Formula 1 - alennustila

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Ja oishan tuosta yhteistyöstä sellanen hyöty vielä noille autovalmistajille että jokaisen eri merkin insinöörit näkisivät toistensa ideoita ja pystyisivät ehkä hyödyntämään niitä siviilipuolen autoilussa myöhemmin.
Juuri tähän se homma kaatuu. Kukaan valmistaja ei halua sitä, että toiset tietävät heidän innovaatioitaan ja keksintöjään.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Taidan siirtyä katsomaan GT/Protokisoja jatkossa.

Siellä sentään kirjavaa kalustoa ja hyvää kisaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jos piti ekoilun tielle lähteä, niin eikö tuo polttoaineeksi olisi voinut tulla vahvaa etanolia, siten että V8:ja olisi muokattu etanolille sopivaksi? :doubtful:
Vaikka moottoreita saa käyttää vain neljä kaudessa, niin silti aivan älyttömän kalliit moottorit.
V8 moottorit takaisin ja polttoaineeksi suomalaista RE85. :)

Mikä rangaistus tulee, jos ottaa viidennen moottorin käyttöön?
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Siis koko ekoilu aspekti on fuulaa. Kuinka paljon tulee hiilijalanjälkiä, kun koko sirkusta viedään ympäri maailmaa? Sitäpaitsi F1 moottorit eivät edes saastuta paljon. Ei V10, V8 tai nää V6T moottorit. Pelkkää imago paskaa, joka on ajanut vanhanliiton kannattajat pois lajin parista.
Eikä taatusti ole tuonut yhtään uutta kannattajaa lajin parin. En oikeastaan ymmärrä ketä varten eko imagoa yritetään edes rakentaa
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos piti ekoilun tielle lähteä, niin eikö tuo polttoaineeksi olisi voinut tulla vahvaa etanolia, siten että V8:ja olisi muokattu etanolille sopivaksi? :doubtful:
Etanoli ei taida erityisen "eko" vaihtoehto vielä tällä hetkellä, kun sen tuottamiseksi kaadetaan sademetsää (ja muutenkin siihen käytetty viljelysmaa on ruokatuotannosta pois).
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Etanoli ei taida erityisen "eko" vaihtoehto vielä tällä hetkellä, kun sen tuottamiseksi kaadetaan sademetsää (ja muutenkin siihen käytetty viljelysmaa on ruokatuotannosta pois).
Nyt voit ajaa ympäristöystävällisemmin tehosta tinkimättä. Suomalaisesta biojätteestä valmistettu RE85 vähentää autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80%
RE85 on läpimurto ympäristöä säästävien polttonesteiden kehityksessä – biojätteestä valmistetun etanolin osuus polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 %.
RE85-polttoneste sisältää 80–85 % bioetanolia, jota St1 valmistaa kotimaisesta elintarviketeollisuuden, kauppojen ja kotitalouksien biojätteestä.
- St1

Ainoa bioetanolin tuottaja maailmassa?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Niin, sitä vaan, ettei bioetanolin takia sademetsää tarvitse välttämättä kaataa. :)
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Eikä taatusti ole tuonut yhtään uutta kannattajaa lajin parin. En oikeastaan ymmärrä ketä varten eko imagoa yritetään edes rakentaa
Asiaa on puitu täällä aiemminkin. Eli eko-imago on nimenomaan merkittävä Mersulle, Hondalle ja Renaultille. Se on yksi tärkeä syy siihen miksi ylipäätään ovat mukana formuloissa. Jos moottoreita valmistaisi joku pieni moottoriurheiluun keskittynyt firma kuten esim. Judd niin meillä ei välttämättä mitään kerssejä ja muita hybridejä olisi koskaan ollutkaan. Lisäksi ekoilu on tärkeä osa monien sponsoreiden imagoa ja lajin imagon on hyvä sopia yhteen spnsoreitten imagon kanssa.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Lisäksi ekoilu on tärkeä osa monien sponsoreiden imagoa ja lajin imagon on hyvä sopia yhteen spnsoreitten imagon kanssa.
No imago nimenomaan. Siitähän se on ollut vuosikymmenet puhe milloin milläkin äänenpainolla. Siviiliautojen turvallisuusratkaisuja kehitetään formula ykkösissä, extreme crash-test laboratorio jotenkin, ja nyt taas ekologisuutta ajetaan kuin käämettä pyssyyn. Eihän näillä energian F1 jälleenottosysteemeillä ole mitään tekemistä yhdenkään autonvalmistajan agendoissa. Kuten ei ole ollut törmäysteknologiallakaan.

