Formula 1 - alennustila

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Turha kai saksassa on ajaa tyhjille katsomoille. Jos ei paikallisia kiinnosta saapua paikan päälle niin kannattamattomiahan kisoista tulee.
Onko kyse sitten pelkästä kiinnostuksen puutteesta vai ennemminkin siitä että kun järjestämismaksut on niin jumalattoman suuret, niin lipun hinnat on pakko laittaa korkeiksi että kisasta jäisi edes jotain käteen, ja sitten seurauksena on se että yleisö katsoo mieluummin kisat kotoa ja järjestäjälle jää lopulta vaan jättitappiot. Jossain Abu Dhabissa tai Bahrainissa on kisan järjestäjän kannalta varmaan ihan yksi ja sama onko siellä katsomossa ketään, mutta Euroopassa homman pitää mennä niin että järjestäjäkin jäisi plussan puolelle että kisat voisi jatkua.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Eipäei. Saksalaisilla ei ole varaa järjestää kisoja.
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1426578434969.html

Säästäväisyys on hyve ja saksalaiset ovat siinä hyviä, parempia kuin laihialaiset joilla vaasassa viinakin on kallista tai skotit joilla viski ei ole halpaa, mutta on sitä jotain mennyt vikaankin jollei kisoja ole varaa järjestää.

Saisivat järjestää Suomessa, täällä kun muutenkin on kaikki kallista.

No kappas juurikin oli asiasta linkki, luin edellistä sivua vain. Niin sitä kun krapulainen herää.
Kommenttini oli tosiaan helmikuulta vuoden takaa. Mutta hyvä että se nousi esille, niin huomasin kuinka pieleen voi oma arvelu mennä. Heräsin Australian GP:hen vahingossa tunnin liian myöhään - eikä se edes harmittanut. Puolen tunnin jälkeen lopetin seuraamisen. Tämä keskustelupalsta on mielenkiintoisempi kuin kisan seuraaminen. Jopa ihmiset jotka eivät seuraa formuloita tietävät kuka voittaa Malesiassa ja mikä talli ohittaa muut kierroksella (halutessaan). Kuinka moni tästä porukasta aikoo katsoa Malesian? No ehkä minäkin - Alonson vuoksi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Eipäei. Saksalaisilla ei ole varaa järjestää kisoja.
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1426578434969.html
Hockenheim järjestää kisan ensi vuonna. Bernie ei ilmeisesti tullut vastaan riittävästi, joten eivät tämän vuoden kisaa pystyneet ottamaan. Kisahan oli alunperin tarkoitus pitää Nurburgringillä, Hockenheim jättää välistä turvatakseen ensi vuoden kilpailun. (lähde)

Säästäväisyys on hyve ja saksalaiset ovat siinä hyviä, parempia kuin laihialaiset joilla vaasassa viinakin on kallista tai skotit joilla viski ei ole halpaa, mutta on sitä jotain mennyt vikaankin jollei kisoja ole varaa järjestää.
Kisaisännän roolina on kuitata kulut, Bernie kerää tulot. Vähän vaikea sitä on mitenkään loogisesti perustella, miksi ottaisit kymmenien miljoonien tappiot liiketoiminnasta, joka kokonaisuutena kuitenkaan ei ole tappiollista.. Normaalissa liiketoiminnassa promoottori osallistuisi kuluihin riittävästi, koska on se suurin hyötyjäkin. Bernien ei näin tee, kun on huomannut että kisajärjestäjiä löytyy ilmaiseksikin...
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Kuinka moni tästä porukasta aikoo katsoa Malesian? No ehkä minäkin - Alonson vuoksi.
Tulee katsottua JOS

A: saan läppärin kondikseen ja ostettua tuon Intian palvelun josta näkyy sky 20eur maksulla koko kauden

tai

B: mikäli A ei toteudu ja löydän jostain ILMAISEN streamin (laadulla ei ole väliä)

Muuten vastaus on ehdoton EI. En maksa maikkarille sen pyytämää maksua, jos maikkari puolittaisi maksun niin tukisin suomalaista. Toisekseen oma mielenkiinto formuloihin on vahvassa laskussa, vielä pari vuotta sitten heräsin vaikka yöllä katsomaan jos sieltä lähetys tuli, 5 vuotta sitten koko kämppä oli hiljaa kun katsoin formulaa, 10 vuotta sitten saattoi kaukosäädin lentää seinään kun Mäkki laukas savut ulos koneesta.

