Formula 1 - alennustila

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Haaveena Super Formula esim Ecclestonille ja Laudalla, jota tuskin nähdään, muutta Ossi Oikarinen kertoo mietteitään F1 IL Urheilu ennakossa
Näytä liitetiedosto 21061
Offtopic: miksihän tuo Oikarinen on ollut noin monissa talleissa? Ja miksi ei enää ole? "Tuulilasin testaustoiminnan päällikkö". Olikohan hän ihan huippuinsinööri?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Offtopic: miksihän tuo Oikarinen on ollut noin monissa talleissa? Ja miksi ei enää ole? "Tuulilasin testaustoiminnan päällikkö". Olikohan hän ihan huippuinsinööri?
Ymmärtääkseni ihan Ossin oma valinta, matkalaukkuelämä ei kiehtonut ja perhe-asiat painoivat vaakakupissa enemmän...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18498
Ymmärtääkseni ihan Ossin oma valinta, matkalaukkuelämä ei kiehtonut ja perhe-asiat painoivat vaakakupissa enemmän...
Näinpä, mutta silti on edelleen Team Rosbergin tekninen johtaja DTM:ssä ja Teknisen puolen kouluttajana uudessa SMP F4 sarjassa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Heh heh. Helmut Marko uhkaillut, että jos kustannukset ja voitot eivät kohtaa toisiaan heidän haluamallaan tavalla, niin heillä on vetäytymis suunnitelma valmiina. Itke Red Bull itke. Säälittävää toimintaa. Neljä vuotta olivat huipulla ja nyt kun on vähän vaikeampaa, niin uhataan lähteä pois.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Heh heh. Helmut Marko uhkaillut, että jos kustannukset ja voitot eivät kohtaa toisiaan heidän haluamallaan tavalla, niin heillä on vetäytymis suunnitelma valmiina. Itke Red Bull itke. Säälittävää toimintaa. Neljä vuotta olivat huipulla ja nyt kun on vähän vaikeampaa, niin uhataan lähteä pois.
Pilalle hemmoteltujen kakaroiden käyttäytymismalli.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Lasisilmä tuppaa dramatisoimaan tapahtumia. Mutta oikeassahan Christian Horner on. Red Bullia yritettiin kangeta valtaisuimelta joka välissä, erityisesti sääntötulkinnoilla. Red Billin itkeminen ei tosi ole kovin miehekästä, mutta Toto Wolfille voisi lähettää terveiset, että katsojat voivat kyllä kiritsoida nykysääntöjä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Bulli voitti kuitenkin viime kaudella, että ihan turha porata siellä nurkassa.

