajavan auton seuraamista nopeissa mutkissa.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarisella on muutamia ehdotuksia kisojen parantamiseksi.
- Esimerkiksi nämä aerodynaamiset säännöt mitkä tulevat ensi vuodeksi ja mitä ollaan kehittämässä eteenpäin ovat hyviä steppejä. Tehdään autoista sellaisia, että ne eivät ole niin herkkiä edellä olevalle autolle ja se likainen ilma, mikä niistä autoista tulisi olisi pienempi, Oikarinen pohtii.
- Vähennetään downforcea ja tehdään renkaista vähän huonompia, etteivät ne kestä niin pitkään ja sitä kautta nähdään vähän enemmän varikkopysähdyksiä.
Asiantuntija Toni Vilanderin mukaan keskustelu siitä, mitä F1:ssä pitäisi muuttaa kilvanajon parantamiseksi, käy väärissä asioissa.
- Perusjuttu pitäisi olla se, että pitäisi olla kilvanajoa. Nythän puhutaan vain taktiikasta ja renkaiden kestävyydestä, kun päästään hyökkäysetäisyydelle. Nyt siihen ei edes päästä eli ei pystytä ohittamaan. On DRS-siivet, lisätään DRS-alueita, suunnitellaan ratoja, joilla on kilometrin suora ja päässä neulansilmä ja levitetään rata 20 metriin. Eli tehdään keinotekoisesti kaikkea. Ei se ole se perusjuttu, Vilander sanoo.
Jos nyt vaikka etusiipeä yksinkertaistettaisiin ja sitä kautta vähemmän downforcea ja sitä likaista ilmaa.Oikariselta ja erityisesti Vilanderilta hyviä kannanottoja tähän tylsyyskeskusteluun:
Erityisesti tuo Vilanderin näkemys kyllä minusta osuu ja uppoaa. Jos perusasiat on pielessä niin ei auta loppujen lopuksi vaikka ohittamisen helpottamiseksi kehiteltäisiin minkälaisia kikkoja.
Pysähdyksiä saataisiin lisää juurikin renkaita parantamalla. Renkaan pitäisi olla tyyliin 2 sekkaa nopeampi kuin seuraava kovempi. Tällöin voisi olla järkeä ajaa useampi stintti nopeimmalla tai toiseksi nopeimmalla. Lisäksi moottorirajoituksia höllemmäksi, että saa oikeasti painaa kaasua ja käyttää voimaa. Tällöin myös renkaatki joutuisi kovemmalle rääkille, jos olisi vain pakko painaa täysillä, ku toinen hönkii perässä. Ei ne renkaat mihinkää kulu, jos niitä ei tarvi limiiteille laittaa kokoaikaa.Jos nyt vaikka etusiipeä yksinkertaistettaisiin ja sitä kautta vähemmän downforcea ja sitä likaista ilmaa.
Renkaita ei pidä keinotekoisesti huonontaa, se ei palvele ketään, mutta pitäisi tuoda rohkeammin pehmeitä seoksia kisaviikonlopuiksi, jollain olisi pakko vierailla useammin varikolla.
Jos ei pehmeämmät seokset tilanteeseen auta, niin sitten pitää kaventaa renkaita.
Tässä on koko totuuden siemen. Ajetaan juuri sitä nopeutta, että selvitään maaliin asti yhdellä stopilla. Ihan sama mitä Pirelli tuo kisoihin, kun tallit kuitenkin ajattavat autoja juuri sillä nopeudella, ettei tarvitse tehdä kahta stoppia.Ei ne renkaat mihinkää kulu, jos niitä ei tarvi limiiteille laittaa kokoaikaa.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Renkaisiin pitäisi vaan löytää se tasapaino, että useammin pysähtymällä pystyy ajamaan sen verran kovempaa että se kannattaa verrattuna yhdellä stopilla kituuttamiseen. Tosin nykyiset aerosäännöt suosii joka tapauksessa yhden stopin taktiikkaa, koska kannattaa pyrkiä siihen, että mahdollisimman vähän joutuu hitaampia ohittamaan kun se tuoreilla renkaillakin on turhan hankalaa..Tässä on koko totuuden siemen. Ajetaan juuri sitä nopeutta, että selvitään maaliin asti yhdellä stopilla. Ihan sama mitä Pirelli tuo kisoihin, kun tallit kuitenkin ajattavat autoja juuri sillä nopeudella, ettei tarvitse tehdä kahta stoppia.
Tulee mieleen että jos ei Pirelli kykene tekemään renkaita jotka pakottaisivat taktikointiin niin pitäisikö vaan määrätä että vähintään 2 stoppia pitää tehdä tms.
Formula 2, mutta siihen ärjympi moottori.Kaikille samanlaiset autot. Autoista yksinkertaisia, vaikeasti ajettavia ja luistelevia.
Jos kaikilla samanlaiset autot niin se tappaa tallien välisen kilpailun kokonaan. Pelkät kuskit ratkaisevat mestaruuden, ei tallien työskentely. Samalla voitaisiin luopua merkkimestaruuden jakamisesta kokonaan.Kaikille samanlaiset autot. Autoista yksinkertaisia, vaikeasti ajettavia ja luistelevia.
Näin saataisiin enemmän todellista kilpailua. Todellista kilpailua ei ole se, että nopeampi auto ajaa hitaamman ohi pitkällä suoralla. Ohitusten pitäisi perustua mutkissa ajamisen taitoon.
Mutta kun tuollaista ehdottaa, oikein kukaan ei tahdo sitä. Mieluummin valitetaan vuosi toisensa perään. Kuninkuusluokan tahdotaan olevan täynnä hienoa tekniikkaa, vaikka tekniikka ja sen kalleus ja säätely tappaa kilpailun.
Tällä hetkellä meneillään on kolmen, käytännössä kahden, tallin MM-sarja. Muut tulevat kaukana perässä.