Formula 1 - alennustila

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Joo Gridi täynnä yli 10 sekuntia kierroksella (klassikkokisaksi täällä mainittu Spa 1988) ja kisamatkalla minuuttikaupalla häviäviä kengännauhabudjeteilla operovia talleja. Siis kärkitallien vertailussa ero tämä. 1988 kokonaista 10 autoa pääsi maaliin, vuonna 2014 17. Jopa viimeisenä sijoituksen saanut Marcus Ericsson olisi voittanut kierroskaupalla Rellun V6:lla varustetulla Caterhamillaan kisan 1988 McLaren-Hondan V6:lla voittaneen Sennan.
Edistys on tietyllä tapaa tylsistyttänyt kisoja. Ennen sai eri malliin jännittää jopa kärkiautoja, selviävätkö maaliin. Tämä mahdollisti yllätysnimiä jopa top 6:een, kun samalla aikaerolla ei nykyään olisi mahdollisuuksia top 10:eenkään.

En sitten tiedä, miten tuota entisvuosien yllätysmomenttia saisi nykypäivän kisoihin. Moottorien ja vaihdelaatikkojen määrän rajoittaminen on osin parantuneen luotettavuuden taustalla, yleinen tekninen edistyminen toisaalta myös. Ja jos yllätysmomenttia keinotekoisesti lisättäisiin, niin purnaushan siitä syntyisi.

Ehkäpä vaikeammat autot toisivat sitä yllätysmomenttia, kun ajovirheet lisääntyisivät. Sitten vielä volframi-turva-alueet, niin nuo ajovirheet todella maksavat paljon.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kun Mersu tekee parempaa työtä 2013-2014 niin heitä palkitaan siitä vuodet 2014-2020. Vitun jees. Olisi ihan kiva jos parempaa työtä tekevä talli palkittaisiin hyvästä työstä sen sijaan että maksimi näillä moottorisäännöillä on kolmossija.
Monihan on halunnut niitä kolmen auton talleja. Kuin siistiä se olisi jos Mersu veisi kaikki kauden podiumit...
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Naurattaa tuo Red Bullin itkeminen. Kun ei itse ole ylivoimainen niin kyllä eroja pitää tasoittaa vaikka väkisin. En ole koskaan enkä tule koskaan arvostamaan Red Bullia.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Jos moottoreita valmistaisi joku pieni moottoriurheiluun keskittynyt firma kuten esim. Judd niin meillä ei välttämättä mitään kerssejä ja muita hybridejä olisi koskaan ollutkaan. Lisäksi ekoilu on tärkeä osa monien sponsoreiden imagoa ja lajin imagon on hyvä sopia yhteen spnsoreitten imagon kanssa.
Tuskin hybridi-idea Ferrariltakaan on lähtöisin. Kyllähän moottorit valmistetaan juuri sillä teknologialla mitä säännöt määrää.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Naurattaa tuo Red Bullin itkeminen. Kun ei itse ole ylivoimainen niin kyllä eroja pitää tasoittaa vaikka väkisin. En ole koskaan enkä tule koskaan arvostamaan Red Bullia.
Kyllä muakin itkettäis rb:n osassa. Talli on panostunut toimintaansa taloudellisesti ja tehnyt työnsä samalla kun alisuorittaja Renault näyttäisi kuin kuin olisi jopa takapakkia. Jokatapauksessa heikko sekä suorituskyvyssä että kestävydessä. On luvannut rb:lle jotain ihan muuta kehitystyöstään. Ymmärrän pettymyksen. Tilannetta ei voi verrata Ferrariin tai Mersun koska valmistavat itse moottorinsa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Renault käytti vähiten tokeneita talven aikana ja kertoi, että heidän panostuksensa on suunnattu paitsi myöhempään vaiheeseen kautta, niin myös jo ensi vuoteen. Voiko tästä oikeastaan lukea, että Renault on vakavissaan tekemässä paluuta F1-tallin omistajaksi jo kaudeksi 2016? Tosin lopulta heillä on vain pari pinnaa enemmän kuin Ferrarilla, mikä antaa olettaa, että suuria muutoksia on silti tehty jo nyt. Kummallista, etteivät näy suorituskyvyssä vaikka RBR:n omasta tilanteessa voi siitäkin väitellä. Sitten menisikin jännäksi, mitä Red Bull mahdollisesti tekisi, kun heidän moottoritoimittajansa ostaa toisen RB:n talleista pois ja emotallikin menettää tehdastuen.