edit. alennustilasta muuten aika huolestunut, eipä tuo vähän reilu 10 auton kisa miltään hääviltä näyttänyt verraten vaikka 24 auton ruudukkoon.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Mä en ole aiemmin ollut huolestunut mistään "alennustilasta", mutta kyllä tuli aika surkea olo odottaa kauden ja kisan alkua, kun lähtöruudukossa oli tarkoitus olla 17 autoa ja niistäkin kaksi jäi radan varteen jo matkalla lähtöruudukkoon... Onneksi kisa oli Australian mittapuulla ihan onnistunut, koska muuten tässä olisi oikeasti aihetta kirjoittaa, että sarja on surkeimmalla tolalla moneen vuosikymmeneen.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Onneksi kisa oli Australian mittapuulla ihan onnistunut, koska muuten tässä olisi oikeasti aihetta kirjoittaa, että sarja on surkeimmalla tolalla moneen vuosikymmeneen.
Mikä tässä kisassa oli onnistunutta? Ei nyt tule mitään mieleen. Kuulemma Arnoldin jälkihaastikset oli onnistuneita, itseltä meni ohi kun ei kiinnosta katsella Mersujen juhlimista.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Mä en ole aiemmin ollut huolestunut mistään "alennustilasta", mutta kyllä tuli aika surkea olo odottaa kauden ja kisan alkua, kun lähtöruudukossa oli tarkoitus olla 17 autoa ja niistäkin kaksi jäi radan varteen jo matkalla lähtöruudukkoon... Onneksi kisa oli Australian mittapuulla ihan onnistunut, koska muuten tässä olisi oikeasti aihetta kirjoittaa, että sarja on surkeimmalla tolalla moneen vuosikymmeneen.
Niinpä! ja voidaanko puhua mistään kilpailusta, jos vain yhdellä tallilla on mahdollisuus voittaa? Siis tekninen ylivoima?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos piti ekoilun tielle lähteä, niin eikö tuo polttoaineeksi olisi voinut tulla vahvaa etanolia, siten että V8:ja olisi muokattu etanolille sopivaksi? :doubtful: Vaikka moottoreita saa käyttää vain neljä kaudessa, niin silti aivan älyttömän kalliit moottorit.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Siis koko ekoilu aspekti on fuulaa. Kuinka paljon tulee hiilijalanjälkiä, kun koko sirkusta viedään ympäri maailmaa? Sitäpaitsi F1 moottorit eivät edes saastuta paljon. Ei V10, V8 tai nää V6T moottorit. Pelkkää imago paskaa, joka on ajanut vanhanliiton kannattajat pois lajin parista.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Mikä tässä kisassa oli onnistunutta? Ei nyt tule mitään mieleen. Kuulemma Arnoldin jälkihaastikset oli onnistuneita, itseltä meni ohi kun ei kiinnosta katsella Mersujen juhlimista.
Joskus aikoinaan valitettiin että F1 on lähinnä show ja paraati, mutta nyt se vasta on sitä. Ei tullut ensimmäisenä mieleen, että tässä nyt on urheilukilpailu käynnissä, kisaa katsoessa.

Ei taida kovin monta vuotta mennä, että kilpailullisuus joudutaan palauttamaan spek-series-mäisillä toimenpiteillä, jos kilpailullisuutta halutaan. Muuten tämä on vastaavaa farssia kuin ralli jatkossa, jossa sarjan läpi ajavia autoja on kourallinen ja yksi kuski hallitsee ja vain muutama voittaa kisoja.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllä toi Euroopan kisojen rekkaralli tuottaa moninkerroin hiilidioksidia siihen, mitä F1 autot sessioissa kauden aikana.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Kyllähän tämä kauden avauskisa veti mielen aika synkäksi. Mersut menevät menojaan ja käytännössä 3.sija on paalupaikka muille. Ja mikä pahinta niin ero mersun ja muiden välillä on aivan liian iso jos ajattelee koko lajin kannalta. Todennäköisesti jo tässä vaiheessa kautta voidaan ennustaa että mersut vie 80% tämän kauden kisoista nimiinsä ja mitä silloin tapahtuu? Väki häipyy radoilta ja television äärestä.

Mielestäni helpoin ja halvin ratkaisu olisi melko simppeli. Otettaisiin renaultin, ferrarin, hondan ja mersun insinöörit kehittämään yhtä moottoria joka tulisi jokaisen tiimin autoon. Tiimit suunnittelisivat edelleen muuten oman autonsa rungon ja aerodynamiikan. Näillä ratkaisuilla tasotettaisiin eroja aika radikaalisti ja koko kisan ajan olisi kiva seurata 10-20 auton kamppailuja.

Sitten vielä lisäksi se kulukatto. Tiimi saa käyttää x määrän rahaa vuodessa auton suunnitteluun, valmistukseen, testaamiseen sekä kehittämiseen. Näin alennettaisiin kynnystä uusille tulijoille kun kustannukset olisivat kurissa.