Kuka täällä ajaa Toyotaansa Hanssi kaulassa?
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Alkaa kyllä taas kyrsimään tuo yleinen keskustelu siitä, kuinka nyt Mersujen ylivoiman takia formulat lopahtavat ja "jotain on pakko tehdä". En nyt tarkoita erityisesti vain tätä foorumia vaan sellaista yleistä tuntumaa, jota saa median, foorumien ja ihmisten juttuja kuunnellessa ihan ympäri maailmaa. Samat valitusvirret kuinka "Ennen oli kaikki paremmin, ennen saattoi tapahtua ihan mitä vain" blaablaa.
Nytkö se tulee kaikille yllätyksenä, että yleensä formuloissa joku talli tekee parhaan auton, jolla pystyy hallitsemaan? Mietitään tässä parikymmentä vuotta taaksepäin, niin siellähän on ollut Williams, Ferrari, Red Bull ja nyt pari vuotta Mersu kärkitallina, jopa selvästi muita edellä.
Sitten tottakai yhden tapahtumiltaan heikon kilpailun jälkeen alkaa se itkuvirsi, kuinka formulat on pelkkää peräkkäin ajamista ja mitään ei tapahdu. Ei jokaisessa lätkämatsissakaan tapahdu kovinkaan kummoisia asioita. Harmaita kilpailuita/otteluita tulee ihan väkisin aina välillä.
Sitten vielä nostalgialasit huurussa huudellaan kuinka "Ei ne Schumacherin dominoinnit nyt niin tylsää ollut" samalla kun mennään Youtubesta katselemaan kisojen highlightseja, joissa yleensä yllätys yllätys näytetään sen parin minuutin aikana kilpailun erityiset tapahtumat. Näistä sitten sokeimmat saa käsityksen, että koko ajan tapahtui kilpailuissa vanhoina hyvinä aikoina...
Samaa kastia kuin nostalgiaihmiset, jotka haluavat Imolan takaisin kalenteriin. "Miksei Imolassa enää ajeta, kaikki kisat viedään jonnekin turhuuksiin?". Sitten kun laitetaan Imola takaisin kalenteriin, niin samat ihmiset itkee kun formulat on nykyään niin tylsää perässäajoa.

Viime kauttakin kun katsotaan, niin siellä sentään oli parivaljakko joka taisteli keskenään tiukasti mestaruudesta. Se ei ole mikään itsestäänselvyys.(Vettel/Red Bull, Schumacher/Ferrari).