Salaliittoteoreetikot voisivat sanoa, että Red Bull on oikeasti poistumassa sarjasta ja nyt on hyvä hetki aloittaa nillittäminen sivuseikoista, millä pohjustetaan myöhempää ilmoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Yksi aspekti, joka teki sekä aika-ajosta että kisan alusta vähän arvaamattomamman oli välitankkausten aikaan, kun Q3 ajettiin niillä löpötsiineillä, joilla ajettiin ekaan stoppiin asti.

Mun mielestä sen voisi tuoda takaisin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kyllä muakin itkettäis rb:n osassa. Talli on panostunut toimintaansa taloudellisesti ja tehnyt työnsä samalla kun alisuorittaja Renault näyttäisi kuin kuin olisi jopa takapakkia. Jokatapauksessa heikko sekä suorituskyvyssä että kestävydessä. On luvannut rb:lle jotain ihan muuta kehitystyöstään. Ymmärrän pettymyksen. Tilannetta ei voi verrata Ferrariin tai Mersun koska valmistavat itse moottorinsa.
Täähän on ihan tuttua parkumista lajissa oli kyse sitten ylivoimasta tai tallimääräyksistä. Red Bull yksi näistä lyhyt muistisista tekopyhistä, tuomitsee tallimääräykset, mutta jäädyttelivät ite ylivoimaisten autojen sijoja. Nyt unohtui oma ylivoima neljän vuoden ajalta kun ollaan mersun kimpussa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Täähän on ihan tuttua parkumista lajissa oli kyse sitten ylivoimasta tai tallimääräyksistä. Red Bull yksi näistä lyhyt muistisista tekopyhistä, tuomitsee tallimääräykset, mutta jäädyttelivät ite ylivoimaisten autojen sijoja. Nyt unohtui oma ylivoima neljän vuoden ajalta kun ollaan mersun kimpussa.
Soon Hornerillakin mukavampi olla siellä keulalla kuin takaa-ajajana. Kaipa se nyt sitten kostaa muiden vihjailuja taipuvista siivistä yms.???
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Se tässä nykysysteemissä on vaan veemäistä että jos kauden alussa huomaat että auton/moottorin suunnittelussa on mennyt jotain pieleen niin käytännössä se kausi on sitten siinä. Ennen kuitenkin pystyi testaamaan kauden aikana, oli mahdollista tehdä asioita vaikka kokonaan uusiksi jos vaan jenit riitti, joten hyvällä kehitystyöllä oli mahdollista saada edes jotakin pelastettua. Nyt monen komponentin kehitys on jäädytetty kauden ajaksi ja testata saa suurimmaksi osaksi vain simuloimalla ja tuulitunneleissa yms. niin isompi kehitystyö kauden aikana on aika hankalaa, ja käytännössä jos yksi talli onnistuu talven aikana kehittämään oikein helvetin hyvän auton niin muilla ei ole mitään mahdollisuutta saada tätä kauden aikana kiinni.

