Formula 1 - alennustila

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toivottavasti muistivat mainita, että siellä oli malesialainen kuljettaja ajamassa Petronasin väreissä Moto2-kisassa. MotoGP:n kisaahan ei ole edes ajettu vielä.
Huikeasti noita Rossi-faneja katsomoissa joka puolella maailmaa. Formuloissa vissiin vanhoista maailmanmestareista fanitusta saanee Alonso ja Kimi? Muttei sentään tuollaista määrää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onkohan MotoGP-kisoihin paljonkin halvemmat liput, mikä on tv-katselijoiden määrä ja mikä osuus on maksu-tv:llä?
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kattellut tässä aamulla Mopo3 ja Moto2 luokan kisoja Spangin radalta.

Kyllähän noissa johtopaikka ja sijoitukset vaihtuu ihan koko ajan. Eli vika on autoissa ja siinä, että ohittaminen on liian vaikeaa edelleen, vaikka on DRS:ää ja ERSsiä. Ohi pääsee siinä DRS-alueella eikä missään muualla. Prätkillä taas ihan toisin, kun siitä imusta on oikeasti apua. Ei siihen alennustilaan auta auton ääni tai nokka, joka painaa sen esteen alle. Tai sadekelinrenkaat joilla ei voi ajaa.
Jos formulatkin olisi kaksi pyöräisiä.. Mutta kun ei ole. Se on vähän niin kuin homman juju, että autossa on neljä pyörää. Prätkiä mahtuu neljä rinnan ajolinjalle, niin tottahan se meno on vähän erinäköistä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos formulatkin olisi kaksi pyöräisiä.. Mutta kun ei ole. Se on vähän niin kuin homman juju, että autossa on neljä pyörää. Prätkiä mahtuu neljä rinnan ajolinjalle, niin tottahan se meno on vähän erinäköistä.
Niin varmaan, mutta veikkaan kuitenin ettei mitään äkkiratkaisuja tehdä, vaikka siellä olisi vain seitsemän tallia. Yhdeksällä kisaaminen onnistuisi siinä missä yhdellätoista.

Toisaalta uusia talleja on ilmaantunut aina, kun entryjä on tarjottu riittävän hyvillä ehdoilla. Toyota maksoi satoja miljoonia entrystä, ellei muuten saada gridiä kasaan niin eiköhän sielä parin kymmenen miltsin liittymistarjous saada, jolloin joku ostaa ex-tallin jäämistön ja tulee mukaan. Ei kahdessa viikossa, mutta kuitenkin täytettä saadaan.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Yhtäläillä toiseksi nopeinta (ja monesti paalumiehen potentiaalisinta kilpailijaa) nyt vaan rangaistaan kolmoseen nähden, vaikka hänelläkin pitäisi olla kolmatta parempi paikka. Toki paalulta olisi joka tapauksessa mahdollisuus ehtiä ensimmäisenä ekaan mutkaan.
Laitetaan ne ruudut jonoon, eikä tuollein rinnakkain kaikilla on sen jälkeen suhteessa edellä ja takana olevaan yhtä hyvä lähtöpaikka. Tämähän tosin vastaa turva-auton perässä tehtävää lähtöä, jossa paalumies periaatteessa kärsii, kun ainoana kärsii ilmanvastuksesta, mutta toisaalta saa valita kiihdytyshetken, joka kompensoi sen.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Laitetaan ne ruudut jonoon, eikä tuollein rinnakkain kaikilla on sen jälkeen suhteessa edellä ja takana olevaan yhtä hyvä lähtöpaikka. Tämähän tosin vastaa turva-auton perässä tehtävää lähtöä, jossa paalumies periaatteessa kärsii, kun ainoana kärsii ilmanvastuksesta, mutta toisaalta saa valita kiihdytyshetken, joka kompensoi sen.
Sellainen vanhan Le Mans -startin tyylinen vinoparkkiratkaisuhan olisi tasapuolinen, eikä levittäytyisi niin pitkäksi tuo letka kuin jos ruudut olisi peräkkäin. Sitten muutenkin vielä ottaisi käyttöön sen Le Mans -tyylin että kuskit juoksisivat autoilleen kun valot vaihtuu...
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jos alle 20 auton mennään niin kyllä todellisesta alennustilasta voidaan puhua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Eipä noilla yhdeksän parhaan tallin ulkopuolelle jääneillä ole ollut juurikaan tekemistä F1:n kanssa muutenkaan. Omaa sarjaansa ovat ajaneet koko tämän viisi vuotta. Huolestuttavaksi muuttuu siinä vaiheessa, kun vanhat ja ajanhampaan kestäneet tallit alkavat putoilla.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kyse in siitä että suurella määrällä autoja on itseisarvo, iso määrä radalla samaan aikaan tuo tapahtumia mitä muuten ei tulisi etc.
Enpä katsoisi 10 auton sarjaa vaikka kaikki voittaisivat vuorotellen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Onhan näitä pienempiäkin lähtöruudukoita ollut, mutta mikäli kilpailua ei erikseen julisteta sarjan ulkopuoliseksi kilpailuksi tai pidetä jo sellaisenaan niin ei se kuusi autoa tai 14 autoa San Marinon 1982 kilpailun tapaan paljon houkuttele. Toki pienelläkin määrällä autoja voidaan saada hyvä kisa, mutta toisaalta taas ei Imolassa 1982 mitään todella reaalista huippukilpailua nähty.