Tämä nyt oli tälläinen purkautuminen, eikä sen ole tarkoitus ottaa kantaa nykyisiin moottorisääntöihin tai muuhunkaan "alennustilaan". Välillä vaan ihmisten sokeus ja nostalgialasit saavat V-käyrän kattoon. Tämähän pätee muuallakin kuin formuloissa. Ihan elämässä yleisestikin.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
796
Viime kauttakin kun katsotaan, niin siellä sentään oli parivaljakko joka taisteli keskenään tiukasti mestaruudesta. Se ei ole mikään itsestäänselvyys.(Vettel/Red Bull, Schumacher/Ferrari).
Oli toki, mutta eipä heilläkään mitään kovaa taistelua ollut oikein missään yksittäisessä kisassa viime kaudella. Aika lailla vuorotellen ne niitä kisoja voitti, sen takia se viime kauden mestaruustaisto oli niin tiukka.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Olispa mielenkiintoista, jos pystyisi suoraan, heittää Mersun kone RB:n runkoon ja Rellu Mersuun ja katsoa paljonko kierrosajat muuttuu.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Varmaan tätä on täällä kysytty jo kerran jos toisenkin, mutta -80 luvun lopulla McLaren vei muita mennen tullen, niin kitistiinkö silloin, että kaikki on perseestä, formulat erityisesti? Osaisko joku täällä vastata?
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Varmaan tätä on täällä kysytty jo kerran jos toisenkin, mutta -80 luvun lopulla McLaren vei muita mennen tullen, niin kitistiinkö silloin, että kaikki on perseestä, formulat erityisesti? Osaisko joku täällä vastata?
Pitäisi saada tuo TV-tarjonta samalle tasolle ja netti pimeäksi, niin loppuu se kitinä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Varmaan tätä on täällä kysytty jo kerran jos toisenkin, mutta -80 luvun lopulla McLaren vei muita mennen tullen, niin kitistiinkö silloin, että kaikki on perseestä, formulat erityisesti? Osaisko joku täällä vastata?
Maailman kaksi parasta kuskia otti yhteen sarjan parhaalla autolla. Hieman eri tilanne kuin nyt. Oli täydet gridit ym.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Varmaan tätä on täällä kysytty jo kerran jos toisenkin, mutta -80 luvun lopulla McLaren vei muita mennen tullen, niin kitistiinkö silloin, että kaikki on perseestä, formulat erityisesti? Osaisko joku täällä vastata?
Vaikka Mäkki vei pisteissä kaikkia 100-0 niin katso huviksesi oliko ne oikeasti niin dominoivia kuin pisteet antaa ymmärtää.

Esim Spa 1988
http://en.espnf1.com/f1/motorsport/race/1851.html

Edit: Mulkku mikä mulkku
http://yle.fi/urheilu/ecclestone_kiehahti_manor-tallille/7871186
 
Viimeksi muokattu:

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Maailman kaksi parasta kuskia otti yhteen sarjan parhaalla autolla. Hieman eri tilanne kuin nyt. Oli täydet gridit ym.
Joo Gridi täynnä yli 10 sekuntia kierroksella (klassikkokisaksi täällä mainittu Spa 1988) ja kisamatkalla minuuttikaupalla häviäviä kengännauhabudjeteilla operovia talleja. Siis kärkitallien vertailussa ero tämä. 1988 kokonaista 10 autoa pääsi maaliin, vuonna 2014 17. Jopa viimeisenä sijoituksen saanut Marcus Ericsson olisi voittanut kierroskaupalla Rellun V6:lla varustetulla Caterhamillaan kisan 1988 McLaren-Hondan V6:lla voittaneen Sennan.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Joo Gridi täynnä yli 10 sekuntia kierroksella (klassikkokisaksi täällä mainittu Spa 1988) ja kisamatkalla minuuttikaupalla häviäviä kengännauhabudjeteilla operovia talleja. Siis kärkitallien vertailussa ero tämä. 1988 kokonaista 10 autoa pääsi maaliin, vuonna 2014 17. Jopa viimeisenä sijoituksen saanut Marcus Ericsson olisi voittanut kierroskaupalla Rellun V6:lla varustetulla Caterhamillaan kisan 1988 McLaren-Hondan V6:lla voittaneen Sennan.
Tuolla ei ole merkitystä. Sarjan kaksi parasta kuskia otti yhteen samalla autolla. Se oli se juttu noilla kausilla.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Tuolla ei ole merkitystä. Sarjan kaksi parasta kuskia otti yhteen samalla autolla. Se oli se juttu noilla kausilla.
On sillä mun mielestä väliä tässä ketjussa, kun porukka on valittanut hitaasta säästöajosta ja ties mistä. Tietysti jos tässä vaan halutaan hyvää ja tasaista kilvanajoa maailman parhaiden kuskien kesken, niin sitten tallit pitäisi pakottaa vuokramaan autot GP kakkosilta. Nopeampia nekin ovat kuin nuo 1980-luvun klassikot
 
Ylös