Mutta kyllähän se niin tietenkin on että jokainen talli ajattelee ensimmäiseksi omaa napaa, ja silloin kun itse on keulilla ylivoimaisen auton kanssa niin säännöthän on silloin helvetin hyvät ja mitään ei pidä muuttaa. Mutta kun olet takaa-ajajana ja et edes näe sen keulilla menevän perävaloja niin sitä alkaa toivomaan vaikka minkälaisia sääntömuutoksia että tuota eroa saisi kurottua kiinni. Tuskin Red Bull valittelisi kovin paljon säännöistä ym. jos Renault olisikin se valmistaja joka olisi onnistunut kehittämään aivan ylivoimaisen hyvin moottorin. Mutta näin katsojan näkökulmasta tämä homma on vähän pärseestä että yksi talli on niin ylivoimainen ja tietää että ainakin tämä kausi joudutaan taas menemään näillä koska kukaan ei tuota eroa pysty nykysäännöillä kauden aikana kiinni ottamaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Hondalla on vain 9 'valtuutusta' muuttaa moottoria, kun Mersu käyttänyt niin paljon talven aikana. Hondalle annettiin muiden tallien jäljellä olevien keskiarvo tokeneista. Rellullahan noita olisi käytössä, mutta hakeeko sitten isoa muutosta eurooppaan tullessa.

Kertoiltiinhan myös, ettei Ferrari käyttänyt kaikkia, mitä oli testeissä käytössä. Varmaan etsitään niitä viimeisiäkin hitusia, ennenkuin käytetään.
 

JohtajaRinne

Well-known member
Liittynyt
1.8.2013
Viestit
72
Puhuttaisiinko vielä Kimin voittaessakin alennustilasta?
Huono ja liian monesti luettu vertaus. Voi varmaan ihan omallakin järjellä miettiä, että saako kukaan mitään fiilistä irti (edes Hamilton fanit) kun kisat ovat tuollaisia. Mieluummin katselisi kilvanajoa ja eläisi mukana, kun seuraisi tätä nykyistä touhua vaikka Kimi voittaisikin. Tuohon Scuderia Ferrari threadiin laitoin vähän pidempää vastausta saman aiheen tiimoilta, joten en lähde täällä sen enempää asiasta vääntämään.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Varmaan tätä on täällä kysytty jo kerran jos toisenkin, mutta -80 luvun lopulla McLaren vei muita mennen tullen, niin kitistiinkö silloin, että kaikki on perseestä, formulat erityisesti? Osaisko joku täällä vastata?
Olihan tuosta yhden tallin ylivoimasta valitusta tuolloinkin. Ihan niin kuin oli myös kaudella 2009 kun Brawn yllätti muut housut kintuissa. Tosin on muistettava, että McLarenin ylivoima kesti 80-luvulla kolmen kauden ajan (1984 ja 1988-89).

Silti yksi ykkösten ikuisista sivupiirteistä on "ennen kaikki oli paremmin" -syndrooma. Suosittelen kaivamaa käsiinne vaikka 80-luvun alun Vauhdin Maailmoja, jos löydätte. Samoin niistä löytyy surkuttelua siitä, miten ohituksia ei enää nähdä. Myös se, että tuolloisten turbojen myötä aika-ajon vauhti ei suoraan indigoinut kilpailukykyä kisamatkalla esitettiin ajoittain negatiivisena asiana.

On kuitenkin niin, että kaikkein vähiten ohituksia radalla tehtiin välitankkausten aikakaudella eli 1994-2009. Sen jälkeen tehdyt muutokset KERS:eineen ovat tuoneet kilpailutapahtumiin lisää eloa. Eihän tuo Vettelinkään mestaruusputki ollut pelkkää yhden kuskin ylivoimaa radalla, vaikka siitä sellaisena usein puhutaan.

Lajin suurimman ongelman ydin löytyy 90-luvulta, jolloin talleille annettiin lisää valtaa sääntöjen suhteen. Nyt tätä valtaa hyödynnetään toistuvasti nurkkakuntaisen ja lyhytnäköisen oman edun ajamiseen. Jos paljastuisi, että punainen auto kulkee muun värisiä nopeammin pitkissä, vasemmalle kääntyvissä mutkissa, olisi Ferrari varmasti välittömästi jäädyttämässä auton värityksiä. Tällä hetkellä kenelläkään ei ole sekä kykyä, halua että riittävää valtaa katsoa lajin etua kokonaisuudessaan.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Puhuttaisiinko vielä Kimin voittaessakin alennustilasta?
Jos verrataan vaikka pallopeleihin. Kyllä kotijoukkeen ylivoimaiset voitot olisivat vähän aikaa kivoja, mutta sitten ne alkaisivat menettämään hohtonsa. Parastahan on jos kotijoukkue voittaa tiukan matsin ja kaikista parasta on voitto jatkoajalla hyvän ja tiukan matsin jälkeen.
Ja taas kaikista tylsintä on kun kotijoukkue voittaa kotijoukkueen, eli formuloiden saman tallin kuskien sopupeli (=mersu).