Kyllä voisi todeta että mielenkiinto on laskusuunnassa ja seuraavista syistä:

A: Maikkarin poskettomat hinnat ja toimintamalli (kiinnostaa kuitenkin sen verran että ilmaseksi voi katsoa tai maksaa vähän lähetyksestä)

B: Nykyinen tekniikka (ei kilpa-autoiluun kuulu, vihreä hippi eko säästö maailmapelastuu juttu), sen takia siellä on Formula E

C: Radat, ei kiinnosta oikeastaan seurata aavikkokisoja jossa turva-alueet on parkkipaikkoja (vrt. spa, Monaco, monza (ennen sitä järjetöntä asfalttikenttää). jos ei hiekka kelpaa, keksisivät jotain muuta vastaavaa.

D: Säännöillä pelleily (annetaan tiimien kehittää niitä moottoreita ja hakea rajoja, sitähän kilpa-autoilu pohjimmiltaan on)

E: ja ehkä viimeisenä voisin lisätä renkaat, joo tajuan että yksi toimittaja on ihan jees. Mutta toivoisin enemmän seospareja tyyliin: SuperPehmeä-Kova tai vaihtoehtoisesti vain kaksi vaihtoehtoa koko kauteen: Superpehmeä ja Pehmeä. Eli toisi nopeutta, renkaanvaihtoja, taktikointia, yllätyksiä.. Nykyinen rengaspolitiikka on liian konservatiivista.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tämä on ainakin mun korviin aika kova homma nyt. Ihan heti en olisi uskonut, että näin paskasti menee ja että Bernie on noin kusipää.

Kisoja siirrelty pois ns. alkulähteiltä ja tallitkin ongelmissa. Jotain tarttsi tehdä ja äkkiä, koska nyt on oikeasti vaara että koko sarja kuolee.

Tuskinpa Mercedes-leirissäkään tätä tilannetta kauhean hyvällä katsotaan. Jos Mercedes nyt päättäisikin (rikkoa sopimuksensa) ja lähteä (moottoreineen) menemään, niin kyllähän homma aika paketissa on, jos kärkitalli jättää leikin sikseen.

Siis en toki ole kuullut mitään että olisivat lähdössä, mutta tuskin siellä kauheaan tyytyväisiä tilanteeseen ollaan.

Pahalta näyttää.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tämä on ainakin mun korviin aika kova homma nyt. Ihan heti en olisi uskonut, että näin paskasti menee ja että Bernie on noin kusipää.

Kisoja siirrelty pois ns. alkulähteiltä ja tallitkin ongelmissa. Jotain tarttsi tehdä ja äkkiä, koska nyt on oikeasti vaara että koko sarja kuolee.

Tuskinpa Mercedes-leirissäkään tätä tilannetta kauhean hyvällä katsotaan. Jos Mercedes nyt päättäisikin (rikkoa sopimuksensa) ja lähteä (moottoreineen) menemään, niin kyllähän homma aika paketissa on, jos kärkitalli jättää leikin sikseen.

Siis en toki ole kuullut mitään että olisivat lähdössä, mutta tuskin siellä kauheaan tyytyväisiä tilanteeseen ollaan.