Tämähän on nyt tietenkin pelkkää fantasiaa mutta jotain radikaalia on kohta pakko tehdä. Ite vielä seuraan formuloita koska ne on aina kiinnostanut mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka lajin parista ovat viime aikoina lähteneet.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mielestäni helpoin ja halvin ratkaisu olisi melko simppeli. Otettaisiin renaultin, ferrarin, hondan ja mersun insinöörit kehittämään yhtä moottoria joka tulisi jokaisen tiimin autoon.
Enpä usko autovalmistajien olevan kiinnostunut tuollaisesta yhteistyöstä. Ovat mukana saadakseen näkyvyyttä omalle merkilleen ja voittaakseen kaikki muut.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Siis koko ekoilu aspekti on fuulaa. Kuinka paljon tulee hiilijalanjälkiä, kun koko sirkusta viedään ympäri maailmaa? Sitäpaitsi F1 moottorit eivät edes saastuta paljon. Ei V10, V8 tai nää V6T moottorit. Pelkkää imago paskaa, joka on ajanut vanhanliiton kannattajat pois lajin parista.
Pointti tässä moottoriuudistuksessa olikin, että se houkuttelisi moottorivalmistajia. Esimerkiksi Honda lähtikin käsittääkseni mukaan ainakin osittain siitä syystä, että moottoriteknologiaa voidaan hyödyntää myös siviilipuolella. Toinen syy on myöskin tehojen rajoittaminen hyvinkin luontevalla keinolla. Mutta kyllä ymmärrän pointtisi, oli v10-koneet omastakin mielestäni siistimpiä.

Mutta edelleenkin, tämän sarjan idea ei ole olla mikään maailman tasaisin yksityyppiluokka, Jos joku talli tekee parempaa työtä kuin muut niin palkinto heille siitä myös kuuluu.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Mutta edelleenkin, tämän sarjan idea ei ole olla mikään maailman tasaisin yksityyppiluokka, Jos joku talli tekee parempaa työtä kuin muut niin palkinto heille siitä myös kuuluu.
Kun Mersu tekee parempaa työtä 2013-2014 niin heitä palkitaan siitä vuodet 2014-2020. Vitun jees. Olisi ihan kiva jos parempaa työtä tekevä talli palkittaisiin hyvästä työstä sen sijaan että maksimi näillä moottorisäännöillä on kolmossija.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Enpä usko autovalmistajien olevan kiinnostunut tuollaisesta yhteistyöstä. Ovat mukana saadakseen näkyvyyttä omalle merkilleen ja voittaakseen kaikki muut.
Juu tuo on juuri niin kuin sanot mutta mikäli tätä lajia halutaan muuttaa sanotaanko nyt urheilullisemmaksi ja yleisöystävälliseksi niin jotain pitää tehdä. Ja kyllähän nuo isot autovalmistajat tänä päivänä tuon markkinoimisen osaa ilman formuloitakin tehdä. En usko että kovin moni ihminen ostaa jonku tavallisen auton sen takia että miten se kyseinen valmistaja on pärjännyt formuloissa. Kaikki kuitenkin tietää että kilpurit on erikseen ja se on oma maailmansa.

Ja oishan tuosta yhteistyöstä sellanen hyöty vielä noille autovalmistajille että jokaisen eri merkin insinöörit näkisivät toistensa ideoita ja pystyisivät ehkä hyödyntämään niitä siviilipuolen autoilussa myöhemmin.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Kun Mersu tekee parempaa työtä 2013-2014 niin heitä palkitaan siitä vuodet 2014-2020. Vitun jees. Olisi ihan kiva jos parempaa työtä tekevä talli palkittaisiin hyvästä työstä sen sijaan että maksimi näillä moottorisäännöillä on kolmossija.
Tässä moottorien kehityksen jäädyttämisessä ei ole minustakaan alunperinkään ollut mitään järkeä. Minusta olisi ihan sama vaikka ajettaisiin litraisilla hybridimoottoreilla jos niitä voisi kehittää täysin vapaasti. Yksi iso ongelma taitaa olla se, että nykyinen suuri ja kallis moottoriuudistus tuli aikaan, kun taloudellinen tilanne on tiukka. Renault on niin paljon Mersua ja nykyään Ferrariakin perässä, ettei sitä nykyrajoituksilla voi ottaa kiinni.
 
Ylös