Formuloissa on yksi asia jota en ymmärrä. Testausta, moottorien määrää ja sitä ja tätä on rajoitettu kustannusten karsimiseksi. Mutta kustannukset eivät ole pudonneet yhtään, vaan päin vastoin. Tuo on niin omituinen kaava, että ei mitään järkeä. Testausta ja autojen kehitystä pitää olla lisää. Kyllä se onnistuu ilman kustannusten nousua, kun se tehtäisiin järkevästi.
 

JohtajaRinne

Well-known member
Liittynyt
1.8.2013
Viestit
72
On kuitenkin niin, että kaikkein vähiten ohituksia radalla tehtiin välitankkausten aikakaudella eli 1994-2009. Sen jälkeen tehdyt muutokset KERS:eineen ovat tuoneet kilpailutapahtumiin lisää eloa.
DRS on tallien suurten tasoerojen lisäksi ainut syy miksi ohitellaan. Itse olen ehdottomasti sillä kannalla, että välitankkaukset tulisi tuoda takaisin sarjaan. Ja vaikka nyt ohitellaankin niin ovat ne ohitukset enimmäkseen sitä, kun käydään X sijalta varikolla ja ohitellaan sen jälkeen heikommat autot joille sijoitukset pit stopin yhteydessä menetettiin.

Minulle ei ole vieläkään auennut se syy, miksi välitankkaukset ylipäätään otettiin pois käytöstä. Sen jälkeen kisat ovat menettäneet kyllä mielenkiintoa eikä veikkaaminenkaan edes aika-ajoissa oikein kiinnosta kun tuloslista on melkolailla poikkeuksetta identtinen joka viikonloppu, ja jo pienen riskin vedoilla rahat häviää paljon todennäköisemmin kuin ennen.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ja vaikka nyt ohitellaankin niin ovat ne ohitukset enimmäkseen sitä, kun käydään X sijalta varikolla ja ohitellaan sen jälkeen heikommat autot joille sijoitukset pit stopin yhteydessä menetettiin.

Minulle ei ole vieläkään auennut se syy, miksi välitankkaukset ylipäätään otettiin pois käytöstä.
Väärin ohitettu, siis? Välitankkauksista luovuttiin, koska niiden aikana radalla ei edes yritetty ohittaa niitä selvästi hitaampiakaan.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Välitankkauksista luovuttiin myös (ylläri ylläri) turvallisuussyistä. (edit: yhtäaikaa Tallipäällikön kanssa)

Itse muistan nukkuneeni 90-luvulla enemmän kisojen aikana kuin nykyään. Se se vasta oli jonoilua.

Myönnän suoraan, että mulla ei olis niin tylsää jos suomalaiset taistelis voitosta tai podiumista.
Valtterin poisjäänti ja Kimin epäonni oli isoimmat syyt mulle miksi Australian GP:n 2015 voi unohtaa.
Kunhan molemmat Ferrarit ja Williamsit on gridillä ja iskussa niin on taas jotain jännättävää.
 
Viimeksi muokattu:

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Ei taida olla Mercedeksen moottorin ylivoima kiinni pelkästään resurssien koosta:
- He tiesivät hieman enemmän ehdotetusta moottorista, koska Mercedeksen ihmiset olivat läheisesti yhteydessä FIA:n kanssa määrittelemässä moottorin konseptia, kommentoi Italian Sky Sport 24:n siteeraama Ecclestone.

- Tästä syystä he saivat viime kauteen niin vahvan startin ja pitävät nyt kiinni etulyöntiasemastaan, Ecclestone lisäsi.
 
Ylös