Pahalta näyttää.
Miksi ihmeessä Mercedes lähtisi nyt pois sarjasta, kun ovat uransa kirkkaalla huipulla?
Ai siksi kun Saksan GP peruttu?
Aika kaukaa haettua IMHO.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllä muakin itkettäis rb:n osassa. Talli on panostunut toimintaansa taloudellisesti ja tehnyt työnsä samalla kun alisuorittaja Renault näyttäisi kuin kuin olisi jopa takapakkia. Jokatapauksessa heikko sekä suorituskyvyssä että kestävydessä. On luvannut rb:lle jotain ihan muuta kehitystyöstään. Ymmärrän pettymyksen. Tilannetta ei voi verrata Ferrariin tai Mersun koska valmistavat itse moottorinsa.
Red Bullille ei kelpaa edes tasainen sarja, vaan heidän pitää olla ylivoimaisia. 2013 alussa voittivat kisoja ja sarja oli tasainen, mutta silti Red Bull valitti ja sai rengasmuutoksen läpi. Tuon jälkeen Red Bull oli ylivoimainen eikä kisat olleet niin kiinnostavia katsojan kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei taida olla Mercedeksen moottorin ylivoima kiinni pelkästään resurssien koosta:
Onko Mersun moottori enää edes ylivoimainen? Australiassa se ei ainakaan sille näyttänyt Ferrariin nähden. Ennemminkin uskon että Mercedes-tallin runko on ylivoimainen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Onko Mersun moottori enää edes ylivoimainen? Australiassa se ei ainakaan sille näyttänyt Ferrariin nähden. Ennemminkin uskon että Mercedes-tallin runko on ylivoimainen.
Mersun asiakastallit eivät saa samoja tehoja ja moodeja ulos moottorista kuin Mersu itse. Teoriassa Williamsin auto voisi olla jopa parempi kuin Mersun, mutta silti häviäisivät. Mm. tästä syystä McLarenilla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin hypätä Hondan kelkkaan jos haluaa mestaruuksista joskus vielä unelmoida.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Ron Dennis puhui tästä taustoittaessaan syytä hypätä uuden moottorinvalmistajan kyytiin:
"And a modern grand prix engine at this moment in time is not about sheer power, it is about how you harvest the energy, it is about how you store the energy."

He added: "Effectively, if you don't have the control of that process, meaning access to source code, then you are not going to be able to stabilise your car in the entry to corners etc., and you lose lots of lap time.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/116449
Tämä uutinen tosin on jo muutaman kuukauden takaa...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mersun asiakastallit eivät saa samoja tehoja ja moodeja ulos moottorista kuin Mersu itse. Teoriassa Williamsin auto voisi olla jopa parempi kuin Mersun, mutta silti häviäisivät. Mm. tästä syystä McLarenilla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin hypätä Hondan kelkkaan jos haluaa mestaruuksista joskus vielä unelmoida.
Ainakin viime kaudella Williamsilla oli samat softat, mutta saivat ne viiveellä. En usko, että Williams juurikaan nopeutuisi vaikka saisvatkin heti kaikki Mersun softat. Melbournessa Williamsilla ja Ferrarilla molemmilla oli paremmat huippuopeudet kuin Mersulla. Itse näkisin, että Mersulla on vaan niin paljon enemmän downforcea kun eivät ole suoravauhdeissa kärjessä ja downforcen kautta tulee myös heidän ylivoimansa. Toki moottorikin on varmasti parempi kuin Ferrarilla, mutta onko se enää ylivoimainen, ei välttämättä.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ainakin viime kaudella Williamsilla oli samat softat, mutta saivat ne viiveellä. En usko, että Williams juurikaan nopeutuisi vaikka saisvatkin heti kaikki Mersun softat. Melbournessa Williamsilla ja Ferrarilla molemmilla oli paremmat huippuopeudet kuin Mersulla. Itse näkisin, että Mersulla on vaan niin paljon enemmän downforcea kun eivät ole suoravauhdeissa kärjessä ja downforcen kautta tulee myös heidän ylivoimansa. Toki moottorikin on varmasti parempi kuin Ferrarilla, mutta onko se enää ylivoimainen, ei välttämättä.
Mersu pystyy laittamaan niin paljon downforcea autoon nimenomaan siksi koska moottori on niin tehokas että eivät silti menetä paljoa suoranopeutta muihin nähden. Koko paketista on siis kyse, mutta nimenomaan parempi moottori/voimayksikkö on mielestäni tässä avaimena kokonaisuuteen.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Saksassa oli 44 prosenttia vähemmän katsojia avauskisalla kuin viime vuonna. Mitä se kertoo?
 

ShK

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
107
Voisi tehdä ratoihin rinnakkaiset keskialueella eroitetut pääsuorat, sekä kunnolla kallistettuja pitkiä mutkia. :)
 
Ylös