Vuoden 2005 Indianapolisin katastrofin jälkeen kaikissa Concordeissa on muistaakseni määrätty 12 autoa radalle mukaanlukien kolmannet kuljettajat ja joku vuosi sitten kolmansia kuljettajia sai laillisesti käyttää mikäli automäärä putosi tilanteesta riippuen 16-18 auton määrään. Mikäli kilpailussa ajaisi nykyään tai vuoden 2005 Yhdysvaltain Grand Prixin jälkeen vähemmän kuin 12 kuljettajaa niin kilpailu voidaan julistaa tuloksettomaksi eli no-contest tulisi tästä nyrkkeilytermein.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Nicon paaluaika melkein 0.3 sekuntia nopeampi kuin Vettelin paalu viime vuonna. Ja nämä autot ovat surkeita ja hitaita... öö miten?
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Joku tässä sarjassa nyt vaan on pielessä kun lähes unohdin ensimmäistä kertaa 25 vuoteen, että on kilpailuviikonloppu. Voihan vika tietysti olla minussakin ja iän myötä kiinnostuksen kohteet voivat vaihtua mutta joku mättää kun vanhoja kilpailuja katsoo mieluummin uusintana kun uusia.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
796
Joku tässä sarjassa nyt vaan on pielessä kun lähes unohdin ensimmäistä kertaa 25 vuoteen, että on kilpailuviikonloppu. Voihan vika tietysti olla minussakin ja iän myötä kiinnostuksen kohteet voivat vaihtua mutta joku mättää kun vanhoja kilpailuja katsoo mieluummin uusintana kun uusia.
Sama juttu. Itse en tosin ole seurannut formuloita, kuin "vasta" 5 vuotta, mutta sen verran olen kumminkin katsonut, että 5 vuotta sitten oli kilpailut paljon mielenkiintoisempia ja mieleenpainuvimpia kuin nykyään.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei kyllä mäkin sen nyt tunnustan: tää laji on pilalla.

Tää kisa kertoi kaiken olennaisen: ohittaminen on pelkkää silmätkiinnisukellusta ja radan ulkopuolella ajetaan ihan miten vain.

Miten tää on mennyt tähän?
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Ei kyllä mäkin sen nyt tunnustan: tää laji on pilalla.

Tää kisa kertoi kaiken olennaisen: ohittaminen on pelkkää silmätkiinnisukellusta ja radan ulkopuolella ajetaan ihan miten vain.

Miten tää on mennyt tähän?
Kuten aikaisemmin todettua, ylivoimaisesti suurin ongelma ovat nykyradat ja niiden turva-alueet. Toinen iso ongelma on mielestäni testikielto ja tiettyjen osien kehityksen jäädyttäminen. Kolmantena tulee sitten keinotekoinen viihteellisyys ynnä muu paska.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Kuten aikaisemmin todettua, ylivoimaisesti suurin ongelma ovat nykyradat ja niiden turva-alueet. Toinen iso ongelma on mielestäni testikielto ja tiettyjen osien kehityksen jäädyttäminen. Kolmantena tulee sitten keinotekoinen viihteellisyys ynnä muu paska.
Minä taas näkisin, että suurin ongelma on lajin kalleus joka näkyy erinomaisesti siitä, että lähes puolet talleista kärsii talousongelmista ja ainakin kolmen tallin kohdalla talousongelmat ovat niin pahoja, että niiden taru on vaarassa loppua tähän kauteen.

Radat sen sijaan ei ole kovinkaan suuri ongelma vaikka joukossa onkin muutama huono rata kuten Abu Dhabi esimerkiksi.
 
Ylös